Gå til innhold

Aldersgrense på angrepille i dagligvarebutikk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg arbeider på en dagligvarebutikk som også selger noe apotekvarer, blant annet angrepiller. Det er 18 års aldersgrense for kjøp av dette, så man skal jo egentlig nekte folk under 18 å kjøpe.

Men hva gjør man når en jente, tydelig under 18, kommer inn i butikken og spør etter en pille? Skal man da nekte henne, selv om hun da kanskje risikerer å bli gravid? Butikken ligger ikke i gåavstand fra apotek eller legekontor, og jeg tviler på at alle har et så åpent forhold til sine foreldre at de kan be dem kjøpe en pille for dem.

Er det bare meg som synes denne regelen er temmelig idiotisk? :nei:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Litt av tanken bak aldersgrensen er at unge jenter på 13, 14 og 15 år ikke skal bruke angrepillen som prevensjon. Det er jo et ganske viktig poeng egentlig. Det kunne forsåvidt vært 16 års aldersgrense på angrepillen, ikke 18.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde blitt dyr prevansjon for en jente i den alderen, men forstår poenget. :gjeiper: Likevel synes jeg det er dumt å nekte noen å kjøpe angrepille når uhellet allerede er ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mauna Lee

er det samme regler ved salg av apotekvarer som det er ved alkohol og røyk? Er det ikke slik ved alkohol og røyk at butikken kan miste bevilgingen for å selge det om de blir tatt i å selge det til mindreårige.

I såfall kan de få konsekvenser for andre senere om man selger til en mindreårig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det aldersgrense på angrepille på butikk, men ikke på apotek?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mauna Lee

Hvorfor er det aldersgrense på angrepille på butikk, men ikke på apotek?

Si det.. er vel samme med paracet?

Jeg blir bedt om leg hver gang jeg skal ha paracet på butikken, men ikke når jeg skal ha øl :P (merkelige greier), er forresten 24.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Si det.. er vel samme med paracet?

Jeg blir bedt om leg hver gang jeg skal ha paracet på butikken, men ikke når jeg skal ha øl :P (merkelige greier), er forresten 24.

Samme her, bare at jeg ikke blir spurt på røyk (kjøper aldri øl). De spør meg også om leg når jeg skal kjøpe lighter av alle ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det aldersgrense på angrepille på butikk, men ikke på apotek?

Fordi den gjennomsnittlige butikkansatte ikke har kompetanse til å selge legemidler. På et apotek skal du kunne spørre om råd til bruk av legemidler, om du spør en vanlig butikkansatt om det samme skal de henvise deg til pakningsvedlegg, apotek eller lege. Gjør de noe annet kan de miste tillatelsen til å selge legemidler.

Er du over 18 er du myndig og tar legemidler på eget ansvar.

Til problemstillingen; som nevnt av noen over, så er det jo verre om butikken blir tatt for å selge angrepiller til mindreårige, slik at de mister bevilgningen. Da vil jo flere som hadde hatt bruk for angrepiller i butikk slite. Om denne jenta absolutt trenger angrepillene finner hun sikkert en person over 18 som kan kjøpe dem for henne. 12 åringer klarer jo å skaffe seg alkohol og tobakksvarer om de vil, så dette burde ikke være annerledes.

Endret av Judge Judy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mauna Lee

Samme her, bare at jeg ikke blir spurt på røyk (kjøper aldri øl). De spør meg også om leg når jeg skal kjøpe lighter av alle ting.

visste ikke at det var aldersgrense på lighter :ler:

Begynner å lure på om opplæringa mi på Meny, når jeg jobba der noen år siden, var litt i snaueste laget :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

visste ikke at det var aldersgrense på lighter :ler:

Begynner å lure på om opplæringa mi på Meny, når jeg jobba der noen år siden, var litt i snaueste laget :gjeiper:

Haha, ikke jeg heller, så jeg så dumt på dem ganske lenge før jeg fikk frem bankkortet :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ble spurt om leg da jeg skulle kjøpe barberblader en gang! jeg er 21 og har barbert meg i 10 år o.O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Man får lov å ha sex når man er 16 i følge norsk lov, men det å kjøpe angrepiller om man blir gravid etter lovlig sex er liksom ikke lov? Hvor er logikken i dette...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BabyBlue

jeg ble spurt om leg da jeg skulle kjøpe barberblader en gang! jeg er 21 og har barbert meg i 10 år o.O

Hvaforno'? :fnise: Har aldri skjedd med meg. Tror nok noen tok opplæringen sin litt for alvorlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...