Gå til innhold

Lille hjertebarnet mitt har endelig kommet!


Batinna

Anbefalte innlegg

Har aldri hatt noe særlig dagbok siden jeg var liten, så tenkte det ville være moro dette.

Denne tingen med svangerskap er ganske svær for meg, så tenkte å dele alt ifra opp og ned turer her :)

Litt om oss

Vi er begge 19år, blir 20år i år. Vi er også begge lærlinger innenfor samme fag. :)

Vi har vært sammen i 1år og 2mnd nesten. Har vært samboer i 11mnd ca.

Bekjente i ca. 2år grunnet studie :)

Jeg er nå 22 uker på vei nå, og har termin 15.11.11 :)

Hvordan vi fant det ut

Jeg fikk en ganske merkelig måte å finne ut at jeg var gravid på, jeg hadde tannverk en stund og bestemte meg for å fjerne den irriterende visdomstannen jeg hadde smerter i.

Etter den var fjernet fikk jeg en ekstrem kvalme og sluttet med alt ifra nikotin til koffein på dagen! (Jeg føler meg fortsatt veldig der)

Jeg var dårlig lenge og prøvde å få legetime, familien min mente på at kvalmen kom pga. graviditet. Men jeg tenkte den kom pga. tannlegen og at jeg følte jeg fortsatt hadde betennelse smak i munnen etter visdomstannen.

Jeg gikk tilslutt med på å ta en graviditetstest før jeg gikk til legen, jeg gjordet det og testet positivt!

Dette kom selvfølgelig som et sjokk for både meg selv og min samboer, vi hadde jo ikke planlagt dette. Vi bor jo i en ikke-barnvennelig leilighet med masse trapper og er begge lærlinger.

Diskusjon og støtte

Først diskuterte vi dette og ville ta abort, men jo mer vi snakket om den lille spiren jo mer fikk vi lyst til å beholde den. Vi ville jo ikke "drepe" det vi ville bli mest glad i hele verden. Men vi spurte oss selv om vi var klar til å bli foreldre i en alder av 19 begge to med lav inntekt som lærlinger. Men bestemte oss for å beholde og informere familie og venner.

Familie og venner har vært til en stor støtte for oss, alle har vært veldig positive og de alle sammen er enige om at vi passer som foreldre selvom vi da bare hadde vært sammen i 10 måneder ca.

Tiden derpå

Jo mer vi snakket om det jo mer gledet vi oss, dessverre fikk vi begge en tid hvor vi igjen startet å tenke på hvordan dette ville gå. Og gruet oss litt.

Jeg slet lenge med kvalmen også, men ble heldigvis sykemeldt en månedstid, rett før og etter påsketiden.

Nå er jeg tilbake for fult på jobb igjen uten så mye kvalme - det eneste er at jeg må ta en måned ekstra med lærling tid pga. mitt fravær var så stort.

De gode tidene!

Heldigvis forandret disse tvilsomme følelsene seg fort!

Etter igår hvor vi var på ultralyd å så denne lille skapningen rulle salto i magen endret alt av følelser seg fullstendig!

Jeg føler meg som verdens lykkeligste og heldigste person som sitter i denne situasjonen jeg gjør nå, jeg har fått godkjennelse fra jobben som lærling og med å få utsettelse et år, og vi skal nå søke etter lån til hus/leilighet som banken mente ville gå fint og alt ser ut til å gå strålende.

Vi ble veldig overrasket når vi først fikk vite at jeg var 5 måneder på vei istedet for 4!

Jeg hadde altså greid å gjøre feilberegninger med min lege før ultralyden og vi fikk heldigvis rettet dette opp.

Så termindatoen ble endret fra 1.desember til 15. november som er 3 dager før bursdagen til min samboer!

Vi fant også ut at det sannsynligvis ville bli gutt, noe min samboer ble veldig glad for :)

Fars mening

Jeg har hørt om mange unge fedre som fortviler over å være i en slik situasjon, men min samboer gleder seg nesten mer enn meg! Det er så utrolig godt at vi begge er så positive til det! :)

Planer framover

Nå skal vi til ultralyd om en måned igjen - legen informerte at det var mye fostervann, noe hun ville sjekke om en måned. Derfor fikk vi ultralyd den 9.august.

Håper også senere jeg får sjangsen til å få 3D ultralyd, virker utrolig moro!

Siste ultralyd lå dessverre babyen med bakhodet opp, og vi fikk ikke sett fjeset.

