Gå til innhold

Hva kan jeg erstatte brød med?

Fremhevede innlegg

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

F.o.m. i dag har jeg bestemt meg. Brød og knekkebrød må ut av kosten min. Jeg blir ekstremt oppblåst og får vondt i magen av det. pr nå spiser jeg kanskje en skive hjemmebakt grovbrød til frokost og to skiver til lunsj. Dette er jo ikke så mye, men nok til at magen protesterer.

Jeg vet at det er brød/gjærbakst som gjør dette, da jeg en periode kuttet det ut i samråd med lege. Jeg er ellers svært forsiktig med karbohydrater (går IKKE på noe lavkarbo, er bare forsiktig med stivelse og sukker).

Hva kan jeg erstatte brød med?? Jeg jobber mye og lange vakter, og den neste måneden er livet mitt jobb-trene-sove-jobb etc., og jeg har ikke tid til å lage masse finurlig og komplisert mat.

Håper på masse gode tips til lettvint lunsj og frokostretter som kan passe å ha med seg på jobb. Henvis også gjerne til tidligere tråder, temaet har sikkert vært oppe før :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker ostekjeks, omeletter, ost-og-skinke-ruller, grønnsaker, salater, forskjellige pålegg, kokte egg osv. Se f.eks her, på høyre side er det en meny med forslag på masse mat. Dette er hovedsakelig for LCHF, så du kan nok kutte en del av fettet om du ikke vil være så forsiktig med karbohydrater resten av dagen. :)

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Takk for tips! Funker kald omelett? Aldri smakt det, men det kan være et alternativ :)

Gjest Heloise
Skrevet

To ting jeg ble MEKTIG lei og kvalm av etter en stund på LCHF var lavkarbobrødet og egg. Egg i alle former og fasonger. Blæ! Følger denne, for jeg er fast bestemt på å starte på LCHF igjen! Og det er pga. samme som deg Raggsokken, reagerer på samme måte på samme mat som deg! :)

AnonymBruker
Skrevet

For min del så funker kald omelett helt fint, men jeg blir heller aldri lei egg da. ;) Men det hjelper jo å ha i masse annet digg; sjampinjong, avokado, squash, minitomater, forskjellige oster, asparges, brokkoli, tunfisk, chili.. Ja, det meste funker egentlig, alt etterson hva du liker. :)

Om dere vil teste brød som ikke bare smaker egg, så se under brød i linken jeg delte og de som heter "enkle tekaker". De er supergode og kan også varieres masse. F.eks kan man lage de litt tynnere og større og tilsette f.eks oregano for minipizzabunn, tilsette litt sesamfrø og lage de litt tykkere for hamburgerbrød (evt bare bruke 2 tynne), ellers så bruker jeg de som de er med pålegg på. :)

Gjest Heloise
Skrevet

Oi, det hørtes jo kjempegødt ut! Så vi kan fremdeles lage pizza hjemme uten at jeg skal få brød-fnatt altså :D Flott!

Skrevet

Jeg spiser ikke brød eller annen gjerbakst og har erstattet med omeletter, stekt egg og bacon, kokte egg, eggerøre/eggehakk osv.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Jeg blir også veldig oppblåst av brød, men det er mye av fjæren og hveten. Jeg baker surdeigsbrød av rug, da er jeg kvitt hele problemet!

AnonymBruker
Skrevet

Hva er eggehakk?

Annet ord for eggerøre.

Skrevet

Hva med nøtter og youghurt naturell? +litt frukt avhening av hvor streng du er med karbohydratene... Enkelt og masse engergi :)

Skrevet

Det er ikke gluten du reagerer på da? Jeg også ble heftig oppblåst og fikk vondt i magen om jeg spiste brød, knekkebrød og andre korn-varer og gjærbakst. Men når jeg startet å bake glutenfritt brød osv, så reagerte jeg ikke lenger. :)

Skrevet

Det er et brød som heter esekiel-brød som ihvertfall jeg tåler, vanlig brød tåler jeg ikke. Det inneholder under 1 gram gjær i hele brødet, bakt på spelt, spirer, linser og frø.

Ellers så er smoothie en veldig god erstatning, og hummus syns jeg er helt knall (kikertpostei). Jeg lager hummus og har gulrot/selleri til, metter godt, lett å lage, og er veldig sunt.

Hirsegrøt er også godt (dog en del karbohydrater).

Skrevet

Hjemmelaget knekkebrød :)NAMNAM! Masse ulike frø, kan kutte ut sukker evt tilsette de urtene du liker og vips - kjempegode knekkebrød! Eller du kan kalle det kjeks - velg selv. Jeg spiser dette som snaks og til frokost eller lunsj. Har jeg veldig dilla i perioder så blir det til kvelds også. Får igang systemet er bra sikkert. Pass ihvertfall på at du velger en løsning du tror kan være en langsiktig løsning for deg. Som oftest er det melk og gjær som gjør de fleste veldig oppblåst. Skal det være gjær i noe, kutt det ut og prøv bakepulver istedet. Salater er også veldig godt. Erstatt feks pastaen i en pasta i salater med hvete/bygg ris. Lykke til med endring i kostholdet :)

Skrevet

Betty77, hadde blitt veldig glad om du la ut en oppskrift på knekkebrødene dine?

:)

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Jeg reagerer ikke på gluten nei. Testet meg for det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...