Gå til innhold

Slått av samboeren

Gjest frustrert

Anbefalte innlegg

Jeg mener voksne mennesker har ansvar for egne handlinger. Ikke andres.

I min bok er det ikke fripass til å svare med samme mynt eller tyngre. Jeg skal leve med meg og mine valg. Ikke dermed sagt at jeg ikke tar feil og sårer andre på min vei gjennom livet.

De fleste forhold er ikke i "balanse" mellom partnerne. Redd jeg misforstås med denne bemerkningen, men skal prøve å forklare. Noen er flinkere med ord, noen er sterkere fysisk, noen er sterkere psykisk, noen er flinkere praktisk...

Ideelt sett burde man ikke komme i kamp med partneren sin, men støtte og hjelpe hverandre. Slik fungerer det jo ikke hele tiden, neppe for noen.

På grunn av egne opplevelser er jeg ganske sår for noen av argumentene i tråden, og av samme grunn er jeg ikke objektiv. Men jeg mener man ofte har muligheten til å gå bort i fra en situasjon, og slik jeg opplever beskrivelsen av situasjonen så var det ikke selvforsvar den reaksjonen som kom fra ham.

Han kan ha grunn til å vurdere om han vil bo og være sammen med trådstarter. Jeg ser at ting skjedde som gjorde at han reagerte. Jeg ser ingen unnskyldning for å skalle noen ned.

Hvor skal man sette strek? Siden han er sterker og slo(skallet) hardere - hadde det da vært greit om ts fant en grein i nærheten og slo tilbake?

Jeg mener ikke det.

Brutte grenser er brutt tillitt, og det er vanskelig å bygge opp igjen. Da må det i alle fall være ønske om forandring, og trolig lettere med veiledning utenfra.

For meg ser det ut som om begge kan trenge hjelp og støtte. Håper det løser seg enten dere velger å være sammen eller ikke.

Min erfaring er at både psykisk og fysisk vold er veldig nedbrytende og henger sterkt sammen. Det å føle trygghet sammen igjen er vanskelig.

Vet ikke om jeg er heldig, men jeg er ikke sjalu av meg. Der kommer igjen det at jeg har ansvar for meg selv og mine handlinger. Jeg kan ikke styre eller kontrollere den jeg er sammen med. Og jeg vet hvordan det er å bli kontrollert, det er forferdelig. Og det skyver den som blir kontrollert lenger og lenger bort. Fordi det skaper et behov for å ha noe eget, for å få lov til å tenke og leve uten å måtte redegjøre for alt.

Vold er ingen måte å sette grenser.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så det er helt greit å skalle noen ned i asfalten fordi de sier "det er synd alle må minne meg på noe så jeg aldri får kommet meg over hvordan du har levd før"? Og når de får et klaps tilbake, ta i bruk knyttneven? Er da det fysiske JEG gjorde like ille som det han gjorde? Jeg skjønner ikke tankegangen deres. Og ja - jeg skrev inn her for å få høre tanker og meninger som andre måtte ha om en slik sak, men jeg må likevel få kritisere det om jeg mener noen sier noe urimelig. At du sier at du kan forstå hvorfor han handlet som han gjorde, er mest skremmende. Er det virkelig så mange som ville skallet/slått kjæresten sin ned i asfalten av en kommentar??

Ja. Jeg synes faktisk det er helt ok å skalle ned folk, det spriter opp hverdagen. Alle burde prøve det. Jeg forherliger vold og ville slått kjæresten min ned i asfalten. Joda..

(Bør kanskje presisere at det er ironi her).

Endret av Larsern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Skjønner ikke helt logikken i dette, men jeg påstår heller ikke at hun lyver, bare at det kan være andre omstendigheter i tillegg.