Men er bare 4 uker til jeg får se den igjen, kan ikke vente!

Navnevalg

Vi har også tenkt på navn,

om det skulle bli jente tenkte vi på navnet Inger Naomi.

Inger stammer fra min samboers mor og Naomi stammer fra min oldermor.

Om det skulle bli gutt tenkte vi navnet Odd Vito.

Odd stammer fra faren til min samboer og Vito er et gammelt italiensk navn vi begge likte.

Selv vet jeg ikke om Vito er lov å bruke i Norge? Noen som vet?

Første livstegn?

Vi gleder oss hvertfall stort! Idag kjente jeg faktisk de første livtegnene også!

Små spark i magen!

Vi har tidligere følt vi begge kjente hjerteslag fra magen, men det er usikkert.

-----

Kommer nok mer når det faller seg naturlig ;)

Endret av Batinna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har to spørsmål jeg så gjerne skulle hatt besvart:

- Noen som vet om Vito er lov å bruke som navn i norge?

- Når kan man få 3D ultralyd? Jeg skal til ultralyd igjen når jeg er på min 26.måned, er dette noe jeg kan få på sykehus da?

Eller må det spesial bestilles på sykehus/privat?

Er den for liten til å kunne få sett ordentlig med 3D?

Hva er prisen privat?

Tusen takk for svar! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp våknet med store smerter i tannkjøtt og visdomstann.

Snakket med tannlege forrige uke som fortalte at tannkjøttet ville bli ekstra sårbart under graviditeten.

De kunne ikke gjøre noe annet med visdomstannen enn å sprøyte inn 3 sprøyter med saltvann for å rense skikkelig. :snurt:

Deretter pusser jeg skikkelig 2 ganger daglig med 2 tannbørster og skylder med Corsodyl som hjelper mot betent og irritert tannkjøtt.

Må ta resten etter jeg har fått lille junior når jeg selv orker.

Men er verdt det, ville ikke skadet junior på noe som helst måte kun for en irritert visdomstann!

Kjenner ikke så mye liv enda, dessverre. Synes det er litt trist.

Men på ultralyden var det heldigvis mye liv å se! :D

Har heldigvis ingen smerter heller, noe jeg er veldig glad for!

Vel, nå får jeg snart prøve å legge meg igjen. Får se hvor lenge tannsmertene holder meg våken idag, glad det er helg. :natti:

God helg alle sammen!

Endret av Batinna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innom og hilser på deg jeg og :D Koselig at du og skal få en liten prins da <3 Heldige vi er :rodmer: Og så er vi jo ikke så langt fra i alder heller :D

Hva er det du er lærling som? :)

Huff, ikke godt med vondt i munnen. Håper det blir bedre etter hvert :) Hva gjør vi ikke for de små i magen :rodmer:

Snart kjenner du mye liv. Her er det veldig varrierende. Kan kjenne ekstremt mye en dag for så å ikke kjenne noe neste. Men han er en kraftplugg og vi ser sparkene hans tydelig på utsiden om han først bestemmer seg for å si hei :D

Ha en fin kveld :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innom og hilser på deg jeg og :D Koselig at du og skal få en liten prins da <3 Heldige vi er :rodmer: Og så er vi jo ikke så langt fra i alder heller :D

Hva er det du er lærling som? :)

Huff, ikke godt med vondt i munnen. Håper det blir bedre etter hvert :) Hva gjør vi ikke for de små i magen :rodmer:

Snart kjenner du mye liv. Her er det veldig varrierende. Kan kjenne ekstremt mye en dag for så å ikke kjenne noe neste. Men han er en kraftplugg og vi ser sparkene hans tydelig på utsiden om han først bestemmer seg for å si hei :D

Ha en fin kveld :)

Så koselig, tusen takk :) Ja er ikke vi heldige? :rodmer:

Ah, spennende :D Hvor gammel er du?

Jeg er lærling innenfor IT akkurat nå, planlegger å kanskje søke som sekretær eller noe i framtiden :)

Ser dessverre ikke så mye framtid innenfor IT support som jeg hadde håpet på.

Jobber/studerer du selv? :)

Nei hva gjør vi ikke for de små? :rodmer:

Tror nok jeg overlever, irriterer heldigvis mer enn det gjør vondt :fnise:

Ah, så koselig :D håper virkelig det blir slik her og senere! :rodmer:

Her er det nesten helt stille, og å gi noen spark til faren sin er lille nurket i magen ikke interessert i :fnise: Uansett hvor fort han far løper for å kjenne :fnise:

Takktakk, sent svar her men du får ha en fin formiddag! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fått kommet meg på jobb, ble å gå til jobb idag.

