Gå til innhold

Negativt tankemønster og lei meg hele tide


Gjest Lins

Anbefalte innlegg

Klarer på en merkelig måte å holde det i sjakk på dagtid,men omtrent hver kveld blir jeg ekstremt lei meg og negativ.Føler at alt er håpløst,at jeg er en dårlig venn,søster datter osv.Ser ikke meningen i livet,selv om jeg overhodet ikke har noen planer om å avslutte det.Ville aldri gjort noe sånt mot folk rundt meg. Jeg har tidligere gått til psykiater fordi jeg har slitt med depresjoner.Men det sluttet jeg med fordi jeg etter 12 timer ikke følte jeg hadde fått det bedre.Forsto og forstår fortsatt ikke hvorfor jeg skal ha det så vondt.Føler ikke at jeg har noen grunn til å ha det sånn.Fastlegen min ga meg også antidepressiva,men det virket ikke noe særlig.Jeg har så lyst til å få det bedre.Være glad igjen. Har ikke klart å le på over ti år,og jeg er i ferd med å stenge vennene mine ute en etter en.Har noen forslag til hvordan jeg kan gå frem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet hvordan det er å leve med depresjon. Det er ingen lett ting.

Hvis jeg var deg ville jeg prøvd å gå til psykolog eller psykiater igjen. Gi det litt tid. Sånne problemer forsvinner dessverre ikke over natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gi opp behandlingen din.

Jeg har selv vært alvorlig deprimert for mange år siden, og vet viktigheten av å ha en god psykolog. Hvis du føler at behandleren din ikke er en du kommuniserer godt med, bør du be om å få bytte.

Ellers gjelder de generelle forholdsreglene. Selv om det er et ork, bør du ha en regelmessig døgnrytme, regelmessige sunne måltider og en god porsjon fysisk aktivitet. Forsôk å være litt sosial, hvis du orker.

Alkohol og andre rusmidler virker forsterkende på depresjoner, og kan i verste fall gi deg angst i tillegg. Vær forsiktig med slikt.

Jeg kan ikke gi deg så mange konkrete råd, men håber du får det bedre. Jeg tror i alle fall at du bør følge opp behandlingen din. Antidepressiva kan jeg skjønne du ikke vil ha, men du har vel ikke erfaring med særlig mer enn ett preparat? Du kunne jo vurdere å be om å få prøve noe annet? Det er heller ikke sikkert at det er riktig for nettopp deg med denne kjemiske hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MorAase

Gi opp etter 12 timer? Er ikke rart du er deprimert når du gir opp så fort. Lyst å ikke være deprimert? Gjøre noe med det! Det vil koste og kreve innsats,men det er helt og fullt opp til deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MorAase:

Jeg vil ikke kritisere deg, for det du sier er for så vidt riktig, men vilmgjerne gjøre oppmerksom på at noe av det verste man hører som depresjonspasient er frasen "ta deg sammen, og gjør noe med det". Dette vet man godt, og problemet er at det er nettopp dette man ikke klarer, fordi man ligger så dybt nede i håblôsheten.

Ellers er jeg helt enig i at 12 timer er litt lite, så jeg spikker egentlig bare fliser her.Når man er deprimert, vil utsagn om å ta seg sammen virke ganske demotiverende, fordi det forsterker følelsen av at man ikke klarer noe.

Derfor er det lurt å bare dytte litt forsiktig i denne retningen til å begynne med, for så å stille større krav efter hvert som mestringen av egen livssituasjon øker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen bruker lang tid, noen bruker kort tid. Som det meste her i verden, så kan negativt tankemønster forandres på. Man må finne ut hva som ligger bak de negative tankene...da har man noe å jobbe ut etter. Regner med du har noen lyspunt i livet ditt:) skriv dem ned..tenk på de positive tankene, følelsene som kommer med de positive tankene. Forhåpentligvis vil du komme på mange ting som er bra med livet.

Hva har du lyst til å gjøre? hvordan vil du livet ditt skal være når alt er bra? dra frem lappen hver gang de kjedelige dølle negative tankene kommer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elyssa

Jeg har det på samme måte. Har gått il psykolog før og er henvist igjen nå. Har tilbakevennende depresjon men den går aldri fullstendig over mellom periodene, så jeg har gåty på antidepressiva i snart 3 år nå.

Vil selvfølgelig helst ikke gå på dem, men merker jo at det hjelper. Har prøvd litt forskjellig og er nå gått en del opp i dose fordi det viser seg at noe i kroppen/hjernen min ikke tar til seg stoffet så godt.

Så det kan være flere grunner til at du føler det ikke hjelper.

Prøv å få gått til en psykolog igjen, og finn en du har god kjemi med som kan grave litt for deg og finne ut hva du trenger. Det er i hvert fall min erfaring.

Ellera er det jo sånn at depresjoner gjerne må få gå over av seg selv og vi må prøve å gi det tid (selv om jeg VET at det er et helvete)

Går for øvrig sykmeldt med det nå, går hjemme og har det veldig vondt. Så du skal vite at du ikke er alene.

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest ja

Hvordan da?

Jeg har selv gått til en utrolig dyktig dame som heter Jana Segula, hun er psykodrama -terapeut

og anerkjent på sitt felt. Eventuelt kan du jo prøve kognitiv terapi:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...