Gå til innhold

Synes dere lærere tjener lite?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er faktisk snakk om offentlig grunnskole og ikke i Oslo, og uten at jeg kan gå nærmere inn på det vet jeg at rektor følger reglene. Om rektor her har fått en spesialavtale kan jeg ikke

uttale meg om, men det er ihvertfall i full overenstemmelse med kommunen. Jeg må innrømme at jeg har oppfattet ting noe annerledes i Utdanning og FAFO-rapporter, men det kan godt være at ting har endret seg.

Men tilbake til spørsmålet; hvor mye mener man egentlig at man skal tjene i det offentlige? Jeg forstår ikke helt om dere mener at lønnsnivået er for lavt absolutt sett eller relativt. Det offentlige kan jo aldri være lønnsledende relativt sett, så de vil alltid ligge noe under det man får i det private med like lang utdannelsestid. Jeg forstår bare ikke hvem man sammenligner seg med. Som jeg sa i mitt første innlegg; jeg er nyutdannet, har like lang utdannelse som TS, og jeg jobber i en bransje med et av de høyeste lønnsnivåene i landet. Min lønn ligger noe over TS', men jeg jobber også minst like mye og har blant annet langt dårligere stillingsvern, noe jeg selvsagt skal kompenseres for i forhold til det offentlige. Min lønn er regnet som en god begynnerlønn, jeg tjener mer enn de fleste jeg kjenner med lange utdannelser, og jeg forstår bare ikke hvorfor det er så dårlig for lektorer når det er greit for andre. Det er jo tross alt ikke mange yrkesgrupper som tjener over 500 000 i grunnlønn når de først kommer ut i arbeid.

Mange i byrakratiet ("papirflyttere") i f.eks. Oslo kommune har en startlønn på 430 000, med kortere utdannelse enn lektorer, og de har godt stillingsvern, god arbeidstid, avtaler om overtid, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mange i byrakratiet ("papirflyttere") i f.eks. Oslo kommune har en startlønn på 430 000, med kortere utdannelse enn lektorer, og de har godt stillingsvern, god arbeidstid, avtaler om overtid, osv.

Ok, så med 20 000 ekstra i året hadde man vært fornøyd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så med 20 000 ekstra i året hadde man vært fornøyd?

En startlønn på 430 000 som lektor hadde jeg absolutt vært fornøyd med, men minst like viktig er lønnsstigen videre. Hjelper ikke med bra startlønn hvis lønnsutviklingen videre er elendig, slik det er i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En startlønn på 430 000 som lektor hadde jeg absolutt vært fornøyd med, men minst like viktig er lønnsstigen videre. Hjelper ikke med bra startlønn hvis lønnsutviklingen videre er elendig, slik det er i dag.

Nei, det er jeg helt enig i. Men diskusjonen dreide seg vel om startlønn, sånn opprinnelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er jeg helt enig i. Men diskusjonen dreide seg vel om startlønn, sånn opprinnelig.

Det har du rett i. Glemte det helt i "kampens hete" :)

En startlønn på 430 000 for lektorer hadde jeg vært fornøyd med, litt mer for lektor med opprykk, slik TS er :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel, lærere har jo ikke noe valg når det kommer til lang ferie... Jeg skal studere til å bli lærer selv, og jeg tror nok jeg kommer til å finne meg en liten sommerjobb.. hvis jeg har lite å gjøre :P

Det blir mye kveldsjobbing på lærere.. som de ikke får betalt for, og det er jo litt dårlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

vel, lærere har jo ikke noe valg når det kommer til lang ferie... Jeg skal studere til å bli lærer selv, og jeg tror nok jeg kommer til å finne meg en liten sommerjobb.. hvis jeg har lite å gjøre :P

Det blir mye kveldsjobbing på lærere.. som de ikke får betalt for, og det er jo litt dårlig...

Bare for å avkrefte det med én gang: betalingen for kveldsjobbingen vi gjør ER de fridagene vi har i (det meste av) elevenes skoleferier, så det er ikke sånn at vi ikke får betalt for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...