eitrande Skrevet 19. juli 2011 #101 Del Skrevet 19. juli 2011 Jeg synes du er med på å blande begreper og det er uheldig. Lærer er ikke det samme som lektor. Norsk lektorlag organiserer de med 6 års utdannelse (hovedfag/i dag kalt master), og de fortjener vesentlig høyere lønn enn "lærere", som har mindre komplisert og lavere utdanning. Når den forskjellen er påpekt, vil jeg si at lektorer fortjener høyere lønn, mens lærere ikke fortjener mer: lærere i kommunesektoren tjener mest av alle med høyere utdanning i kommunal sektor. Det er ganske bra! En nyutdannet lærer i kommunen tjener er faktisk garantert en minstelønn på kr 400.000 som nyutdannet. Etterhvert tjener lærere vesentlig mer! Så lærerne tjener meget godt, både sammenlignet med privat sektor, og med andre med høyere utdanning i kommunal sektor. Lærere har også meget gode ferieordninger, avspaseringsordninger, mye fritid og svært gode pensjons- og velferdsordninger. Skulle likt å jobbe i den kommunen som garanterer meg en minstelønn på 400 000 som nyutdannet..... Her er jeg snart oppe i 4 års ansiennitet, og med ett års tilleggsutdanning og kontaktlærertillegg kommer jeg vel såvidt over den lønna du nevner. Skjønner at i enkelte kommuner så er lønna høyere pga. etterspørsel, levekostnader o.l, men 400 000 er ikke en standard begynnerlønn man har krav på. Sjekk det ut her: http://www.utdanningsforbundet.no/Hovedmeny/Lonnsoppgjoret-2011/Nyheter-om-lonnsoppgjoret/Nye-lonnstabeller-fra-1-mai/ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lizette Skrevet 19. juli 2011 #102 Del Skrevet 19. juli 2011 lærere i kommunesektoren tjener mest av alle med høyere utdanning i kommunal sektor. Det er ganske bra! En nyutdannet lærer i kommunen tjener er faktisk garantert en minstelønn på kr 400.000 som nyutdannet. Dette er bare tull. Jeg jobber selv i kommunal sektor, og tjener med min mastergrad (totalt 5 års utdanning) langt mer enn mine venner som er lærere med tilsvarende utdanning (altså 5 år eller mer). Min begynnerlønn var høyere, min lønn nå etter seks år er høyere, og spriket vil bare fortsette å øke fordi lærere når makstaket etter ca 10 år i jobb. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2011 #103 Del Skrevet 19. juli 2011 Norsk skole er middelmådig i følge undersøkelser, hvorfor skal lærere ha så god lønn, når resultatene uteblir? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosenrød Skrevet 19. juli 2011 #104 Del Skrevet 19. juli 2011 AB som mener en er garantert minstelønn på minst 400 000 som nyutdannet lærer er så på jordet at jeg blir provosert! Jeg er adjunkt med ti års ansiennitet, og har nettopp kommet meg såvidt over 400 000 i årslønn. Dessuten når vi vår lønnstopp etter seksten år, ikke ti. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønt blad Skrevet 19. juli 2011 #105 Del Skrevet 19. juli 2011 Jeg synes du er med på å blande begreper og det er uheldig. Lærer er ikke det samme som lektor. Norsk lektorlag organiserer de med 6 års utdannelse (hovedfag/i dag kalt master), og de fortjener vesentlig høyere lønn enn "lærere", som har mindre komplisert og lavere utdanning. Det er nok du som blander begreper. En lærer er et samlebegrep for både lektor, lektor med opprykk, adjunkter og adjunkter med opprykk. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lista Skrevet 19. juli 2011 #106 Del Skrevet 19. juli 2011 Jeg synes du er med på å blande begreper og det er uheldig. Lærer er ikke det samme som lektor. Norsk lektorlag organiserer de med 6 års utdannelse (hovedfag/i dag kalt master), og de fortjener vesentlig høyere lønn enn "lærere", som har mindre komplisert og lavere utdanning. Når den forskjellen er påpekt, vil jeg si at lektorer fortjener høyere lønn, mens lærere ikke fortjener mer: lærere i kommunesektoren tjener mest av alle med høyere utdanning i kommunal sektor. Det er ganske bra! En nyutdannet lærer i kommunen tjener er faktisk garantert en minstelønn på kr 400.000 som nyutdannet. Etterhvert tjener lærere vesentlig mer! Så lærerne tjener meget godt, både sammenlignet med privat sektor, og med andre med høyere utdanning i kommunal sektor. Lærere har også meget gode ferieordninger, avspaseringsordninger, mye fritid og svært gode pensjons- og velferdsordninger. Det er så morsomt å lese innlegg fra folk som virkelig ikke har peiling Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønt