straamann Skrevet 18. juli 2011 #1 Skrevet 18. juli 2011 Jeg holder muligheten åpen for at damen jeg skal på date med i neste uke, liker meg og at sjansjen til å by på en 2. date hjemme hos meg kan bli aktuell. Da vil det være naturlig å be på hjemmelaget middag, med vin og kanskje en stilfull dessert. Jeg er ikke kokk akkurat, men har helt gjennomsnittlige kjøkkenkunnskaper til å lage hverdagsmat fra bunnen. Fisk er helt utelukket, det blir for komplisert å skaffe fisk av høy nok kvalitet her jeg bor og det er dessuten ikke sikkert dama liker det. Jeg tenker selv at en virkelig god pastarett kan være tingen, men da med en oppskrift som er litt mer "classy" enn ferdigstekte kyllinglår og pesto på glass. Men det er viktig at oppskriften ikke har noen flaskehalser som krever kunnskaper, utstyr eller ingredienser av det ekstraordinære slaget. Hva ville DU servert damen på første date?
Dallandra Skrevet 18. juli 2011 #2 Skrevet 18. juli 2011 Jeg ville ikke startet et forhold med å gjøre ting jeg ikke kan i håp om å imponere, iallfall. Har du en rett du synes du mestrer godt, som du synes er skikkelig god, ja, så lag den. Et vellykket, hverdagslig måltid imponerer mer enn et halvveis mislykket "classy" et. Og pasta kan være skikkelig grisete å spise, omtrent like dumt å spise på tidlig date som hamburger eller annen fingermat. 1
Tropic Skrevet 18. juli 2011 #3 Skrevet 18. juli 2011 Om du er flink til å steke biff ville jeg gått for dette. De aller fleste liker dette, så slår sjelden feil. Til det kan man også velge mellom veldig mye forskjellig tilbehør. Ovnsbakte potetbåter, fløtegratinerte poteter, ris, ol. Peppersaus eller bearnaise er mulig. Salat med hjemmelaget dressing til, eller kokte grønnsaker. Selv er jeg veldig glad i kokt gulrot og rosenkål til. Veldig mye muligheter med biff altså! Til dessert, hva med sjokoladefodant? Enkelt å lage, raskt og veeeeldig godt. MEN ikke stek for lenge! Finnes også juksevariant (1-2-3) av dette, den er veldig god!
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2011 #4 Skrevet 18. juli 2011 Jeg ville gått for noe jeg har laget før. Jeg kan lett bli litt smånervøs før en date og da er det greit å slippe å være stresset iforhold til maten hvertfall Men hvis jeg kan komme med et forslag; hvorfor ikke lage maten sammen? Det synes jeg ofte er vel så koslig. Daten blir litt mer interaktiv og ikke så "offisiell". Så kan du f.eks ha laget en knakende god dessert i forveien. 3
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2011 #5 Skrevet 18. juli 2011 Hva med cæsarsalat? Eller evt. en form for gryte? Det er vanskelig å slå feil med. Beef bourguignon er en personlig favortt. Og passer godt til rødvin om det er det dere drikker
Gjest Safe Skrevet 18. juli 2011 #7 Skrevet 18. juli 2011 Kan du ikke servere reker med godt tilbehør og en god hvitvin til? 1
Rayanne Skrevet 18. juli 2011 #8 Skrevet 18. juli 2011 Og pasta kan være skikkelig grisete å spise, omtrent like dumt å spise på tidlig date som hamburger eller annen fingermat. Grisete mat er da en super måte å bryte isen på en date. 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2011 #9 Skrevet 18. juli 2011 Jeg slår et slag for skikkelig hjemmelaget lasagne. En skikkelig tomatsaus som har putret noen timer er uslåelig, i tillegg til at det er såpass enkelt at du ikke stresser deg ihjel.
laperla Skrevet 18. juli 2011 #10 Skrevet 18. juli 2011 Hva med litt grillmat om været tillater det? Jeg ville satt en knapp på noe "lett mat" som grillspyd med f.eks. kylling og grønnsaker, lagd en god salat og smelt sammen et nyydelig foccaciabrød
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2011 #11 Skrevet 18. juli 2011 Biff med fløtegratinerte poteter, lasagne med hvitløks brød, kylling filet med sursøt saus, ris og grønnsaker. Gode og enkle retter som jeg selv har servert når jeg har invitert på hjemmemiddag
venus_ Skrevet 18. juli 2011 #12 Skrevet 18. juli 2011 (endret) Tapas synes jeg er perfekt for slike situasjoner. Stiller få (eller ingen) krav til gode matlagningskunnskaper. Kjøp inn litt spekeskinke, salami, chorizo, oliven, pate om dere liker det og et par typer ost. Og lag eller kjøp aioli og foccacia. Og drikk en god cava til Endret 18. juli 2011 av venus_
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2011 #13 Skrevet 18. juli 2011 Grillet indrefilet med fløtegratinerte poteter? Eller Lasagne? Eller taco Jeg digger taco Reker er jo et alternativ men da må du nesten finne ut om hun liker det først. Og så desserten med litt finhakket sjokolade ved siden av
Sunchild Skrevet 18. juli 2011 #14 Skrevet 18. juli 2011 Hjemmelagd pizza! Fins vel ingen som ikke liker pizza Enkelt å spise er det også, så kan man konsentrere seg om hverandre istedenfor maten. 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2011 #15 Skrevet 18. juli 2011 Jeg ville ikke hatt noe stor og tung middag. Tapas synes jeg er en kjekk ting, både å lage til besøkende og også å få som besøkende. Masse valg og gode smaker, ta litt her og litt der, det er koselig å spise da. Men en god rødvin til så er det komplett.
Cassiuss Skrevet 18. juli 2011 #16 Skrevet 18. juli 2011 (endret) Jeg holder muligheten åpen for at damen jeg skal på date med i neste uke, liker meg og at sjansjen til å by på en 2. date hjemme hos meg kan bli aktuell. Da vil det være naturlig å be på hjemmelaget middag, med vin og kanskje en stilfull dessert. Jeg er ikke kokk akkurat, men har helt gjennomsnittlige kjøkkenkunnskaper til å lage hverdagsmat fra bunnen. Fisk er helt utelukket, det blir for komplisert å skaffe fisk av høy nok kvalitet her jeg bor og det er dessuten ikke sikkert dama liker det. Jeg tenker selv at en virkelig god pastarett kan være tingen, men da med en oppskrift som er litt mer "classy" enn ferdigstekte kyllinglår og pesto på glass. Men det er viktig at oppskriften ikke har noen flaskehalser som krever kunnskaper, utstyr eller ingredienser av det ekstraordinære slaget. Hva ville DU servert damen på første date? Jeg ville tenkt LETT....Mener man skal nesten være tilbakestående for å servere en stor biff til en jente første middagsdaten. Du må tenke på hva du ønsker å oppnå; Biff er dessuten nesten på grensen til litt harry, spesielt hvis du tar med fløtegratinerte poteter til. Det ble vi ferdige med på 90 tallet. Enda viktigere, du ønsker ikke en stappmett søvning jente resten av kvelden. Er hun en jente jeg selv ville datet, er hun iallefall med all sannsynlighet opptatt av kosthold og trening. Det betyr at jeg ville anstrengt meg for å finne noe godt, lekkert , lett og sunt. Så kan du eksempelvis spe på med en litt usunn saus, slik at det ikke blir helt fanatisk. Synd du ikke har muligheten for fisk, for en fantastisk forrett er rå laks med litt salat, ruccula, rødløk, stekte mandler og sennepssaus.(laks får du vakumpakket og den er mer enn god nok, og helt sikkert tilgjengelig der du bor) Kryddrer kun med pepper. Den er smakfull, lett og sunn. Alternativt er Parmaskinke, hollandaise og grønn dampet asparges en vinner. (Sper du hollandaisen med en tørr hvitvin fjerner du posesmaken litt og kan bløffe med at du har din egen oppskrift. Husk litt pepper) Og veien videre er ganske åpen når du starter med laks, både fisk og kjøtt går ann. Men tenk lett, ikke tung middag. Og husk å finn frem til rett vin. Dagens Næringsliv er utrolig dyktige på vin-anbefalinger. Det er forresten de fleste på polet også. Tenk litt krydder/eksotisk smak på hovedrett og vin. Wok med svinefilet? Har du tilgang på litt spesielle fugler som vaktel? Da bør du helst lage noe spesielt til, eksempelvis en risotto og det er ikke så lett.....men du kan jo få den lagt av andre ... Dessert ville jeg servert noe med knust is; eksempelvis frosset rabarbra med lime, og servert i et glass som sorbet. Enkelt, renser munnen og er kjempegodt. Har du hatt en veldig lett forrett og middag kan du jo ta en sjokoladevariant, eksempelvis jordbær dyppet i smeltet sjokolade som du har laget tidligere på dagen og satt i kjøleskapet. Hjemmesnekret, godt og du viser du har lagt litt arbeid i det, men ikke for mye. Endret 18. juli 2011 av Cassiuss 1
Rayanne Skrevet 19. juli 2011 #18 Skrevet 19. juli 2011 Jeg ville tenkt LETT....Mener man skal nesten være tilbakestående for å servere en stor biff til en jente første middagsdaten. Du må tenke på hva du ønsker å oppnå; Biff er dessuten nesten på grensen til litt harry, spesielt hvis du tar med fløtegratinerte poteter til. Det ble vi ferdige med på 90 tallet. Det kommer vel helt an på jenta. En fyr som avskriver en velstekt biff fordi det er "harry" er i hvert fall ikke min type. Blodig, død ku er aldri feil for mitt vedkommende, og det kan gjøres både sunt og uten at man slokner resten av kvelden, her er det mye tilbehøret som avgjør tyngden på måltidet. Fisk er det heller ikke alle som liker, hadde jeg fått servert fisk, eller enda verre, skalldyr hadde jeg sannsynligvis bare tatt tidlig kveld og lagd meg noe bedre hjemme. Og å bli avspist med noe magert hvitt kjøtt og salatblader på en hjemmedate hadde også vært litt skuffende, siden det er hverdagsmat. Vaktler, antilope ol oser litt mye av desperat trang til å imponere, så slike ting bør man bare servere i en slik sammenheng dersom man er kjent med råvarene fra før. Uansett, alle er såpass ulike når det kommer til mat at man bør spørre litt først. Plutselig viser det seg at hun er veggis eller har melkeallergi, og da er det greit å sjekke på forhånd, så man unngår de verste brølerne. 1
Carrot Skrevet 19. juli 2011 #19 Skrevet 19. juli 2011 Min kjære serverte lammelår og potetmos med masse rotgrønnsaker til på hans første måltid til meg Nydelig og enkelt, lammet order seg selv i ovnen og mosen og grønnsakene putrer i fred, det eneste "arbeidet" er å mose potetene, tilsette salt, pepper, muskatt, smør og litt fløte, evt lage en saus av skyen fra lammet ennå enklere er det om man har alle grønnsakene i en gigantisk stekepose sammen med lammet - da ordner jo alt seg selv og smaken er uslåelig om man evt lager en liten saus av skyen
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2011 #20 Skrevet 19. juli 2011 Er det noe rart at dating må bli et ork? Steinar, ta deg en runk, eller si noe fornuftig.... 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå