Gå til innhold

Trøstespising

Gjest TS

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Er trøstespising en spiseforstyrrelse? Og hva er isåfall behandlingen for å bli kvitt det?

Dette blir du kvitt ved å la være å trøstespise. Det er ingen som tvinger deg til å trøstespise. Du har et valg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en spiseforstyrrelse og kalles også tvangspising, tror jeg. Du kan google. Det finnes hjelp å få. Prat med legen din i første omgang.

---AB, kom deg til sengs og la vær å plage andre.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når trøstespising har blitt et så stort problem at man ikke klarer å gjøre noe med det på egenhånd, er det legen neste da eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det veldig viktig at du selv tar tak og bestiller deg en legetime!

Legen vil nok da prate endel med deg og antageligvis henvise til psykolog. Det er jo som regel noe som ligger bak av vonde opplevelser/følelser som skaper dette. Maten er ikke problemet, kun symptomet...

Det er en spiseforstyrrelse da man ikke lenger klarer å kontrollere det selv og det går utover hverdagen ja. Det heter tvangsspising. Du finner masse ved å søke litt rundt på nettet, og dette er utrolig mye vanligere enn folk tror!

Det er endel info på iks.no :)

Ønsker deg masse lykke til! Det er vondt å ha det sånn :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Er trøstespising en spiseforstyrrelse? Og hva er isåfall behandlingen for å bli kvitt det?

Hvis det blir en avhengighet så tror jeg det. Tror avvenning må være behandling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BettyBoop28

Men når trøstespising har blitt et så stort problem at man ikke klarer å gjøre noe med det på egenhånd, er det legen neste da eller?

Tror nok det ville være lurt å involvere legen ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til syvende og sist så koker dette ned til selvkontroll. Når folk klarer å slutte med heroin er det fullt mulig å klare å trøstespise. Ikke rart at norske kvinner er stokkende feite!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Til syvende og sist så koker dette ned til selvkontroll. Når folk klarer å slutte med heroin er det fullt mulig å klare å trøstespise. Ikke rart at norske kvinner er stokkende feite!

Tror du folk klarer å slutte med heroin helt uten hjelp?? Det er ikke bare å slutte. Det er noe man jobber lenge og hardt med.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terapi er behandlingen, vær obs på at problemer med mat har en tendens til å bli verre før det blir bedre og ikke er fikset over natten. For meg tok det rundt et år å nesten slutte å overspise. Ellers så finnes det enkelete typer anti depressiva som blir gitt til bulimikere men jeg vet ikke om er for å hindre overspisingen eller oppkast etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tvangsspising er en spiseforstyrrelse ja. jeg har slite med tvangsspising siden jeg var rundt 4. like vanskelig å behandle som andre spiseforstyrrelser, og i tilleg er det mindre kunnskap om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terapi er behandlingen, vær obs på at problemer med mat har en tendens til å bli verre før det blir bedre og ikke er fikset over natten. For meg tok det rundt et år å nesten slutte å overspise. Ellers så finnes det enkelete typer anti depressiva som blir gitt til bulimikere men jeg vet ikke om er for å hindre overspisingen eller oppkast etterpå.

fontex(?) er for å hindre overspising og "matfokusering". første gang jeg skjønte jeg hadde gått noen minutter uten å tenke på mat var en av de mest vidunderlige øyeblikkene i mitt liv!! :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja det gjør det. Men i det samfunnet vi lever i krever det mye mer siden vi stadig blir utsatt for det vi er avhengig av. Hadde vi hatt en apokalyptisk utvikling hvor vi ikke hadde støtteapparat skal du ikke se bort fra at mange ville tatt den "enkle" veien og tatt sitt eget liv på grunn av alle følelsene og smerten.

Men slik du illustrerer det, virker det som om du tror mennesker kan slutte med "cold turkey". Slik er ikke realiteten for sterkt rammede. Det kreves kanskje årevis med psykologhjelp og avvenning eller kognitiv terapi før man blir bedre.

Det er forsåvidt ikke bare norske kvinner som er feite. Dette problemet (som jo er et pluss i fattige land) gjelder de fleste i rike land hvor rask mat er lett tilgjengelig. Norske menn er også som alltid fetere enn norske kvinner.

En ting jeg vil legge til, er at i behandling så hjelper ikke det akkurat for personen at noen kommer med slemme kommentarer. Hva vet du om personen du kaller feit har gått ned 50kg eller ikke? Hva vet du om personen faktisk lever sunt og jobber hardt for å nå målet sitt? Hva vet du om en sårende kommentar er nok for å fylle begeret til at denne personen gir opp? Man blir ikke slank over natten.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...