Gå til innhold

Tråden for masterstudenter


Anglofil

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest proteinet

Ser de fleste her i tråden har bachelorgrad og går på et toårig master-program, kan jeg slenge meg på her? (går på en femårig integrert mastergrad, er på 2. året nå).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen proteinet! :goodbye:

Er på vei til universitetet nå. Litt sen start for jeg sov litt lenger i dag. Iblant får man nok av forpliktelser og å stå opp i seks-tiden på jobbdager, så da går det litt utover mastertiden :fnise:

Planen for dagen: bli venn med diskusjonsdelen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei :vinke:

Etter å ha sett denne tråden et par ganger tenkte jeg nå at jeg skulle titte innom og hilse på. Jeg holder på med masteroppgave som skal inn i mai-juni, og selv om jeg hadde en strålende start så begynner jeg nå å bli litt stresset for om jeg blir ferdig i tide. Det som er litt kjipt er at jeg bor i Australia, men studerer i Norge. Jeg tilhører med andre ord ikke noe lesesal eller lunsjrom hvor jeg kan prate med andre masterstudenter :trist:

Det som er ekstra irriterende er at jeg begynte veldig bra på oppgaveskrivingen og ble ferdig 1 måned før frister etc, men nå i sommerferien (november-februar) har jeg blitt helt på bærtur! Har vært så heldig å få jobb som venter på meg, med det forbeholdet at jeg leverer masteroppgaven i mai-juni, men allikevel er det ikke nok til å få meg i gang :vetikke:

Har for øyeblikket 40 sider + litt over 4000 linjer programmeringskode. Er forventet at vi skal levere inn rundt 70 sider + kode. Er ca. 90% ferdig med programmeringen, har dog endå ikke fått gjennomført noen testinger så har ikke fått begynt på transkribering og analysering enda :bond:

Er spesielt bekymret for dette med hvor lang tid testingen, transkriberingen og analyseringen kommer til å ta, noen som vil dele sine erfaringer om dette? :blomst:

p.s. Ninuska: Usikker på om det var noe ala dette du spurte etter, men synes selv slike korte sjekklister som denne kan være grei å ha i bakhodet (fra http://www.umb.no/statisk/ina/studier/Masteroppg-gjf.pdf)

1. Repeter først i en setning hva resultatet er.

2. Fortell så leseren hva andre har funnet på samme tema, med referanser.

3. Redegjør så for om ditt resultat stemmer med det som andre har funnet før deg.

4. Gi en faglig forklaring på resultatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også melde meg inn her :)

Skriver en samfunnsvitenskapelig masteroppgave, som skal være på 90-100 sider. Er faktisk ikke helt sikker på hvor mange sider jeg har til sammen nå, men det er ihvertfall en god del igjen. Skriver på teori-delen nå. Er ferdig med intervjuer og har såvidt begynt på analysen, men det er vel det jeg må bruke mesteparten av tiden frem til mai på. Tror jeg må skrive ca. en side om dagen for å komme i mål.

Jeg merker at jeg er litt sliten av det psykiske presset - jeg liker jo egentlig å studere, men har mye dårlig samvittighet fordi jeg ikke gjør nok. Og istedenfor å gjøre noe med det veksler jeg mellom apati, panikk, og noen sjeldne ganger også en følelse av at jeg har kontroll. Jeg har brukt veldig mye tid på å lese, og for lite tid på å skrive. Har skrevet mellomstore oppgaver på kort tid før, men akkurat masteren føles liksom så overveldende stort og umulig.

Hva sier dere, er det mulig å få gjort størsteparten av en masteroppgave på to måneder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror det er mulig. Man må bare være strukturert og målrettet. Flesteparten i klassen min har nettopp begynt og vi har ca. to mnd igjen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nikee

Formidling emnet mitt er ganske krevende synes jeg, jeg har lest bøkene om alle skrivetips og ikke minst hvordan vi skal argumentere for det vi prøver å oppnå. Likevel finner jeg det utrolig vanskelig å skrive en prosjektbeskrivelse og argumentere for det prosjektet (fiktivt) som jeg vil ha støtte til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daenerys

Har så utrolig mye å gjøre de neste to månedene, etter nesten 3 måneder med sykdom hvor jeg ikke har klart å gjøre en ting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har så utrolig mye å gjøre de neste to månedene, etter nesten 3 måneder med sykdom hvor jeg ikke har klart å gjøre en ting...

Oi, det er kjipt. Du har ikke mulighet til å få utsettelse pga sykdom? Men to måneder er jo en del tid, man får gjort mye, det må vi bare...

Panikk!!! 17 dager til deadline...

Det var kort ja, hva gjenstår å gjøre? Heia heia, du klarer det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen av dere som vet om det stemmer at man må fullføre masteren på normert tid for å ha sjanse til å bli tatt opp som doktorgradsstipendiat?

Anonym poster: 536ca109ae74840594c3f4646f642c00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daenerys

Oi, det er kjipt. Du har ikke mulighet til å få utsettelse pga sykdom? Men to måneder er jo en del tid, man får gjort mye, det må vi bare...

Tja, vet ikke. Det er snakk om obligatorisk innlevering for å få gått opp til eksamen, pluss eksamener. Tviler veldig på at det kan ordne seg, studiet mitt er lagt opp slik at fag 1 må bestås før fag2 osv. Men jeg jobber best under press, så håper på det beste!

Men litt stressa er jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det noen av dere som vet om det stemmer at man må fullføre masteren på normert tid for å ha sjanse til å bli tatt opp som doktorgradsstipendiat?

Anonym poster: 536ca109ae74840594c3f4646f642c00

Det stemmer ikke på fakultetet mitt ihvertfall. Men de ser om du har levert den til normert tid eller ikke da. Men det skal i teorien ikke ha noe å si. Det kan jo være mange grunner til at man utsetter innlevering. Dødsfall, sykdom osv. Og sånt skal jo ikke ødelegge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen av dere som vet om det stemmer at man må fullføre masteren på normert tid for å ha sjanse til å bli tatt opp som doktorgradsstipendiat?

Anonym poster: 536ca109ae74840594c3f4646f642c00

Jeg kjenner en som fikk minst 1 utsettelse og ble tilbydt dr.gradsstilling allerede før levering.. (hun fikk A da og er ganske flink)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Wuæææhhh, skal levere i morgen! :sjokkert:

Jeg føler jeg aldri blir ferdig! Finner hele tida stavefeil og teite setningsoppbygginger... Men, den er godkjent av veileder, bare veldig spent på om min visstnok strenge sensor er enig. Hvis han vil være vrang må jeg supplere med chi-square tester for å vise konfidensintervaller, og jeg er helt lost på alt som har med matte å gjøre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Statistikk er ikke matte i mitt hode :opplyser: Jeg er helt forferdelig i matte, og jeg holdt på å stryke på vgs... og jeg trodde aldri jeg skulle bli den som alle kommer til når de lurer på ting med statistikk + få meg en deltidsjobb innen statistikk i et semester. Dere kan tenke dere hvor horribel jeg er i matte når pappa ble overrasket over at jeg fikk toppkarakter, og skulle undervise andre studenter: "Er du sikker på at det var din besvarelse?" og "Er du sikker på at det er lurt?" :fnise: Kan du øve deg på dette i forkant, Aricept?

Det føles som om det går litt tregt med oppgaven nå... I dag skulle jeg arbeide med oppgaven, men det var mye mer spennende å søke på jobber... Har dere noen forventning til karakter? Type.. satser dere på A - er dere fornøyd med B? C?.. Jeg har alltid siktet mot A, men jeg har fått en litt annen innstilling, litt mer "jeg vil levere til normert tid" framfor fokus på hva karakteren kan bli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, jeg kan øve meg i forkant. Jeg kan vel teorien om statistikk, jeg klarer bare ikke selve utregningen. Har gjort masse chi-square tester i andre fag, men klarer bare ikke å overføre det til datamatrisen fra spørreskjemaet.. blææhh. Så jeg kan svare med teori hvis han spør, men ikke utregningen, så jeg vet faktisk ikke om de og de tallene er statistiske relevante. Når det er sagt, så trengs ikke det i det hele tatt for å svare på problemstillingen min, og det er ikke fokus på det i oppgaven min i det hele tatt. Det er bare hvis sensor er vrang, og vil at jeg skal regne på statistikk, bare fordi det er mulig, ikke fordi det har betydning for oppgaven min...

Jeg studerer ikke i Norge, så vi har ikke bokstavskala. Her er det tre karakterer, a'la stryk, bestått og godt bestått. Jeg har ingen forventninger om beste karakter. Jeg vil bare ha bestått. Jeg har allerede jobb, så karakterer har faktisk ingen ting å si, jeg trenger bare autorisasjonen min ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, jeg kan øve meg i forkant. Jeg kan vel teorien om statistikk, jeg klarer bare ikke selve utregningen. Har gjort masse chi-square tester i andre fag, men klarer bare ikke å overføre det til datamatrisen fra spørreskjemaet.. blææhh. Så jeg kan svare med teori hvis han spør, men ikke utregningen, så jeg vet faktisk ikke om de og de tallene er statistiske relevante. Når det er sagt, så trengs ikke det i det hele tatt for å svare på problemstillingen min, og det er ikke fokus på det i oppgaven min i det hele tatt. Det er bare hvis sensor er vrang, og vil at jeg skal regne på statistikk, bare fordi det er mulig, ikke fordi det har betydning for oppgaven min...

Jeg studerer ikke i Norge, så vi har ikke bokstavskala. Her er det tre karakterer, a'la stryk, bestått og godt bestått. Jeg har ingen forventninger om beste karakter. Jeg vil bare ha bestått. Jeg har allerede jobb, så karakterer har faktisk ingen ting å si, jeg trenger bare autorisasjonen min ;)

Da skjønner jeg :) Hvis det ikke er relevant for problemstillingen din, så ser jeg ikke hvorfor de skal spørre om utregning på det. Det eneste jeg kan tenke meg er at du kan komme han i forkjøpet og si at at du kunne ha gjort dette på en annen måte, og det er å vise gjennom utregning av kjikvadrat, men med bakgrunn i tidsbegrensninger og problemstillingen du endte med, så valgte du en annen tilnærming.

Vi må hvertfall ha en slags "dette kunne vi gjort annerledes og bedre"-del i masteroppgaven vår.. og det er vel metodedelen de aller fleste må forsvare.

Endret av ninuska_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har med begrunnelse på hvorfor jeg har valgt det bort. Da ser han i alle fall at jeg har tenkt tanken, men ikke ser det nødvendig for å besvare problemstillingen. Veileder er enig med meg, så håper jeg slipper å regne... Uansett får vi noen dager på oss etter forsvar til å endre ting før den endelige sensuren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...