Gå til innhold

Trening-Hund


Gjest uAnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest uAnonymBruker

Heihei:)

Jeg har en liten hund som er innmari aktiv. Vi trener mye og hun er en tilfreds og glad liten søting. Men jeg begynner å gå tom for mentalleker.

Så dette er egentlig ikke hennes problem, men mitt. Jeg begynner å kjede meg og trenger noe nytt vi kan finne på:D

Dette er min første hund, så jeg er ikke flink til å lære bort triks, men hun kan det "vanlige" som sitt, stå, kom, bli, vent, rull, high five, nuss, snurr, dans, gi labb, sitt bamse og ligg-legg deg. Så sånne ting trener vi på innimellom for å holde det vedlike, men hun kan det.

Men hva er noe moro vi kan gjøre sammen som sliter henne ut mentalt og får hennes små grå til å jobbe litt?

Pleier å gjemme tørrfor rundt om og la henne lete, men det blir og ensformig i lengden nå som hun vet nøyaktig hvilke steder de pleier å være gjemt :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Klikkertrening? :) Bare hittil i år har min lært seg masse nytt og ikke minst nyttig! Kontakttrening og båndtrening samt f.eks agility er også genialt! Dra på hinderinnlærings-kurs, agility er supergøy. Klikker masse med min, kan egentlig lære ham akkurat hva jeg vil. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å pirke på navn på ting er også veldig bra hodebry! Det er min kjempeglad i. Legger ut en godbit, en leke, et halsbånd og en fôrkopp og sier navnet på tingen han skal hente. Og han får ikke jukse og hente alt. :) Å hente godbiter krever litt selvkontroll da.. :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uAnonymBruker

Vi har ingen hundeskole i nærheten her jeg bor, det er to timer unna og det blir litt drøyt. Gikk der på valpekurs, men det er innmari dyrt med tog og mye stress. Men vi har en barneskole i nærheten med dumphusker og forskjellige apparater hvor vi har lekt litt "agility" Og det er veldig moro, så det hender det vi gjør:)

Lære henne å hente ting er en god idè, hun kan navnet på lekene sine, så de henter hun og legger på plass ettersom hva jeg har lyst til å leke med (jepp her handler alt om meg :fnise: )

Men kanskje jeg kunne lært henne å hente og finne viktigere ting, som nøkler og fjernkontroller... og å gi meg klær fra vaskekurven når jeg henger til tørk! Det høres morsomt ut :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å lukke døra er en enkel øvelse å lære inn med klikker. Kan også lære henne å f.eks plukke opp en sokk, sette den i vaskemaskinen og lukke døra. Tar du utfordringen? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest uAnonymBruker

Jeg tar utfordringen! Og om et år så har jeg lært henne å fylle tøymykner, skru på maskina OG å vaske gulv :fnise:

Jeg tror faktisk ikke hun når høyt nok opp til å kunne få lagt noe inni vaskemaskinen, og jeg kan liksom ikke trene henne til å bli 10 cm høyere heller :gjeiper:

:fnise:

edit: Herregud hun kan jo bare stille seg på bakbeina for å legge sokken inn! Vi tar utfordringen :D

Endret av uAnonymBruker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips:

-Dersom du synes agility var interessant så kan du kjøpe billige agilityprodukter til å sette opp i hagen hjemme, se her: http://www.netzoo.no/?gno=198&sub=199

-Hjernen til en hund tar triks og sånt veldig fort og du blir lei av de samme tinga. Virkelig god mentaltrening er å trene hunden innen en hundesport, selvom det bare er på hobbybasis. Du kan trene apportering på land og i vann, lydighetsmomenter, godbitspor, menneskespor, blodspor - alt dette helt alene uten hundeskole.

:-) :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips: Lær henne å dytte igjen en skuff først. Klarer hun det, skjønner hun lettere hvordan å lukke andre dører. :) Ser frem til bevisvideo! :fnise: Gøy med oppgaver som krever flere triks, ser så kult ut når det blir gjort i sin helhet!

Men stemmer også for agility! Hunden min synes det er SUPERGØY (og hvis du har vært på agilitystevne noen gang ser du flere som synes det :fnise:), det er veldig god trening av deg selv og hunden blir både mer førerorientert og får brukt seg. Sosialt er det gjerne også! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Freestyle? Jeg har ikke prøvd det selv, men syns det ser morsomt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden dere er lei av å søke godbiter gjemt inne så kan du hive ut en neve i hagen/på en gressplen?

Slår også et slag for spor! Min går spor etter det meste, men jeg satser mest på blod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trener masse frys med mine, krever mex konsentrasjon og selvkontroll så de blir kjempefort slitne.

bruker å få de til å holde positurer til blitsen kommer og bildet er tatt.

hannhunden min er så flink at vi har begynt med at jeg bestemmer posituren og plaserer han sånn jeg vil ha han.

tispa har endel mindre selvkontroll, så med ho holder det om jeg bare klarer å ta bilde før ho ikke klarer å sitte stille mer.(kan ha noe med at jeg har en veldig rolig og en s p i n n v i l l rase å gjøre)

trener også at å til selvkontroll hvor jeg ikke gjør det med vilje. glemmer full tallerk med deilig kjøttmiddag på sofaen(hundene får gå i sofaen, selv når jeg spiser i den), kommer på at jeg måtte hente posten, men så ender detmed at jeg går en tur på butikken også. når jeg kommer hjem er det to hunder med stoooore pytter med sikkel under haka.... da blir det masse kos og godteri!!!! :rodmer::rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar utfordringen! Og om et år så har jeg lært henne å fylle tøymykner, skru på maskina OG å vaske gulv :fnise:

Jeg tror faktisk ikke hun når høyt nok opp til å kunne få lagt noe inni vaskemaskinen, og jeg kan liksom ikke trene henne til å bli 10 cm høyere heller :gjeiper:

:fnise:

edit: Herregud hun kan jo bare stille seg på bakbeina for å legge sokken inn! Vi tar utfordringen :D

Kan jeg få spørre hva slags rase du har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du trener med klikker er det jo ikke måte på hva du kan få hunden til å gjøre.

Hvis hunden ikke er altfor stor kan du trene den til å hoppe opp på en yogaball, dette er god trening for balanse og styrke i bakbena, og det kommer godt med i agilitytreningen.

Du kan trene på å få hunden til å stå med alle bena oppi eller oppå en skål eller en bok. Begynn med forbena først, og utvid til alle fire etterhvert.

Tren på å få hunden til å gå oppover veggen med bakbena?

Tror det finnes noen gøyale triks på canis sine nettsider eller forum. Og det er mange tips i boken 100% positiv hverdagslydighet av Arne Aarrestad.

Du kan jo også trene spor på andre måter enn å lete etter godbiter :)

Hvis du går tur med hunden en fast rute, gå i forveien alene en dag. Gå av stien 90 grader et tilfedig sted langs veien. Gå innover et stykke og legg igjen en liten haug godbiter. Gå samme vei ut igjen. Hent hunden og gå den vanlige turen. Se om hun fanger opp sporet du har lagd vekk fra stien og la henne følge det :)

Endret av Tøsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uAnonymBruker

Oi så mange fine tips dere har kommet med!

Har skrevet ned alt, så nå har vi masse moro å ta tak i:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Denne må legges i favoritter :)) Så har jeg den tilgjengelig når min hund kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uAnonymBruker
Du kan jo også trene spor på andre måter enn å lete etter godbiter :)

Hvis du går tur med hunden en fast rute, gå i forveien alene en dag. Gå av stien 90 grader et tilfedig sted langs veien. Gå innover et stykke og legg igjen en liten haug godbiter. Gå samme vei ut igjen. Hent hunden og gå den vanlige turen. Se om hun fanger opp sporet du har lagd vekk fra stien og la henne følge det :)

Dette gjorde vi i dag, det var innmari moro!

Måtte gå forbi to ganger da, men så fikk hun ferten av det:D

Ikke alltid like lett å konsentrere seg vettu når man både skal drive med lukting OG gåing samtidig som det er så mye annet spennende å følge med på :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler å gjøre det klart for hunden at den skal spore etter godbiter om dere legger spor ute på stien, så den ikke tilfeldig begynner å spore etter annen mat/godbiter/ting den finner ute, men det har dere kanskje kontroll på! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uAnonymBruker

Anbefaler å gjøre det klart for hunden at den skal spore etter godbiter om dere legger spor ute på stien, så den ikke tilfeldig begynner å spore etter annen mat/godbiter/ting den finner ute, men det har dere kanskje kontroll på! :)

Så langt hadde jeg ikke kommet i tenkingen min, helt ærlig hadde jeg aldri trodd hun kom til å finne den lille godbithaugen i dag i det hele tatt :fnise:

Hvordan foreslår du at jeg skal gjøre det, legge en kommando på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...