Gjest Anonymous Skrevet 19. november 2003 #41 Del Skrevet 19. november 2003 men jeg har vel noe av de samme "fordommene"' date=' jeg tenker nemlig lett at mennesker som ikke klarer å se annet en sitt eget valg som det eneste rette, er litt mindre i stand til å se forskjellene i verden!! Har litt mindre forståelse for mennesker som ikke fungerer helt som dem selv. Og du kan være sikker på at jeg har møtt mange av dem!!![/quote'] Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 19. november 2003 #42 Del Skrevet 19. november 2003 Så jeg vil hevde at det er alt for mange som får barn av egoistiske grunner. er det mulig å få barn av andre grunner?? trodde alle grunner til å få et barn i grunnen var egoistiske, jeg.. (lurer fælt på hvilke andre grunner det finnes..) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fighter Skrevet 19. november 2003 #43 Del Skrevet 19. november 2003 Det finnes nok flere grunner til å ikke få barn enn å få dem. Jeg synes begge valg må respekteres. Men av en eller annen grunn synes jeg det oftere virker som om foreldre har mer fordommer mot barnløse enn omvendt. Vet ikke hva det kommer av? Mangel på empati? Jeg kjenner folk med mange barn, og jeg kjenner folk uten, og jeg tror ingen av dem er mer egoistiske enn de andre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lekebøll Skrevet 19. november 2003 #44 Del Skrevet 19. november 2003 Jeg har dessverre litt fordommer mot dem. Jeg anser dem som over gjennomsnittlig selvsentrerte og selvopptatte. Barn passer liksom ikke inn i den behagelige hverdagen. Jeg vil ha debatt! Dette er for dumt til å debatteres. Punktum. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 19. november 2003 #45 Del Skrevet 19. november 2003 Det er vel ikke et dummere tema enn mange andre her inne. Lær dere forskjellen på egoistisk og selvsentrert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turi Skrevet 19. november 2003 #46 Del Skrevet 19. november 2003 Jeg oppfatter det nesten omvendt jeg, anonym. Jeg kan vanskelig se for meg mennesker som er mer selvsentrerte/selvopptatte enn de som har barn. Det er bare det at "selvet" er utvidet til å gjelde "meg og mitt barn". Og med en gang man kan skyve "mitt barn" foran seg som unnskyldning, da kan all selvsentrerthet aksepteres. "Jeg vil jo bare det beste for barna mine". En av de minst selvopptatte kvinnene i mitt liv har ikke barn. Jeg har ikke spurt henne hvorfor - syns ikke man spør om slikt. Hun er glad i barn, har jobbet med barn i hele sitt liv, og selv om hun har karriere er jeg sikker på at det ikke er derfor hun har valgt bort barn. Hun er singel. Kanskje er det derfor? Kanskje hun aldri møtte faren til barnet "sitt"? Jeg vet ikke. Men et varmere, mer omtenksomt menneske skal man lete lenge etter. Kanskje nettopp fordi (her spekulerer jeg litt) hun ikke har egne barn, har hun enorme ressurser som hun bruker på alle andre hun er glad i. Alt det som foreldre øser på sine barn, øser hun på venner og bekjente. Hun har bl.a. tatt seg av en jente i årtier, som trenger ekstra omsorg - så mye at mennesker med egne barn sannsynligvis ikke ville orket å hjelpe. Hun har tatt seg av meg og min familie i tider vi har trengt det. Og hun ønsker alle som har det vanskelig velkommen inn i sitt hjem. Hvor mange barneforeldre har energi til det? Hvor mange er så lite selvsentrerte at de har tid til å se når andre trenger hjelp? Jeg er gravid med mitt første barn nå. Og jeg er ikke ett sekund i tvil om at jeg kommer til å bli mer selvsentrert, mer hjemmefokusert, mer egoistisk på min families vegne nå enn jeg noensinne har vært som barnløs. Når det gjelder at barn er mer "verdifulle" enn jobb/karriere, er det nok ingen - selv barnløse - som er uenige i det . Men er man barnløs, er det jo ikke slik at man stiller et faktisk verdifullt barn opp mot sin karriere. Som sagt tidligere her - et barn er ikke et barn før det er skapt. Man kan derfor ikke si at man velger mellom et barn og en jobb. Man velger en livsstil. Og det aller aller viktigste er at alle velger det som passer for dem selv, og ikke det som samfunnet forventer. Syns jeg da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Malena Skrevet 19. november 2003 #47 Del Skrevet 19. november 2003 Det å velge å ikke få barn er ikke mer egoistisk enn om man velger å få barn. Vi kommer derimot ikke utenom at etter at man får barn så er det ikke lenger en selv alt dreier seg om - Barnet er viktigere uansett hvordan man vrir og vrenger på det - en mor/far må i mange år framover tenke på barnet fremfor seg selv.... Mange ser dessuten ut til å glemme at barn er ikke noe man eier - barn er noe man har på "lån" for å gi de så god start på livet som mulig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 19. november 2003 #48 Del Skrevet 19. november 2003 Jeg har dessverre litt fordommer mot dem. Jeg anser dem som over gjennomsnittlig selvsentrerte og selvopptatte. Barn passer liksom ikke inn i den behagelige hverdagen. Er helt uenig med deg, Gjest! Ingen av de jeg kjenner som er i "rett" alder, men ikke har barn, passer i denne beskrivelsen. De fremstår heller ikke som mer selvsentrerte enn de som har barn, - jeg tror at selvopptatthet kommer av andre ting en om en har barn eller ikke. Jeg har personer i min næmeste familie som ikke har barn, men som er i en alder det ville være "naturlig". Om det er selvalgt eller ei aner jeg ikke, - de har aldri sagt noe og det kunne aldri falle meg inn å spørre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ivanka Skrevet 19. november 2003 #49 Del Skrevet 19. november 2003 Jeg har dessverre litt fordommer mot dem. Jeg anser dem som over gjennomsnittlig selvsentrerte og selvopptatte. Barn passer liksom ikke inn i den behagelige hverdagen. Jeg vil ha debatt! (Jeg understreker at jeg snakker om folk som velger å ikke få barn, ikke de som ikke kan få. De som ikke velger å få barn pga sykdom o l er selvfølgelig fritatt fra anklagen! sorry men jeg har bare ikke lyst på barn. jeg synes det er en sinnsyk verden som ikke egner seg for barn. for en idiotisk påstand du kommer med. er det liksom mer altruistisk å sette barn til verden når den tross alt er i ferd med å bli temmelig overbefolket, vi lever i en kultur der dette hypotestiske barnet ville forbruke ikke-fornybare ressurser på andres bekostrning og bidra til en videre utvikling i det motsatte av en bærekraftig retning? utsagnet ditt faller på sin egen urimelighet. skjønner godt at du velger å være anonym, det der var ikke akkurat det smarteste jeg har hørt. pinlig for deg. å få barn er en ren ego-tripp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Usikker Skrevet 19. november 2003 #50 Del Skrevet 19. november 2003 Ikke er jeg egoistisk og ikke er jeg karrieremenneske (spør hvem du vil som kjenner meg). Og jeg har langt fra noe "behagelig" liv - skulle gjerne byttet jeg Og jeg blir såret over slike holdninger som "tråd-starter" kommer med. Vet det er dumt - men slike holdninger har ødelagt mye for meg. Jeg har valgt å ikke få barn - av flere grunner. Grunner som jeg ikke ønsker å "utbrodere" her. Jeg elsker barn - og tilbringer mye tid sammen med barn. 8) Jeg gremmes når jeg ser hvordan enkelte voksne "behandler" sine -og andres- barn. Hvorfor får f.eks. barnevernet flere og flere klienter??? Hvorfor trekker 