Gå til innhold

Hvordan kan noen mennesker trøste spise?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når jeg og mange andre jeg kjenner er lei seg klarer jeg ikke å spise og har null apettit. Spiser så å si ingenting klarer ikke. Hvordan har noen mennesker matlyst når de er lei seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordi det i første omgang fører til frigjøring av endorfiner ("lykke-hormoner"), og i andre omgang gjør følelsen av å være stappmett og sprengt at det fokuset for en stund tas bort fra det som egentlig er vondt.....

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, men når du har det så vondt hvordan har man krefter til å spise da og i det hele tatt tenke man fortjener mat. Når jeg er deppa så har jeg ikke krefter til å spise og tenker jeg ikke fortjener noen ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tirkes

Hvordan kan noen roe nervene med en røyk?

Hvordan kan noe pirke sår i egen hodebunn når de er nervøse?

Hvorfor biter noen hud av leppene sine?

Det er psykologiske faktorer som spiller inn hele veien. Er du geniunt nysjerrig på akkurat denne så finnes utallige artikler om det. :)

Feks: http://www.klikk.no/helse/dinkost/vektkontroll/article556216.ece

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter jeg begynte å kutte ned på sjokolade og potetgull har det blitt sånn at jeg syns jeg "fortjener" å spise det jeg har lyst pa viss jeg er lei meg. Trøster meg med at jeg dermed har "lov" til å spise sjokolade og potetgull, siden det er synd i meg.

Før spiste jeg bare fordi jeg ville, brydde meg ikke.

Men så finner jeg alltid grunner til at jeg "fortjener" det viss jeg har veldig lyst på.. haha ikke mye selvkontroll her nei :gjeiper:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

- og hvorfor velger noen å gå på byen og drikke seg full når de er deprimerte, mens andre vil være alene i fred og ro?

Folk reagerer ulikt på vonde følelser.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå er jeg blitt trygg å lykkelig i livet, men før var det slik for meg at mens jeg spiste var hele livet perfekt, jeg så ingen feil i noe som helst så lenge jeg hadde mat i munnen, lykken gikk vanligvis bort i det smaken i munnen begynte å bli svakere, så da var det på tide med en ny bit å ny lykke. nå har jeg begynt på medisiner som får meg til å brekkke meg bare ved tanken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå er jeg blitt trygg å lykkelig i livet, men før var det slik for meg at mens jeg spiste var hele livet perfekt, jeg så ingen feil i noe som helst så lenge jeg hadde mat i munnen, lykken gikk vanligvis bort i det smaken i munnen begynte å bli svakere, så da var det på tide med en ny bit å ny lykke. nå har jeg begynt på medisiner som får meg til å brekkke meg bare ved tanken.

hvilke medisiner da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvilke medisiner da?

ritalin mot add, matlysten kommer med en gang medisinene går ut av kroppen igjenn, men mens de er i kroppen må jeg tvinge meg selv til å spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det også slik av matlysten vil være ulik avhengig av om de vonde følelsene skyldes hendelser som kommer utenfra, eller om det er negative tanker innenfra.

For eksempel vil nyheten om et dødsfall hos en av mine nærmeste gjøre at jeg får dårlig matlyst. Motsatt er det hvis depresjonen skyldes de stadig tilbakevendende negative tankene som jeg sliter med, for eksempel angst og dårlig selvtillit. Da føler jeg ofte et sug etter noe å spise. Dette suget er heller ikke det samme som naturlig sultfølelese, og føles mye sterkere.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...