Gå til innhold

Tråden for masterstudenter


Anglofil

Anbefalte innlegg

Jeg skal heller ikke ta påkleferie. Må sitte hjemme og skrive. Så vi holder sammen, alle oppg.skrivere :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

:tommelsmil:

Igår fikset jeg på introduksjonen på oppgaven, altså introen til teorien om hvorfor jeg har valgt det jeg har valgt og hvorfor det er aktuelt - den ble mye mer sammensatt enn tidligere. Jeg har jo ikke hatt så mye tid med oppgaven i det siste, men jeg merker at det kan ha vært en positiv ting! Jeg føler jeg har fått avstand fra oppgaven, og nå ser jeg ting som kanskje ikke hadde blitt oppdaget om jeg hadde jobbet med den så regelmessig for jeg hadde lest meg blind.

I dag har jeg jobbet med den ene underoverskriften. Litt lugging av hår og frustrasjon over en veldig tung artikkel, men det går fremover. Viktig med pause og kos også!

Endret av ninuska_
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -Marla-

Så digg, ninuska!

Jeg sitter og jobber med det samme, bare i en helt annen fase (jeg er på første året). Skal levere en oppgave hvor jeg forklarer hvorfor jeg har valgt den teorien jeg har valgt, og det synes jeg er ganske vanskelig nå. Spesielt siden jeg har tusen mindre artikler, for det meste (med noen unntak), ikke f.eks. én bok om én teori. Jeg føler det er litt tidlig å si så mye om det, og kløner med hvordan jeg skal skrive det. Skal se på noen ferdige oppgaver for å få litt input.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelp, jeg forsvarer oppgaven min i morgen. Skummelt. Tenk om jeg ikke kan noen ting? Men etter seks måneders arbeide må da noe ha festet seg??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -Marla-

Oj, lykke til! Skjønner det er skummelt, men tenk så fantastisk det blir i morgen når du er ferdig. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så digg, ninuska!

Jeg sitter og jobber med det samme, bare i en helt annen fase (jeg er på første året). Skal levere en oppgave hvor jeg forklarer hvorfor jeg har valgt den teorien jeg har valgt, og det synes jeg er ganske vanskelig nå. Spesielt siden jeg har tusen mindre artikler, for det meste (med noen unntak), ikke f.eks. én bok om én teori. Jeg føler det er litt tidlig å si så mye om det, og kløner med hvordan jeg skal skrive det. Skal se på noen ferdige oppgaver for å få litt input.

Jeg pleier å skrive, i slutten av introduksjonen/starten av teorien (hva enn man kaller det, før jeg går inn på teoriene), at teorien som er valgt underbygger problemstillingen min, som er *sett inn*. Selvsagt etter at de store trekkene i teoriene jeg har valgt ut har blitt presentert.

Det blir lettere etterhvert. Jeg husker første gangen vi skulle skrive bakgrunnen til alt jeg hadde gjort i oppgaven - og jeg satt der som et spørsmålstegn.. "Nei, det virker jo spennende.....?". Nå er det mer "Å jo, fordi at blablabla" - og så er det vanskelig å begrense seg - så det er nok en læringsak :)

Hjelp, jeg forsvarer oppgaven min i morgen. Skummelt. Tenk om jeg ikke kan noen ting? Men etter seks måneders arbeide må da noe ha festet seg??

Jeg er helt sikker på at du kan mye mer enn du føler akkurat nå. Hos meg er det sånn at under press når jeg må prestere, så dukker det opp ting som jeg selv ikke visste at jeg kunne, mens dagen før, til og med i minuttene før, så sitter jeg helt blank. Masse lykke til! :tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hjelp, jeg forsvarer oppgaven min i morgen. Skummelt. Tenk om jeg ikke kan noen ting? Men etter seks måneders arbeide må da noe ha festet seg??

Lykke til! Det går nok fint, og du kan nok mye mer enn du tror!

