Gå til innhold

Lille hjertebarnet mitt har endelig kommet!


Batinna

Anbefalte innlegg

http://www.bt.no/forbruker/vitenskap/article39317.ece

Tydeligvis er SSB de rette personene å prate med. :)

For å være ærlig, jeg trodde dere var nordlendinger på grunn av barnenavnet. Men hvis dere liker det, så gå for det! Tror nok ikke ungen blir mobbet for det nei, unger blir fort vant med det meste. :)

Takk for artikkelen :) Og ja får ta kontakt med dem og høre :)

Du trodde jeg var nordlenning? Hehe, vel jeg er bosatt heeeelt sør og har alltid bodd her :fnise:

Det samme med min samboer :)

Ja, tror ikke jeg det er så ille. Og om ungen blir plaget har den hvertfall et norskt navn.. Satser på at det går bra.

Hvordan får du en følelse av hvor man kommer fra på bakgrunn av navnet? :gjeiper:

Lurer jeg og på. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hehe, fordommer, I guess. Mitt intrykk er bare at norlendinger bruker dobbeltnavn mye oftere enn resten av Norge, og ofte kombinasjoner som ikke er så vanlig (Kjenner selv en John Jøran fra Tromsø :P ). Det var ikke slemt ment :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye med graviditeten, selv om du tross alt har mindre enn halvparten av ukene igjen :fnise: Fant du ut det med 3D UL?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, fordommer, I guess. Mitt intrykk er bare at norlendinger bruker dobbeltnavn mye oftere enn resten av Norge, og ofte kombinasjoner som ikke er så vanlig (Kjenner selv en John Jøran fra Tromsø :P ). Det var ikke slemt ment :)

Hehe..Det er i så fall på bestemte steder. Her i Bodø er det mest enkeltnavn. Har kun en venninne tror jeg med dobbeltnavn. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, fordommer, I guess. Mitt intrykk er bare at norlendinger bruker dobbeltnavn mye oftere enn resten av Norge, og ofte kombinasjoner som ikke er så vanlig (Kjenner selv en John Jøran fra Tromsø :P ). Det var ikke slemt ment :)

Hehe nei for all del tok det ikke slemt ment! :)

Hehe morsomt, selv kjenner jeg ikke så mange nordover.

Er bare typisk min sørlandske familie med dobbeltnavn og familie navn. Mitt navn stammer fra min oldermor og min bestemor. :fnise:

Og alle mine søsken har også dobbeltnavn :fnise: (og familienavn)

Gratulerer så mye med graviditeten, selv om du tross alt har mindre enn halvparten av ukene igjen :fnise: Fant du ut det med 3D UL?

Tusen takk! :)

Ja, begynner å nærme seg nå altså :) Spennende!

Tenkte å høre når jeg alikevell skal til ultralyd i uke 26, hørte det uansett var lurt å vente til man var over 26, stemmer ikke det? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 2 uker senere...

Ja, blir spennende å se til uka!

Om de ikke gir meg det på sykehuset bestiller jeg time privat med en gang for 3D ultralyd :)

Er jo i uke 26 til uka igjen.

Spennende, gleder meg!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Da var nusselingen kommet, han kom faktisk på sin fars 20års fødselsdag!

Er jo helt utrolig! :))) 3 dager etter terminen den 15.11! (18.11.11)

Men dessverre ble han født med hjertesykdommen Fallots tetrade. Han er frisk og fin nå, men må opereres innen 3-6mnd om formen holder seg fin til den tid.

Ellers gikk fødselen kjempe fint, jeg fikk plutselig kjempe vondt en tidlig morgen etter en dusj. Jeg prøvde å sove det av meg ettersom jeg hadde hørt at det ville ta flere timer med veer før fødselen var i gang for førstegangsfødende. Men det ble vondere og vondere, og veene hadde korte mellomrom. Jeg ringte min samboer som var på jobb (5min unna) i hysteri og fortalte om smertene. Han sa han skulle komme hjem og at jeg måtte ringe fødestuen.

Jeg ringte fødestuen men fikk beskjed at jeg hadde fått feil nr. men at hun kanskje kunne hjelpe fordi om. Jeg fortalte hvordan det var og fikk veer i telefonen. Etter en stund kom vi i enighet at jeg skulle prøve å ta en dusj til for å roe meg og for å dempe smertene.

Da kom samboeren min hjem og jeg prøvde å dempe smertene ved å gå fram og tilbake, ja det hjalp faktisk for meg. Jeg fortalte han hva jeg hadde fått beskjed om, men sa jeg ikke orket styret med av og påkledning for å ta en dusj. Så jeg bare gikk fram og tilbake og snakket med han mens vi prøvde å få tak i sjofør. (Samboeren min har bare MC lappen for øyeblikket, så derfor trengte vi sjofør.) Vi hadde tidligere avtalt med hans mor at hun kunne kjøre, men hun var ikke til å få tak i. Jeg fikk ringt min mor og hun kom fra et lite tettsted som er i nabobyen hvor jeg bor, tar vel rundt en time å kjøre. Tilslutt fikk vi tak i mora til samboeren min og mamma kom etterhvert, jeg fortalte dem hva jeg hadde fått beskjed om på fødestuen. Veene ble stadig verre og tilslutt kastet jeg opp. Da ringte samboeren min fødestuen igjen og de tvang meg avgårde.

Da jeg kom inn var det så ille at jeg ikke greide å stå stille, etter endelig å få snakket med en jordmor fant jeg ut at de skulle gjøre klar en fødestue til meg med en gang! Fødselen var så godt som igang med 8cm åpning, ganske sjokkerende ettersom jeg kun hadde hatt smerter i rundt 2t før jeg kom dit.

Jeg var fast bestemt på at jeg ønsket epidural, men startet med lystgassen i fødestuen. Da jeg var på mitt "høyeste" av lystgass fikk jeg beskjed at jeg ikke ville rekke å få epidural. Da falt jeg ut i gråt, høy som en pære av smerte og lystgass. Og skrek ting som "jeg visste det, mamma hadde rett. Jeg ville ikke rekke å få epidural." Dette fordi mamma hadde fleipet om at jeg sikkert ikke ville rekke å få det under fødselen. Haha. Fødselen gikk utrolig bra ellers, jeg brukte ca. 2t bare før junior var ute. Samboeren min fikk klippet navlestrengen og var til god hjelp under hele fødselen.

Var helt når jeg først fikk junior opp på magen, hele livet mitt ble så godt som snudd på hodet da. Var den deiligste følelsen jeg noen gang har hatt.

Sjokket om at han hadde hjertefeil kom ikke før 3 dager senere, når legen hadde sin standard barnesjekk. Både jeg og samboeren min knakk en del sammen i gråt når vi fant ut at han hadde en bilyd på hjertet. Vi var svært sjokkerte også ettersom alt var fint med han på ultralyd, legesjekkende og til og med 3D ultralyden. Det er det verste jeg noengang har opplevd, det kan jeg ærlig innrømme.

Dagen etter ble vi sendt videre til et annet sykehus i Kristiansand. Vi ble deretter innlagt på intensiv avdelingen pga. hjertefeilen og at han var underernært som kan være et symptom på hjertefeilen. Det ble samme dag tatt ekko av hjertet hans og det var da legene fant ut at han hadde Fallots tetrade. Vi ble klart forklart hva hjertefeilen var og hva som skjedde senere med operasjon om 3-6mnd med mindre han blir dårlig og må opereres før.

Etter fem dager på intensiven fikk vi dra hjem, småen var blitt litt av en matmoms og spiste godt fra flaska. Han får både NAN og morsmelk som er pumpet ettersom han nå er så vant med flaska at det er vanskelig å gi han noe annet.

