Gå til innhold

Trening-Hund


Gjest uAnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette gjorde vi i dag, det var innmari moro!

Måtte gå forbi to ganger da, men så fikk hun ferten av det:D

Ikke alltid like lett å konsentrere seg vettu når man både skal drive med lukting OG gåing samtidig som det er så mye annet spennende å følge med på :fnise:

Så bra at det funket!

Jeg ble veldig overrasket første gang jeg prøvde dette og så hvor bra det funket. Jeg hadde lånt hunden til en venninne, men det funket selvom jeg ikke var eieren :-)

Vi lekte også gjemsel i skogen. En kompis holdt hunden hos seg mens jeg løp og gjemte meg. Hun så i hvilken retning jeg løp, men måtte også bruke nesen for å finne ut hvor jeg hadde gjemt meg. Gjett om hun var glad da hun fant meg! Var så giret at hun nesten ikke var interessert i belønningen hun fikk (godbiter). Så jeg fant ut at det var fint å belønne med lek på denne øvelsen, siden den belønningsformen passet bedre til energinivået hennes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anbefaler å gjøre det klart for hunden at den skal spore etter godbiter om dere legger spor ute på stien, så den ikke tilfeldig begynner å spore etter annen mat/godbiter/ting den finner ute, men det har dere kanskje kontroll på! :)

I denne øvelsen skulle jo hunden spore etter eieren, godbitene i enden av sporet er bare belønningen. Hensikten var at hunden selv skulle oppdage sporet når man er ute og går.

En annen fin begynnerøvelse når det gjelder spor er å markere et firkantet område på bakken (med feks kjegler). Trakk rundt inne i området og legg små godbiter her og der. Markeringen er for at du skal se hvor du går og huske hvor området er. Gå ut av området i ett av hjørnene og hent hunden. Gå inn igjen samme vei som du kom ut. La hunden snuse rundt i området. Hensikten med denne øvelsen er at hunden skal finne ferten din, og hvis hun kommer utenfor området så skal hun oppdage at sporet blir borte. Hun skal da søke seg tilbake til området. Kan være at hun trenger litt veiledning i begynnelsen :)

Husk å ikke lage området altfor stort i begynnelsen. 5 x 5 m med ti godbiter er sikkert fint til å begynne med.

Husk også at sporet ditt bare er ferskt i 15 min etter at du har lagd det. Det er forskjell på om hunden følger sporet på bakken eller om den bruker overvær, men det kan dere trene mer på etterhvert. Jeg er ikke kommet så langt selv ennå, er fremdeles bare nybegynner på spor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne øvelsen skulle jo hunden spore etter eieren, godbitene i enden av sporet er bare belønningen. Hensikten var at hunden selv skulle oppdage sporet når man er ute og går.

Vi trener vel forskjellig; min hund får ikke lov å spore tilfeldig uten å ha fått beskjed. Å traske rundt på en sti å vente på at hunden skal spore etter godbiter (selv om jeg har lagt dem ut, og jeg går sammen med hunden) uten å ha fått beskjed er derfor helt uaktuelt for meg.

Min hund får sporsela på når han skal spore blod/vilt, da vet han hva han skal gjøre. Når han skal søke godbiter/ting får han snuse på det først og så beskjeden "søk".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo bare en øvelse for å komme i gang med sporing. Selvfølgelig legger man på kommando etterhvert. Og får hunden til å søke etter spesifikke ting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det ikke like greit å legge på kommando med engang, samt ha kontroll på når hunden skal søke? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel sikkert litt an på hvilken treningsfilosofi man bruker. Jeg er litt usikker. Jeg har bare vært på kurs hvor de bruker klikker, og der er det vanlig å trene inn selve øvelsen før man legger på kommando. F.eks. lærer man hunden å tilby å sitte eller ligge før man legger på kommando for sitt/ligg :)

Jeg er nybegynner selv, men det kommer sikkert til å gå opp noen lys for meg når jeg får min egen hund neste sommer og kan trene med den hver dag. Og bli kjent med hunden ikke minst. Åh, hvor jeg gleder meg :D

Litt avsporing, men hvilke hunderaser har dere som skriver i denne tråden? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest uAnonymBruker

Vi har startet små smått med å legge på søk kommando her i stua, det er litt mindre plass å søke på og hun kjenner de fleste gjemmestedene så hun finner søket fort og får masse skryt. Hun begynner å ta det nå så tror vi skal prøve i skogen i kveld med kommando.

Tror det er like greit å få på kommando med en gang så hun ikke tror det ligger morosaker gjemt bak hver stein hun går forbi :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund er klikkertrent, men jeg synes ikke det fungerer helt for oss, han trenger litt mer feedback fra meg samt en litt bestemt kontroll (ikke type Nordenstam o.l, men du skjønner sikkert). Vi trener selvsagt forskjellig, men jeg synes det er greiest å ha en kommando samt kontroll på når hunden skal søke - og synes det er greiest å legge kommando først som sist. :)

Lykke til med hunden når den tid kommer, Tøsen! Kjempespennende! :)

Jeg har en Rottweiler, forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...