Gå til innhold

P-piller


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg brukte p-piller fra jeg var 17, sluttet for ca. to år siden. Jeg fikk aldri noen bivirkninger av dem og var svært fornøyd fordi jeg kunne ha mensen sjeldnere og ble kvitt mange av plagene forbundet med mensen.

Jeg hadde håpet på at noen av plagene skulle ha gitt seg, det er jo mange som får mindre menssmerter når de blir eldre, men det viste seg at jeg ikke var så heldig.

Nå er jeg drittlei av å ha sterke magekramper og kraftige blødninger en hel uke hver måned og kunne godt tenke meg å begynne på p-piller igjen, men så er det dette med alderen da...Jeg er 36.

Er det noen andre her som har erfaring med å bruke p-piller i godt voksen alder?

Jeg røyker ikke, har aldri gjort det og jeg har normalt blodtrykk. Jeg har aldri vært gravid hvis det skulle være av betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge du ikke røyker og blodtrykket er normalt så er det ingen ting som tilsier at du ikke skal kunne fortsette å bruke p-piller selv om du har passert 35. :)

Det er røykere over 35 år som anbefales å være forsiktige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, er du plaget av sterke blødninger ville jeg prøvd Cerazette. Da er sjansen stor for at du slipper mensen. Jeg har ikke mensen på de og har heller ingen pmsplager. Helt herlig. Husk at du kan ha blødninger/spor de første 3 ukene, men det går som regel over :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, er du plaget av sterke blødninger ville jeg prøvd Cerazette. Da er sjansen stor for at du slipper mensen. Jeg har ikke mensen på de og har heller ingen pmsplager. Helt herlig. Husk at du kan ha blødninger/spor de første 3 ukene, men det går som regel over :)

Takk for tips! :) Cerazette er vel kanskje "tryggere" når man er såpass gammel også? Ser det er flere Cerazette-tråder her inne, skal lese litt på dem så jeg har litt mer oversikt før jeg hører med legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! :) Cerazette er vel kanskje "tryggere" når man er såpass gammel også? Ser det er flere Cerazette-tråder her inne, skal lese litt på dem så jeg har litt mer oversikt før jeg hører med legen.

Den er trygg med tanke på at det er lite hormoner i den. Jeg er 36 og ikke røyker.

Ikke les deg ihjel, da finner du mange fornøyde og mange som ikke er fornøyd. Du må nesten bare prøve dem å se hvordan de funker for deg! Holder du ut en liten mnd med spotting så går det som oftest bort. Jeg har sjelden blødninger. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har lest litt rundt på nettet nå, ikke bare her, og funnet ut at Cerazette høres ut som det er verdt et forsøk i alle fall. Jeg har aldri fått bivirkninger av andre p-piller, så det kan jo hende jeg er heldig denne gangen også.

En mnd med spotting skal jeg alltids holde ut, bare jeg etter hvert slipper smertene og de sterke blødningene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Da har jeg snakket med legen og fått resept på Cerazette. Hun syntes det kunne være greit å prøve dem ut i ca. en måned, så kan jeg heller begynne på Microgynon igjen (som jeg brukte før) hvis jeg blir plaget med bivirkninger.

Hun sa, som flere av dere andre her i tråden, at det ikke er noe farlig med p-piller for damer over 35 så lenge vi ikke røyker eller har økt fare for enkelte sykdommer som f.eks brystkreft.

Var overrasket over hvor fort jeg fikk legetime, hadde jo forberedt meg på at det kunne gå flere måneder før jeg fikk testet ut Cerazette. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er over 35 og bruker Diane.Cerazette er flotte,jeg mistet mensen fullstendig! Men jeg fikk diane pga huden og tildels endometriose,men på cerazette fikk jeg ekstremt mye kviser.Og byttet til Diane igjen. Legen sier så lenge du er frisk,blodtrykk fint ,ikke røyker osv. kan jeg bruke dem i flere år til. Orker heller ikke de sibnsyke mens-smertene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er over 35 og bruker Diane.Cerazette er flotte,jeg mistet mensen fullstendig! Men jeg fikk diane pga huden og tildels endometriose,men på cerazette fikk jeg ekstremt mye kviser.Og byttet til Diane igjen. Legen sier så lenge du er frisk,blodtrykk fint ,ikke røyker osv. kan jeg bruke dem i flere år til. Orker heller ikke de sibnsyke mens-smertene!

Hadde du kviser, ble kvitt dem med Diane også kom de tilbake igjen når du sluttet på Diane og begynte med Cerazette? Eller var du kvisefri i utgangspunktet og fikk kviser av Cerazette?

Oi, det ble litt kronglete, men håper du skjønner hva jeg mener.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg er 39 og bruker cerazette, veldig fornøyd. Men gi dem mer enn en mnd fordi de bruker tid på å stabilisere seg, masse småblødninger. Er du tolmodig så gir de seg over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 43 og bruker Loette28. Gynekologen gav meg dem grunnet de har minst risiko for blodpropp sa hun.

Brukte også 2 mnd før mensen stabiliserte seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal jeg prøve dem ihvertfall et par måneder før jeg eventuelt revurderer. :)

Merkelig at legen sa en måned egentlig, jeg syns jeg husker at det var tre måneder med andre typer p-piller, så det samme burde jo gjelde disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde du kviser, ble kvitt dem med Diane også kom de tilbake igjen når du sluttet på Diane og begynte med Cerazette? Eller var du kvisefri i utgangspunktet og fikk kviser av Cerazette?

Oi, det ble litt kronglete, men håper du skjønner hva jeg mener.

TS

hehe tror jeg forstår spørsmålet

Ok jeg har perioral dermatitt,fikk Diane ppiller pga huden (gikk på marvelon 28ppiller før diane) + antibiotikakur. Brukte diane i flere år men jeg hoppet over mensen pga endometriose.Da diane ikke kunne holde mensen helt vekk,byttet jeg over til Cerazette da legen anbefalte den,da mange ikke får mens i det hele tatt på Cerazette.

Men nå har jeg gått på Cerazette i over 6mnd og kviser +fett hår har dukket opp. Kult at mor har mer kviser enn 15åringen....

Så nå er det tilbake på Diane pga hud og hår ,håret er allerede mye bedre.Regner med at jeg må på en antibiotikakur igjen.

Diane gjorde at kvisene ble borte og de dukket opp igjen med Cerazette. Tror jeg-hormoner har mye å si her. Hadde det ikke vært at huden ble fæl,ville jeg fortsatt brukt Cerazette de holdt mensen helt unna i flere måneder uten småblødninger,smerter og annen skit som Diane ikke klarer hos meg

Endret av Kårky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe tror jeg forstår spørsmålet

Ok jeg har perioral dermatitt,fikk Diane ppiller pga huden (gikk på marvelon 28ppiller før diane) + antibiotikakur. Brukte diane i flere år men jeg hoppet over mensen pga endometriose.Da diane ikke kunne holde mensen helt vekk,byttet jeg over til Cerazette da legen anbefalte den,da mange ikke får mens i det hele tatt på Cerazette.

Men nå har jeg gått på Cerazette i over 6mnd og kviser +fett hår har dukket opp. Kult at mor har mer kviser enn 15åringen....

Så nå er det tilbake på Diane pga hud og hår ,håret er allerede mye bedre.Regner med at jeg må på en antibiotikakur igjen.

Diane gjorde at kvisene ble borte og de dukket opp igjen med Cerazette. Tror jeg-hormoner har mye å si her. Hadde det ikke vært at huden ble fæl,ville jeg fortsatt brukt Cerazette de holdt mensen helt unna i flere måneder uten småblødninger,smerter og annen skit som Diane ikke klarer hos meg

Uff, leit å høre at du sliter sånn og ikke kan bruke den pillen du helst ønsker. Hormoner kan nok være skumle greier ja.

Tusen takk for svar og lykke til med huden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...