I morgen er småen en måned gammel, og de siste kontrollene har vist at han er fin i formen. Det eneste vi må være forsiktig med er å se etter tegn til anfall, det er min store angst for tiden! Min samboer fikk 14dager ekstra hjemme pga. dette, og vi skal på sjekk nå til tirsdag igjen for å ta ekko av hjertet. Og de skal utover det vurdere om min samboer kan få flere dager hjemme. Noe jeg så inderlig håper siden jeg ikke vil takle å være alene med småen pga. angst for anfallene! Om han ikke får fri vil jeg nok selv dra på jobb så han kan ta sin pappaperm. Jeg orker virkelig ikke sitte alene og være redd nå som han er så liten, og jeg vil heller ikke mase på folk om å være her. Men det blir nok lettere om noen måneder og etter operasjonen, da vil jeg føle meg tryggere.

Så dette var litt av en røff start for oss alle. Heldigvis har vi fått mye støtte. Men jeg skulle likt å snakke med noen som har vært igjennom dette tidligere, det er faktisk 70 barn hvert år som blir født med Fallots tetrade uten at dem vet årsaken til dette enda.

Om det er noen der ute som har vært gjennom dette før, ville jeg likt om dere tok kontakt direkte her eller via PM. Takk.

Endret av Batinna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye med den lille gutten din! :) Hvis han var født den 18 så er det vel på søndag han er en måned?

Skummelt med hjertesykdom! Men heldigvis får man veldig god oppfølgning. Håper alt blir å gå bra uten anfall. :)

Hvordan er det ellers å være mamma?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan får du en følelse av hvor man kommer fra på bakgrunn av navnet? :gjeiper:

Lurer jeg også på! :) Jeg er fra Nord og har en sønn med navnet Mikael Andre, er det også ett " Nord " navn?^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye med den lille gutten din! :) Hvis han var født den 18 så er det vel på søndag han er en måned?

Skummelt med hjertesykdom! Men heldigvis får man veldig god oppfølgning. Håper alt blir å gå bra uten anfall. :)

Hvordan er det ellers å være mamma?

Tusen takk, ja prøver å se positivt på det og at alt skal gå bra:)

Haha, ja du har helt rett.. Er nok for lite søvn her når jeg skrev at han er en mnd idag.

Bortsett fra det med søvnen og hjertesykdommen er det helt HERLIG å være mamma :) Du trives du og? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra du trives. Joda det er veldig fint å være mamma, men kolikken gjør meg veldig sliten og lei. Vil tro jeg blir å trives mer når kolikken gir seg. Det er såpass ille at jeg gruer meg til kveldene, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Annonse

Så bra du trives. Joda det er veldig fint å være mamma, men kolikken gjør meg veldig sliten og lei. Vil tro jeg blir å trives mer når kolikken gir seg. Det er såpass ille at jeg gruer meg til kveldene, hehe.

Huff såpass. Håper det går bedre nå, er jo en stund siden du skrev det!

Sorry sent svar, har bare vært så utrolig mye i det siste!

Slet veldig på nettene de første månedene vi og, lillegutt fikk overstimulert mororefleks-anfall, eller skrekkanfall som de kaller det. Var helt forferdelig, tok lang tid før de fant utav det. Var ikke mye søvn de nettene på oss, vi satt oppe vær vår natt og passet på han. Var stadig innlagt på sykehus, og de fant ikke utav hva det var. Var først en barnelege som sa hva det var.

Men lillegutt har ikke dette lenger og sover HEEEELE natta nå, utrolig deilig :) sover fra 9 til 9, ofte med en lite måltid ved midnatt, men så sovner han igjen. Er en ren drøm! Hvordan er det med din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte det var på tide med en liten oppdatering. Har skjedd så utrolig mye i det siste, har rukket å oppdatere en blogg jeg har dedikert til livet med Odd Vito, men har ikke fått oppdatert her :(

Vel, den siste tiden har vi stadig værrt innlagt på sykehus, grunnet overstimulert mororefleks (skrekkanfall) og dårlig matlyst for lillegutt. Vi har også nylig flyttet, og tiden den bare flyr!

Kan ikke tro at lillegutt faktisk blir 5mnd om ikke så lenge.

Lillegutt sover fortiden hele natten, fra 9-9 ca. han har somregel et mellommåltid ved midnatt men sovner ganske fort igjen. Utrolig deilig.

Ellers har han en strålende vektoppgang! Veide 8160g sist mnd og var 66cm. Går i gjennomsnitt opp litt over 1kg i mnd. Helt strålende! Vi er jevnlig på kontroll ca. hver tredje uke pga. hjertefeilen. Og metningen er OK! Blir nok å inn på rikshospitalet for operasjon i mai eller juni om han ikke holder seg like fin som nå. Blir spennende å se når vi skal inn, selvom vi gruer oss som bare det!

Er det flere enn dere som har mammablogg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja! Du hadde vist falt ut av mine innlegg, så jeg måtte gå inn på dagboken din da jeg så du hadde skrevet inne hos meg.

Høres skullemt ut dette med hjertefeilen. Men håper prognosene er gode? Det er i alle fall bra dere får god oppfølgning. Hva ca ligger metningen på, sånn i gjennomsnitt? O hadde forrsten dårlig metning første tiden etter fødsel, og havnet på intensiven pga det. Men det tok seg fort opp igjen.

Ellers så er jo kolikken gått over. Den fikk over på tomånedersdagen hans. Som dugg for solen! Dagen før han ble to mnd var det magevondt som vanlig på kvelden, men plutselig dagen etterpå, så var han helt smertefri, og for første gang gikk det å legge han uten at han var utmattet av gråt og smerte! :)

Høres ut som deilige netter dere har! Er bra gutten deres er såpass "flink" til å sove godt om natten, spesielt med tanke på diagnosen hans.

Jeg har ikke mammablogg, men vil gjerne lese din? Jeg vet egentlig ikke hva jeg skulle gjort med en blogg. Har hatt en blogg (eller har) som handler om hunden vår (han pluss alle søsken har egen blogg, en måte å følge kullsøsken og slikt), og den har jeg oppdatert to ganger på ett år tror jeg. De første månedene var jeg flink, men..Så å skulle ha en skikkelig blogg med daglige oppdateringer med bilder og interessante ting å skirive om, tror jeg ikke jeg hadde klart å opprettholde. :gjeiper:

Guttene våre veier ca det samme da. Bare at min er lenger enn din. :) Han er i alle fall 70 cm, men mulig han er enda litt lenger. Skal få målt han neste gang jeg drar på helsestasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Se der ja! Du hadde vist falt ut av mine innlegg, så jeg måtte gå inn på dagboken din da jeg så du hadde skrevet inne hos meg.

Høres skullemt ut dette med hjertefeilen. Men håper prognosene er gode? Det er i alle fall bra dere får god oppfølgning. Hva ca ligger metningen på, sånn i gjennomsnitt? O hadde forrsten dårlig metning første tiden etter fødsel, og havnet på intensiven pga det. Men det tok seg fort opp igjen.

Ellers så er jo kolikken gått over. Den fikk over på tomånedersdagen hans. Som dugg for solen! Dagen før han ble to mnd var det magevondt som vanlig på kvelden, men plutselig dagen etterpå, så var han helt smertefri, og for første gang gikk det å legge han uten at han var utmattet av gråt og smerte! :)

Høres ut som deilige netter dere har! Er bra gutten deres er såpass "flink" til å sove godt om natten, spesielt med tanke på diagnosen hans.

