Gå til innhold

sluttet med p-piller dagen etter samleie


Gjest ånei!

Anbefalte innlegg

Gjest ånei!

Hei, håper noen kan svare meg fort på dette spm!

jeg hadde sex på lørdag formiddag, og ettersom jeg skal bytte p-pille merke, sluttet jeg på pillen dagen etter(pleier å ta den på morgenen). Kan jeg være gravid? Er veldig beskymret, fordi jeg har kjent kvalme og menslignendesmerter siden lørdag.

Hva skal jeg iallefall gjøre for å være på den sikre siden? Ta angrepillen? Den funker vel helt til det har gått 72 timer, eller hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom du sluttet når du skulle tatt sukkerpiller, er det ingen sjanse for at du er gravid. Sluttet du midt i et brett, er det en mikroskopisk sjanse.

Men du blir ikke kvalm før etter minst en 10-12 dager (vanligere 2-3 uker) etter befruktning, så symptomene dine har nok ingenting med det å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ånei!

Kan det hende at jeg får menssmerter nå, fordi jeg sluttet å bruke pillene og dermed kommer til å begynne å blø snart kanskje? Gikk på cerazzette, så hadde ingen sukkerpiller, men jeg sluttet midt i brettet ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Kan det hende at jeg får menssmerter nå, fordi jeg sluttet å bruke pillene og dermed kommer til å begynne å blø snart kanskje? Gikk på cerazzette, så hadde ingen sukkerpiller, men jeg sluttet midt i brettet ja...

Hvorfor skulle du fått symptomer på mens av å være gravid?

Hadde en gravid fått sånne smerter ville det vært synonymt med fare for å miste ungen og hun hadde kommet seg til legen fort som svint.

Å slutte med pillen virker ikke bakover i tid, som om du var beskyttet av pillen på et tidspunks så forsvinner jo ikke den beskyttelsen av at du skal slutte på pillene dagen etter...

Nei, du skal ikke dytte i deg en monsterdose med p-pillehormoner dagen etter at du sluttet på pillene, for da hadde du ikke trengt å slutte til å begynne med.

Dessuten så går det an å planlegge å beskytte seg, og skaffe seg infor fra legen eller gynekologen sin om hvordan man skal forholde seg, når man vet man skal slutte på et pillemerke og ikke vil bli gravid.

Avslutter du synkront i en syklus så funker jo pillene du tok som normalt hvis du bare bytter merket til neste brett. Eggstokkene dine vet ikke at du ikke tok den, de vet at de blir påvirket av et hormon. Så du bør jo beskytte deg med kondomer til du vet at du er stabil på den nye merket og skal bruke dette.

Er du utrygg så ring legen davel.

(Noen ganger tror jeg skolene skriver ut sånne piller til unger som er for små til å egentlig kunne bruke det på egen hånd...Jeg tror ikke det er spesielt sunt heller. Lurer i mitt stille sinn på hvor mange som fyller på med angrepiller i tillegg til p-pillen...Går man på p-piller trengs ikke angrepillen, siden da har man ikke eggløsninger om man bruker de riktig.)

TS: Hadde du klusset med p-pillnene FØR du hadde sex ville sjansen vært der,for at feilbruk kunne gjort deg gravid. Har du tatt dem rett, og sluttet på slutten av et brett, så ta ikke angrepiller men bruk konsod til du vet at det er stabil på det nye merket. Dvs i neste periode og til du ser effekten på kroppen din.

Snakk med gynekologen hvis du tviler.

Er du gravid hjelper uansett ikke angrepiller med noe annet enn å skade deg.Da trengs nemlig abort for å fjerne et foster.

Kjøp urintest om du er i tvil, og avtal tid med lege for å få den infoen du trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hvorfor skulle du fått symptomer på mens av å være gravid?

Hadde en gravid fått sånne smerter ville det vært synonymt med fare for å miste ungen og hun hadde kommet seg til legen fort som svint.

Å slutte med pillen virker ikke bakover i tid, som om du var beskyttet av pillen på et tidspunks så forsvinner jo ikke den beskyttelsen av at du skal slutte på pillene dagen etter...

Nei, du skal ikke dytte i deg en monsterdose med p-pillehormoner dagen etter at du sluttet på pillene, for da hadde du ikke trengt å slutte til å begynne med.

Dessuten så går det an å planlegge å beskytte seg, og skaffe seg infor fra legen eller gynekologen sin om hvordan man skal forholde seg, når man vet man skal slutte på et pillemerke og ikke vil bli gravid.

Avslutter du synkront i en syklus så funker jo pillene du tok som normalt hvis du bare bytter merket til neste brett. Eggstokkene dine vet ikke at du ikke tok den, de vet at de blir påvirket av et hormon. Så du bør jo beskytte deg med kondomer til du vet at du er stabil på den nye merket og skal bruke dette.

Er du utrygg så ring legen davel.

(Noen ganger tror jeg skolene skriver ut sånne piller til unger som er for små til å egentlig kunne bruke det på egen hånd...Jeg tror ikke det er spesielt sunt heller. Lurer i mitt stille sinn på hvor mange som fyller på med angrepiller i tillegg til p-pillen...Går man på p-piller trengs ikke angrepillen, siden da har man ikke eggløsninger om man bruker de riktig.)

TS: Hadde du klusset med p-pillnene FØR du hadde sex ville sjansen vært der,for at feilbruk kunne gjort deg gravid. Har du tatt dem rett, og sluttet på slutten av et brett, så ta ikke angrepiller men bruk konsod til du vet at det er stabil på det nye merket. Dvs i neste periode og til du ser effekten på kroppen din.

Snakk med gynekologen hvis du tviler.

Er du gravid hjelper uansett ikke angrepiller med noe annet enn å skade deg.Da trengs nemlig abort for å fjerne et foster.

Kjøp urintest om du er i tvil, og avtal tid med lege for å få den infoen du trenger.

Her skulle det selvsagt stått kondom. Beklager.

Siden du stoppet midt i et brett klusser du jo med hormonene i kroppen din (ikke lurt nei; da får man sånne bivirkninger sum du får nå. P-piller er ikke sukkerbiter, men et faktisk hormon og man kan ikke tukle med dette uten at kroppen reagerer.)

Det du kan gjøre er å kjøpe urintest og deg sjekke for graviditet, siden du er utrygg på om du hadde levende sædceller i kroppen på et tidspunt da du kuttet prevensjonen.

Kroppen bruker ellers litt tid til å reagere, så det er ikke som at et egg løsner fra eggstokken og sendes ivei på minuttet du sluttet på pillene og finner de levende sædcellene.

Angrepillen bør du ikke ta siden du alt er i ulage med hormonene av å kutte p-pillene midt i et brett og da stresser du kroppen og fruktbarheten din unødig mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Man kan såklart ta p-piller og angrepiller om hverandre hvis man gjerne vil ha vektøkning, at puppene skal begynne å forandre størrelse i ulik takt og man vil ha blødningforstyrrelser/uregelemssigheter, humørsvingniger/PMS-symptomer, tørr skjede med BV og sopp, mageproblemer/kvalme, polycystiske ovarier,håravfall, økt fare for kreft og blodpropp og andre "hyggelige" ting...

Dessuten øker man sannsynligheten for å ta p-pillene sine usynkront med kroppens syklus når man dytter innpå angrepiller som forstyrrer rytmen for uker/mnd framover i tid.

Egentlig er jo angrepillen noe man skal unngå for å ikke surre til hormonene i kroppen og utsette seg for forstyrrelser i sin naturlige rytme. De er ikke sukkertøy og erstatning for kondombruk. De er en nødløsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ånei!

Hvorfor skulle du fått symptomer på mens av å være gravid?

Hadde en gravid fått sånne smerter ville det vært synonymt med fare for å miste ungen og hun hadde kommet seg til legen fort som svint.

Å slutte med pillen virker ikke bakover i tid, som om du var beskyttet av pillen på et tidspunks så forsvinner jo ikke den beskyttelsen av at du skal slutte på pillene dagen etter...

Nei, du skal ikke dytte i deg en monsterdose med p-pillehormoner dagen etter at du sluttet på pillene, for da hadde du ikke trengt å slutte til å begynne med.

Dessuten så går det an å planlegge å beskytte seg, og skaffe seg infor fra legen eller gynekologen sin om hvordan man skal forholde seg, når man vet man skal slutte på et pillemerke og ikke vil bli gravid.

Avslutter du synkront i en syklus så funker jo pillene du tok som normalt hvis du bare bytter merket til neste brett. Eggstokkene dine vet ikke at du ikke tok den, de vet at de blir påvirket av et hormon. Så du bør jo beskytte deg med kondomer til du vet at du er stabil på den nye merket og skal bruke dette.

Det eneste legen sa, var at jeg skulle slutte med pillene nå (selvom jeg var midt i ett brett). Hun spurte ikke om jeg hadde hat sex nylig eller noe annet, så da tenke jeg ikke noe mer over det. Det var først da jeg ble kvalm og hadde vondt i magen, at jeg søkte det opp på nettet, hvor jeg fant ut at det IKKE var trygt å slutte på pillen dagen etter sex.

Hun sa deretter at jeg ikke skulle starte på den nye pillen med en gang, men ventet til jeg begynte å blø, og så starte på det nye merket. Deretter bruke kondom i en uke, før jeg var helt trygg.

Dro allerede idag tidlig for å kjøpe angrepille..har jeg gjort vondt verre nå? :\ Uff, håper ikke jeg klusset til at for mye nå..og håper for all del ikke dette er farlig for meg. Har jo hørt om jenter som har glemt pillen, og dermed må ta en angrepille for å være på den sikre siden..blir ikke dette på en måte noe av det samme?

Tok urintest idag også, og den var negativ. Men vet at en slik test kan vise negativ selvom man er gravid, ettersom det er såpass tidlig...

Tusen takk for svar iallefall! Har ikke fått sove i hele natt på grunn av dette, så setter virkelig pris på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Har jo hørt om jenter som har glemt pillen, og dermed må ta en angrepille for å være på den sikre siden.

Det er nettopp dette man ikke skal gjøre, siden man kjører i kroppen for høye doser med hormoner.

Man skal ikke ta en angrepille når man glemmer pillen sin, men bruke kondom til man begynner på neste brett.

Ellers surrer man til syklusen sin ytterligere og rirsikerer å nettopp bli garvid av feilbruken sin.

Det er altså ikke sunt å kjøre i seg angrepiller når man alt går på pillen.Kondom er tingen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det er altså ikke sunt å kjøre i seg angrepiller når man alt går på pillen.Kondom er tingen da.

I tillegg til selvfølgelig å fortsette ut det pillebrettet man alt har startet på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hun sa deretter at jeg ikke skulle starte på den nye pillen med en gang, men ventet til jeg begynte å blø, og så starte på det nye merket. Deretter bruke kondom i en uke, før jeg var helt trygg.

Dro allerede idag tidlig for å kjøpe angrepille..

I følge det legen din sa til deg så skulle du i hvertfall ikke tatt angrepiller, så da vil du nok slite med effekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ånei

Men hvorfor sa hun ikke at det ikke var trygt å slutte midt i ett brett og iallefall at det ikke var trygt å slutte dagen etter sex? Hadde jeg visst det, hadde jeg jo vært mye mer forsiktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

For det å slutte, eller glemme, p-piller har "tilbakevikende kraft". Sædceller lever i ca 5 dager, så om du har sex 1-5 dager før du lar vær å ta en pille så er du i trøbbel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det å slutte, eller glemme, p-piller har "tilbakevikende kraft". Sædceller lever i ca 5 dager, så om du har sex 1-5 dager før du lar vær å ta en pille så er du i trøbbel.

Så da var det bra hun tok angrepill etterpå da, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...