Gå til innhold

Vaksinerer du barna dine?

39 stemmer

1. 1. Skal du/ har du vaksinert barnet ditt?

• Ja
      37
    • Nei
      2

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen mennesker frykter bivirkningene av vaksiner. Men veier man opp farene ved vaksinering mot langt mer alvorlige tilstander, som hjernebetennelse, lungebetennelse og mellomørebetennelse, vil man fort se at det er lurt å la sitt barn vaksineres. Før i tiden var nemlig den vanligste årsaken til medfødt blindhet eller døvhet nettopp det at moren hadde røde hunder under graviditeten.

(herifra)

Er det farlig å vaksinere barn mot barnesykdommer?

Jeg har hørt at vaksinasjon mot barnesykdommer i verste fall kan forårsake hjerneskader. Er det da ikke best å la være å vaksinere barna?

Det er en risiko ved alle vaksinasjoner. Men ved vaksinasjon er risikoen for alvorlige komplikasjoner langt mindre enn risikoen ved å få barnesykdommene. Sykdommene vil medføre komplikasjoner 100 til 1000 ganger så ofte som vaksinasjonen mot dem. Rent statistisk vil 500 til 1000 barn av en million få hjernebetennelse av en virussykdom, mens det samlede antallet bare er ett til fem barn etter vaksinasjon. MMR-vaksinen, som er en levende, svekket virusvaksine mot meslinger, kusma og røde hunder, har skapt heftig debatt de siste årene. Noen foreldre velger å la være å vaksinere barna, fordi de frykter alvorlige skader ved vaksinasjonen. En annen grunn til å velge bort vaksinasjon er at noen mener at vaksinasjon kan fremkalle allergi. I stedet oppretter foreldrene smittekjeder der barna blir smittet med sykdommene. Det er imidlertid ingen vitenskapelige holdepunkter for at vaksine er allergifremkallende. Bak smittekjedene ligger det også en oppfatning om at det er mer ”naturlig” å gjennomleve sykdommene, og at det herder barna og styrker immunforsvaret for resten av livet. Men nyere forskning tyder på at vaksinasjon mot for eksempel meslinger har en like gunstig effekt på immunforsvaret som selve sykdommen – når forløpet for øvrig er ukomplisert.

(Tatt Herifra)

Finnes det virkelig en eneste god grunn til å ikke vaksinere barna sine, om man veier ulempene opp mot fordelene?

Tenker da selvfølgelig ikke på de som desverre ikke tåler vaksine.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Følger vaksinasjonsprogrammet. Har også vaksinert mot svineinfluensa og i fjor mot vanlig sesonginfluensa, men det er for å beskytte familie med lavt immunsystem. Normalt ville jeg aldri vaksinert mot noen former for influensa, men barnevaksinasjonsprogrammet følger vi.

Hvordan det blir med HPV-vaksinen (heter det det?) vet jeg ikke enda, og har noen år å tenke på.

• Liker 1
Skrevet

Meslinger kan være dødelig om man ikke får sprøyte mot det. Tuberkulose er jo noe du ikke vil ungen skal få heller, så jeg anbefaler deg å ta ihvertfall alle i barnevaksinasjonsprogrammet. Disse har vært brukt i såpass mange år at de er nok trygge.

• Liker 2
Gjest MorAase
Skrevet

De som ikke vaksinerer begår ett overgrep mot egne barn og samfunnet forøvrig.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

De som velger å ikke vaksinere, møtte de i det hele tatt opp i historietimene på skolen?

Hvem sin oppgave er det å forsikre seg om at befolkningen er opplyst? I media er det nesten kun fokus på uheldige bivirkninger av vaksinen, det er aldri fokus på hvor farlig disse sykdommene kan være...

• Liker 2
Gjest D.O.A.
Skrevet

De som ikke vaksinerer barna sine er så uopplyste og dumme at jeg har ikke ord nok til å beskrive det.

• Liker 8
Skrevet

Jeg kommer selvsagt til å følge vaksinasjonsprogrammet når jeg selv får barn. Noe annet mener jeg er dumt.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Hvis ungen får meslinger å overlever, så kan h*n risikere å bli helt blind. Det er ingen som vil gjøre noe slikt med ungene sine når det finnes vaksiner.