Deilig, heldigvis opphold når jeg gikk :fnise:

Men på turen fikk jeg smerter i magen, nesten som leverhogg.

Smertene forsvant heldigvis fort!

Og når jeg kom på jobb fant jeg ut at jeg blødde neseblod.

Har vært endel forkjølet i det siste (noe mange av mine bekjente også har vært) men føler meg ikke ille nå, håper ikke det er farlig. :snurt:

Skal snart til lege igjen, så får spørre da.

Får håpe resten av dagen blir fin og smertefri. :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heihei! Da fikk jeg somlet meg hit! Så ikke du hadde dagbok før i dag, men..Nå er den jo ikke mange dagene gammel, da. :)

Koselig å lese hvordan det hele gikk seg til. Er nok bra mange uplanlagte graviditeter rundt omkring, men de blir jo ikke mindre ønsket av den grunn. :)

Håper du får skikkelig sterke spark snart, det er veldig koselig! Ang. å kjenne hjerteslag i magen så går nok ikke det an. :) Det er nok din egen puls du har kjent, da det er veldig mye blodgjennomstrøing i livmoren nå som du er gravid. Barnets puls går rett og slett ikke an å kjenne gjennom magen. :)

Kjipt med irritert visdomstann da. Vet ikke hvordan det føles, da jeg har vært heldig å ha akkurat plass til mine, så den slapp jeg. :)

Ha en fin dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i Norge holder du til? med tanke på 3D ultralyd.

Her i Vestfold får vi bare 3D hvis vi tar det privat, og vi kan forsåvidt ta det fra vi finner ut av vi er gravid, men det er jo rimelig bortkastet. Jeg tror nok at hvor lenger du venter, hvor bedre blir 3D bildene :).

Og jeg sjekket ssb.no : 11 menn har Vito som første fornavn, 7 menn har Vito som eneste fornavn. Så joda, det er nok lov ;). Det meste er lov når det gjelder navn i Norge, det eneste som jeg kan komme på som ikke er lov er Vidkun :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hvor jeg bor må det tas privat i alle fall. Tror ikke de har 3D på sykeshuet, i så fall brukes det kun ved spesielle tilfeller.

Det kan alltid komme nye regler om navn, så kan være greit å sjekke det opp før man døper barnet. På babyverden var det noen som døpte barnet før de fikk godkjenning av barnet. Navnet ble ikke godkjent, og det ble dermed en laaang kamp for å få beholde det. :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hvor jeg bor må det tas privat i alle fall. Tror ikke de har 3D på sykeshuet, i så fall brukes det kun ved spesielle tilfeller.

Det kan alltid komme nye regler om navn, så kan være greit å sjekke det opp før man døper barnet. På babyverden var det noen som døpte barnet før de fikk godkjenning av barnet. Navnet ble ikke godkjent, og det ble dermed en laaang kamp for å få beholde det. :gjeiper:

hvilket navn? :popcorn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihei! Da fikk jeg somlet meg hit! Så ikke du hadde dagbok før i dag, men..Nå er den jo ikke mange dagene gammel, da. :)

Koselig å lese hvordan det hele gikk seg til. Er nok bra mange uplanlagte graviditeter rundt omkring, men de blir jo ikke mindre ønsket av den grunn. :)

Håper du får skikkelig sterke spark snart, det er veldig koselig! Ang. å kjenne hjerteslag i magen så går nok ikke det an. :) Det er nok din egen puls du har kjent, da det er veldig mye blodgjennomstrøing i livmoren nå som du er gravid. Barnets puls går rett og slett ikke an å kjenne gjennom magen. :)

Kjipt med irritert visdomstann da. Vet ikke hvordan det føles, da jeg har vært heldig å ha akkurat plass til mine, så den slapp jeg. :)

Ha en fin dag!

Heihei, tusen takk for at du stakk innom :)

Nei sant så sant, blir vel nesten aldri en helt "perfekt" tid å bli foreldre på. Og dem som først mener det er perfekt forstår vel siden at det kanskje ikke var det. Eller man kan jo være heldig da :)

Ja, den har sparket som en gal nå i det siste, kjempe moro!