Uansett, en skalle er verre enn et klaps, dvs det fysiske skadepotensialet er større. Det kan ikke bestrides, men dette er bare ett aspekt ved én type vold. Alt som leder frem til at mannen skaller kan også betegnes som vold, men av en helt annen art, den som ikke gir blåmerker eller arr. Ved å plassere all skyld hos mannen her så neglisjeres dette. Igjen så må jeg presisere at all vold er uheldig, uansett, men når man legger opp til noe som fremkaller agressivitet hos andre så vil man få flerfoldig igjen, det er slik vold er. At den som initierer det er fysisk svakere er unnskyldning for oppførselen er jeg uenig i, hun burde fortsatt visst bedre enn å trenge en beruset mann opp i et hjørne og klapse han i ansiktet. Det unnskylder fortsatt ikke skallen, han burde hevet seg over den immature oppførselen hennes, men jeg kan fortsatt forstå hvorfor han handlet som han gjorde.

Jeg plasserer skyld til den som gjorde mest skade jeg. Uansett hva hun gjorde for å provosere så mener jeg i motsetning til deg at dette ikke unnskylder hans ekstreme reaksjon. Om jeg skal følge din logikk så virker det jo som at om en dame kler seg minimalt og i tillegg flørter ute på byen så er det dermed hennes feil at hun blir voldtatt..

Endret av BettyBoop28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Alle kan drepe i affekt om de blir sinte nok, du kan drepe du også!

Jeg skjønner ikke logikken; hennes slag kan kun potensielt såre hans følelser, mens hans slenging i bakken kunne formelig drept henne. Snakk om å bagatellisere og blåse opp to saker hvor begge involverte har brukt (mild) vold. Og igjen; TS har ikke fått bank - hun ble slengt i bakken og skallet - så hun trenger ikke frykte for livet sitt.

At han har ligget med venninnene dine (før dere ble sammen formoder jeg) har du strengt tatt ikke noe med. Fortid er fortid - takler du den ikke får du gå fra han.

I teorien kunne jeg og sikkert drept men sjansen for at jeg er istand til å klikke sånn i en lignende situasjon er lite sannsynlig.

Og jeg synes ikke slag i hodet og slenging i bakken er mild vold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Vel, man kan få det. Hvis man blir slynget i bakken og hodet treffer bakken med nok kraft, så vil man få en kul i bakhodet.

Det er forskjell på å slenge folk i bakken og å legge noen i bakken. Vil si at det å bli slengt er ganske mye mer brutalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker jo nesten som damer kan gjøre hva de vil, uten at det har noe å si, men hvis mannfolk gjør noe, så blir det styr... Det er ikke greit at samboeren din deisa deg ned i asfalten, men hadde han gjort det dersom du ikke hadde slått han i ansiktet..?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når du "bitchslapper ham med jevne mellomrom" synes jeg nesten du fortjener det som kommer. INGEN skal slå, verken kvinner eller menn. I dette tilfellet synes jeg det høres ut som om DU begynte, DU fortsatte og han til slutt fikk nok.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du Bettyboop28...

Du skriver som du er en dommer som var til stede og så det hele..

Du er passe trangsynt og stigmatiserende i dine uttalelser.

Du er 110% mot mannen å argumenterer med verdens tåpligste argumenter.. "han er sterkere".. Er så teit det argumentet der at det er til å grine av.. så han skal ikke få lov til å ta igjenn eller miste fotfeste fordi han er større å sterkere? Hva om han er lei for dette kansje er 100 gangen hun gnager å maser om dette, hva om han har sakt 100 ganger tidligere at han ikke vil snakke om det? Er det da rart at han flipper ut til slutt?? NEI er svaret. Du vil kun og er kun innstilt på at mannen er den store stygge ulven her.. Likestilling heter det. Kan en kvinne slå en mann kan en mann slå en kvinne. At kvinnen er svakere er ikke mannens feil, å enda en grunn til at en kvinne bør tenke seg om før hun gnager hull i hode på en så teit ting som fortidens partnere!!!

Dette burde hun HVERTFALL ha tenkt nøye gjennom om det stemmer at hun kom fra et voldlig forhold fra før.. Er lov å tenke i en alder av 18 mener nå jeg.

Selv har jeg aldrig slått en dame, selv etter en rekke bitchslapp, men jeg satte hunn i veggen og holdt det jeg hadde, hun spyttet meg i ansikte og jeg slo hull i veggen rett på siden av ansiktet hennes, først DA tok hun hintet å roet seg ned, det var 1 sekund fra at jeg slo hunn å ikke veggen, er jeg da den store stygge ulven? for hun hadde DIIIGRE blåmerker over hele overarmene dagen etter og kul i bakhode etter møtet med veggen.

Verdt å nevne er at jeg var edru, og hunn var full.. hadde jeg å vært full hadde jeg ikke slåt veggen for å si det slik.. Er damer stor nok i kjeften å slenger løst fra seg med bitch slapp så regn med at de kan få et i retur! bitchslapp er både ydmykende, svir og er meget provoserende, hvertfall offentlig som i denne saken til TS, ikke rart mannen tiltet!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg plasserer skyld til den som gjorde mest skade jeg. Uansett hva hun gjorde for å provosere så mener jeg i motsetning til deg at dette ikke unnskylder hans ekstreme reaksjon. Om jeg skal følge din logikk så virker det jo som at om en dame kler seg minimalt og i tillegg flørter ute på byen så er det dermed hennes feil at hun blir voldtatt..

Plasseringen av skyld til den som gjør mest skade er en overforenkling, jeg mener jeg har uttrykt dette tydelignok gjennom de 4-5 siste innleggene (bortsett fra det siste).

Å sammenligne dette med voldtekt blir litt feil, men ja, dersom man kler seg minimalt og flørter ute på byen, så utsetter man seg for en unødvendig risiko. Det er trist at det er slik, men det forandrer ikke realiteten. Voldtekt skiller seg likevel markant ifra det å motta vold, når man selv uttøver vold.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Plasseringen av skyld til den som gjør mest skade er en overforenkling, jeg mener jeg har uttrykt dette tydelignok gjennom de 4-5 siste innleggene (bortsett fra det siste).

Å sammenligne dette med voldtekt blir litt feil, men ja, dersom man kler seg minimalt og flørter ute på byen, så utsetter man seg for en unødvendig risiko. Det er trist at det er slik, men det forandrer ikke realiteten. Voldtekt skiller seg likevel markant ifra det å motta vold, når man selv uttøver vold.

Jeg syns det er litt ekstremt å kalle et svakt slaps for like stor vold som å slenge noen i bakken jeg da. Selvsagt er det ikke overforenkling, et klaps på kinnet er f.eks ikke nok for å andmelde for legemsbeskadigelse f. eks. I en slosskamp der kun den ene hadde blitt skadet, selv om h..n begynte, så hadde den som hadde utført skaden blitt bura inne av politiet. Ikke den som begynte.

Det er veldig barnslig og ha den holdninga at jamen det var du som begynte..

Endret av BettyBoop28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Men da er det politiets jobb og ikke din å finne ut hvem som bures inn eller ikke.

Politiet ville da raskt se hvem som var skadd eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg trenger å dele tankene mine med noen, og håper noen har et eller annet å si om saken, så jeg slipper å fundere så forferdelig mye.

I helga var jeg med samboeren min på en sammenkomst/fest, og vi skulle dra hjem ganske tidlig. På vei til bussen begynner vi å krangle på grunn av fortiden hans, og elementer som til stadighet dukker opp og gjør meg usikker. Jeg tok opp dette med ham og fortalte ham hvor sliten jeg er av å tenke på dette, at det skal være mulig å glemme kjærestens seksuelle fortid etter flere år. Han klikker på et eller annet tidspunkt, når vi diskuterer. Jeg begynner å gråte, begge er påvirket av alkohol og følelsene tar overhånd. Det hele er litt diffust med tanke på når de forskjellige tingene skjedde, men plutselig slåss vi. Det vil si; jeg "bitchslappet" ham på kinnet ved jevne mellomrom, mens han slengte meg i asfalten... Han gikk imot meg og så helt gal ut i blikket, noe jeg først rygget av, men så bestemte meg for å ignorere. Før dette forholdet var jeg i et annet forhold, med en syk mann som ikke eide grenser for hva han kunne gjøre med meg. For å finne grensen til min nåværende samboer bestemte jeg meg for å ikke rygge når han kom imot meg, noe som førte til at han skallet meg ned om vi kom for nære. Jeg kjente det dunket ordentlig i hodet da jeg datt i asfalten, og hadde kul dagen etter. Jeg har også vondt i ribben og i panna, men har ingen synlige merker.

