Gjest Karimor Skrevet 18. juli 2011 #1 Skrevet 18. juli 2011 Jeg hadde å en diskusjon med søsteren min nå i det siste. Hun måler tempen i baken på sine barn som er seks og åtte år gamle. Jeg mener at de er for store til å bli målt bak. Hun sier selv at det aldri har vært noe problem. Jeg husker selv den type måling som ubehagelig og ydmykende. Min datter er tre år, og hun blir målt i øret. Jeg har noen få ganger målt i stmpen henes, men da var det bare hyl og skrik. Så det måtte jeg bare kutte helt ut med. Jeg følte meg nesten som en overgriper. Hvordan måler dere tempen på deres barn? Og hvor lenge er det akseptabelt med rekal febermåling?
Gjest Kathpus Skrevet 18. juli 2011 #2 Skrevet 18. juli 2011 Jeg ble målt bak frem til jeg var rundt 5 år gammel. Fra jeg var 5 år til 10, ble jeg målt i ørene. Nå måler jeg under armene. Når man er åtte år gammel, så vil man gjerne ha stumpen sin i fred, mener jeg, da.
Sweetpea25 Skrevet 18. juli 2011 #3 Skrevet 18. juli 2011 Når man er 8 til 10 år, synes jeg kanskje ungene er "for gamle" til å måtte ha tempen i stumpen, men på en annen side, så er det der man får den mest nøyaktige målingen.
Klematis Skrevet 18. juli 2011 #4 Skrevet 18. juli 2011 Jeg ble målt bak til jeg ble stor nok til å gjøre det selv Var jeg ikke syk nok til å bli målt bak, var jeg ikke syk nok til å være hjemme fra skolen... Er ikke sånne øretermometre veldig unøyaktige, da? Har ikke tenkt over når/om vi skal gå over til noe annet med vesla. Hun er 1,5 år nå, og foreløpig går det relativt greit å måle bak. Tror jeg kommer til å satse på under armen. Enkelt og greit. Kontrollmåle mens hun er frisk for å finne ut hvilken temperatur hun vanligvis har og om den er nøyaktig nok til å brukes.
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2011 #5 Skrevet 18. juli 2011 Hvordan måler dere tempen på deres barn? Og hvor lenge er det akseptabelt med rekal febermåling? Rektal febermåling er akseptabelt uansett alder, men barna bør få måle selv når de er i stand til det. Mine målte selv etter at de begynte på skolen, da klarte de det godt selv. Ringer du legen, vil de ikke høre om temperatur målt under armen eller i øret, da får du beskjed om å ringe tilbake når du har tatt temperaturen rektalt. Hvis vi har behov for en nøyaktig febermåling, det vil si når vi vurderer febernedsettende eller å kontakte lege, tar vi først en kontroll med øretermometer for å se om den temperaturen indikerer feber, og så tar vi en rektal temperatur for å se hvor mye feber de har. 2
Gjest Gjest Skrevet 18. juli 2011 #6 Skrevet 18. juli 2011 Den rektale måling er den som er sikrest. Datteren min ble målt i stumpen til hun var syv år. Etter det nektet hun helt å ta tempen bak. Da begynte jeg å måle under armen. Jeg ble selv målt i rumpa til jeg kom i puberteten. Dette vil jeg at jenta mi skal få slippe.
LukaFrost Skrevet 18. juli 2011 #7 Skrevet 18. juli 2011 Jeg synes ikke det er noen aldersgrense på rektal måling, men når ungen klarer å måle selv får han/hun gjøre det. Det er jo mest nøyaktig.
Gjest Gjest Skrevet 19. juli 2011 #8 Skrevet 19. juli 2011 Jeg har noen ganger lurt på om jeg skal kjøpe et thermoflashtermometer. Men jeg synes at de er for dyre. Jeg måler datteren min under armen foreløpig, siden hun vagrer seg å bli målt i rumpa.
Sophie-Ann Skrevet 19. juli 2011 #9 Skrevet 19. juli 2011 Her måles alle i rumpen, både voksne og barn
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2011 #10 Skrevet 19. juli 2011 Nå er jeg over 30, men husker godt jeg ble målt bak til jeg var rundt 10 år. Jeg hadde ingen problemer med det, verken da eller i ettertid, rent bortsett fra at jeg synes jeg det var fysisk ubehagelig. Men det var like ubehagelig å ta medisin f eks, noen ting bare må man gjøre. Forøvrig tror jeg ikke jeg har målt tempen siden 10-årsalderen... Pleier man gjøre det som voksen?
Sophie-Ann Skrevet 19. juli 2011 #11 Skrevet 19. juli 2011 Vel, kanskje jeg er rar, men når jeg har feber, syns jeg det er ok å vite hvor mye
Gjest Marit Skrevet 20. juli 2011 #12 Skrevet 20. juli 2011 Vel, kanskje jeg er rar, men når jeg har feber, syns jeg det er ok å vite hvor mye
Gjest Marit Skrevet 20. juli 2011 #13 Skrevet 20. juli 2011 Jeg mener også at det ikke er noen aldersgrense på om tempen skal måles bak eller andre steder. Jeg er selv vandt med dette fra jeg var liten. Jeg har tre jenter på fem, syv og elleve år. De har stort sett godtatt å bli målt i stumpen. Hun eldste tar tempen selv. De to andre trenger fortsatt hjelp til måle seg. Det å ta tempen har ikke noe med overgrep å gjøre. Der handler om å se hvordan tilstanden er. Det termometeret jeg bruker har myk spiss og det tar bare ti sekunder å måle. Det er no annet en de kvikksølvtermometerne vi hadde. De tok tre minnutter eller mer. 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2011 #14 Skrevet 20. juli 2011 Rektalt er det eneste som er nøyaktig nok. Selv på sykhuset så bruker vi rektalt, de som er friske nok gjør det selv da.
Gjest Eurodice Skrevet 20. juli 2011 #15 Skrevet 20. juli 2011 Jeg husker selv den type måling som ubehagelig og ydmykende. Min datter er tre år, og hun blir målt i øret. Jeg har noen få ganger målt i stmpen henes, men da var det bare hyl og skrik. Så det måtte jeg bare kutte helt ut med. Jeg følte meg nesten som en overgriper. Hvordan måler dere tempen på deres barn? Og hvor lenge er det akseptabelt med rekal febermåling? Hvis du føler deg som en overgriper hver gang barnet ditt hyler og skriker når noe nødvendig må gjøres, kommer du til å måtte slite i årene fremover. 3
Gjest Gjest Skrevet 2. august 2011 #16 Skrevet 2. august 2011 Rart at noen sverger til rektal måling når det finnes andre måter å gjøre det på. Jeg vet at det er det sikreste. Men er ikke det avleggs?
Gjest Eurodice Skrevet 2. august 2011 #17 Skrevet 2. august 2011 Rart at noen sverger til rektal måling når det finnes andre måter å gjøre det på. Jeg vet at det er det sikreste. Men er ikke det avleggs? Du synes kanskje at det er greit med omtrentlig temperatur?
Sophie-Ann Skrevet 3. august 2011 #18 Skrevet 3. august 2011 Rart at noen sverger til rektal måling når det finnes andre måter å gjøre det på. Jeg vet at det er det sikreste. Men er ikke det avleggs? Det er foreløpig den eneste sikre metoden å finne ut hvor høy feberen er. Hvis du tar tempen andre steder, må du enten legge til eller trekke fra 0,5 eller 1,0 og det er vanskelig å huske hva som gjelder hvor. Så da holder jeg meg til den "gamle" metoden så lenge.
Gjest Gjest Skrevet 3. august 2011 #19 Skrevet 3. august 2011 Siden den rektale måling er den sikreste, hvorfor måler de i øret på Ullvål da?
skruf Skrevet 3. august 2011 #20 Skrevet 3. august 2011 Vi har både øretermometer, termometer som man måler noen cm utfra tinningen med, og temp-måler til å bruke rektalt. Er barna syke tar vi i øret eller i tinningen. Måler 3 ganger for å få et ca snitt. Det er sjelden helt korrekt, men vi får iallefall en indikasjon på temp. Kreves det mere korrekt blir det i baken. Jentene her er såpass gamle at de kan måle selv (minste er 8). Av erfaring bruker de fleste avdelinger på sykehus rektal måling når det skal være nøyaktig. Vet at noen bruker øretermometer, men er det feber på gang så blir det målt rektalt. Mange leger er og skikkelig imot øretermometer.... Husker en lege på medisinsk avd hvor jeg hadde praksis, han var så imot disse øretermometrene at han bevisst "mistet" de så de ble ødelagt...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå