Gå til innhold

Hva kan jeg erstatte brød med?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg reagerer ikke på gluten nei. Testet meg for det.

Jeg også er testet for det, men man får bare utslag om det er genetikk som gjør at du er allergisk. Intoleranse gir ikke utslag.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Betty77, hadde blitt veldig glad om du la ut en oppskrift på knekkebrødene dine?

:)

Det skal jeg gjøre. Det er enkleste i verden, skjønner ikke hvorfor jeg ikke har laget slike før. Laget mine første brett for ikke så lenge siden. Det er 'bare' masse ulike frø og tilsett litt vann-la det stå litt så frøene kan svelle (mens man gjør andre ting) - smør utover formen med sleiken på bakepapir og vips. Kommer sterkere tilbake når jeg er hjemme fra jobb i kveld, da kommer oppskriften :)

Skrevet (endret)

Oppskrift enkle gode knekkebrød:

2-3 sp skj hvetemel

200g kruskakli

2dl havrekli

100g linfrø

ca 100g sesamfrø

ca 1/2dl solsikkekjærner (etter behov)

1ts sukker (for smaken sin del - kan erstattes med en sunnere variant:splenda)

litt salt

ca 1/2liter vann(eller litt mer)

La dette svelle ca halvtime - time.

Tilsett krydder/urter som man liker. Jeg har brukt litt kanel, evt en ts honning. Alt etter hva man liker.

Dette er nokk til to brett.

Smør dette med sleiken oppå bakepapir tynnt lag. Pass på så det ikke er hull, men korn over hele. Kan bli litt tykkt, men da bare la dette stå i ovnen for å tørke litt lengre. Ha på vifte ovn på ca 150grader ca times tid. Dette skal IKKE stekes, kun tørkes. Kan ha i begge brett samtidig. Pass på å bytte hylle på brettene sånn halveis i tiden. Kjenn etter mot slutten av steketiden om de begynner å bli tørre.

Veldig enkelt og veldig godt :)

Dette skal være nokk til to brett.

Endret av Betty77
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Lavkarbo brød som jeg tåler(reagerer på gluten og div.andre ting) dessuten smaker det himla godt .

Har testet mange brød,men dette er hva som kommer helt opp mot vanlig brød og er i min bok enda bedre!

Dette blir 3 små eller 2 store brød.

9 egg

4dl lunkent vann

1 dl fløte

150g malte mandler

150g malte valnøtter

100 g hele solsikkekjerner (jeg finmaler alt da jeg ikke liker hele frø)

200g malte solsikkekjerner

4ss fiberhusk

4-6 store ss pofiber (her bruker jeg 1ss johannesbrødkjernemel og 4 ss ketolysebakemix i steden)

1 pose tørrgjær

2 ts bakepulver

1/2 ts salt

litt flytende natren/splenda

noen never kli til deigen får konsitens som tjukk grøt.

Kjør alt i kjøkkenmaskin til deigen er som tjukk grøt.

Spa den over i former. Jeg bruker silikonformer som ikke må smøres. Har du ikke det...smør godt!

(jeg bruker vanlige brødformer,smurt med fett.Lager også hamburgerbrød(tar på litt sesamfrø over +rundstykker av denne deigen)

Stekes 160g varmluft i 60-70 min ...ta brødene ut og kjenn på dem. Om du lager bare to brød må du steke lenger.

tatt fra lavkarboforum og er lagd av Nannah,

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?p=1152362#post1152362

Endret av Kårky
Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Er det "bra" å spise lavkarbomat når man ikke vil gå på lavkarbo da? Jeg prøver å ha en balansert "diett" med mye rent kjøtt etc., minst mulig sukker og brødmat + mye frykt og grønt.

AnonymBruker
Skrevet

Er det "bra" å spise lavkarbomat når man ikke vil gå på lavkarbo da? Jeg prøver å ha en balansert "diett" med mye rent kjøtt etc., minst mulig sukker og brødmat + mye frykt og grønt.

Lavkarbomat er da ikke noe annet enn vanlig mat, så det er jo ikke farlig. :P Sånn du beskriver det så spiser du allerede lavkarbo. :) (Lavkarbo er alle dietter med mindre karbohydrater enn "vanlig", kunne kanskje kalt det karboredusert i stedet, men det går for det samme.)

Man bør bare være obs på at dersom man spiser mye karbohydrater minsker man på fettet, og spiser man mye fett minsker man på karbohydratene. Man bør ikke innta mye av begge samtidig.

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Lavkarbomat er da ikke noe annet enn vanlig mat, så det er jo ikke farlig. :P Sånn du beskriver det så spiser du allerede lavkarbo. :) (Lavkarbo er alle dietter med mindre karbohydrater enn "vanlig", kunne kanskje kalt det karboredusert i stedet, men det går for det samme.)

Man bør bare være obs på at dersom man spiser mye karbohydrater minsker man på fettet, og spiser man mye fett minsker man på karbohydratene. Man bør ikke innta mye av begge samtidig.

Ok. Jeg har ingen plan jeg følger, men den heller kanskje litt mot lavkarbo ja :) Takk for svar.

Gjest Heloise
Skrevet

Apropos lavkarbobrød! Jeg leter febrilsk etter soyamel!

Er det noen som vet hvor man kan kjøpe dette til "normal" pris i Oslo? :)

AnonymBruker
Skrevet

Frokost: Havegrøt, div frokostblandinger, yoghurt med cottage cheese/musli osv.

Lunsj: Salater, middagsrester,

Kveldsmat: samme som frokost, evt grønnsaker med dipp, frukt, osv.

Skrevet

Jeg spiser frukt og grønt (gjerne i smoothie-form), havregryn, egg, hjemmelagde knekkebrød/frokosblanding istedet for brød og det fungerer veldig godt. F eks. en avokado til frokost, et kokt egg/omlett eller smoothie med frukt/bær, frø, yoghurt naturell osv. Oppskåret frukt er også godt sammen med yoghurt naturell. Man må bare prøve seg frem:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...