Gå til innhold

Middagsdate hjemme hos deg....

straamann

Anbefalte innlegg

Hva om hun da hadde svart at hun ville ha hvitvins brasserte camskjell som var gratinerte til forrett eller en hjemmelaget fiskesuppe basert på hummer og scallops??

Deretter lam til hovedrett, kanskje med ertepuré og skystekte rotgrønsaker, eller "nordens appelsin" - da gjenre kokt i appelsin, med hjemmelaget potetmos til kanskje..

- og til dessert kanskje en slags fylt sjokolade med amaretto-ganache, eller en creme brulee kake??

edit skrivefeil..

:goodbye:

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er klar over dette psyke behovet kvinner har etter å bli overrasket og imponert.

Jeg er ikke kresen, men jeg spiser ikke tunge. Som jeg skrev, jeg spiser ALT utenom...

Og igjen du forstår ikke problemstillingen til TS. Så vidt jeg har forstått ønsker han å overraske med middag hjemme hos seg. Kanskje til og med imponere litt. Da kan han ikke be om å få utlevert en kravspesifikasjonsliste fra daten sin, eller be henne komme og lage maten sammen med ham for å vise hvor gode de er til å sammarbeide. Da må han SELV bestemme hva han skal lage, gjerne spørre henne litt om hva hun liker/ ikke liker, men altså SELV bestemme. Dette tror jeg faktisk ikke du evner å gjøre, og det er en egenskap som kvinner virkelig sliter med å forholde seg til.

Joda, jeg forstår meget godt problemet til TS. Se mitt tidligere innlegg over.

Han føler altså at han er nødt til å overraske og imponere på dama for å få snøret i bånn :smoke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KateW

Nei, han spør hva folk vil anbefale ham å lage til middag. Og hva vi hadde laget.

Dette har du fortsatt ikke klart å svare på.

Hva hadde du laget til en som sa hun spiste alt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KateW

Fersk steinbitt er en god fisk. Ovnsstekt i sammen med poteter og brokkoli er ikke helt feil.

Men så er altså problemet at du ikke liker kål. Ikke helt lett dette, skjønner du ;)

Broccoli og kål? Hva er sammenhengen her, tenker du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Broccoli og kål? Hva er sammenhengen her, tenker du?

Broccoli hører med i kål-familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, han spør hva folk vil anbefale ham å lage til middag. Og hva vi hadde laget.

Dette har du fortsatt ikke klart å svare på.

Hva hadde du laget til en som sa hun spiste alt?

Jeg har svart flere ganger allerede; lag noe hun liker, og gjør det i sammen.

Hva med risengrynsgrøt forresten? :spise: hehe

Endret av Steinar40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest KateW

Broccoli hører med i kål-familien.

Når et menneske sier at det ikke liker kål, så er det KÅL det ikke liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KateW

Jeg har svart flere ganger allerede; lag noe hun liker, og gjør det i sammen.

Hva med risengrynsgrøt forresten? :spise: hehe

Poenget er at man IKKE skal lage det sammen, men at DU skal lage, og at hun IKKE skal lage menyen, det skal DU gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han føler altså at han er nødt til å overraske og imponere på dama for å få snøret i bånn :smoke:

Eller kanskje han har lyst til å glede henne?

For øvrig er jeg litt fascinert av denne motviljen din mot å gjøre et positivt inntrykk på andre mennesker. Hvordan det klarer å bli til noe negativt i ditt hode, er en gåte for meg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KateW

For øvrig er jeg litt fascinert av denne motviljen din mot å gjøre et positivt inntrykk på andre mennesker. Hvordan det klarer å bli til noe negativt i ditt hode, er en gåte for meg.

Hva hadde du laget, Fønix? :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at man IKKE skal lage det sammen, men at DU skal lage, og at hun IKKE skal lage menyen, det skal DU gjøre.

Okei, men da blir det risengrynsgrøt da :ler:

Før kunne jeg ikke fordra grøt, men nå syns jeg faktisk at det er helt greit innimellom hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yeah, right! :ler:

Hvorfor kan ikke like godt hun gjøre et positivt inntrykk på meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville laget maten sammen, eller noe som ikke krevde at jeg stod på kjøkkenet når hun kom. Mindre stress. :) Foreksempel lammestek, viltgryte eller denne ovnsretten fra Tunis(den er til 5-7 personer, men kan fryses eller spises dagen etter) :

Olivenolje (smør langpanna og når alle indegriensene er på plass, ha i mer ca 1 cm som dekker bunnen)

1,2 - 1,5 kg småkjøtt av lam (legges i langpanna)

7-8 løk (deles i to)

7-8 tomater (deles i to)

2-3 grønn chili (deles i to, kan også bruke rød chili, evt bare to stk)

2-3 ss gurkemeie

1 knivsodd safran (kan sløyfes)

Salt

Stekes midt i ovnen på 200 grader i cirka 1,5 - 2 timer (til kjøttet er mørt)

Serveres med hvitt brød og denne salaten:

1 stk bredbladet persille (finhakkes)

1 stor løk - finhakkes

Salaten drysses over hovedretten på tallerken. På grunn av gurkemeie bør man unngå å søle på klærne, men de fleste søler ikke, men bare et tips og lurt å si fra. Det som tar tid er å finhakke salaten hvis du gjør det uten tekniske hjelpemidler, men du kan lage den på forhånd.

Tror ikke jeg ville hatt forrett, kanskje fordi jeg aldri har hatt forrett til akkurat denne oppskriften. Dette er ikke en utpreget sterk rett, man kan justere med mengden chili. Men hva passer som forrett til dette? (er ingen ekspert på forretter, bruker som regel å lage kremet grønnertesuppe, eller røkt laks med pasta og pestosaus - men det passer kanskje ikke inn)

Til dessert ville jeg gått for en bløtkake med hermetisk frukt. Plukk ut alle fruktbitene med farge og lag et mønster på toppen av kaka.

Jeg vil gjerne bli invitert jeg også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BettyBoop28

Jeg holder muligheten åpen for at damen jeg skal på date med i neste uke, liker meg og at sjansjen til å by på en 2. date hjemme hos meg kan bli aktuell. Da vil det være naturlig å be på hjemmelaget middag, med vin og kanskje en stilfull dessert. Jeg er ikke kokk akkurat, men har helt gjennomsnittlige kjøkkenkunnskaper til å lage hverdagsmat fra bunnen.

Fisk er helt utelukket, det blir for komplisert å skaffe fisk av høy nok kvalitet her jeg bor og det er dessuten ikke sikkert dama liker det. Jeg tenker selv at en virkelig god pastarett kan være tingen, men da med en oppskrift som er litt mer "classy" enn ferdigstekte kyllinglår og pesto på glass. Men det er viktig at oppskriften ikke har noen flaskehalser som krever kunnskaper, utstyr eller ingredienser av det ekstraordinære slaget.

Hva ville DU servert damen på første date?

Lasagne er alltid en vinner. Det hadde jeg blitt glad for å ha blitt servert om jeg ble bedt på middagsdate. Ikke så classy, men jaggu så godt og enkelt å lage så det er nesten umulig å gjøre feil. Best å ikke overdrive og forsøke å gjøre det for fancy da kan det gå gale. Andre pastaretter går jo og an. Ta en titt på matprat da vel så får du sikkert mange flere tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KateW

FORDI TEMAET I TRÅDEN IKKE HANDLER OM DET!

Så, du hadde invitert på romantisk middag hjemme hos deg, og servert grøt.

har du klart å avgi svar nå?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest BettyBoop28

Fordi det er han som ber på date. Om hun inviterer han på date da er det hennes tur å imponere han med noe.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det ikke er det det er snakk om her. Her er det han som skal invitere på date, og ønsker tips til middag.

Mulig du aldri føler for å gjøre noe ekstra for noen andre uten å være sikker på at du tjener på det (og ja da jeg vet at du nå kommer til å svare at TS ber på date for å få noe) - men mange av oss andre synes det er hyggelig å gjøre noe ekstra for andre.

Tilbake til tema.

Det at han ønsker å lage mat til meg synes jeg er det viktigste.

Når det gjelder mat - er alt fra lasagne (det er ikke mye som slår en skikkelig hjemmelaget)til reker eller en kyllingcurry (som ikke behøver å være for avansert for å smake nydelig) bra.

Evt. lag en skikkelig suppe (feks. jordskokk med stekt parmaskinke, pinjekjerner og parmesan) - med hjemmebakt foccacia/baguett - det slår sjelden feil, alternativt masse ovnsstekte grønnsaker med svinefilet eller kylling. Enkelt og lett å lage på forhånd.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble bedt på "dejt" med en gammel flamme som jeg møtte igjen via facebook, men det var vel mest en vennskapelig gest å invitere meg. Han serverte wienerpølser, tomatsalat, stekt løk (toro?) og potetsalat, med ketchup og sennep.

Overnattet pga avstanden og til sen frokost laget han speilegg med bacon, serverte kaffe med fløte og jeg ble litt imponert av innsatsen på morgenfronten, men ikke så imponert av wienerpølsene, men ble ikke skuffet heller. Romantisk nei, men satte pris på at han ikke overdrev på kjøkkenet og at det ble mer uformelt og ikke såå romatisk. Men lasagne eller en gryterett ville jeg ikke takket nei til. Men selv om vi kanskje var nysgjerrige på hverandre etter mange år og kvelden ikke førte til sex ,hadde vi det koselig og lyttet på musikk, diskuterte bøker og alt mellom himmel og jord. (Vi prøvde å flørte og få i gang litt action når vi la oss, men jeg ble skremt og la meg på gjesterommet, skremt er er feil ord - men jeg ble fornuftig i tankene og lurte på hva vi drev med, ingen av oss virket særlig forelsket og ons er ikke alltid min greie)

For å si det enkelt, ville jeg ikke laget noe fancy, men kanskje ikke pølser med potetsalat. Men hvis jeg hadde vært forelsket ville jeg syntes det var sjarmernde, kanskje litt forvirrende - det hadde fortalt meg at han var avslappet og litt laid back og at vi måtte bruke tid på forholdet - og at han ikke inviterte til middag med sex attåt.

Vet ikke jeg, håper dere får det koselig i alle fall ts. :)

Endret av Alvina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm...det kan jo høres ut som jeg har møtt Steinar 40 irl. Men han jeg mener har ikke tid til å sitte på kg dag og natt for å kverulere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...