12-13 åringer på gata??? Men egne barn - nei, det ansvaret tør jeg ikke å ta på meg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sexysadie Skrevet 19. november 2003 #51 Del Skrevet 19. november 2003 Jeg har dessverre litt fordommer mot dem. Jeg anser dem som over gjennomsnittlig selvsentrerte og selvopptatte. Barn passer liksom ikke inn i den behagelige hverdagen. Jeg vil ha debatt! quote] Barna bør være ett produkt av kjærligheten og ikke av ett bilig ONS i fylla. Hva da med de som forblir barnløse fordi de aldrig har funnet det mennesket de vil få barn sammens med? E vi også egoistiske? synes folk generelt er for slepphendte med å få barn,barn i hytt i pine med hver enkelt kjæreste/samboer og hva ellers som kom rekende forbi... Er d ett gode for barna? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 19. november 2003 #52 Del Skrevet 19. november 2003 Her er jeg faktisk enig med SS :o Jeg synes overhode ikke man er egoistisk hvis man velger og ikke få barn. Som SS skrev er det utrolig mange som har barn som ikke burde ha dem. Hvis man ikke er økonomisk egnet til å få barn og lar det for vær emed og få, ja da er de ikke egoistiske , de er utrolig omtenksome Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mellom Skrevet 19. november 2003 #53 Del Skrevet 19. november 2003 "men jeg har vel noe av de samme "fordommene", jeg tenker nemlig lett at mennesker som ikke klarer å se annet en sitt eget valg som det eneste rette, er litt mindre i stand til å se forskjellene i verden!! Har litt mindre forståelse for mennesker som ikke fungerer helt som dem selv. Og du kan være sikker på at jeg har møtt mange av dem!!!" sa aline, og det er jeg veldig enig. jeg er ikke enig i at dette ikke er et tema, lekeball - men kan hende startinnlegget ble for dumt... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sexysadie Skrevet 19. november 2003 #54 Del Skrevet 19. november 2003 jeg er ikke enig i at dette ikke er et tema, lekeball - men kan hende startinnlegget ble for dumt... nå... Det ble nu debatt iallfall; og d var jo det forfatter ville.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lurven Skrevet 19. november 2003 #55 Del Skrevet 19. november 2003 er man ikke litt egoistisk uansett hvis man velger å få barn man får vel ikke barn for barnet sin skyld Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Malena Skrevet 19. november 2003 #56 Del Skrevet 19. november 2003 Forstår ikke det helt jeg .. hva er egoistisk med å få barn ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sexysadie Skrevet 19. november 2003 #57 Del Skrevet 19. november 2003 Forstår ikke det helt jeg .. hva er egoistisk med å få barn ? Det egoistiske ligger vel i at man får barn for sin egen del og ikke barnets...... :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Malena Skrevet 19. november 2003 #58 Del Skrevet 19. november 2003 Kan det ikke tenkes at det faktisk er foreldre som har noe å gi (tilføre) et barn ? Det er ikke alle som får barn for å ha noe å vise fram. Jeg har ihvertfall aldri følt meg så lite egoistisk som etter at jeg fikk barn. Det er faktisk først nå etter at ungene mine er halv-voksne at jeg har endel tid for meg selv uten dårlig samvittighet. Ting må fremdeles planlegges om jeg vil ut en kveld - selvom yngste-"barnet" mitt snart er 13. Jeg prioriterer å kjøpe klær til ungene framfor noe til meg selv... Sier det ikke for å klage, har valgt livet mitt selv og kunne ikke tenkt meg det annerledes. Som tidligere sagt så synes jeg det er feil å kalle det egoistisk enten man velger familieliv med barn eller et liv uten egne barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madley