Gå til innhold

Tempmåling

Fremhevede innlegg

Skrevet

Her er det også rektalt som brukes både på voksne og barn. Barna velger selv om dem ønsker å gjøre det selv eller vil ha hjelp.

9 av 10 ganger ønsker dem hjelp, og ja dem er 10 og 13 år. Nekter å se på dette som overgrep, hos oss er dette noe barna er vant med, og gjør helt frivelig. Barnet på 10 ønsker også heller å få paracet som stikkpille når h*n er syk, og vil ikke gjøre dette selv, så det hjelper vi til med. Barnet liker ikke ta tabl.

Ser ikke problemet.

Har selv vært MYE på sykehus og har alltid blitt målt tempen rektalt, med unntak av en gang på sykehus i sverige hvor dem målte tempen i munnen under tunga.

Den dagen barna ikke ønsker dette lengere, eller velger å gjøre det selv, er selfølgelig helt opp til dem selv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis tempen blir målt bak, er det bare å bruke plasthylse.

Og etterpå vasker man termometeret med såpe og vann.

Skrevet

Jeg nektet selv å ta rektal måling på sykehuset i voksen alder, og kommer til å la mine barn velge selv også, når de blir store nok.

Det finnes andre alternativer som er gode nok.

Skrevet

Jeg måler ikke tempen i baken! Det skjedde med meg EN gang for ca 25 år siden, og minnet har brent seg fast. På meg selv tar jeg tempen i munnen.

Mistenker jeg at sønnen min har feber tar jeg tempen under armen eller i øret. Har ikke hatt behov for å vite akkurat på graden hvor høy feberen er. Jeg tar utgangspunkt i den temperaturen jeg måler, og ser an formen hans. Vil ikke at andre heller tar tempen på han bak.

Har vært innlagt en del på sykehus og har konsekvent nektet målinger bak. Min erfaring er at de ofte har et sånn "rulletermometer" som de ruller over pannen og ned bak øret (?).

Jeg syns ikke man skal måle tempen i rumpa. Det er helt bak mål! :skratte:

Skrevet

Jeg likte heller ikke å bli tempet i rumpa som barn. Men jeg har ikke utviklet noe rumpefobi

av den grunn. Den som man måler bak med, gir den mest riktige tempen.

Mine jenter på seks og åtte måler jeg i stumpen. Det er ikke ofte. Det er kun når jentene

er skikkelig syke. De tempmålerene man bruker i dag tar bare noen få sekunder.

Skrevet

Jeg måler ikke tempen i baken! Det skjedde med meg EN gang for ca 25 år siden, og minnet har brent seg fast. På meg selv tar jeg tempen i munnen.

Mistenker jeg at sønnen min har feber tar jeg tempen under armen eller i øret. Har ikke hatt behov for å vite akkurat på graden hvor høy feberen er. Jeg tar utgangspunkt i den temperaturen jeg måler, og ser an formen hans. Vil ikke at andre heller tar tempen på han bak.

Så fordi du har dårlig erfaring med måling rektalt én gang for 25 år siden, overfører du dine egne følelser på din sønn? Det virker svært så logisk :sarkasme: .

• Liker 1
Skrevet

Så fordi du har dårlig erfaring med måling rektalt én gang for 25 år siden, overfører du dine egne følelser på din sønn? Det virker svært så logisk :sarkasme: .

Det er en av grunnene. Den andre grunnen syns jeg er svært så logisk: Jeg har aldri hatt behov for å vite temperatur helt nøyaktig. Derfor skjønner jeg ikke hvorfor jeg skal måle i baken.

Og ja. Jeg baserer mye av mine valg for min sønn på mine erfaringer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...