Gå til innhold

Sykemeldt, hva si til andre?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vet ikke helt om dette er den rette plassen å legge dette innlegget på, men la gå.

Jeg og kjæresten er i slutten av 20 årene og skal til helga i et familie"selskap" (Vil ikke dele for mye om hva som skjer, da redd jeg blir kjent igjen.) Dette er iallefall hannes familie.

Størsteparten av denne familien har jeg ikke møtt og de vet derfor ikke hva jeg driver med. Det som er saken er at jeg nå er langtidssykmeldt og har ikke jobb da jeg bare hadde et vikariat som gikk ut mens jeg var sykemeldt. Saken nå er kanskje en bagatell og ikke noe å bekymre seg over, men hva skal jeg svare når noen spør hva jeg gjør? Har lite lyst til å si "Sykemeldt" Redd de skal få feil intrykk av meg, mener ikke det er feil å være sykemeldt, er jo det selv :fnise: Men redd DE skal få feil intrykk da de ikke vet grunnen til dette og jeg ikke har lyst til å dele hele sykehistorien med alle (Er ikke psykisk om det har noe å si).

Før vikariatet var ferdig kunne jeg bare si hva jeg jobbet med der uten å si jeg var sykemeldt, men nå har jeg jo faktisk ikke jobb der og vet ikke om jeg skal si "Sykemeldt" eller hva jeg skal si..

Noen som har vært i samme situasjon og har noen tips til meg? Vet jeg ikke burde bry meg så mye om dette, men vil jo at slekten til min kjæreste skal tro godt om meg!

Velger å poste dette som anonymt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Si det som det er. Å finne på ting er ihvertfall ikke løsningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ingen utdannelse e.l. du kan bruke som "yrke"? Hvis ikke ville jeg sagt at jeg hadde et vikariat men ble sykemeldt, selv om vikariatet er over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ingen utdannelse e.l. du kan bruke som "yrke"? Hvis ikke ville jeg sagt at jeg hadde et vikariat men ble sykemeldt, selv om vikariatet er over.

Jo, jeg har en bachelorgrad, så det er jo en mulighet å si at jeg har bachelor i xxx, men for tiden sykemeldt eller noe slikt.

Har lite lyst til å lyve, men gjerne si det på en slik måte at det ikke høres så "ille" ut..

Ts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruccola

Jo mer du legger i det, jo mer kan de tro du lyver eller prøver å snakke deg bort :)

Så bare gjør det enkelt som Kirby foreslår ;)

Noen familier vil da spørre om hvorfor du er sykmeldt, men allier deg med typen der, og be han stoppe dem fra å vere så nyskjerrige i så tilfelle ;) Nok at han sier med et smil at "Nå må dere ikke vere så nyskjerreide da" ;) Og så smiler du bare tilbake, mens han f år samtalen over på noe annet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det hadde vært best om de spurte forsiktig om årsaken til det, det er greit å fortelle, men å fortelle hele historien blir litt for mye :fnise:

Skal alliere meg med kjæresten min som du foreslo slik at om de spør for mye så kan han få de til å slutte!

Tusen takk for svar! Dette har bekymret meg mye!

:sjenert:

Ts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slik jeg har gjort det i min familie, og forsåvidt i hans familie (her vet jo dog alle hva jeg jobber med stortsett), og når de da spør så sier jeg kort og kontant ; Jeg er sykemeldt for tiden.

punktum, sier ikke noe mer,og vrir det unna på noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare si du er sykemeldt og ferdig med det. Vil du ikke si grunnen, så trenger du ikke det. Det er ikke sikkert de spør om hvorfor du er sykemeldt. Spør de, så er det vel bare å si du ikke vil snakke om det akkurat nå eller noe i den duren. De har ikke krav på å vite det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare sier at jeg er utdannet innen det fagfeltet. Sier ingenting om at jeg er sykemeldt eller ikke jobber. En fin måte å omgå spørsmålet på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke spurt noen jeg møtte for første gang om hvorfor de er sykemeldt.

Imidlertid hadde jeg lurt på hva slags yrke vedkommende er utdannet til/har jobbet i før man ble sykemeldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Folk som prøver å unnå å forklare seg til typens familie første geng de møter dem, virker somregel som om de prøver å skjule noe, og vil få kritiske blikk på seg framover..

I alle fall om typen din plutselig skal hoppe inn og avbryte det noen tror er en samtale de har med deg, med å avvise dem og si de ikke skal være så nysgjerringe.

Det sender et rimelig dårlig signal at han kanskje skammer seg over dama si og at de sammen skjuler noe for andre.

Garanterer at da vil de spekulere i ettertid i hans familie, ja...

Mye bedre å si som det er at man har bachelor i det, hadde vikariat der men ble sykmeldt og er det nå. Så snakker man om dem i stedet, og spør hva de gjør/er og får dem å prate om seg selv.

Mye bedre enn å vikle seg inn i et nett av bortforklaringer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som prøver å unnå å forklare seg til typens familie første geng de møter dem, virker somregel som om de prøver å skjule noe, og vil få kritiske blikk på seg framover..

I alle fall om typen din plutselig skal hoppe inn og avbryte det noen tror er en samtale de har med deg, med å avvise dem og si de ikke skal være så nysgjerringe.

Det sender et rimelig dårlig signal at han kanskje skammer seg over dama si og at de sammen skjuler noe for andre.

Garanterer at da vil de spekulere i ettertid i hans familie, ja...

Mye bedre å si som det er at man har bachelor i det, hadde vikariat der men ble sykmeldt og er det nå. Så snakker man om dem i stedet, og spør hva de gjør/er og får dem å prate om seg selv.

Mye bedre enn å vikle seg inn i et nett av bortforklaringer...

Høres veldig fornuftlig ut, skal gjøre dette. Takk!

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...