Gjest 96 Skrevet 17. juli 2011 #1 Del Skrevet 17. juli 2011 Hei, jeg er en jente på 15 som har tenkt å bruke p piller av mange grunner. Jeg har funnet ut at man må dra til helsestasjon for undom da, men synst det er veldig dårlig forklart hva man skal gjøre. Må jeg bestille time på forhånd? Bare går jeg innpå helsestasjonen også bestiller time der, eller bare venter jeg til noen spør hva de kan hjelpe med??.. Og jeg vet vi må da ha resept ogsånt, men når du går tom for p piller etter 3 måneder, må du da gå tilbake til helsestasjon å få ny?? Eller beholder du respeten og får p pillene oss apoteket. Og er ikke det gratis før jeg blir 16?? Noen som begynte på p piller før de var 16 som fikk det gratis? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest idakaroline Skrevet 17. juli 2011 #2 Del Skrevet 17. juli 2011 (endret) Når du er under 16, må du til legen for å få p-piller. Når du er under 16 år, får du ikke p-pillene gratis. For å få p-piller gratis eller til redusert pris, må du være mellom 16-19 (?). Legen skriver alltid ut p-piller for et helt år til meg, så når jeg har brukt opp en pakke leverer jeg bare resepten på nytt på apoteket. Hvor vanlig det er for de som for p-piller for første gang, vet jeg ikke. Endret 17. juli 2011 av idakaroline Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bubblefun Skrevet 17. juli 2011 #3 Del Skrevet 17. juli 2011 Man behøver ikke å gå til helsestasjonen. I noen tilfeller er legen(e) på helsestasjonen bare der i enkelte ukedager (veit ikke hvordan det er nå som det er ferie.) Du kan også gå rett til legen din (bestill time først selvfølgelig) og snakke med han/henne om hvilke piller som passer deg best. Du kan for eksempel be legen din skrive ut en resept på én pakke i første omgang, bare for å se hvordan pillene passer deg. Etter det, så kan du komme tilbake så du får ny resept på et halvt år osv. Når det gjelder pris må du betale helt til du fyller 16 år. Anbefaler forresten Mercilon. Det er en pille som funker bra på meg ihvertfall! Jeg opplever ingen bivirkninger av dem, men det varrierer jo fra person til person selvfølgelig. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miki Skrevet 17. juli 2011 #4 Del Skrevet 17. juli 2011 Hei, jeg er en jente på 15 som har tenkt å bruke p piller av mange grunner. Jeg har funnet ut at man må dra til helsestasjon for undom da, men synst det er veldig dårlig forklart hva man skal gjøre. Må jeg bestille time på forhånd? Bare går jeg innpå helsestasjonen også bestiller time der, eller bare venter jeg til noen spør hva de kan hjelpe med??.. Og jeg vet vi må da ha resept ogsånt, men når du går tom for p piller etter 3 måneder, må du da gå tilbake til helsestasjon å få ny?? Eller beholder du respeten og får p pillene oss apoteket. Og er ikke det gratis før jeg blir 16?? Noen som begynte på p piller før de var 16 som fikk det gratis? - Du må ikke bestille time på forhånd, men du kan ringe å høre om det er mange som venter. Nesten som legevakta. - Hos helsestasjon for ungdom gir de en prøvetid på 3 mnd. Etter det må du hente en ny, og den skal vare i 1 år. - Det er ikke gratis, men du får 100kr rabatt på pillene dine til du er 21 år. Noen piller er dyrere enn andre. Legen vil høre litt om sykdommer, livsstil osv. og deretter foreslå et merke som passer for deg. Du kan sikkert komme med ønsker =) - Grunnen til at de fikk det gratis var nok fordi deres merke var av de billige typene. - Husk å spør om alt du lurer på når du er der så du ikke blir usikker. Dette er den informasjonen jeg har fått. Det kan være annerledes i andre kommuner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kathpus Skrevet 17. juli 2011 #5 Del Skrevet 17. juli 2011 Jeg var 15 da jeg begynte på p-piller. Fikk resept, og gikk til apoteket for å få hentet pakkene. Jeg betalte 76 kr for hver pakke. Nå er jeg 16, og får gratis p-piller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 96 Skrevet 17. juli 2011 #6 Del Skrevet 17. juli 2011 Hvor lang tid ca tar det oss helsestasjonen?? Jeg tror det blir sykt flaut hverfall og vil bare bli ferdig med det fortest mulig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kathpus Skrevet 17. juli 2011 #7 Del Skrevet 17. juli 2011 (endret) Altså, jeg brukte under èn time. Legen på helsestasjonen sjekket blodtrykket mitt, og spurte om jeg hadde sykdom i familien. Mer enn det var det ikke. Det anbefales å komme tilbake å få sjekket blodtrykket igjen etter 3 måneder. Endret 17. juli 2011 av Kathpus Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest idakaroline Skrevet 17. juli 2011 #8 Del Skrevet 17. juli 2011 Det tar ikke mer enn 20 minutter. Legen tar nok ganske sikkert blodtrykket ditt og spør om eventuelle sykdommer i familien. Så kommer legen med forslag om hvilke piller han tror vil passe til deg. Den gang jeg fikk p-piller for første gang, fikk jeg høre at Loette og Yasmin var de p-pillene de anbefalte til unge jenter. Legen har forresten aldri sjekket blodtrykket mitt når jeg har vært der for å ordne med p-piller, noe jeg egentlig syns er veldig rart. Det er ingen grunn til å være flau over å få p-piller! Det er helt normalt og legen er garantert vant til at unge jenter kommer å spør om det. Bare slapp av, så går det mye bedre enn du selv tror! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå