Gå til innhold

Folk som ikke velger å få barn

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Det er klart det er egoistisk å få barn.

Og som jeg sier til alle som ser det som et "must" å få barn, og som ikke har det selv ennå: Det man ønsker seg er en nusselig liten baby - (det gjør datteren min på femten også) - ikke en oppkjeftig tenåring, men de blir det etterhvert også. Babyer og små barn er for sommerferie å regne - prøvelsene kommer når de blir eldre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Det er ikke det som er poenget, det jeg vil ha fram er at jeg synes de som ikke velger å få barn er selvsentrerte og navlebeskuende. Ser du forskjellen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Diskusjonen er ikke om det er egoistisk å få barn eller ei!!! Diskusjonen er om de som velger å ikke få barn er selvsentrerte eller ei.

Ordene selvsentrert og egoistisk betyr ikke eksakt det samme heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

klart at selvsentrert og egoistisk ikke er det samme...

men jeg ser fremdeles ikke hvorfor de som er frivillig barnløse skulle være mer selvsentrerte enn andre..

finnes det noe som helst som tyder på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har dessverre litt fordommer mot dem. Jeg anser dem som over gjennomsnittlig selvsentrerte og selvopptatte. Barn passer liksom ikke inn i den behagelige hverdagen.

...Og vi som velger å få barn, hvorfor får vi barn? Kanskje for barnets skyld? Eller er det kanskje av mer egoistiske årsaker, som at vi selv har lyst på barn? Kanskje vi rett og slett tenker framover, at vi skal sikre alderdommen ved at vi får barn som kan se etter oss når vi blir gamle? Eller er det mer status å ha barn enn å være barnløs? Noen får sikkert barn fordi omgivelsene og samfunnet rundt dem forventer det. :wink:

Ærlig talt, det er vel minst like egoistisk å sette barn til verden som å velge å ikke få barn? Det blir uansett et personlig valg.

Og tenk på alle som får barn av egoistiske årsaker, men som ikke er skikket til oppgaven, og aldri burde ha fått barn? Hvorfor påta seg en livslang oppgave som man verken ønsker seg eller er motivert for? Nei, ære være dem som velger å avstå fra foreldrerollen fordi de innser at livet for dem skal innebære helt andre ting enn det å oppdra barn! :wink:

Hilsen trebarnsmamma

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest India Gyllenhaal
Hva med de som velger å ikke få barn fordi de ser at de ikke har kapasitet til å ta seg av dem? Hva med de som bruker hele livet på å jobbe for barn i den tredje verden og ser at barn ikke passer med den jobben? Er dette også egoistiske og selvsentrerte handlinger?

For en idiotisk påstand!

Helt enig, dette må være noe av det dummeste og mest korttenkte jeg har lest på lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Ærlig talt' date=' det er vel minst like egoistisk å sette barn til verden som å velge å ikke få barn? Det blir uansett et personlig valg. [/quote']

vanskelig å si hvem som er mest egoistisk.. men begge deler er i alle fall gjort ut i fra egoistiske motiver..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes de som velger å ikke få barn framfor f eks jobben og materielle goder har et sørgelig liv.

Deg om det. Har det slått deg at de kanskje har andre verdier og holdninger enn deg?

At de fremdeles lever et fullverdig liv, selv om det åpenbart ikke er fullverdig i henhold til din standard?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Jeg synes de som velger å ikke få barn framfor f eks jobben og materielle goder har et sørgelig liv.

ja, men siden de har valgt seg dette livet, så mener vel de at det er et bedre alternativ for dem enn det å få barn..

og da betyr det vel neppe så mye for dem hva du måtte synes om saken

og hva har dette igjen med det å være selvsentrert å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjekt for deg da! De som velger å ikke få barn pga jobben er sikkert ikke enig med deg.

Hvorfor er barn liksom beviset på den ultimate kvinnelykke? Hvordan kan du bedømme at andre som ikke har valgt slik som deg har ett sørgelig liv?

Alle valg i livet er tatt utifra en viss prosent egoisme, man er hypp på en jobb man trives med, man er hypp på en flott partner man kan dele livet med osv, osv. Alle valg blir mer eller mindre tatt utifra egen tilfredstillelse, så hvorfor skulle det være mer selvsentrert og egoistisk å ikke få barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Barn er en mer verdifull "ting" å være opptatt av en jobb. Kjærlighet er det noe av det mest umaterialistiske man kan være opptatt av og innvolverer flere mennesker. Er man mer opptatt av jobb er det kun for ens egen del, ergo er man mer selvsentrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Barn er en mer verdifull "ting" å være opptatt av en jobb.

hva har denne uttalelsen med valget om å få barn eller ei å gjøre?

det er ikke slik at om man velger å ikke få barn, så mener man at f.eks en jobb er mer verdifult enn et barn

det er bare at selv så velger man å bruke sin tid på andre ting enn barn (slett ikke nødvendigvis en jobb)

dette har ikke nødvendigvis noe med hva man mener er verdiful, men det har med hva som gjør meg lykkelig

og ingen kan komme å påstå at de vet hva som vil gjøre et annet menneske lykkelig.. lykke er 100% subjektivt

Kjærlighet er det noe av det mest umaterialistiske man kan være opptatt av og innvolverer flere mennesker. .

tja.. men om så er.. hva har dette med å få/ikke få barn å gjøre? velger man bort kjærlighet dersom man velger å ikke få barn?

noen vil kanskje se det som at de heller satser på sitt parforhold enn på barn..(?) har de da valgt bort kjærlighet?

det finnes mye kjærlighet i et barnløst liv også.. både fra venner, familie, parner osv

Er man mer opptatt av jobb er det kun for ens egen del' date=' ergo er man mer selvsentrert.[/quote']

igjen den jobben (hvor kommer den fra?)

for hvem sin del er det man er opptatt av barn?

trodde det også var for sin egen del? ergo er man mer selvsentrert (i følge deg.. )

mer enn hva forresten??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn er en mer verdifull "ting" å være opptatt av en jobb. Kjærlighet er det noe av det mest umaterialistiske man kan være opptatt av og innvolverer flere mennesker. Er man mer opptatt av jobb er det kun for ens egen del' date=' ergo er man mer selvsentrert.[/quote']

jaha, tror ikke du hadde stått til en eksamen i logikk med den slutningen der, gitt!

Utgangspunkter for å få barn og en bra jobb kan være likt; man har lyst til det. Er det mer nobelt å ofre seg for barna en for jobben? Virkelig en gammeldags, mannsjåvinistisk holdning må jeg si!

Kjærlighet vil man i bunn og grunn ha fordi det føles godt, faktisk en smule egoistisk det også.

Verden har faktisk kommet så langt at det finnes nok av unger, den går ikke under selv om noen ikke får barn, men endel jobber er faktisk nødvendige, sånn sett kan jeg faktisk si at det er mindre egoistisk å IKKE få barn, men å vlege å ofre seg for jobben i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous
Så lenge man ikke velger bort barna til fordel for jobb ETTER at barna er født ser jeg ikke dette som et stor problem!

nettopp!

et barn som er født har krav på oppfølging osv, så har man først fått et barn så er det egoistisk å prioritere det ned

men det å ikke få barn skalder jo ingen andre, ingen barn må lide for det og ingen blir prioritert ned

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er (hittil i mitt snart 30årige liv) en av de som bevisst ikke ønsker meg barn.

Om jeg er mer selvsentrert eller egoistisk en mine venninder som har valgt å få barn? Ikke slik jeg ser det, men vi har vel kanskje forskjellige synspunkter? :blunke:

Jeg har valgt å ikke få barn fordi jeg ikke er ett menneske som er særlig glad i barn, jeg trives ikke veldig godt sammen med barn og har ikke tålmodigheten til dem. Jeg har ett liv jeg er veldig fornøyd med, jeg har ett travelt liv (ikke jobbmessig, men fritidsmessig) som jeg liker, jeg elsker å kunne "gå opp i" en interesse med 100% av meg selv, og jeg vet ikke om jeg i tillegg til fritidsaktiviteter, kjæreste, familie og venner har tid nok til å gi ett barn det det trenger, og jeg vet ikke om jeg vil bli lykkelig dersom jeg velger barn fremfor meg selv!

Jeg har en far som i mine øyne ikke burde fått barn av akkurat samme grunn, han er ikke overvettes glad i barn, han trives ikke veldig godt sammen med dem og har ikke tålmodigheten som trengs (i mine øyne). Og jeg ønsker ikke ett barn den følelsen det gir deg, når du har en forelder som hører innunder denne "kategorien".

Jeg er redd for at jeg ikke skal bli glad nok i barnet mitt, at jeg ikke skal være en god forelder fordi jeg ikke har tålmodigheten og forståelsen. Jeg ønsker ikke å sette ett barn til verden kun fordi samfunnet forventer det, eller for å håpe på at jeg har noen der for meg når jeg blir gammel.

Jeg håper at dersom jeg ombestemmer meg, at jeg vil ønske å adoptere! Fordi det allerede er så mange barn i verden som ikke har noen der for seg! Ønsker jeg meg barn en gang, så er det nok av barn som trenger foreldre! Om jeg da ønsker å føde selv, så er DET ett 100% egoistisk valg som kun blir tatt av hensyn til meg selv!!

Den eneste grunnen til at jeg kanskje kommer til å endre mening, er den dagen jeg ikke lenger missliker barn, den dagen jeg faktisk ser på meg selv som en som har lyst til å bruke tiden min på ett barn istedenfor det alt det jeg bruker tiden på idag, den dagen jeg er villig til stort sett aldri ha tid for meg selv, til å puste!

men jeg har vel noe av de samme "fordommene", jeg tenker nemlig lett at mennesker som ikke klarer å se annet en sitt eget valg som det eneste rette, er litt mindre i stand til å se forskjellene i verden!! Har litt mindre forståelse for mennesker som ikke fungerer helt som dem selv. Og du kan være sikker på at jeg har møtt mange av dem!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dessverre litt fordommer mot dem. Jeg anser dem som over gjennomsnittlig selvsentrerte og selvopptatte. Barn passer liksom ikke inn i den behagelige hverdagen.

Vel, jeg skjønner hvordan du tenker. I noen tilfeller kan det sikkert stemme. I andre tilfeller vet jeg at de som ikke velger å få barn er det motsatte av egoistisk, de velger nettopp å ikke få barn fordi de ikke er egoistiske. Så jeg vil hevde at det er alt for mange som får barn av egoistiske grunner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...