• Liker 1
Skrevet

Eg meiner det ikkje finnest gode grunnar til ikkje å vaksinere, med mindre det er snakk om allergi, sjølvsagt.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Meslinger kan være dødelig om man ikke får sprøyte mot det. Tuberkulose er jo noe du ikke vil ungen skal få heller, så jeg anbefaler deg å ta ihvertfall alle i barnevaksinasjonsprogrammet. Disse har vært brukt i såpass mange år at de er nok trygge.

BCG er ute av det ordinære vaksineprogrammet, og kun personer som oppfyller visse kriterier blir tilbudt vaksinen nå.

Forøvrig så må jeg si at jeg selv ikke er fullt vaksinert, og vet ikke om jeg vil vaksinere eventuelle barn fullt ut heller. Familien min har en tendens til å reagere veldig negativt på en del vaksiner. Besvimelser, sjokk og sykehusinnleggelser er vanlige bivirkninger av vaksiner her i familien.

Endret av SmallTalk
Skrevet

BCG blir bare tilbudt de som ikke reagerer på den her prøven de tar, de som reagerer på den blir normalt henvist til lungerøntgen

AnonymBruker
Skrevet

BCG er ute av det ordinære vaksineprogrammet, og kun personer som oppfyller visse kriterier blir tilbudt vaksinen nå.

Forøvrig så må jeg si at jeg selv ikke er fullt vaksinert, og vet ikke om jeg vil vaksinere eventuelle barn fullt ut heller. Familien min har en tendens til å reagere veldig negativt på en del vaksiner. Besvimelser, sjokk og sykehusinnleggelser er vanlige bivirkninger av vaksiner her i familien.

Om du får sånne reaksjoner på vaksinene, hva tror du skjer om du får en av sykdommene du skulle vært vaksinert mot?

• Liker 3
Gjest Gjest_Michelet
Skrevet

Heldigvis er det et fåtall som ikke vaksinerer,men det er nesten så jeg skulle ønske at det var påbudt å følge vaksinasjonsprogrammet!

Skrevet

Om du får sånne reaksjoner på vaksinene, hva tror du skjer om du får en av sykdommene du skulle vært vaksinert mot?

Reagerer du på BCG så tar de røntgen av lungene for å utelukke tuberkulose, det er faktisk folk som er født med antistoffer mot det og noen kan ha blitt utsatt for det i utlandet :kgbaby:

Skrevet

Bivirkninger og reaksjoner på vaksiner kommer gjerne av andre bestanddeler enn selve det immunfremmende delen. Om man reagerer på meslingvaksine, er det ikke sikkert det er meslinger som er problemet.

Mange som ikke vaksinerer tenker nok gjerne at "barnesykdommene ikke er farlige, jeg hadde de som barn og det gikk fint". Det er jo riktig for de fleste, vaksinasjonsprogrammet er satt i gang for å skjerme de som IKKE tåler sykdommene like godt som du og jeg gjorde.

Skrevet (endret)

BCG blir bare tilbudt de som ikke reagerer på den her prøven de tar, de som reagerer på den blir normalt henvist til lungerøntgen

Det blir ikke tatt noen prøve lenger.

BGC er ute av vaksineprogrammet. De som får tilbud om vaksinen er de som er født av foreldre fra risikoutsatte land, skal oppholde seg i risikoutsatte land eller er helsepersonell.

Endret av SmallTalk
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Barna mine følger vaksineprogrammet, men vaksine mot sesonginfluensa eller svineinfluensa holder vi oss unna.

Endret av Arkana
  • Liker 3
Skrevet

Det blir ikke tatt noen prøve lenger.

BGC er ute av vaksineprogrammet. De som får tilbud om vaksinen er de som er født av foreldre fra risikoutsatte land, skal oppholde seg i risikoutsatte land eller er helsepersonell.

Ja vel men her blir barna tilbudt BCG på helsestasjonen :kjefte:

Skrevet

BCG fekk me i 12-årsalderen, ikkje som småbarn.

• Liker 1
Skrevet

Du er da teknisk sett et barn når du er 12. Å vaksiner de får man på helsestasjonen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...