Gå til innhold

Tempmåling

Fremhevede innlegg

Skrevet

Her i huset måler vi tempen i rumpa. Jeg skjønner godt at mange foreldere kvier seg for å måle rektalt.

Det er ikke noe greit å måle en unge som bare hyler og skriker. Mange har selv vonde minner av den måling.

Datteren min på ni og sønnen min på tre har godtatt å bli målt rektalt. Men de liker det ikke noe særlig. Men det er den eneste måling

jeg stoler på. Sønnen min må av og til overtales, men dattern min trekker ned buksa når jeg sierat nå skal vi måle tempen.

Nå tar ikke jeg tempen i ny og ne, men jeg gjør det bare hvis barna er ordentlig syke, trenger medisiner eller må ta dem til lege.

• 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg måler aldri i baken på mine barn. Husker selv hvor ubehagelig det var.

Husker selv hvor ubehagelig det var. Mine unger skal ikke utsettes for dette.

Jeg bruker pannatermometer. Jeg husker en episode mamma tok tempen i rumpa mi, sto

storebroren min i døren og ertet meg. Aldri om mine unger skal bli målt bak.

Skrevet

Jeg bruker pannatermometer. Jeg husker en episode mamma tok tempen i rumpa mi, sto

Lykke til hvis de blir innlagt på sykehuset.....på barneavd blir det målt bak. Det er det eneste sikre. Jeg var selv innlagt med alvorlig feber, hadde målt i øret selv, og da var tempen 39.8. Siden tempen ikke gikk ned med paracet og ibux ble jeg innlagt, målte da i baken og den var på 40.9! Så avvik skjer.....

Gjest Eurodice
Skrevet

Snakk om å overføre egne traumatiske følelser til barna. Dere er separate individer. Hvis du gir barna dine inntrykk at det er aldeles forferdelig å måle temperaturen bak, er det klart dine følelser smitter over på dem.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Herre Gud nå kommer minnene tilbake. :daane: Jeg fikk gjøre det selv når jeg ble stor nok, men husker godt hyling og skriking hver gang mamma sa at vi måtte måle tempen. Jeg tror jeg var fast bestemt om at det kom til å gjøre vondt.

Endret av Chiyo
Gjest Eurodice
Skrevet

Herre Gud nå kommer minnene tilbake. :daane: Jeg fikk gjøre det selv når jeg ble stor nok, men husker godt hyling og skriking hver gang mamma sa at vi måtte måle tempen. Jeg tror jeg var fast bestemt om at det kom til å gjøre vondt.

Gjorde det vondt, da? :ler:

Skrevet

Jeg har fortrengt det. :snurt:

Gjest Eurodice
Skrevet

Uansett hva det gjelder, må man være veldig konkret overfor små barn. Jeg har opplevd at barn tror at man skal kjøre hele termometeret opp i endetarmen deres. Da er det ikke noe rart i at de blir redde og skriker. Jeg husker jeg forklarte mine barn, og viste dem at det bare var tuppen av termometeret, dvs. en snau centimeter som skulle inn i rektum. Jeg smurte krem på forat det skulle gli lett inn. Samme metode har jeg brukt på barnebarn også, det går greit når de har fått forklaring og selv kjenner at det ikke gjør vondt.

Skrevet

Jeg fikk også forklaring at det bare var tuppen som skulle inn, men det hjalp ikke særlig. Vil ikke ha noe i stumpen thank you very much. :fnise:

Gjest Eurodice
Skrevet

Jeg fikk også forklaring at det bare var tuppen som skulle inn, men det hjalp ikke særlig. Vil ikke ha noe i stumpen thank you very much. :fnise:

Ikke i voksen alder heller? :lur: (Dette var kanskje litt på kanten)

Skrevet (endret)

Ikke i voksen alder heller? :lur: (Dette var kanskje litt på kanten)

:skratte:

Det er en annen sak. :lol:

Svaret på det er det få som vet.

Endret av Chiyo
Gjest Håpløs
Skrevet

Det er i grunn sjelden man har behov for så nøyaktig temperatur når barna er over babystadiet. Så lenge barnet ikke virker dødssyk bør temperatur andre stedet holde, men skjønner godt at sykehuset vil gjøre det helt nøyaktig. Jeg bruker selv temperaturmåling som prevensjon, og da måles det under tunga.

Gjest Eurodice
Skrevet

:skratte:

Det er en annen sak. :lol:

Svaret på det er det få som vet.

Måtte bare erte deg litt, vet du :Hehe: .

Skrevet (endret)
e073.gif Endret av Chiyo
Skrevet

Må være opp til hver enkelt å si stopp når man ikke vil.

Guttungen ble målt i baken til han var 3-4 år.

Da kjøpte jeg øretermometer, og det fungerer helt supert.

Sykehus og legesenter bruker gjerne også øretermometer, tror ikke de hadde gjort det om de ikke var presise nok.

Gjest Born 67
Skrevet

Jeg ble målt i rumpa gjennom min oppvekst. Det var ikke det store høydepunktetda jeg var syk. Men jeg har ikke opplevd det som traumatisk. Når foreldrene mine tok tempen min, var

døra alltid lukket. Jeg likte ikke at de andre søskene mine kikket inn. Hvis tempmåling

skal være i rumpa, bør det være bak lukket dør. Datteren min blir stort sett målt i

armhulen. Hvis feberen er veldig høy, tar jeg en ekstra kontroll i rumpa. Liker det ikke.

Men en sjelden gang så må man.

• 4 uker senere...
Skrevet

Er det fortsatt folk som måler feberen rumpa når det finnes andre måter å gjøre det på?

Jeg husker det som ubehagelig og pinlig.

Skrevet

Jeg målte i rumpa til barna var ca 1,5. Etter det har vi gått over til øre. Det er kanskje ikke like nøyaktig, men om barna har 38,4 eller 38,9 spiller i grunn ingen rolle.. Jeg måler jevnlig for å se om feberen stiger eller synker. Tenker det er det viktigste.

Skrevet

Dere som bruker rompetermometer, hvordan desinfiserer dere det?

Skrevet

Dere som bruker rompetermometer, hvordan desinfiserer dere det?

Man får kjøpte sånn plast til å ha utenpå rektaltermometer som kastes etterpå.

Jeg var innlagt på ortopedisk avd for ikke så lenge siden, da ble tempen målt i rumpa..... :sjenert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...