Focklop Skrevet 21. juli 2011 #21 Del Skrevet 21. juli 2011 Jeg hadde ei veldig spesiell "venninne" på barneskolen. Hun er blitt bare verre. Hun lyver sånn for seg selv at hun tror på det, hun går til psykolog, men behandlingen virker visst ikke særlig. Hun påstår at jeg banka henne til blods i femteklasse, og etter det har hun visst vært helt "ødelagt", sier jeg har ødelagt livet hennes pga. den episoden og ønsker å ta livet sitt. Jeg har aldri rørt henne, for utenom en ulykke vi hadde i andreklasse, da vi kranglet, havnet på bakken og jeg uheldigvis sparket henne i nesen da jeg kavet for å komme meg opp på beina igjen. Jeg har alltid vært der og støttet henne og vært der som en venn, men likevel under den "vennlige" fasaden hatet hun meg, ønsket meg død og nå, seg selv død pga. meg. Sprøtt og uvirkelig. Heldigvis sier psykologen og foreldrene at hun ikke er i stand til å utføre noe slikt, og at hun mest sannsynlig sier det for å få oppmerksomhet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BettyBoop28 Skrevet 21. juli 2011 #22 Del Skrevet 21. juli 2011 I min barndom hdde jeg en venninne som var manipulerende og litt psykopatiske trekk. Ja, helt utrolig at noe på barne og ungdomsskolen kan være sånn, men det er fakta. Jeg var sjenert og lite populær på skolen og hadde veldig få venner. Hun skulle liksom være bestevenninnen min. Men hun klarte å skremme bort folk jeg begynte å bli venner med, hun brukte ting jeg hadde sagt mot meg, jugde og fikk meg til å virke som bitcha og hun selv som et englebarn.. Hun slo meg noen ganger og, men det var ingen som trodde på meg. Uansett. Før hadde jeg lytt lyst til å ta kontakt med henne og spørre hva som var galt med henne, om hun hadde fått psykologhjelp.. Men nå er det altså nesten 10 år siden vi gikk hver vår vei. Fikk plutseligen meldig på facebook hvor hun gratulerte meg med bryllupet og var så hyggelig med fjes.. Skal man bare ignorere? Fått venneforespørsel av henne og, for en god stund siden. Det har jeg ikke svart på. Fikk lyst å skrive noe til henne.. Men da blir det vel vist til folk, huff slemme meg som er så slem mot hun som bare skulle være hyggelig.... Ser hun er venn med alle fra skolen og.. Seriøst ingen som ser igennnom henne? Ja, kanskje hun har forandret seg.. Men hun var sånn fra hun var 6-7 år til 15-16.. Jeg hørte at noen gjennomskuet henne forresten, da var hun vel 17... Du kan fint skrive til henne uten å legge henne til som venn. Det går an å skrive personlig melding som ingen andre ser. Men om hun ikke har forandra seg, hvem vet hva hun vil fortelle andre om deg etterpå... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vampen Skrevet 21. juli 2011 #23 Del Skrevet 21. juli 2011 Snip Ut i fra det TS har skrevet så har den tidligere venninnen tatt kontakt 2 ganger på 10 år. En gang via en venneforespørsel på fb og en gang gjennom en gratulasjonsmelding på fb. Jeg syntes ikke det er i nærheten av å kvalifisere som en "pest og en plage" eller en psykopat som lager store problemer i TS liv. Om det er terskelen, så har jeg jaggu mange plagsomme psykoer i livet mitt. Jeg vet også hva en reell psykopat er, som i bunn og grunn er det resten av innlegget ditt handler om. Det som er poenget mitt er at denne tråden egentlig er et bevis på at terskelen for å stemple noen som psykopat har blitt latterlig lav. TS får en gratulasjonsmelding fra en tidligere venninne som i beste fall oppførte seg dårlig i barne og ungdomsåra, noen av oss vil påstå at det TS beskriver er relativt normal oppførsel for mange jenter i den alderen. Ikke nok med det, men det ser ikke ut til at noen stusser på bruken av ordet psyko i det hele tatt. Ikke at det er snakk om oppførselen til et barn, en i dag voksen person som TS ikke har hatt kontakt med på 10 år. Neida, man pøser på med litteratur om psykopater, hobby-psykologi og råd om hvordan man skal bli kvitt den "plagsomme kjerringa". Hadde dette vært en person som var en stor belastning for TS i det daglige, var innpåsliten, forsøkte å bane seg vei inn i TS liv eller hva det måtte være, så kunne jeg kanskje ha skjønt det. Men nei, det er snakk om 2 forsøk på kontakt på 10 år! Fra en person som TS selv har vurdert å kontakte! Og forsøkene er i tillegg gjort på en av de minst "belastende" måtene som finnes. Hun har ikke ringt, sendt sms eller møtt opp på døra til TS. Hun har sendt en venneforespørsel og en kort gratulasjon med på facebook! Det er ingen verdens ting i denne tråden som danner grunnlag for å konkludere med at vedkommende er psyko. Nei, ingen av oss vet alt som har skjedd. Men ut i fra den infoen vi får i denne tråden, så bør man heller ta det for god fisk at det faktisk er en psykopat det er snakk om. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BettyBoop28 Skrevet 21. juli 2011 #24 Del Skrevet 21. juli 2011 Ut i fra det TS har skrevet så har den tidligere venninnen tatt kontakt 2 ganger på 10 år. En gang via en venneforespørsel på fb og en gang gjennom en gratulasjonsmelding på fb. Jeg syntes ikke det er i nærheten av å kvalifisere som en "pest og en plage" eller en psykopat som lager store problemer i TS liv. Om det er terskelen, så har jeg jaggu mange plagsomme psykoer i livet mitt. Jeg vet også hva en reell psykopat er, som i bunn og grunn er det resten av innlegget ditt handler om. Det som er poenget mitt er at denne tråden egentlig er et bevis på at terskelen for å stemple noen som psykopat har blitt latterlig lav. TS får en gratulasjonsmelding fra en tidligere venninne som i beste fall oppførte seg dårlig i barne og ungdomsåra, noen av oss vil påstå at det TS beskriver er relativt normal oppførsel for mange jenter i den alderen. Ikke nok med det, men det ser ikke ut til at noen stusser på bruken av ordet psyko i det hele tatt. Ikke at det er snakk om oppførselen til et barn, en i dag voksen person som TS ikke har hatt kontakt med på 10 år. Neida, man pøser på med litteratur om psykopater, hobby-psykologi og råd om hvordan man skal bli kvitt den "plagsomme kjerringa". Hadde dette vært en person som var en stor belastning for TS i det daglige, var innpåsliten, forsøkte å bane seg vei inn i TS liv eller hva det måtte være, så kunne jeg kanskje ha skjønt det. Men nei, det er snakk om 2 forsøk på kontakt på 10 år! Fra en person som TS selv har vurdert å kontakte! Og forsøkene er i tillegg gjort på en av de minst "belastende" måtene som finnes. Hun har ikke ringt, sendt sms eller møtt opp på døra til TS. Hun har sendt en venneforespørsel og en kort gratulasjon med på facebook! Det er ingen verdens ting i denne tråden som danner grunnlag for å konkludere med at vedkommende er psyko. Nei, ingen av oss vet alt som har skjedd. Men ut i fra den infoen vi får i denne tråden, så bør man heller ta det for god fisk at det faktisk er en psykopat det er snakk om. Leste du hele tråden om hvordan hun hadde behandlet henne for 10 år siden? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vampen Skrevet 21. juli 2011 #25 Del Skrevet 21. juli 2011 Leste du hele tråden om hvordan hun hadde behandlet henne for 10 år siden? Ja, det gjorde jeg. Poenget ditt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BettyBoop28 Skrevet 21. juli 2011 #26 Del Skrevet 21. juli 2011 Ja, det gjorde jeg. Poenget ditt? Det hørtes ut som du bare hadde fått med deg at hun hadde forsøkt å konbtakte ts to ganger og at det var det som gjorde henne psykopat, når det ikke var det men oppførselen hennes for 10 år siden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. juli 2011 #27 Del Skrevet 21. juli 2011 det er jo 10 år siden. let it go. folk forandrer seg. ikek alle men svært mange. det er flere jeg ikke hadde noe til overs for på ungdomskolen og videregående. men i dag er jeg svært gode vennr med spesielt 2 av dem. og de er langt ifra slik de var den gang 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vampen Skrevet 21. juli 2011 #28 Del Skrevet 21. juli 2011 Det hørtes ut som du bare hadde fått med deg at hun hadde forsøkt å konbtakte ts to ganger og at det var det som gjorde henne psykopat, når det ikke var det men oppførselen hennes for 10 år siden. Da må du lese bedre, for jeg skrev allerede i det første innlegget mitt at det er helt latterlig å stemple noen som psykopat på grunn av måten de oppførte seg som barn og ungdom. Spesielt når det som beskrives ikke er mer spesiell enn at mange har opplevd noe av det samme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vampen Skrevet 21. juli 2011 #29 Del Skrevet 21. juli 2011 det er jo 10 år siden. let it go. folk forandrer seg. ikek alle men svært mange. det er flere jeg ikke hadde noe til overs for på ungdomskolen og videregående. men i dag er jeg svært gode vennr med spesielt 2 av dem. og de er langt ifra slik de var den gang Nettopp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BettyBoop28 Skrevet 21. juli 2011 #30 Del Skrevet 21. juli 2011 Da må du lese bedre, for jeg skrev allerede i det første innlegget mitt at det er helt latterlig å stemple noen som psykopat på grunn av måten de oppførte seg som barn og ungdom. Spesielt når det som beskrives ikke er mer spesiell enn at mange har opplevd noe av det samme. Beregnende og manipulative personer forandrer seg ikke bare uten videre.. Møtt mange jeg ahr gått på skole med som ungdom som ikke har endra seg på en prikk hverken av utseende eller personlighet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vampen Skrevet 21. juli 2011 #31 Del Skrevet 21. juli 2011 Beregnende og manipulative personer forandrer seg ikke bare uten videre.. Møtt mange jeg ahr gått på skole med som ungdom som ikke har endra seg på en prikk hverken av utseende eller personlighet. Hehe, herrefred.. Nei, det finnes de som ikke endrer seg. Men nå er det en gang slik at barne- og ungdomsåra er et minefelt av følelser og opplevelser. Det er mye usikkerhet, man forsøker å finne sin plass ect. Unge jenter er pr definisjon langt mer kalulerende og manipulerende i sin omgang med hverandre enn det gutta er. Det er mange jenter som passer/har passet til den beskrivelsen TS gir, uten at de er psykoer eller oppfører seg på samme måte i voksen alder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sweetpea25 Skrevet 21. juli 2011 #32 Del Skrevet 21. juli 2011 Det er 10 år siden du har hatt kontakt med henne, og en person kan forandre seg mye på den tiden. Ille at du skal nærmest diagnotisere henne, til tross for at du ikke vet hva eller om det feiler henne noe - og dersom det skulle være tilfelle, så hender det at noen sjeler hjelper de menneskene, istedetfor å skyve de fra seg.. Om du vil svare henne på FB meldingen er selvfølgelig opp til deg, men å svare henne noe slemt, får deg jo bare til å synke ned på hennes eget nivå når dere var barn/ungdom - dvs.. Du er ikke en bedre person selv! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BettyBoop28 Skrevet 21. juli 2011 #33 Del Skrevet 21. juli 2011 Hehe, herrefred.. Nei, det finnes de som ikke endrer seg. Men nå er det en gang slik at barne- og ungdomsåra er et minefelt av følelser og opplevelser. Det er mye usikkerhet, man forsøker å finne sin plass ect. Unge jenter er pr definisjon langt mer kalulerende og manipulerende i sin omgang med hverandre enn det gutta er. Det er mange jenter som passer/har passet til den beskrivelsen TS gir, uten at de er psykoer eller oppfører seg på samme måte i voksen alder. men så er det de som fortsetter å være sånn i voksen alder. Dessuten har ikke ts noen grunn for å tilgi personen som gjorde livet hennes til et helvete på skolen. Det er ikke noe som kan bagatelliseres uansett om vedkommende har forandret seg eller ikke. Og usikkerhet, følelser og det å finne sin plass er ingen unnskyldning for å være slem. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sweetpea25 Skrevet 21. juli 2011 #34 Del Skrevet 21. juli 2011 men så er det de som fortsetter å være sånn i voksen alder. Dessuten har ikke ts noen grunn for å tilgi personen som gjorde livet hennes til et helvete på skolen. Det er ikke noe som kan bagatelliseres uansett om vedkommende har forandret seg eller ikke. Og usikkerhet, følelser og det å finne sin plass er ingen unnskyldning for å være slem. Men så er det de som IKKE fortsetter slik i voksen alder! Det blir dumt å svartmale ALT for jenta.. De fleste har sine feil og mangler, og ting kan se annet ut fra noens ståsted. Kanskje hun var usikker, redd for å miste henne som venninne, og at det var derfor hun oppførte seg på denne måten. Dette er noe vi ikke har svaret på, men vi har forøvrig kun hørt TS sin versjon av saken også.. En sak har alltid to sider - minst! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vampen Skrevet 21. juli 2011 #35 Del Skrevet 21. juli 2011 men så er det de som fortsetter å være sånn i voksen alder. Dessuten har ikke ts noen grunn for å tilgi personen som gjorde livet hennes til et helvete på skolen. Det er ikke noe som kan bagatelliseres uansett om vedkommende har forandret seg eller ikke. Og usikkerhet, følelser og det å finne sin plass er ingen unnskyldning for å være slem. Om hun er slik i voksen alder eller ikke, er det ingen her, verken jeg, du eller TS som har noen grunn til å anta noe om. Hun kan like gjerne være en flott dame som oppriktig ønsket å gratulere TS, som den psykoen du og TS ser ut til å se for seg. Det er ingen her som forsøker å dikvalifisere TS følelser i forhold til det som skjedde den gangen. Den enkle løsningen på problemet om hun ikke ønsker kontakt med denne damen, er å ignorere eller sende en melding tilbake som takk, uten å invitere til mer kontakt. Det er noe helt annet enn å sette en diagnose på en person man ikke har kjent på 10 år. Og beklager å måtte sprekke den fine, rosa boblen din, men de fleste har med all sansynlighet gjort slemme ting som barn og ungdom. Barn er jo nettopp det, barn. De er langt mer opptatt av seg selv, det egoistiske barnet, og har ikke det samme perspektivet som en voksen. Det fører til at de fleste har gjort ting som barn og ungdom som de aldri ville ha gjort som voksen. Det betyr ikke at de mener å være slemme, eller fortsetter å være slemme som voksen. Det er en naturlig del av det å vokse opp. Jeg vet jeg har gjort slemme ting som barn og ungdom, og jeg tør faktisk vedde det meste på at du også har vært det. Det er hele årsaken til at man bør være forsiktig med å dømme en voksen person utelukkende basert på handlinger og oppførsel i barne- og ungdomsåra. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BettyBoop28 Skrevet 21. juli 2011 #36 Del Skrevet 21. juli 2011 Men så er det de som IKKE fortsetter slik i voksen alder! Det blir dumt å svartmale ALT for jenta.. De fleste har sine feil og mangler, og ting kan se annet ut fra noens ståsted. Kanskje hun var usikker, redd for å miste henne som venninne, og at det var derfor hun oppførte seg på denne måten. Dette er noe vi ikke har svaret på, men vi har forøvrig kun hørt TS sin versjon av saken også.. En sak har alltid to sider - minst! Det er synd for henne når hun ikke skriver et ord om at hun beklager seg over tidligere oppførsel i meldinga hun skrev til ts og heller skriver som om hun later som ingenting har hendt. Jeg syns ikke TS skal svare. hun velger det selvfølgelig selv, men jeg hadde ikke svart. ikke før jeg fikk en unnskyldning. Om jeg hadde svart hadde jeg skrevet på en seriøs måte hva jeg mente om oppførselen hennes den gangen. Ikke skrevet noe slemt men krevd en unnskyldning. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vampen Skrevet 21. juli 2011 #37 Del Skrevet 21. juli 2011 Men så er det de som IKKE fortsetter slik i voksen alder! Det blir dumt å svartmale ALT for jenta.. De fleste har sine feil og mangler, og ting kan se annet ut fra noens ståsted. Kanskje hun var usikker, redd for å miste henne som venninne, og at det var derfor hun oppførte seg på denne måten. Dette er noe vi ikke har svaret på, men vi har forøvrig kun hørt TS sin versjon av saken også.. En sak har alltid to sider - minst! Det samme tenkte jeg.. Dette med å snakke dritt, skremme bort andre potensielle venner ect., er så erketypisk oppførsel for jenter som er redd for å miste venninna si, usikre eller lignende, at det er helt utrolig at noen tror det kan være psykopattendenser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BettyBoop28 Skrevet 21. juli 2011 #38 Del Skrevet 21. juli 2011 (endret) Om hun er slik i voksen alder eller ikke, er det ingen her, verken jeg, du eller TS som har noen grunn til å anta noe om. Hun kan like gjerne være en flott dame som oppriktig ønsket å gratulere TS, som den psykoen du og TS ser ut til å se for seg. Det er ingen her som forsøker å dikvalifisere TS følelser i forhold til det som skjedde den gangen. Den enkle løsningen på problemet om hun ikke ønsker kontakt med denne damen, er å ignorere eller sende en melding tilbake som takk, uten å invitere til mer kontakt. Det er noe helt annet enn å sette en diagnose på en person man ikke har kjent på 10 år. Og beklager å måtte sprekke den fine, rosa boblen din, men de fleste har med all sansynlighet gjort slemme ting som barn og ungdom. Barn er jo nettopp det, barn. De er langt mer opptatt av seg selv, det egoistiske barnet, og har ikke det samme perspektivet som en voksen. Det fører til at de fleste har gjort ting som barn og ungdom som de aldri ville ha gjort som voksen. Det betyr ikke at de mener å være slemme, eller fortsetter å være slemme som voksen. Det er en naturlig del av det å vokse opp. Jeg vet jeg har gjort slemme ting som barn og ungdom, og jeg tør faktisk vedde det meste på at du også har vært det. Det er hele årsaken til at man bør være forsiktig med å dømme en voksen person utelukkende basert på handlinger og oppførsel i barne- og ungdomsåra. når man går på ungd skolen eller videregående så er man såpass stor at man skjønner hvordan man skal oppføre seg selv om de ennå er "barn". Hadde det vært barnehagen eller barneskolen hadde det vært noe annet. Og mobbing er ikke noe men glemmer uten videre. Det er noe offeret bærer med seg hele livet. da er det ikke bare å tenke jaja de var barn, de visste ikke bedre.. Endret 21. juli 2011 av BettyBoop28 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sweetpea25 Skrevet 21. juli 2011 #39 Del Skrevet 21. juli 2011 Det er synd for henne når hun ikke skriver et ord om at hun beklager seg over tidligere oppførsel i meldinga hun skrev til ts og heller skriver som om hun later som ingenting har hendt. Jeg syns ikke TS skal svare. hun velger det selvfølgelig selv, men jeg hadde ikke svart. ikke før jeg fikk en unnskyldning. Om jeg hadde svart hadde jeg skrevet på en seriøs måte hva jeg mente om oppførselen hennes den gangen. Ikke skrevet noe slemt men krevd en unnskyldning. Kanskje hun rett og slett ikke har noe å beklage? Eller at hun ikke vil rippe opp i gamle saker? Eller at hun mener det har gått så lang tid, at det er "glemt".. Og dessuten, hun GRATULERTE henne med bryllupet, TS kan da velge å ignorere det hele, eller si takk.. Trenger ikke å lage noe mer baluba enn det.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vampen Skrevet 21. juli 2011 #40 Del Skrevet 21. juli 2011 når man går på ungd skolen eller videregående så er man såpass stor at man skjønner hvordan man skal oppføre seg selv om de ennå er "barn". Hadde det vært barnehagen eller barneskolen hadde det vært noe annet. Det er snakk om fra 5-6 år her, er det ikke? Jeg kjenner også plenty av folk som på ingen måte visste hvordan de skulle oppføre seg på ungdomsskolen og VGS, som i dag er velfungerende, hyggelige voksne. Jeg hadde bla en venninne som oppførte seg på akkurat samme måte som venninnen til TS, i firhold til å snakke dritt, lyve, forsøke å holde andre unna meg ect. Den gangen gikk vi på VGS. Er hun psykopat? Nei, så absolutt ikke. Men hun var usikker, slet med sårlig selvtillit, hadde få venner og var livredd for å miste meg. Det førte til at hun på sin egen, klønete måte forsøkte å skremme bort andre, for å ha meg for seg selv. Og gjett hva? Vi er fortsatt venner, og hun holder selvfølgelig ikke på sånn lenger. Vi vet begge hva som skjedde den gangen, og hvorfor, men det er fortid og fullstendig uten mening i dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå