Gå til innhold

Stråling i nedre rygg, rompe og lår.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har de siste månedene gått med en utrolig vond stråling i nedre rygg, rompe og lår. Dette får jeg når jeg går mye. Har vært hos legen og hun konstaterte at det ikke var noe jeg kunne gjøre med det. Har også fått time for MR, men det er ventetid.

Legen sa at det kunne være isiasj, uten at hun kunne bekrefte dette.

Noen her som vet hva det kan være for noe? Og vil det forsvinne?

Er så utrolig ubehagelig. Føler meg som en gammel mann. Er bare 27.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har de siste månedene gått med en utrolig vond stråling i nedre rygg, rompe og lår. Dette får jeg når jeg går mye. Har vært hos legen og hun konstaterte at det ikke var noe jeg kunne gjøre med det. Har også fått time for MR, men det er ventetid.

Legen sa at det kunne være isiasj, uten at hun kunne bekrefte dette.

Noen her som vet hva det kan være for noe? Og vil det forsvinne?

Er så utrolig ubehagelig. Føler meg som en gammel mann. Er bare 27.

Det er mest sannsylig isiasjnerven som ligger i klem, og derfor vil det føre til smerter. Det går som regel over av seg selv etter ei stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mest sannsylig isiasjnerven som ligger i klem, og derfor vil det føre til smerter. Det går som regel over av seg selv etter ei stund.

Hva er "en stund"? Har hatt det i flere måneder. :snurt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Har lignende smerter du skriver om.

Det jeg har er en blanding av falsk isjas, slimposebetennelse i hoftene og prolaps i nedre del av ryggen.

Jeg fikk det av at jeg gikk skjevt og haltet noe på grunn av betennelse under foten det tok tid for legen å finne ut av.

Falsk isjas kommer ikke frem på MR.

Noe som kan lette smertene er å strekke ut setemuskelen. Det pleier lindre en stund for min del.

Ellers har kiropraktoren vert flink til å løse opp i noe av dette.

På meg kommer desverre plagene tilbake etter noen mnd. Så den behandlingen har ikke vært varig for min del. Men så har jeg gått i mange år også da, det har antakelig mye å si at smertene kommer tilbake.

Men starter en tidlig med slik behandling tror jeg det vil ha bedre resultat :jepp:

Ble tipset om å forsøke manuellterapi eller osteopati, men alle har jo ferie nå så får ikke forsøkt det før til høsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Louise

Det er nok isjias ja. Gå til behandling. naturterapaut, osteopat osv.

Plaget med det samme. Etter noen behandlinger holder det seg borte en stund. Men kommer stadig tilbake. Viktig med bøy og tøy også for å holde vedlike mykheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nok isjias ja. Gå til behandling. naturterapaut, osteopat osv.

Plaget med det samme. Etter noen behandlinger holder det seg borte en stund. Men kommer stadig tilbake. Viktig med bøy og tøy også for å holde vedlike mykheten.

Takk for svar, men vil det noengang forsvinne? Har alltid vært fysisk aktiv, så synes det er rart at jeg får det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, men vil det noengang forsvinne? Har alltid vært fysisk aktiv, så synes det er rart at jeg får det.

Og er det dumt å gå mye? Bør jeg ikke bruke kroppen for å unngå smertene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har omtrent det samme og har slitt med det siden juletider (trolig pga et løft der jeg ikke klarte å holde ryggen rett nok). Først nå er det blitt såpass bra at jeg ikke tenker på det hele tiden. De første tre-fire månedene hadde jeg konstant verking.

Utrolig ubehagelig. :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Og er det dumt å gå mye? Bør jeg ikke bruke kroppen for å unngå smertene?

Hold deg i bevegelse så du ikke stivner til. Sitter du i ro for lenge kan smertene forverre seg siden du stivner til i muskelaturen, men du trenger ikke løpe marraton ;-)

Gå riktig.

Bruk sko med myke såler (ikke sko med tyn såle) og helst ikke for mye gå/løping på hardt underlag.

Tips fra en som har hatt mange år med lignende plager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold deg i bevegelse så du ikke stivner til. Sitter du i ro for lenge kan smertene forverre seg siden du stivner til i muskelaturen, men du trenger ikke løpe marraton ;-)

Gå riktig.

Bruk sko med myke såler (ikke sko med tyn såle) og helst ikke for mye gå/løping på hardt underlag.

Tips fra en som har hatt mange år med lignende plager.

Har gått hele dag i Oslo og det var et helvete! Vondt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Har gått hele dag i Oslo og det var et helvete! Vondt!

Er akkurat derfor jeg skrev at å gå på hardt underlag ikke er bra.

I Oslo er det jo mye asfalt og brosten, mens i butikkene er det mye betong-gulv, ikke bra underlag det å gå på en hel dag.

Hadde jeg gått slik en dag hadde jeg vert ødelagt i kroppen i flere uker etterpå :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold deg i bevegelse så du ikke stivner til. Sitter du i ro for lenge kan smertene forverre seg siden du stivner til i muskelaturen, men du trenger ikke løpe marraton ;-)

Gå riktig.

Bruk sko med myke såler (ikke sko med tyn såle) og helst ikke for mye gå/løping på hardt underlag.

Tips fra en som har hatt mange år med lignende plager.

Så det betyr at det ikke er noe å gjøre med dette?