blad Skrevet 19. juli 2011 #107 Del Skrevet 19. juli 2011 (endret) Norsk skole er middelmådig i følge undersøkelser, hvorfor skal lærere ha så god lønn, når resultatene uteblir? Norsk skole består ikke bare av lærere, men også av elever, foreldre, administrasjon osv, og ikke minst har politikerne enorm påvirkning og legger premissene for skolen og skolehverdagen. I tillegg kan man stille spørsmål ved hva undersøkelsene måler (regner med at du tenker på PISA og muligens TIMSS). De plukker ut noen få punkter og har kun fokus på dem. Jeg mener så absolutt at lesing, matematikk og naturfag er viktig, men det er det også andre punkter som er. Hvor blir allmenndannelsen av? Nysgjerrigheten? Trivsel på skolen? I den generelle dele av læreplanen trekker man bl.a. fram det meningssøkende, skapende, miljøbevisste og allmenndannede mennesket, og dette måles ikke i testene. Norsk skole har mange utfordringer, men PISA og TIMSS viser ikke hele bildet, og man kan ikke bare skylde på lærerne for middelmådige resultater i testene som er gjort. Bildet er langt mer sammensatt. Endret 19. juli 2011 av Grønt blad 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2011 #108 Del Skrevet 19. juli 2011 BETTYBOOP: Hvorfor i alle dager mener du at en sykepleier på sykehus burde tjene "betydelig mere" enn en sykepleier på gamlehjem? Du har jo også skrevet i denne tråden at du syns lengde på utdannelse skal bestemme lønnen, du har vel ikke lengre utdannelse enn de har du det...? Burde ikke dere sykepleiere holde sammen? Burde ikke du som sykepleier inneha egenskaper som gjør at du klarer å sette deg inn i og ha forståelse for andres vannskelige situasjoner? Er du så korttenkt som du fremstår hele tiden her på forumet? Burde ikke dere sykepleiere holde sammen ? De som steller min gamle demente mor, mater henne skje for skje før de går videre og mater neste pasient, skifter på henne, er opptatt av at hun skal ha et verdig liv selv om hun ikke husker hva som skjedde for 5 min siden, som er glad i henne,...er deres jobb mindre verdt enn din jobb? Hvorfor? Du må huske på agt det er takket være de gamle at landet vårt er så godt å leve i som det er! De fortjener virkelig en verdig slutt på livet!! Hvorfor fortjener de som gir dem det mindre lønn enn deg? ...og lærere har ikke noe å klage på fordi de tjener bedre enn DEG?? Tror du verden roterer rundt DEG? Hvorfor skal lærerene finne seg i luselønn i forhold til innsats og betydningen av arbeidet deres, men ikke DU? Fordi du redder liv? ...Lærerene skaper gode liv for mange mennesker! 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2011 #109 Del Skrevet 19. juli 2011 BETTYBOOP: Hvorfor i alle dager mener du at en sykepleier på sykehus burde tjene "betydelig mere" enn en sykepleier på gamlehjem? Du har jo også skrevet i denne tråden at du syns lengde på utdannelse skal bestemme lønnen, du har vel ikke lengre utdannelse enn de har du det...? Burde ikke dere sykepleiere holde sammen? Burde ikke du som sykepleier inneha egenskaper som gjør at du klarer å sette deg inn i og ha forståelse for andres vannskelige situasjoner? Er du så korttenkt som du fremstår hele tiden her på forumet? Burde ikke dere sykepleiere holde sammen ? De som steller min gamle demente mor, mater henne skje for skje før de går videre og mater neste pasient, skifter på henne, er opptatt av at hun skal ha et verdig liv selv om hun ikke husker hva som skjedde for 5 min siden, som er glad i henne,...er deres jobb mindre verdt enn din jobb? Hvorfor? Du må huske på agt det er takket være de gamle at landet vårt er så godt å leve i som det er! De fortjener virkelig en verdig slutt på livet!! Hvorfor fortjener de som gir dem det mindre lønn enn deg? ...og lærere har ikke noe å klage på fordi de tjener bedre enn DEG?? Tror du verden roterer rundt DEG? Hvorfor skal lærerene finne seg i luselønn i forhold til innsats og betydningen av arbeidet deres, men ikke DU? Fordi du redder liv? ...Lærerene skaper gode liv for mange mennesker! AB, anbefaler deg å ikke diskutere med Bettyboop. Hun evner ikke å se andres argumenter eller hull i egne argumenter, og har en tendens til å tenne på alle plugger når noen påpeker feil i hennes argumentasjon. Det blir ingen diskusjon men en krangel som står på stedet hvil, og tråden sporer helt av... Når det er sagt, jeg er fullstedig enig med deg! 