Gå til innhold

Fornying av resept når fastlegekontor er smmerstengt


Stella87

Anbefalte innlegg

Hei ! Noen som vet hva jeg kan gjøre? Jeg må fornye en resept før jeg tar sommerferie om 1,5 uke men når jeg ringte fastlegekontoret mitt idag, viser det seg at det er stengt disse to ukene, helt frem til min ferie! Og jeg reiser jo vekk når jeg får ferie og må få resepten før dette!

Hvem bør jeg kontakte ang. dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Legevakten er for akutte tilfeller, ikke fornying av resepter. Belag deg evt på å få minstepakning medisin på hvit resept(selv om du pleier å få dem på blå) og glem B-preparater.

a) Kontakte et annet fastlegekontor. Ta med den gamle resepten.

b) Er det en fast medisin du har fått lenge på et fast apotek kan du spørre pent om å få ut en ny pakke på gammel resept pga omstendighetene. (Fungerer gjerne på mindre steder.)

c) Ringe fastlegekontoret når det åpner og få fakset resepten til et apotek i nærheten.

d) Skal du utenlands er reseptreglene mye slakkere. Forhør deg om medisinen kan kjøpes reseptfritt der. Ofte også billigere.

God ferie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når et legekontor er steng, skal det være mulig å oppsøke en annen lege i kommunene.... for hva hvis noen blir syke liksom... de kan jo ikke vente to uker fordi legekontoret er stengt.... :fnise:

sånn fungerer det iallefall veldig fint her jeg bor....men om man bor i en mindre kommune med kun et legekontro nei da vet jeg ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle fastleger har vikar når de er vekke. Hvis det er flere leger på samme kontor pleier de å vikariere for hverandre, hvis det er kun enkeltmannspraksis skal de ha en annen lege i kommunen som vikar. Opplysning om dette på kommunens nettsider, tlf.svarer hos den legen som er vekke, oppslag hos legen evt kontakte kommunen og høre. Legevakten skriver ikke ut fornyelse av resepter, i alle fall ikke dersom det er B/A preparater. Det jeg jobber skriver vi ikke ut resepter fordi fastlegen er borte uansett, det henvises til fastlegens vikar. Du må også ta med den gamle resepten til vikaren, for de har ikke innsyn i hverandres datasystemer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...