Jeg har ikke mammablogg, men vil gjerne lese din? Jeg vet egentlig ikke hva jeg skulle gjort med en blogg. Har hatt en blogg (eller har) som handler om hunden vår (han pluss alle søsken har egen blogg, en måte å følge kullsøsken og slikt), og den har jeg oppdatert to ganger på ett år tror jeg. De første månedene var jeg flink, men..Så å skulle ha en skikkelig blogg med daglige oppdateringer med bilder og interessante ting å skirive om, tror jeg ikke jeg hadde klart å opprettholde. :gjeiper:

Guttene våre veier ca det samme da. Bare at min er lenger enn din. :) Han er i alle fall 70 cm, men mulig han er enda litt lenger. Skal få målt han neste gang jeg drar på helsestasjonen.

Ja, var og er fortsatt veldig skummelt. Men, det går nok fint :) Er umulig å se at gutten er syk foreløpig. Det eneste må være at han blir fort andpusten, ellers er han kjempe snill! Smiler og ler dagen lang, spiser godt og sover på natta :)

Metninga ligger nok på et gjennomsnitt av 87 tenker jeg. Dette er langt ifra ille for en i han sin situasjon. Så nå sitter vi egentlig bare å venter på at legene vil ta han inn, når han faller i metning.. huff... Å, så skummelt. Bra det gikk fint for din lille. Hva hadde han i metning?

Jøss, så flott! Virker ikke noe greit med kolikk. Her har det heldigvis ikke vært noe tegn til det. Men, nå bruker vi en veldig god morsmelkerstatning. Den er dyr og man trenger respept. Men, i vårt tilfelle fikk vi dekket det av NAV :)

Ja, han er så flink til å sove om nettene at alle er helt sjokkerte! Han er en utrolig snill og god gutt! :)

Du finner min blogg på www.nuffsaid.no om interesse! :) Er jo så morsomt å blogge! :) Elsker å legge ut bilder og blogge om hvordan det går med lillegutt. Har ikke så mange lesere men, er vel rundt 400 i mnd bare, men familie og venner setter pris på oppdateringene mine, så da er det moro :) Oppdaterer ikke så veldig ofte, men skriver om det har skjedd noe spennende :) Si ifra hvis du skaffer deg en blogg :) hadde vært morsomt å lese og sett noen bilder! :)

Jøss :) Ja, nå er jeg ikke så altfor høy selv, så har ikke høye forventninger for lengden hans for å si det slik, hehe. Men, håper han blir like høy som faren sin. :) Krysser fingrene, hehe.

Er du og faren til O høye? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ikke husker helt feil, så var vel metningen til O på 89 eller noe sånt. Var litt i ørska på det tidspunktet, kan du si.. :sjenert:

Vi er begge høye ja. Jeg er 174 og han er 195, så at O er lengre enn gjennomsnittet var i grunn forentet :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Nå er lillegutt endelig operert! Har skjedd så mye i det siste at jeg vet ikke hvor jeg skal starte!

Dere kan finne full oppdatering på bloggen min om interesse, gå til www.nuffsaid.no

Jeg ble også ukenshistorie på Mammanett.no! Les den litt forkorta historien om Odd Vito:

mammanett.jpg

Alt fint nå, lillegutt har humøret med seg som alltid. Han har ikke fått smertestillende på 2 dager! Og klager ikke. Det er nå ca. 4uker til vi kan bære han normalt igjen, blir deilig når ventetiden er over :jepp:

*Phuh* Deilig å få alt overstått! :kgbaby:

Endret av Batinna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ikke husker helt feil, så var vel metningen til O på 89 eller noe sånt. Var litt i ørska på det tidspunktet, kan du si.. :sjenert:

Vi er begge høye ja. Jeg er 174 og han er 195, så at O er lengre enn gjennomsnittet var i grunn forentet :jepp:

Ah, huff. Tenker det var ekkelt! Bra den ble stabil og høy igjen! :)

Lillegutt sin metning var så lav som på 60-70tallet før operasjon, som jeg nevnte ovenfor, kan tro jeg var stressa og deprimert den tida. Er så glad han er "frisk" nå :)

Hehe, høye altså! :) Da skjønner jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...