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2011 #110 Del Skrevet 19. juli 2011 Norsk skole er middelmådig i følge undersøkelser, hvorfor skal lærere ha så god lønn, når resultatene uteblir? Dette er jo en grunn til å heve lønningene! Gjøre det mere fristende for de som kan bli "hva de vil" å bli lærer! Har man gode karakterer er det nok for mange fristende å heller velge noe hvor lønnen er høyere og respekten større! 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mauna Lee Skrevet 19. juli 2011 #111 Del Skrevet 19. juli 2011 Ja til kvalitetssikring av, og høyere lønninger til lærere Og måtte det bli lettere å kvitte seg med alle de ute i skolene som ikke burde være der! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Phaedra Skrevet 20. juli 2011 #112 Del Skrevet 20. juli 2011 Tråden er ryddet for spekulasjoner og krenkelser. Diskuter tema, ikke person. Phaedra,mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BettyBoop28 Skrevet 20. juli 2011 #113 Del Skrevet 20. juli 2011 Dette er jo en grunn til å heve lønningene! Gjøre det mere fristende for de som kan bli "hva de vil" å bli lærer! Har man gode karakterer er det nok for mange fristende å heller velge noe hvor lønnen er høyere og respekten større! Da bør også karaktersnittet for å komme inn på lærerhøgskolen økes. Økt lønn bør også kreve høyere karakterer for å kunne komme inn på studiet, og økt kvalitet på lærerstudentene vil øke kvaliteten på undervisningen de gir. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2011 #114 Del Skrevet 20. juli 2011 Tråden er ryddet for spekulasjoner og krenkelser. Diskuter tema, ikke person. Phaedra,mod Jeg skrev et langt innlegg om min erfaring av kvalitetssikring av lærere i PPU, en kvalitetssikring jeg opplever som dårlig. Og dette ble redigert bort? Hvorfor? Det var så absolutt tema, og ikke person. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2011 #115 Del Skrevet 20. juli 2011 Ja til kvalitetssikring av, og høyere lønninger til lærere Og måtte det bli lettere å kvitte seg med alle de ute i skolene som ikke burde være der! Da bør også karaktersnittet for å komme inn på lærerhøgskolen økes. Økt lønn bør også kreve høyere karakterer for å kunne komme inn på studiet, og økt kvalitet på lærerstudentene vil øke kvaliteten på undervisningen de gir. Å heve karakterkravene for å komme inn kan nok være lurt, men enda viktigere er det at man sikrer kvalitet hos dem som kommer gjennom lærerutdanning (både allmennlærerutdanningen og PPU (praktisk pedagogisk utdanning). Jeg har selv erfaring fra PPU, og opplevde kvalitetskontrollen som svært dårlig. (skrev et langt innlegg om dette som tydeligvis ble moderert bort, uten at jeg skjønner hvorfor). Etter endt praksis skal veileder godkjenne eller gi ikke godkjent i tillegg til "påhør" fra skoleledelse og ILS (Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo), og jeg kjenner til flere tilfeller der ILS prøver å presse veileder til å godkjenne, til tross for at veileder (og også medstudenter) er helt klar i sin oppfatning om at man ikke kan slippe vedkommende ut i skolen. Dersom man gir studenten godkjent, så får instituttet/universitetet penger for det, mens de ikke får penger hvis studenten stryker. De vil dermed tape penger på å stryke studenten. Dersom man kom bort fra tellekantsystemet, så håper jeg det også kunne hjelpe. Jeg mener også at de som går allmennlærerutdanningen burde få konsentrere seg om færre fag, og heller ha flere studiepoeng i de få, framfør å skulle undervise i alle fag. Jeg tror det kunne ha vært lurt å la de som f.eks. hater matematikk, slippe å undervise i det. De mangler ofte kunnskap og/eller engasjement som man bør ha for å undervise i det aktuelle faget. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mauna Lee Skrevet 20. juli 2011 #116 Del Skrevet 20. juli 2011 Jeg mener også at de som går allmennlærerutdanningen burde få konsentrere seg om færre fag, og heller ha flere studiepoeng i de få, framfør å skulle undervise i alle fag. Jeg tror det kunne ha vært lurt å la de som f.eks. hater matematikk, slippe å undervise i det. De mangler ofte kunnskap og/eller engasjement som man bør ha for å undervise i det aktuelle faget. Har det ikke blitt sånn nå i den nye utdannelsen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BettyBoop28 Skrevet 20. juli 2011 #117 Del Skrevet 20. juli 2011 Å heve karakterkravene