Ikke noe piller å knaske på?

Er så utrolig vondt å gå sånn..

Merket det med det harde underlaget. Nå gjør det utrolig vondt etter den turen i Oslos gater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Så det betyr at det ikke er noe å gjøre med dette?

Ikke noe piller å knaske på?

Er så utrolig vondt å gå sånn..

Merket det med det harde underlaget. Nå gjør det utrolig vondt etter den turen i Oslos gater.

Kan godt tenke meg at du fikk vondt av Osloturen. Pass på å ta lengre pauser og gå på mykt underlag der det er neste gang, så blir det kanskje ikke så ille.

Piller må du nesten høre med legen om siden det ikke er tillatt å komme med medisinske råd her.

Utstrekking av muskelaturen, spessielt setemuskelen hjelper for min del.

Når du har fått resultat på MR vet du kanskje litt mer hva som kan gjøres videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utstrekking av muskelaturen, spessielt setemuskelen hjelper for min del.

Hvordan gjør man dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heloise

Jeg har lumbago. Det må jeg leve med resten av livet, men det kommer og går, er ikke konstant. Det var en skikkelig støkk å få den beskjeden da jeg var 23 men jaja, det er en vane nå :)

Du kommer nok ikke til å bli kvitt det helt, og vær veldig forsiktig med hvordan du bruker ryggen. Og hvis du skal handle eller bære generelt tungt, er det best med ryggsekk har jeg hørt. Jeg får stort sett tilbake smertene hvis jeg har sittet veldig mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har lumbago. Det må jeg leve med resten av livet, men det kommer og går, er ikke konstant. Det var en skikkelig støkk å få den beskjeden da jeg var 23 men jaja, det er en vane nå :)

Du kommer nok ikke til å bli kvitt det helt, og vær veldig forsiktig med hvordan du bruker ryggen. Og hvis du skal handle eller bære generelt tungt, er det best med ryggsekk har jeg hørt. Jeg får stort sett tilbake smertene hvis jeg har sittet veldig mye!

Så det er ryggen som gjør at man får smertene?

Jeg får strålene/ smertene ned på begge rompeballene og nedover låret. I dag måtte jeg sette meg ned midt på gata fordi det var så jævla vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heloise

Så det er ryggen som gjør at man får smertene?

Jeg får strålene/ smertene ned på begge rompeballene og nedover låret. I dag måtte jeg sette meg ned midt på gata fordi det var så jævla vondt.

Ja det er nerver i korsryggen som ligger i klem. Man kan kun få operert dette hvis det er veldig alvorlig isjas. Lumbago er på en måte en slags veldig mild type isjas.

Det var så ille for meg da jeg først fikk det at jeg ikke klarte å gå på bussen, å løfte benet de få cm. var et smertehelvete. Jeg kunne ikke sitte, bare ligge, men ikke røre på meg. Snu meg i senga var et mareritt.

Ble sykmeldt i nesten 2 uker fordi jeg ikke klarte å gjøre noe som helst. Men plutselig var det over!

Nå har jeg for det meste bare små strålinger ned i rumpa og låret en sjelden gang, har ikek hatt de største smertene siden den gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hvordan gjør man dette?

Skal prøve å forklare.

Jeg sitter i sofan sidelengs (har dårlige knær også)

Har ene benet opp i sofaen og bøyer foten inn mot kroppen. (halvveid jogastilling)

Bøyer meg fremmover over benet til jeg kjenner at senen strekkes helt fra yttersiden av ankel, legg, lår og opp i setemuskelen og ryggen.

Ikke så det gjør veldig vondt, men så jeg kjenner at det tar i litt.

Strekker ut slik ca 1/2 minutt om gangen, tar en pause og strekker en gang til.

Gjør gjerne denne "manøveren" 3-4 ganger om dagen ca.

Strekker ut benet i sofaen og holde motsatt hånd under fotsålen (er ganske myk)og strekker ut senen/muskelen som går litt på undersiden av legg, lår og setemuskel.

Har også sett en forklaring der en sitter på en vanlig stol og legger den ene foten oppa den andre og trekker den bøyde foten mot kroppen.

Det skal vist ha samme virkning, men har ikke prøvd det selv.

Håper du forstår forklaringen min, litt vanskelig å forklare uten å vise....

Hilsen gjesten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal prøve å forklare.

Har ene benet opp i sofaen og bøyer foten inn mot kroppen. (halvveid jogastilling)

Bøyer meg fremmover over benet til jeg kjenner at senen strekkes helt fra yttersiden av ankel, legg, lår og opp i setemuskelen og ryggen.

Den der tar jeg innimellom også. Har dessuten fått anbefalt øvelse hos fysioterapeut. Den høres litt dum ut med skulle være ganske virksom på setemuskulaturen som er involvert.

Finn et solid rør i plast eller papp. Røret legges på gulvet også setter man seg "oppå" det og ruller fram og tilbake. Man må jo støtte seg på hendene slik at bare en del av kroppsvekta hviler på røret. Skal være akkurat såpass at det blir "vondt-godt". Dette skal visst gi grei massasje for musklene i det området. Det hjelper jo ikke på selve klemmet på nerven, men når man først begynner å få vondt så blir det gjerne til at man spenner seg enda mer og får ekstra muskelsmerter med på kjøpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...