Gå til innhold

Tråden for masterstudenter

Anglofil

Anbefalte innlegg

Hurra, det må være gøy å være i gang! :)

Absolutt! :) Har skrevet litt over 30 sider bakgrunnskapittel/metode/teori mens jeg har venta på intervjuene, men nå føles det endelig som et ordentlig forskningsprosjekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Absolutt! :) Har skrevet litt over 30 sider bakgrunnskapittel/metode/teori mens jeg har venta på intervjuene, men nå føles det endelig som et ordentlig forskningsprosjekt!

Åh! kan tenke meg det! Jeg skal kun skrive, og ikke ha noen intervju osv så det kan jo bli veldig tørt ja! Men så bra du er i gang - føler du at du har mer kontroll?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble litt tatt på senga av en av mine professorer her idag! Jeg har hele semesteret hatt inntrykk av at hun egentlig ikke liker meg (jeg er den eneste utvekslingsstudenten i kurset), og hun må alltid bli påminnet av andre i klassen om at hun må snakke engelsk..Og så har det vært litt uenigheter mellom meg og henne som gjorde at jeg fikk inntrykket av at hun virkelig ikke likte meg :fnise:

Men så! I dag under veiledning til research oppgaven vi skal skrive og levere i januar, var hun veldig interessert i emnet, men mente jeg burde endre det litt så det ikke ble en ren oppsummering av faget (forøvrig er jeg enig i det). Så spør hun litt mer og jeg babler i vei om at jeg liker temaet godt da det er tett opp mot det jeg ønsker å skrive om i masteroppgaven. Etter litt mer diskusjon tilbyr hun seg å være en ekstra støtte for masteroppgaven min! At jeg kan sende henne mine utkast når jeg begynner å skrive og hun gjerne vil lese og kommentere, om jeg ønsker det.

Ble faktisk veldig målløs og ikke minst litt stolt :sjenert::fnise: Kanskje hun liker meg litt likevel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så bra :) Hun må nok like deg litt allikevel.

Jeg er i gang med hjemmeeksamen i metode og vitenskap jeg nå... skal drøfte en av de metodiske tilnærmingene i forskning i forhold til samfunnsvitenskaplige problemstillinger....

Men er jo så mye annet å holde på med også, som kg, sette på vaskemaskinen, sette bolledeig :fnise: konsentrasjon hadde kommet godt med nå..... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så bra :) Hun må nok like deg litt allikevel.

Jeg er i gang med hjemmeeksamen i metode og vitenskap jeg nå... skal drøfte en av de metodiske tilnærmingene i forskning i forhold til samfunnsvitenskaplige problemstillinger....

Men er jo så mye annet å holde på med også, som kg, sette på vaskemaskinen, sette bolledeig :fnise: konsentrasjon hadde kommet godt med nå..... :sjenert:

Godt vi er flere :fnise:

Har en eksamen i metode og en i vitenskapsteori, den første skal inn om en uke, den andre om to. Utrolig hvor mye annet man kan finne på i grunn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere, kan jeg hoppe inn her? Jeg er riktignok bare førsteårsstudent på master, men fint å skravle litt med andre i samme situasjon :) Jeg tar en master i velferdsstudier, og har planen klar for hva jeg skal skrive masteroppgave om. Må bare bli ferdig med førsteåret og alle de festlige fagene vi har nå :P

Jeg må forresten bare si at det å begynne på master var litt av et sjokk for meg :P Jeg "seilte" litt gjennom bacheloren, mye pga et par år før på universitet - jeg visste hva de var ute etter og faget sitter litt i ryggmargen. Og så kommer man på master ... hvor det blir forventet at man skal tenke selv! :P Det holder ikke lenger å drøfte slik jeg drøftet før, jeg kan ikke bygge opp oppgaven slik og slik, jeg må gjøre det heeelt annerledes - og jeg føler meg plutselig som en førsteårsstudent igjen. Jobber i tillegg 50% ved siden av studiene, og arbeidsmengden føles ... vel, jeg tør ikke tenke på hvordan det blir når jeg skal begynne med masteroppgaven i tillegg. Vurderer helt oppriktig å si opp jobben, selv om den er relevant og jeg til og med kan bruke noen arbeidstimer på oppgaven, men hvordan i all verden skal jeg kunne gjennomføre et forskningsopplegg og skrive en 100 siders masteroppgave med så mye jobb ved siden av?

Kjente meg forresten igjen i "How's my reasearch going"-bildet bak her. Hvis noen spør hvordan det går på masteren synker jeg sammen i fjeset og mumler "ikke spør, jeg vil ikke snakke om det".

Endret av Krysanti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan "trøste" meg litt med at alle andre jeg har snakket med etter eksamen følte det på samme måte. Alle var lei seg og stressa og følte de kom til å stryke. Morsomt fag sa du? :ler:

Håper det gikk bedre enn det føltes. Jeg er gjerne ganske høy i hatten i starten, men jo nærmere jeg kommer datoen hvor resultatene skal publiseres jo mer overbevist blir jeg om at det går i dass.

Wiii! Etter mye frem og tilbake, har min vejleder og institutt leder sagt ja til at jeg kan få den ene professoren som veileder. Nå må jeg bare sende inn den offisielle søknaden så går alt i boks! :hoppe:

Så bra, grattis!

Etter litt mer diskusjon tilbyr hun seg å være en ekstra støtte for masteroppgaven min! At jeg kan sende henne mine utkast når jeg begynner å skrive og hun gjerne vil lese og kommentere, om jeg ønsker det.

Ble faktisk veldig målløs og ikke minst litt stolt

Så gøy! :)

Men er jo så mye annet å holde på med også, som kg, sette på vaskemaskinen, sette bolledeig :fnise: konsentrasjon hadde kommet godt med nå.....

Haha, kjenner meg igjen. Jeg gjør ikke så mye fornuftig (som å sette på vaskemaskiner og sånn), men det er lett å klikke rundt på nettet og surre kjenner jeg. Særlig når jeg gruer meg til å lese siste tilbakemeldingen fra veileder fordi jeg er for sliten til å ta det konstruktivt... :sjenert: Men jeg satte meg ned i stad og begynte, og som alltid ble det jo bedre da.

Og så kommer man på master ... hvor det blir forventet at man skal tenke selv! :P

Hei! :goodbye: Jeg opplevde det også som en overgang å begynne på master. Men jeg synes det er deilig å bli utfordret skikkelig og at ting forventes å være på høyt nivå. Endelig! :) Men det gjør det jo mer skummelt også selvfølgelig.

Når det gjelder jobb og tid til studier så kommer det vel mye an på hva man er villig til å ofre av fritid, tror jeg. Det er utrolig hva man får tid til hvis man bare må, så lenge man er strukturert og effektiv.

Jeg er forøvrig heller ikke så glad i spørsmål om hvordan det går med masteren. :fnise: Det er jo et veldig naturlig spørsmål, men jeg har ingen svar, for jeg vet ikke. Veldig mange spør meg også om hva slags planer jeg har etterpå (jobb), men det har jeg ihvertfall ikke tid til å tenke på. Det slår meg at hele opplegget virker en smule diffust for folk som spør. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begynt på master! Skal ta det på deltid, ved siden av full jobb. Skulle ta en eksamen i høst, men ble akutt syk og måtte opereres - på eksamensdagen (!). Så neste semester blir mest trolig 45 studiepoeng (fag, ikke selve oppgaven) i tillegg til full jobb. Kan ikke si jeg gleder meg. Samtidig flirer jeg litt av tanken på at jeg som heltidsstudent syntes 30sp og deltidsjobb var mye..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelp!

Vi har en hjemme eksamen og har fått i oppgave å gi en faglig begrunnelse for noe, og illustrere med empiriske eksempler.

Hva menes egentlig med det? Er det noe forskjell på "vanlige" eksempler og empiriske? Den faglige begrunnelsen, drøftingen og det hele skal jeg nok få til.. Ble bare litt usikker på hva som egentlig menes med empiriske eksempler. Noen kloke tanker der ute???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

At du må underbygge teorien din med empiriske eksempler, altså observasjoner eller annet materiale.

Hurra, ferdig med muntlig i dag og det ble en A! Har bodd på lesesalen den siste tiden, og det har faktisk nyttet. Ustrukturerte meg på vei mot å bli strukturert i stedet for skippertaksmenneske! :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi så bra! Gratulerer :)

Takk for forklaring forresten. Tror jeg fikk det til underveis i teksten.. er i hvertfall godt i gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En skoleeksamen og to hjemmeeksamener down, en skoleeksamen to go. Jeg lever i min egen boble, jobber, trener, leser, bekymrer meg for alt det pensumet jeg ikke har lest, skjønner ikke hvordan jeg skal rekke alt, gleder meg til det er over, skjønner ikke at det noen gang skal kunne være over ... Jeg er leeeii .... Hehe. Hvordan går det med dere andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis, Badabing! :)

Jeg er også i min egen boble, Krysanti. Bruker all fritid på å skrive. Fikk nylig vite at de siste vanlige eksamenene er OK, så nå har jeg bare ett semester igjen med masterskriving før levering! Hurra/hjelp! :cry3::icon_lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

*snip*

Takk! Jeg ble mildt sagt veldig overrasket! Så nå håper jeg at jeg ikke skuffer henne med min research paper slik at hun enda vil være min ekstra veileder :fnise:

*snip*

Gratulerer så mye med en A! Godt jobbet! :hoppe:

En skoleeksamen og to hjemmeeksamener down, en skoleeksamen to go. Jeg lever i min egen boble, jobber, trener, leser, bekymrer meg for alt det pensumet jeg ikke har lest, skjønner ikke hvordan jeg skal rekke alt, gleder meg til det er over, skjønner ikke at det noen gang skal kunne være over ... Jeg er leeeii .... Hehe. Hvordan går det med dere andre?