for å komme inn kan nok være lurt, men enda viktigere er det at man sikrer kvalitet hos dem som kommer gjennom lærerutdanning (både allmennlærerutdanningen og PPU (praktisk pedagogisk utdanning). Jeg har selv erfaring fra PPU, og opplevde kvalitetskontrollen som svært dårlig. (skrev et langt innlegg om dette som tydeligvis ble moderert bort, uten at jeg skjønner hvorfor). Etter endt praksis skal veileder godkjenne eller gi ikke godkjent i tillegg til "påhør" fra skoleledelse og ILS (Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo), og jeg kjenner til flere tilfeller der ILS prøver å presse veileder til å godkjenne, til tross for at veileder (og også medstudenter) er helt klar i sin oppfatning om at man ikke kan slippe vedkommende ut i skolen. Dersom man gir studenten godkjent, så får instituttet/universitetet penger for det, mens de ikke får penger hvis studenten stryker. De vil dermed tape penger på å stryke studenten. Dersom man kom bort fra tellekantsystemet, så håper jeg det også kunne hjelpe. Jeg mener også at de som går allmennlærerutdanningen burde få konsentrere seg om færre fag, og heller ha flere studiepoeng i de få, framfør å skulle undervise i alle fag. Jeg tror det kunne ha vært lurt å la de som f.eks. hater matematikk, slippe å undervise i det. De mangler ofte kunnskap og/eller engasjement som man bør ha for å undervise i det aktuelle faget. Ja det er det som er så synd med norske høgskoler og universitet. Mange som glir igjennom og består som absolutt ikke skulle bestått. Trist at det skal handle mer om at skolene skal tjene penger enn kvaliteten på de de sender ut i arbeidslivet. hvis jeg kan bruke det uttrykket. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lizette Skrevet 20. juli 2011 #118 Del Skrevet 20. juli 2011 Å heve karakterkravene for å komme inn kan nok være lurt, men enda viktigere er det at man sikrer kvalitet hos dem som kommer gjennom lærerutdanning (både allmennlærerutdanningen og PPU (praktisk pedagogisk utdanning). Jeg har selv erfaring fra PPU, og opplevde kvalitetskontrollen som svært dårlig. (skrev et langt innlegg om dette som tydeligvis ble moderert bort, uten at jeg skjønner hvorfor). Etter endt praksis skal veileder godkjenne eller gi ikke godkjent i tillegg til "påhør" fra skoleledelse og ILS (Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo), og jeg kjenner til flere tilfeller der ILS prøver å presse veileder til å godkjenne, til tross for at veileder (og også medstudenter) er helt klar i sin oppfatning om at man ikke kan slippe vedkommende ut i skolen. Dersom man gir studenten godkjent, så får instituttet/universitetet penger for det, mens de ikke får penger hvis studenten stryker. De vil dermed tape penger på å stryke studenten. Dersom man kom bort fra tellekantsystemet, så håper jeg det også kunne hjelpe. Jeg mener også at de som går allmennlærerutdanningen burde få konsentrere seg om færre fag, og heller ha flere studiepoeng i de få, framfør å skulle undervise i alle fag. Jeg tror det kunne ha vært lurt å la de som f.eks. hater matematikk, slippe å undervise i det. De mangler ofte kunnskap og/eller engasjement som man bør ha for å undervise i det aktuelle faget. Karaktersnittet som kreves for å komme inn på et gitt studium bestemmes jo av hvor populært studiet er. Det er jo nettopp fordi få vil bli lærere at snittet er lavt. Og grunnen til at få vil bli lærere er fordi det oppleves som uattraktivt. Lav lønn for en tung jobb. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2011 #119 Del Skrevet 20. juli 2011 Jeg synes lønnen er helt ok til å være i offentlig sektor, den ligger vel som de fleste andre mastergrader. Det eneste er at jeg mener lærere generelt bør få mer overtidsbetalt og ha en bedre lønnsstige. Ellers må jeg bare få påpekt at jeg er sykepleier selv, og ikke stiller meg bak et eneste av Betty Boops utsagn. Blir litt flau på oss sykepleieres vegne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BettyBoop28 Skrevet 20. juli 2011 #120 Del Skrevet 20. juli 2011 Karaktersnittet som kreves for å komme inn på et gitt studium bestemmes jo av hvor populært studiet er. Det er jo nettopp fordi få vil bli lærere at snittet er lavt. Og grunnen til at få vil bli lærere er fordi det oppleves som uattraktivt. Lav lønn for en tung jobb. Ja så det blir en ond sirkel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå