Gå til innhold

Vaksinerer du barna dine?

39 stemmer

1. 1. Skal du/ har du vaksinert barnet ditt?

• Ja
      37
    • Nei
      2

Fremhevede innlegg

Skrevet

Me fekk på skulen, men det varierar sikkert frå stad til stad.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

I år nittenhundrede og pil og bue fikk vi vår hos helsesøster på helsestasjon

Skrevet

I år nittenhundrede og pil og bue fikk vi vår hos helsesøster på helsestasjon

:klo:

AnonymBruker
Skrevet

Du er da teknisk sett et barn når du er 12. Å vaksiner de får man på helsestasjonen.

Er det nytt? For når jeg var barn (begynte på skolen i 1987) fikk jeg alle vaksiner etter at jeg begynte på skolen PÅ skolen.

• Liker 2
Skrevet

Ja vel men her blir barna tilbudt BCG på helsestasjonen :kjefte:

Da følger ikke helsestasjonen din FHI sine retningslinjer. Dette ble nemlig endret i 2009. Dessuten så ble BCG-vaksinen gitt i ungdomsskolealder, og da gis vel ikke vaksinen på helsestasjonen?

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_6039&MainArea_5661=6039:0:15,4488:1:0:0:::0:0&MainLeft_6039=6041:68710::1:6043:1:::0:0

'

• Liker 1
Skrevet

På de stedene det er helsestasjon på skolen blir BCG gitt der. Veldig mange plasser ihvertfall i Nordland, så er skole,tannlege og helsestasjon i en.

Skrevet

Eg hugsar i alle fall at helsesyster kom på skulen og satte vaksiner på barne/ungdomsskulen.

Skrevet

Ikke noe vits i å drasse med seg sprøyteutstyret i klasserommene, når helsestasjonen ligger i skolebygget. Da sender man elevene i grupper til helsesøster på helsestasjonen.

Skrevet

På de stedene det er helsestasjon på skolen blir BCG gitt der. Veldig mange plasser ihvertfall i Nordland, så er skole,tannlege og helsestasjon i en.

Leste du linken, eller? BCG blir ikke gitt til andre enn de som er i de tre nevnte gruppene lenger. Barn av norske foreldre får ikke BCG med mindre de skal oppholde seg i risikosoner i mer enn 3 mnd.

Skrevet

Ikke noe vits i å drasse med seg sprøyteutstyret i klasserommene, når helsestasjonen ligger i skolebygget. Da sender man elevene i grupper til helsesøster på helsestasjonen.

Det er ikke alle skoler som har helsestasjonen tilknyttet skolen. Faktisk veldig få.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har lest linken, men før fikk ihvertfall mine barn vaksine på helsestasjonen.

Skrevet

Jeg har lest linken, men før fikk ihvertfall mine barn vaksine på helsestasjonen.

Men alikevel så fortsetter du å påstå at BCG er en del av vaksineprogrammet?

De fleste jeg kjenner ble vaksinert på helsestasjonen når de var små og på skolen når de begynte der. Igjen, det er ikke alle steder hvor helsestasjonen er i samme bygg som skolen.

Skrevet

Har ikke påstått noe om BCG, har bare forklart litt hva som skjer om man får utslag på den prøven man tar. :filer:

Gjest Thessie!
Skrevet (endret)

Edit: Var ikke meningen å poste her, men i et annet emne :sjenert:

Endret av Thessie!
Skrevet

De barna som skal til utlandet kan be hos helsesøster om å få den. Mine barnebarn som var for gammel til å få poliovaksinen igjennom vaksinasjonsprogrammet fikk den uten noe bråk hos helsesøster.

Skrevet (endret)

Har ikke påstått noe om BCG, har bare forklart litt hva som skjer om man får utslag på den prøven man tar. :filer:

Nå blir det vel strengt tatt ikke tatt noen prøve av de som ikke er i vaksinasjonsgruppen lenger, heller...

Endret av SmallTalk
  • Liker 1
Skrevet

Ja jeg vet, men hvis du skal til et land der de har tuberkulose så må du ta den uansett.

Skrevet

De barna som skal til utlandet kan be hos helsesøster om å få den. Mine barnebarn som var for gammel til å få poliovaksinen igjennom vaksinasjonsprogrammet fikk den uten noe bråk hos helsesøster.

Poliovaksine er faktisk en av de det anbefales å ta en booster av på lik linje som stivkrampevaksinen. Nå får man stivkrampe, difteri og polio i en og samme mix.

Grunnen til at BCG er ute av vaksineprogrammet er at den kun beskytter mot noen få av cellestammene som fører til tuberkulose. De fleste barn reiser heller ikke på til de stedene som er satt opp som "risikosoner".

Skrevet

Du har jo de som reiser til Afrika med foreldre som jobber i leger uten grenser

Skrevet

Ja jeg vet, men hvis du skal til et land der de har tuberkulose så må du ta den uansett.

Dersom du skal være der i 3 mnd eller mer, ja. Ikke ellers. Og det er ikke så mange normale reisemål som innebærer tuberkulose fare.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...