Gå til innhold

Svimmel og kvalm av jerntabletter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg må gå på jerntabletter, men etter 30min-1time blir så utrolig kvalm, jeg brekker meg mange ganger og svimmel av de, blir ikke bra før etter 2-3timer og om jeg er ekstra uheldig varer det resten av dagen..

Dette er tabletter jeg MÅ ta, så har dere noe tips hva jeg skal gjøre med den grusomme kvalmen?

Mange kvinner som tar jerntilskudd, så håper det er noen her som har noen tips og råd, og kanskje har opplevd det samme ?

tusen takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prøv å bytte merke. Eller prøv Floradix. Det finner du på dagligvare. Er ikke like mye jern i som det du får i tablettform, men hvis du kan ta dette vil jeg sterkt anbefale det. Jeg tålte ingen av de jernpreparatene jeg fikk prøve da jeg gikk og ga blod, så Floradix var det eneste jeg kunne bruke for å få opp nivået igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det blir verre hvis jeg tar de hver dag, så jeg tar de bare et par ganger i uka. Går mye bedre for meg i alle fall. Drikker et glass juice samtidig for best mulig opptak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar :)

Skal ta de før jeg legger meg, det var et lurt tips! Får håpe jeg ikke våkner midt på natta med grusom kvalme da..

Floradix skal jeg også få sjekket ut :) Men jeg har mange brett med tabletter igjen, så tenkte å prøve ut "alt" før jeg går over til flytende...

Hjelper det å ta jern sammen med andre mineraler/vitaminer?

Med mat eller drikke ?

huff denne kvalmen er skikkelig ille, værre enn graviditetskvalme :fnise::kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Jeg klarer kun å ta "amino jern", de tåler jeg bra. Er ikke så mange mg i de, men på apoteket sa de jeg kunne ta to-tre for dagen. Merker ingenting til kvalme og magebesvær. Ikke skyll ned med melk slik som en annen svarte, melk hemmer opptaket. Prøv å ta med appelsinjuice for best mulig opptak. Og spis jernholdige matvarer! Blir ikke kvalm av det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Og forresten: Melk, kaffi og te hemmer opptak av jern, og c vitaminer (derfor appelsinjuice) fremmer opptaket. Tar du c vit. tbl sammen med jerntbl og kutter ut alt det andre som hemmer opptaket er du komt lang på vei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bazibaz

Jeg tar alt av kosttilskudd på kvelden før jeg legger meg. Nettopp så jeg slipper "bivirkninger" som å hikke/rape tran ol. Syns sånt var helt grusomt helt til kjæresten min tipsa om å ta det før jeg la meg. Skjønner ikke hvor jeg har fått fra at jeg måtte ta de på morgenen. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...