Skrevet 19. november 2003 #59 Del Skrevet 19. november 2003 Jeg synes det mangler et aspekt her i debatten. Det å få barn er et privilegium. Ikke et krav, ikke noe vi har rett til. Vi skal være takknemlig for hver dag vi er i stand til å ta egne valg. Og det å ikke få barn er et av valgene vi i dag kan ta. Og since when ble meningen med livet å få barn??? Hvis noe er navlebeskuende så må det jo være å hevde at andres livsførsle er selvsentrert og navlebeskuende. Du må gjerne ha dine fordommer. Men jeg synes valget å ikke få barn er mye mer voksent, modent og uselvisk enn ditt krav om barn. Det vitner om refleksjon og tanke for andre enn seg selv. Så ordtaket om å feie for egen dør kommer veldig til sin rett her kjære anonym.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diva Skrevet 19. november 2003 #60 Del Skrevet 19. november 2003 Jeg har dessverre litt fordommer mot dem. Jeg anser dem som over gjennomsnittlig selvsentrerte og selvopptatte. Barn passer liksom ikke inn i den behagelige hverdagen. Jeg vil ha debatt! (Jeg understreker at jeg snakker om folk som velger å ikke få barn, ikke de som ikke kan få. De som ikke velger å få barn pga sykdom o l er selvfølgelig fritatt fra anklagen! Duverden! ....fritatt fra anklagen" -Så nobelt av deg Dette er det største mølet jeg har kommet over på lenge. Jeg burde egentlig ikke gidde å argumentere særlig mye her. Det provoserer og irriterer meg at du slenger ut noe slikt uten å gidde å forklare bakgrunnen for dine synspunkter og at du har så store fordommer mot folk som ikke har barn. Hvorfor SKAL man ha barn da ? Det er jo ingen plikt, som flere nevner her ? Om jeg bestemmer meg for å bruke tiden på oss / meg selv / jobb / skole / prosjekter og andre selvrealiseringer og har LYST til det,- så er det innmari dumt å skulle få barn bare fordi det forventes av folk som deg ? Da har man ikke akkurat det gode utganspunktet for å klare anvaret og omstillingen det er å få et barn. Man kan godt vende litt om på det, og heller spørre om det motsatte ( selv om du blånekter ) og lure på hvorfor folk vil ha barn ? Tror du det er fordi folk vil gjøre en god gjerning ? Bidra til flere folk i verden ? Nei, jeg tror det er fordi det er noe de ønsker jeg. Ønsker å stifte familie, og ha noen å være glad i og ta vare på. Man kan like godt kalle dette eksempelet som egoistisk. At du beskriver frivillig barnløse som egoistiske, navlebeskuende og selvsentrerte, er helt på jordet!. Jeg skjønner ikke at du tør engang.... Hvem er DU til å bestemme hva som er bra og ikke i denne sammenhengen egentlig ? Savner for øvrig flere bakgrunnsopplysninger mht dine bastante meninger..... Tolkning av ordene navlebeskuende, egoistisk og selvsentrert fra min side : Da er man kun totalt opptatt av seg selv og sitt eget vel og ve. Man driter i andre og gidder ikke å stille opp for venner og familie. Man gidder ikke ha selvmedlidenhet og empati med andre. Man er en person som kun gjør ting for sin egen del. - HELE tiden. Mener du at de som er frivillig barnløse er slik ? Deg om det isåfall. Jeg tror du har gått glipp av at vi alle er forskjellige og at folk har forskjellige levekår og levestandarder. Ting ikke er så svart-hvitt. Jeg synes rett og slett synd på deg. Glad jeg ikke har slike fordommer.... Det er i bunn og grunn ingen fasit på hva som er dårlig og bra,- folk tar sine forskjellige valg her i livet. Og så lenge det er noe de ønsker, kan og vil stå for og ta konsekvensene av, og ikke minst ta ansvar for,- så har ikke jeg noe med hva andre gjør og ikke gjør. Det er bare noe folk utenfra MÅ akseptere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå