Gå til innhold

Når det psykiske går over til å bli fysisk


Fanteria

Anbefalte innlegg

Da jeg var liten opplevde jeg ting som fortsatt følger meg.

På bakgrunn av fortiden fikk jeg diagnosen mentalt utbrent da jeg var 16.

Det tok meg 4 år før jeg følte meg oppegående igjen.

Etter at jeg "friskmeldte" meg fortsetter kroppen å ødelegge meg.

Først fikk jeg problemer med mandlene. Da disse endelig ble fjernet fikk jeg betennelse i musklene.

Da dette gikk over tok det ikke lang tid før jeg var nede i en liten bølgedal.

Endelig oppe på bena igjen begynner jeg å slite med fordøyelsen, deretter ble jeg sykemeldt pga ryggen.

Etter 3 mnd med fysioterapi finner jeg pokker meg ut at jeg reagerer på melkesukker.

Og når dette er på plass blir jeg sykemeldt med psykosomatisk stress!!

Det tar vel ikke lang tid før neste driten melder sin ankomst...

Men kan det være så enkelt at det er min psykiske historie som ødelegger det fysiske?

Er det noen her som har opplevd lignende selv som kan fortelle meg at de kom ut av denne karusellen?

Jeg har bare lyst til å være frisk lenger enn 6 mnd.

Endret av Fanteria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da jeg var liten opplevde jeg ting som fortsatt følger meg.

På bakgrunn av fortiden fikk jeg diagnosen mentalt utbrent da jeg var 16.

Det tok meg 4 år før jeg følte meg oppegående igjen.

Etter at jeg "friskmeldte" meg fortsetter kroppen å ødelegge meg.

Først fikk jeg problemer med mandlene. Da disse endelig ble fjernet fikk jeg betennelse i musklene.

Da dette gikk over tok det ikke lang tid før jeg var nede i en liten bølgedal.

Endelig oppe på bena igjen begynner jeg å slite med fordøyelsen, deretter ble jeg sykemeldt pga ryggen.

Etter 3 mnd med fysioterapi finner jeg pokker meg ut at jeg reagerer på melkesukker.

Og når dette er på plass blir jeg sykemeldt med psykosomatisk stress!!

Det tar vel ikke lang tid før neste driten melder sin ankomst...

Men kan det være så enkelt at det er min psykiske historie som ødelegger det psykiske?

Er det noen her som har opplevd lignende selv som kan fortelle meg at de kom ut av denne karusellen?

Jeg har bare lyst til å være frisk lenger enn 6 mnd.

Du mener kanskje når det psykiske går over til å bli fysisk?

vel, det kan hende at kroppen bruker det fysiske til å gi uttrykk for indre psykisk stress, og da er det jo behandling for å avhjelpe det psykologiske som vil hjelpe, sammen med godt fysioterapi og inntak av bra ernæring.

Men jeg ville rådet deg til å ta tiden til hjelp, siden kroppen "husker" og psyken "vet" selv om man med fornuften gjerne skulle vært frisk og rask. Du kan ikke rushe kroppen til å bli frisk i utålmodighet. Det må ta den tiden det tar.

Og ens barndom vil alltid være med i bevisstheten din, så den kan du nok desverre ikke bli helt kvitt effektene av. Men det du kan gjøre er å lære strategier for å mestre det.

Undersøk om kognitiv terapi eller kurs i depresjonsmestring elller lignende ting kunne vært noe for deg? Jeg vet ikke. Men du kan jo forhøre deg.

Og lær deg avslapningteknikker, og bruk dem jevnlig.

Vær snill med deg selv.Gi deg tillatelsen til å ha en grunn for at du blir stressa psykisk, og ta så ibruk avslapping og sånne teknikker når du merker det som påvirker deg.

(Men det trengs hjelp til å bli bevistt på når det er dette som skjer...Altså i terapi eller kurs-situasjon.)

Ellers har jeg selv personlig hatt super nytte av jevnlig trening, yoga og akupunktur.

Og til sist så kan jeg si deg at 4 år er faktisk ikke lang tid ,når det var hele din barndom som formet deg.Så gi deg selv rom.

Ikke blir frustrert at det tar tid.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Ja, så jeg var litt rask på avtrekkeren. Skrev feil to ganger til og med :/

Jeg har en henvisning til psykolog liggende. Har bare ikke tatt mot til meg å ringt enda.

Fortiden vil alltid være der og jeg trodde jeg hadde funnet en måte å leve med den på.

Men det virker ikke som kroppen har gått videre.

Jeg skal sette meg ned å lese litt om kognitiv terapi og depresjonsmestring. Det virker interessant.

Jeg har ikke noe imot tanken på å jobbe med det som sitter i hodet. Frustrasjonen ligger i det at kroppen jobber så veldig mot meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at en henvisning til psykolog kun varer et år. Hvorfor tørr du ikke ringe?

Jeg vil anbefale deg psykomotorisk fysioterapi. Google og les deg opp. Ekstra utbytte får du dersom du kombinerer det med psykolog. I tillegg er egen trening på jevnlig basis alfa og omega. Det styrker både kropp og sjel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...