Hva tenker dere om episoden? Slåss vi, slåss han, hvem sin feil var det? Det kan sees på så utrolig mange måter, med tanke på at jeg slo jeg også. Han har fortalt at jeg oppfordret til det, eller provoserte, og at han derfor gjorde som han gjorde. Men at han angrer. Føler han at jeg er en person man kan være fysisk mot siden jeg har vært gjennom det allerede? Han har veldig dårlig samvittighet nå, men JEG måtte ta opp episoden dagen derpå, og han snakker ikke om det med mindre jeg ber ham om det. Han har ingenting å si, bare at han skal skjerpe seg og at det aldri skal skje igjen. Jeg vet ikke om jeg skal kaste ham på dør eller om jeg skal få ham til terapi, og jeg vet ikke hvordan man går frem. Jeg snakker om det i blant, forteller ham at jeg har vondt, og han kommer bare med et skyldig "ja...".

Hva gjør jeg? Vi har det i utgangspunktet kjempefint sammen, og det tok et par år før dette skjedde... Utvikler det seg til å bli verre, eller kan det ha vært et engangstilfelle?

Blir utrolig takknemlig for alle svar jeg kan få.

Bitchslå? Er det en sviende ørefik? Det kan være at du pga dine tidligere erfaringer med eksen har opparbeidet deg et sinne. Synes dere begge burde gå i terapi hvis det gjentar seg. Alternativ til vold (atv) kan gi råd og har også tilbud om kurs. http://atv-stiftelsen.no/

Og nå har du fortalt litt om deg, men vet du om han har opplevd traumatiske ting tidligere?

Jeg har lyst å si at du skal gå fra han, men dette kan dere jobbe dere gjennom hvis dere blir bevisst på at all voldsbruk er forkastelig. Til det trenger dere kanskje hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns det er litt ekstremt å kalle et svakt slaps for like stor vold som å slenge noen i bakken jeg da. Selvsagt er det ikke overforenkling, et klaps på kinnet er f.eks ikke nok for å andmelde for legemsbeskadigelse f. eks. I en slosskamp der kun den ene hadde blitt skadet, selv om h..n begynte, så hadde den som hadde utført skaden blitt bura inne av politiet. Ikke den som begynte.

"Jamen, det var du som begynte".. Men som TS selv skrev, så klapsa hun ikke til han EN gang, men med jevne mellomrom.. La oss si at hun mistet kontrollen og slo til han en gang... Men når det gjentar flere ganger, så fortjene hun nesten det hun fikk tilbake!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, i en slosskamp så er hovedregelen at det er den som slår først som bures inne, dvs hvis det ikke kan avgjøres på stedet hvem som startet. Dersom det er uklart så blir begge tatt med, sak opprettes og vitner avhøres. Hvis det ikke kan bevises hvem som startet så henlegges saken pga bevisets stilling, hvem som har størst skader vektlegges ikke med mindre volden er grov og overdrevet, f.eks ved at man fortsetter å uttøve vold selv etter at angriperen er uskadeliggjort (slått ut, lagt i bakken, holdt nede osv).

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest BettyBoop28

Nei, i en slosskamp så er hovedregelen at det er den som slår først som bures inne, dvs hvis det ikke kan avgjøres på stedet hvem som startet. Dersom det er uklart så blir begge tatt med, sak opprettes og vitner avhøres. Hvis det ikke kan bevises hvem som startet så henlegges saken pga bevisets stilling, hvem som har størst skader vektlegges ikke med mindre volden er grov og overdrevet, f.eks ved at man fortsetter å uttøve vold selv etter at angriperen er uskadeliggjort (slått ut, lagt i bakken, holdt nede osv).

Det er det ikke. Om den ene ligger på bakken og er banka gul og blå eller har fått hjernerystelse så er det jo den som står oppreist og ikke har en skramme som får straff. SELVFØLGELIG er det sånn. Politiet er ikke så kørka da at de spør hvem av dere begynte, så lar de han som har rundjult han ene som får gå og så arresterer de han som skulle vært innlagt på sykehus istedet. Sånn er det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BettyBoop28, du beveger deg ut på tynn is her nå.. Er som Larseren skriver faktisk.

Uansett så er jeg sikker på at om du opptrer i det virklige liv med samme type argumenter der som her på fora, ja da ville jeg vert veldig forsiktig med å diskutere hadde jeg vært deg. For du har en måte å ordlegge seg på sammen med en stahet som kan virke en smule provoserende.

Du er KUN opphengt i at mannen er sterkere og utøvde "værre" vold.. hører du ikke selv at det der er tåpligt å si.

Om du blir veldig provosert så på toppen av det hele får du deg opp til flere lusinger.. ville du da bare stå der å ta i mot eller ta igjenn.. å ikke kom dragenes med den der "ja menn mannen er sterkere" setninger for den er oppbrukt og forsvant samtidig som likestillingen kom. Kvinnen burde uten tvil gitt blaffen i å starte den diskusjonen i det heletatt! Tror du denne mannen hadde gjort det samme om hun kunne lat fortiden hannes ligge istede for å gå og gaule om det? Det tror ikke jeg serdu.

Eller er du så stigmatiserende at du mener mannen før eller siden uansett ville kommet til å "misshandle" TS??

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

BettyBoop28, du beveger deg ut på tynn is her nå.. Er som Larseren skriver faktisk.

Uansett så er jeg sikker på at om du opptrer i det virklige liv med samme type argumenter der som her på fora, ja da ville jeg vert veldig forsiktig med å diskutere hadde jeg vært deg. For du har en måte å ordlegge seg på sammen med en stahet som kan virke en smule provoserende.

Du er KUN opphengt i at mannen er sterkere og utøvde "værre" vold.. hører du ikke selv at det der er tåpligt å si.

Om du blir veldig provosert så på toppen av det hele får du deg opp til flere lusinger.. ville du da bare stå der å ta i mot eller ta igjenn.. å ikke kom dragenes med den der "ja menn mannen er sterkere" setninger for den er oppbrukt og forsvant samtidig som likestillingen kom. Kvinnen burde uten tvil gitt blaffen i å starte den diskusjonen i det heletatt! Tror du denne mannen hadde gjort det samme om hun kunne lat fortiden hannes ligge istede for å gå og gaule om det? Det tror ikke jeg serdu.

Eller er du så stigmatiserende at du mener mannen før eller siden uansett ville kommet til å "misshandle" TS??

Nei legemsbeskadigelse er straffbart. Klart jeg hadde tatt igjen om noen hadde banka meg, da hadde det jo vært selvforsvar, men å banke livskiten av noen er ikke selvforsvar med mindre den som går løs på deg kan gjøre skikkelig skade. F.eks ett slag i trynet med en knyttneve vil naturlig nok forvente å få noe likt tilbake, ett slag i trynet skal normalt ikke resultere i å bli regelrett banka opp. Det er du som er provoserende ved at du nekter å se forskjellen.

Endret av BettyBoop28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke "selvforsvar" denne mannen også praktiserte etter gjentatte slag i ansiktet da? At kvinnen datt kan skyldes ustø på beinna etter alkohol også, kan det ikke? kan jo være mannen bare vil ha henne bort å dytta henne for å slippe flere slag?

Der av kulen i hode..

Skallingen her forstår jeg ikke noe av, hun blei slengt i bakken eller skallet ned? det er jo flere historier om det nå.

Det jeg vil fram til er at om annen skal ha slengt henne i bakken først så stemmer ikke resten av historien hennes, men saken er at hun slo han før han reagerte på denne måten, ergo så kunne hun selv ha av verget denne seansen med å gjøre det som alle sier mannen burde gjøre, nemlig å trekke seg bort fra hele opplegget.

Jeg provoserende? mye muligt, jeg har meninger og står for dem.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...