Jeg må si jeg er litt misunnelig på dere som er igang med skriveprosessen. Jeg skal ikke begynne på min før til høsten. Har så lyst til å komme igang! Nå er det som et stort, skremmende prosjekt foran meg. Vil bare starte så jeg er på vei ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si jeg er litt misunnelig på dere som er igang med skriveprosessen. Jeg skal ikke begynne på min før til høsten. Har så lyst til å komme igang! Nå er det som et stort, skremmende prosjekt foran meg. Vil bare starte så jeg er på vei ;)

Du kan jo begynne å lage en prosjektbeskrivelse og lese deg opp på litt litteratur. Det gjorde jeg i vårparten før den høsten jeg skulle begynne på selve oppgaven, og da var det lettere å komme i gang på høsten :) Hvor mange studiepoeng er masteroppgaven din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo begynne å lage en prosjektbeskrivelse og lese deg opp på litt litteratur. Det gjorde jeg i vårparten før den høsten jeg skulle begynne på selve oppgaven, og da var det lettere å komme i gang på høsten :) Hvor mange studiepoeng er masteroppgaven din?

Det er vel egentlig det vi skal starte på til høsten :) Selve oppgaven skal skrives neste vår. Den er på bare 30 studiepoeng :sukk: Men den skal være på rundt 80 sider. Så kan bli en ganske hard vår.. Tenkte å starte å lese meg opp i sommerferien, akkurat nå er det flust av ting å lese på til eksamen nå i vår..:/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir fascinert over hvor mange veiledere som mener man må først utføre analysene, vente med å skrive teori og deretter tilpasse teorien man skriver til hva man finner. I mitt hode er det helt feil måte å drive forskning på.. selv om jeg innser at det er tydeligvis dette som er normen :klo:

Man har en hypotese om at X - enten er den riktig eller ikke - ting er interessante selv om man ikke finner noe som støtter hypotesen. Det er et funn i seg selv i mine øyne. At en hypotese ikke er bekreftet. Selvsagt er det ikke like "kult", men det er et funn.

Han ene i klassen min hadde fått høre at "Uansett hva - det er KRISE om du ikke finner noe.... Da må du endre hele tema og alt for å tilpasse det til det du har funnet". Får dere høre det fra deres veileder? Min sa også at jeg skulle vente på dataene for å se hva som var interessant å se på, men jeg brydde meg ikke særlig om det - jeg syns jo det er interessant å se på temaet jeg har valgt å fordype meg i, uansett utfall. Og hvis det ikke er slik jeg trodde, ja, hvorfor ble det ikke sånn. Metodiske begrensninger, refleksjoner ++.. Hm :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har ikke fått de tilbakemeldingene. Teori skrives ut i fra problemstillingen. Hvis analysen av metodesvarene ikke kan bevise/ bekrefte problemstillingen, så er det like fullt et resultat. F. eks en i min klasse fikk ikke svart en gang på andre halvdel av problemstillingen pga problemer i metodedelen. Da har hun diskutert hvorfor det skjedde feil i metoden og hva man har lært av det og hvordan man kan gjøre det annerledes for å klare å svare..

Vi måtte dessuten levere teori og metode halvveis i jobbingen, før resultatene var klare.

Nerver deluxe! Dommedag om to timer...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det gikk bra i dag Aricept og at du er ute i dag og feirer :hoppe:

Endret av kaffemor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest -Marla-

Jeg pleier å skrive, i slutten av introduksjonen/starten av teorien (hva enn man kaller det, før jeg går inn på teoriene), at teorien som er valgt underbygger problemstillingen min, som er *sett inn*. Selvsagt etter at de store trekkene i teoriene jeg har valgt ut har blitt presentert.

Det blir lettere etterhvert. Jeg husker første gangen vi skulle skrive bakgrunnen til alt jeg hadde gjort i oppgaven - og jeg satt der som et spørsmålstegn.. "Nei, det virker jo spennende.....?". Nå er det mer "Å jo, fordi at blablabla" - og så er det vanskelig å begrense seg - så det er nok en læringsak :)

Ja, det tror jeg også, og jeg regner med at det går opp noen lys underveis. Av og til må bare ting modnes også, er min erfaring. Plutselig faller det mer på plass. Jeg satser på og regner med at det også gjelder masteroppgaven. :)

Til spørsmålet ditt: vi skriver teori ut ifra problemstillingen. Det er det jeg driver med nå, og som jeg synes er litt vanskelig, men det henger mest sammen med at jeg ikke har en klokkeklar problemstilling som jeg synes er veldig god enda. Jeg er langt på vei enig med deg i det du skriver om dette, men dersom man ikke finner noe på grunn av f.eks. metodiske begrensninger, vil ikke det da bli et problem for studenten? At man ikke har brukt riktig metode for det man vil undersøke el.? Eller er dette ok, så lenge du viser at du er klar over hva du gjorde feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle metoder har sine begrensninger, og det man diskuterer er jo kun at det kan være en faktor som kan ha spilt en rolle. At man ikke finner noe på grunn av metodiske begrensinger, feks et lite utvalg eller begrensning i tid, trenger ikke ha noen sammenheng med at man har brukt feil metode. Noen ting kan man ikke kontrollere, og jeg mener at så lenge man reflekterer rundt det og viser at man har forstått hva som har gått "feil" eller hva som kunne forbedres til neste gang, så bør ikke det ha noe å si.

Jeg har brukt helt korrekt metode for problemstillingen jeg vil utforske, men dessverre skjedde det en del underveis (som den "backstabbingen" av kontaktpersonen) som gjorde at vi fikk mye mindre utvalg enn først anslått. Og i små utvalg kan det være veldig vanskelig å avdekke funn, særlig små forskjeller. Men jeg ser ikke på det som noe negativt i det store og hele - jeg tror ikke at Lars eller Pål som har fått signifikante resultater har noen bedre oppgave enn meg.

I fjor var den eneste A'en på instituttet vårt en som hadde fått masse kluss med utvalget og oppgaven sin, som medførte at han ikke kunne egentlig undersøke det han ville, og han måtte nøye seg med det han kunne bruke av dataene. Men han begrunner og diskuterte. Jeg tror de er ute etter refleksjon og begrunnelse framfor resultater :)

Jeg syns bare at altfor mange er opphengt av å måtte finne noe - at de kanskje glemmer hva masteroppgaven egentlig er - en utvikling og læring, refleksjon og argumentasjon. Alt jeg vet nå, som jeg gjerne skulle visst for et år siden :fnise:

Endret av ninuska_
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -Marla-

Ja, da er jeg med på tanken, jeg tenkte på egne (mer eller mindre) dårlig valg som man ser i etterkant.

Om funn/refleksjon: takk for at du forteller meg dette, da, jeg skal notere det bak øret. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Et hei til alle med lesesalpåske :goodbye:

I dag har jeg laget figurer (det vekket perfeksjonisten i meg) og omstrukturert litt av teoridelen. Det blir aldri hundre prosent føler jeg - det er alltid noe jeg finner som jeg kan endre. Det er ikke nødvendig, men jeg tror jeg har blitt bitt av pirkebasillen...

Aricept - håper det gikk bra med deg! Tenkte på deg igår! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daenerys

Pirkebasill er et godt tegn, da har du i alle fall materiale du kan bruke tenker jeg :) Luksus med tid til pirking!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takk for alle lykkeønskninger!

Fremføringen og forsvaret gikk veldig bra! Jeg er godkjent! :)

Jeg ble først litt redd for sensor hadde fryktelig krasse tilbakemeldinger, var nesten sikker på at han kom til å stryke meg. Men pratet med veileder etterpå og hun beklaget at hun ikke hadde advart meg.. Han har visst alltid masse kommentarer, men få av de er relevante.

Så de kommentarene jeg har fått er for å evt. få beste karakter på oppgaven ;) Jeg er bare happy jeg har bestått, men jeg jobber selvfølgelig med kommentarene nå. Har jeg mulighet til beste karakter så kan jeg vel ofre et par timers arbeid for det. Var et par skrivefeil, grafene måtte endre fra 3D til 2D, og som ventet måtte jeg ha med de statistiske beregningene. Glad jeg hadde gjort de på forhånd, så jeg kunne svare for meg på forsvaret. Nå er det egentlig bare å skrive det inn i rapporten.

Så deilig å være ferdig med den muntlige delen altså, jeg var pissnervøs før fremføringen.

Lykke til alle dere som skriver nå i påsken, håper dere har tid til et par timers fri for å nyte sola :sol:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre, Aricept! Når får du vite det endelige resultatet?

Da har jeg sendt inn teoridelen min... til slakting :fnise: Neida, jeg syns den er veldig fin, men det er en ganske ekkel følelse å sende den inn til redigering og kommentering hos noen som er så ekspert på feltet. Den ene delen av masteroppgaven min er et måleinstrument som min veileder har laget, og da føles det litt ekstra vanskelig å skrive teori på dette, da jeg føler jeg kan trå veldig feil. Som sist med den ene lille kommentaren "Nei, her har du henvist feil, det er nok ikke den artikkelen - men den....." Whops :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...