Er i en lignende boble selv utenom at jeg ikke trener :fnise: Men jeg burde, har merket at det å sykle til lesesalen plutselig gir meg gangsperre! :daane:

Lesesal/bibliotket-spise-sove-lese er sirkelen min for tiden! Selv om jeg skal hjem til jul så må jeg belage meg på å skrive på to oppgaver i julen. Men det skal bli godt å komme hjem!

Har innlevering 19 desember, så nå er det innspurt på en av oppgavene! Jeg må bare finne noen å bestikke som kan lese over den på mandag så har jeg et par dager på å rette opp feil og lignende. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begynt på master! Skal ta det på deltid, ved siden av full jobb. Skulle ta en eksamen i høst, men ble akutt syk og måtte opereres - på eksamensdagen (!). Så neste semester blir mest trolig 45 studiepoeng (fag, ikke selve oppgaven) i tillegg til full jobb. Kan ikke si jeg gleder meg. Samtidig flirer jeg litt av tanken på at jeg som heltidsstudent syntes 30sp og deltidsjobb var mye..

Må innrømme jeg blir bittelitt provosert over slike uttalelser jeg. Du sier jo på en måte at alle vi som ikke jobber fulltid ikke har lov til å synes det er mye. Det kommer da helt an på hvor mye man jobber med skolen. Personlig sitter jeg 10 timer hver hverdag, jobber på deltidsjobben hver lørdag og sitter mellom 5-8 timer med skole på søndager. Og jeg tar "bare" 30 stp og har deltidsjobb.

Ikke sikkert du mente det sånn, men synes det blir så dumt når folk kommer med slike uttalelser.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppfatter ikke at hun sier at "alle som ikke jobber fulltid ikke har lov til å synes det er mye". Hun kan jo svare for seg selv, men hun skriver om sin egen situasjon nå i forhold til før, og da innebærer jo færre sp naturlig nok bedre tid. Jeg tipper at det å konstatere at flere sp og mer jobb blir travelt, ikke var ment som en nedvurdering av folk som jobber mindre. At noen har det veldig travelt og har mange andre baller i luften samtidig, gjør jo ikke innsatsen til de som "bare" studerer noe mindre av den grunn.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må innrømme jeg blir bittelitt provosert over slike uttalelser jeg. Du sier jo på en måte at alle vi som ikke jobber fulltid ikke har lov til å synes det er mye. Det kommer da helt an på hvor mye man jobber med skolen. Personlig sitter jeg 10 timer hver hverdag, jobber på deltidsjobben hver lørdag og sitter mellom 5-8 timer med skole på søndager. Og jeg tar "bare" 30 stp og har deltidsjobb.

Ikke sikkert du mente det sånn, men synes det blir så dumt når folk kommer med slike uttalelser.

Nei huttetu, det var ikke ment sånn! Mer en betraktning av meg selv - og det livet jeg levde før kontra det livet jeg lever i dag. Jeg skulle gjerne hatt mindre å gjøre, men jeg har vel oppdaga at man får det til nesten uansett. Det skal også sies at karaktermålene mine er mye lavere nå enn de var da jeg var student, da ble jeg skuffa over C, nå skal jeg igrunn bare stå. Planen min på eksamenen jeg skulle tatt nå var å lese på de to lesedagene jeg får av jobben, i tillegg til at jeg har vært på alle forelesninger.(og vært sykt heldig, utrolig dyktige forelesere, noe som heldigvis gjorde at grunnforståelsen av faget falt på plass der)

Det skal også sies at det sosiale livet mitt ligger brakk, og det har jeg igrunn bare innfinni meg med.

Håper også på å komme inn i en utdanningsordning på jobben, slik at jeg får noe redusert når jeg starter å skrive selve oppgaven. Fagene jeg tar nå er innenfor mitt interessefelt, og jeg har nærmest perfekt faglig bakgrunn for studiet fra før, så mye er kjent - det gjør og ting lettere.

Men - jeg gruer meg til neste semester. Skjønner ikke helt hvordan jeg skal få livet til å gå opp, så du må ikke tro jeg beundrer meg selv på noen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff jeg føler jeg ser meg blind på min egen oppgave! Noen andre som har følt det slik? Jeg leverer på onsdag, og er ennå ikke ferdig - men håper jeg klarer å bestikke mine roomies til å lese gjennom den for å se om den henger noe lunde på greip...

Noen som har tips til meg eventuelt om de ikke kan lese den? Hva jeg bør se etter osv? Jeg føler som sagt jeg har sett meg blind på hele temaet. :murvegg:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk A på vitenskapsteori og metode eksamen :bolledeig: :bolledeig:

Jeg er så GLAD nå!! Jeg trodde virkelig ikke at den eksamen gikk noe bra i det hele tatt. Veldig glad jeg tok feil der gitt :fnise:

Endret av Sophia
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...