Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Daenerys
Skrevet

Du har nok rett. Kanskje jeg prøver meg på skype, og så får jeg evt sende noen oppfølgingsspørsmål via mail. Forutsetter at informantene har/kan bruke skype da, det har jeg ikke spurt om enda :P

Hehe, skal ikke være lett heller! Men jeg tenker at et intervju over Skype faktisk kan være mer behagelig enn et vanlig intervju, informanten kan jo sitte hjemme eventuelt og føle seg mer trygg og komfortabel?

Skrevet

Nikee og Sophia: så bra! Hvordan ligger dere an? :)

Skrevet

Begynner for fullt etter jul, i år har jeg eksamner i andre fag.Oppgaven er bare på 30 stp :/

Skal ha første møte med veileder på onsdag, så det blir spennende. Føler jeg ligger ganske godt an med tanke på at skrivingen egentlig ikke skal starte før i januar. Har lest endel og laget en foreløbig struktur over kapitlene mine :)

Gleder meg til å komme ordentlig i gang. Må bare ha noen kjipe eksamner først :(

Hva med deg?

Skrevet

Begynner for fullt etter jul, i år har jeg eksamner i andre fag.Oppgaven er bare på 30 stp :/

Skal ha første møte med veileder på onsdag, så det blir spennende. Føler jeg ligger ganske godt an med tanke på at skrivingen egentlig ikke skal starte før i januar. Har lest endel og laget en foreløbig struktur over kapitlene mine :)

Gleder meg til å komme ordentlig i gang. Må bare ha noen kjipe eksamner først :(

Hva med deg?

Ok, skjønner. :) Hvordan gjør man det egentlig med 30 sp-oppgave med tanke på omfanget av selve undersøkelsen? Man rekker vel ikke så mye på et halvår med datainnsamling og alt som hører med?

Ellers spennende med veiledermøte. Håper dere er en god match! :)

Jeg driver med litt forskjellig på en gang egentlig, men for det meste holder jeg på med å skrive om resultatene og forsøk på analyse. Jeg prøver å skrive inn teori, men er usikker på hvordan jeg skal gjøre det rent praktisk i teksten. Står litt stille på det området akkurat nå.

Skrevet (endret)

Jeg holder ennå på med å finne ut av tema og veileder. Eller jeg har på en måte allerede bestemt meg for hvilket tema jeg vil ha, og hvem jeg vil ha som veilder, men venter ennå på å få høre om universitetet godtar at jeg har valgt vedkommende. Når det er gjort så må jeg i gang med å utforme spørsmålet og lage en plan, men det tror jeg ikke skjer før i januar. Jeg er i utlandet på utveksling, så jeg er allerede ganske presset med alle oppgavene her som skal inn i desember og januar. :sukk:

Jeg regner med jeg begynner i februar om alt blir godkjent :jepp: 30 ECTS er mye for ett fag, så jeg gruer meg litt! Jeg studerer historie, så for min del blir det nok mest lesing og ikke intervju osv.

Endret av Nikee
Skrevet

Ok, skjønner. :) Hvordan gjør man det egentlig med 30 sp-oppgave med tanke på omfanget av selve undersøkelsen? Man rekker vel ikke så mye på et halvår med datainnsamling og alt som hører med?

Ellers spennende med veiledermøte. Håper dere er en god match! :)

Jeg driver med litt forskjellig på en gang egentlig, men for det meste holder jeg på med å skrive om resultatene og forsøk på analyse. Jeg prøver å skrive inn teori, men er usikker på hvordan jeg skal gjøre det rent praktisk i teksten. Står litt stille på det området akkurat nå.

Det kommer jo veldig an på hva man studerer. Jeg studerer økonomi, og hvis jeg skulle gjort en kvantitativ oppgave (med f. eks regresjonsanalyse) hadde det jo ikke tatt lang tid å samle inn data, gitt at den eksisterer fra før av (og ofte vinkles oppgavene slik at man kan bruke eksisterende data).

Jeg hååååper på å få reise til utlandet en måned og samle inn kvalitativ data der da, og kombinere med datamateriale som ligger ute i ulike databaser.

Skrevet (endret)

Jeg holder ennå på med å finne ut av tema og veileder. Eller jeg har på en måte allerede bestemt meg for hvilket tema jeg vil ha, og hvem jeg vil ha som veilder, men venter ennå på å få høre om universitetet godtar at jeg har valgt vedkommende. Når det er gjort så må jeg i gang med å utforme spørsmålet og lage en plan, men det tror jeg ikke skjer før i januar. Jeg er i utlandet på utveksling, så jeg er allerede ganske presset med alle oppgavene her som skal inn i desember og januar. :sukk:

Jeg regner med jeg begynner i februar om alt blir godkjent :jepp: 30 ECTS er mye for ett fag, så jeg gruer meg litt! Jeg studerer historie, så for min del blir det nok mest lesing og ikke intervju osv.

Ja, jeg er igrunnen litt glad for at vi har startet opp prosessen for lenge siden. For meg tar det en stund å bearbeide tanker og ideer, slik at det kommer frem nogenlunde fornuftig og samlet til slutt. Er vel ikke så kjapp... :ler: Men det kan vel ikke være noe behov for å begynne enda når løpet er lagt opp slik, du kan sikkert med god samvittighet avslutte der du er først! Høres spennende ut med utveksling. :) Du kommer til å bruke dokumentanalyse da? Det gjør jeg også.

Det kommer jo veldig an på hva man studerer. Jeg studerer økonomi, og hvis jeg skulle gjort en kvantitativ oppgave (med f. eks regresjonsanalyse) hadde det jo ikke tatt lang tid å samle inn data, gitt at den eksisterer fra før av (og ofte vinkles oppgavene slik at man kan bruke eksisterende data).

Jeg hååååper på å få reise til utlandet en måned og samle inn kvalitativ data der da, og kombinere med datamateriale som ligger ute i ulike databaser.

Ja, jeg tenkte for mye ut ifra mitt eget fagområde og at man må innhente data selv. Du har selvfølgelig rett. :) Krysser fingre for at utenlandsplanene dine går i boks!

Endret av Jakobine-
Skrevet

Ja, jeg er igrunnen litt glad for at vi har startet opp prosessen for lenge siden. For meg tar det en stund å bearbeide tanker og ideer, slik at det kommer frem nogenlunde fornuftig og samlet til slutt. Er vel ikke så kjapp... :ler: Men det kan vel ikke være noe behov for å begynne enda når løpet er lagt opp slik, du kan sikkert med god samvittighet avslutte der du er først! Høres spennende ut med utveksling. :) Du kommer til å bruke dokumentanalyse da? Det gjør jeg også.

Ja altså for min egen del skulle jeg ønske at jeg faktisk hadde startet som i Norge. Ett semester på alt ble litt vel mye :fnise:

Jeg håper jeg får det meste godkjent før februar, i alle fall senest midt i februar. Ja det blir dokumentaranalyse (men jeg har faktisk ikke hatt det før!), men har lært utrolig mye i det siste året, så jeg satser på at det går bra sammen med veilederen.

Skrevet (endret)

Det satser jeg også på, som heller ikke har hatt noe særlig om det eller brukt det før. Jeg har riktignok en veileder som er veldig opptatt av at jeg skal bli/være selvstendig og som ikke "gir ved dørene" :fnise:, så jeg har funnet ut av det selv. Men man kommer i mål da også. Her er det sikkert veldig stor forskjell på veiledere.

Endret av Jakobine-
Skrevet

Ettersom vi har så dårlig tid blir vi frarådet å skrive en empirisk oppgave :/ Så jeg skal skrive teoretisk. Litt kjedelig, skulle gjerne ha samlet inn data selv, men når jeg blir frarådet det er det vel lurt å høre på de som har erfaring med det ;)

Skrevet

Uff må syte litt i dag. Hadde eksamen i vitenskapsteori og metode i dag på 8 (!) timer. Hadde forbredt meg til å kunne ha det ganske chill ettersom vi hadde så lang tid, og jeg hadde gode notater (var alle trykte hjelpemidler tillatt). Den gang ei! Brukte så utrolig lang tid på å komme ordentlig i gang, finne ut av hvordan jeg skulle strukturere oppgaven og hva jeg skulle ha med, så endte opp med å sitte med hjertet i halsen og stresse som faen. Rakk ikke å spise eller noe på de 8 timene. Helt jævlig og hadde grenser til panikk flere ganger. Trodde jeg kom til å stryke også for jeg følte alt jeg skrev bare var dritt :P

Heldigvis har jeg fått den litt på avstand nå, har lest igjennom oppgaven og det ser faktisk ikke så verst ut. Hadde egentlig ambisjon om A eller B i det faget, men nå tror jeg egentlig at jeg skal si meg ganske så fornøyd med en C.

Kan "trøste" meg litt med at alle andre jeg har snakket med etter eksamen følte det på samme måte. Alle var lei seg og stressa og følte de kom til å stryke. Morsomt fag sa du? :ler:

Gjest Badabing
Skrevet

Du er ikke alene, Sophia! Vi hadde en eksamen i vitenskapsteori som gikk greit (tror jeg), men metodeeksamen var krise. Jeg trodde jeg hadde grei nok tid, men fikk det plutselig kjempetravelt! Jeg er veldig redd jeg må ta den opp.. Samtidig som jeg har mer lyst til å stryke enn å få en dårlig karakter.. Kjedelig å måtte vente et helt år før jeg får tatt den opp.

Faktisk skulle jeg også ønske at vi heller hadde to eksamener; en i kvantitativ og en i kvalitativ. Jeg følte at jeg måtte nedprioritere kvalitativ veldig, og er redd den biten måtte lide under kvantitativ.

Men alt i alt ser jeg det også som en form for læring. :) Nå vet vi hva vi går til neste gang, og vi må fokusere mest på å få mest mulig kunnskap ned på papiret fremfor struktur osv.?

Skrevet

Ja lurer litt på det altså. Det var litt rart for synes ikke oppgaven i seg selv var så ille. Da jeg fikk den utdelt tenkte jeg at det kom til å gå helt greit. Mye mulig jeg ble så stressa og følte alt gikk litt klabb og babb fordi jeg ikke har hatt skriftlig skoleeksamen på 2 år nå, og har litt høye krav til meg selv når det kommer til formuleringer. Tenker jo at struktur og språk skal bli like bra som på hjemmeinnleveringer ;) Men det har man jo egentlig ikke mulighet og tid til. Nå er vi i hvertfall ferdige med det :) Har statistikk og en effektreview igjen før det er juleferie, men det skal egentlig bli ganske godt å jobbe med statistikken nå. Noe litt mer konkret :) Lei av å måtte drøfte alt opp mot vitenskapsteoretiske og metodologiske perspektiver :P

Skrevet

Wiii! Etter mye frem og tilbake, har min vejleder og institutt leder sagt ja til at jeg kan få den ene professoren som veileder. Nå må jeg bare sende inn den offisielle søknaden så går alt i boks! :hoppe:

Skrevet

Skal ha mitt første intervju over skype i dag (ja første intervjuet i det hele tatt, jeg har hatt endel problemer med informantinnsamlingen som har vært utenfor min kontroll)! Litt skummelt..

Skrevet

Skal ha mitt første intervju over skype i dag (ja første intervjuet i det hele tatt, jeg har hatt endel problemer med informantinnsamlingen som har vært utenfor min kontroll)! Litt skummelt..

Lykke til :) Går nok strålende!

Skrevet

Lykke til :) Går nok strålende!

Takk, det gikk veldig greit! Men, lyden ble horribel: vekslet hele tiden mellom normal og kjempelavt (tror problemet var hos den andres pc), så jeg måtte be vedkommende gjenta ting hele tiden, og det blir vel et mareritt å transkribere :glare: Men men, nå er jeg ihvertfall i gang med intervjuprosessen, hurra!

Skrevet

Takk, det gikk veldig greit! Men, lyden ble horribel: vekslet hele tiden mellom normal og kjempelavt (tror problemet var hos den andres pc), så jeg måtte be vedkommende gjenta ting hele tiden, og det blir vel et mareritt å transkribere :glare: Men men, nå er jeg ihvertfall i gang med intervjuprosessen, hurra!

Hurra! Så gøy :hoppe:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...