Nei dette med hjerteslagene forstod jeg på hun jeg var hos UL til at ikke stemte ja.

Har bare aldri kjent noe puls gjennom magen før så var litt vittig.

Ah herlig :) Heldigvis har det gitt seg nå, hjalp virkelig det tannlegen anbefalte med skyllingsmiddel ++ Herlig!

Hvor i Norge holder du til? med tanke på 3D ultralyd.

Her i Vestfold får vi bare 3D hvis vi tar det privat, og vi kan forsåvidt ta det fra vi finner ut av vi er gravid, men det er jo rimelig bortkastet. Jeg tror nok at hvor lenger du venter, hvor bedre blir 3D bildene :).

Og jeg sjekket ssb.no : 11 menn har Vito som første fornavn, 7 menn har Vito som eneste fornavn. Så joda, det er nok lov ;). Det meste er lov når det gjelder navn i Norge, det eneste som jeg kan komme på som ikke er lov er Vidkun :)

Jeg hører til i Arendal, snakket sist med hun på sykehuset som jeg var hos UL hos, hun sa de hadde det men dette ikke var kjent for henne.

Og alle andre som har snakket om det har gått privat ja, så får vel bestille en time privat jeg også :)

Jeg håper virkelig det. Hadde vært moro å hatt det navnet, men går det ikke så går det ikke :)

Er bare så merkelig med navn, Stein er jo heller ikke lov lenger har jeg hørt. Forundrer meg.

Her hvor jeg bor må det tas privat i alle fall. Tror ikke de har 3D på sykeshuet, i så fall brukes det kun ved spesielle tilfeller.

Det kan alltid komme nye regler om navn, så kan være greit å sjekke det opp før man døper barnet. På babyverden var det noen som døpte barnet før de fikk godkjenning av barnet. Navnet ble ikke godkjent, og det ble dermed en laaang kamp for å få beholde det. :gjeiper:

Ja, jeg forhører meg en siste gang når jeg er der i uke 26 - om det ikke er aktuelt da gjør jeg det privat :)

Ja, må finne utav det - får bare håpe det er lov så jeg slepper en laaang kamp for det :fnise:

Neida, velger nok bare et annet navn da, hehe.

Det var det da, hehe..Kan se om jeg finner artikkelen. :)

Edit: Jeg fant! :)

http://www.babyverden.no/Baby/Leserhistorier/Navnetrobbel-for-nydopte-Bjoran/

Huff stress for foreldrene.

Men bra det ordnet seg til slutt! Tenker det blir litt av en fortelling til ungen når den blir større :fnise:

Merkelig hvor strenge norge er iforhold til amerika f.eks.

Der bytter de jo etternavn med fornavn og jentenavn med guttenavn og masse tull. Haha :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes i grunn det er like greit at Norge er strenge på det. Babyene skal jo tross alt ha navnene resten av livet sitt, så er jammen godt at noen av de værste navnene ikke godkjennes. Men visse navn skjønner jeg ikke hvorfor ikke er lov, men det er nå så. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes i grunn det er like greit at Norge er strenge på det. Babyene skal jo tross alt ha navnene resten av livet sitt, så er jammen godt at noen av de værste navnene ikke godkjennes. Men visse navn skjønner jeg ikke hvorfor ikke er lov, men det er nå så. :)

Enig der, sist jeg sjekket så har jo norge gjort det fritt når det gjelder navnebytte i en voksenalder.

Kjenner folk som har plusset på en 10-11 navn (noe ikke jeg skjønner meg på.)

Men var veldig populært å skryte av, så :fnise:

Endret av Batinna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det med at Stein ikke er lov er bare tull. Jeg har hørt det mange ganger at naturnavn ikke er lov lenger, som f.eks: Stein, Bjørn, Sol, Siv osv. Men det er visst bare tull.

Navneloven.

Som jeg har skjønt det så er det to ting som er ulovlig når det gjelder navn:

1) Man kan ikke lage nye fornavn, eller bruke etternavn som fornavn.

2) Navnet må ikke være en betydelig ulempe for barnet. (DVS. Vidkun, Hitler osv)

Og siden Vito er brukt av over 5 stk i Norge, så burde ikke dette være noe problem da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det med at Stein ikke er lov er bare tull. Jeg har hørt det mange ganger at naturnavn ikke er lov lenger, som f.eks: Stein, Bjørn, Sol, Siv osv. Men det er visst bare tull.

Navneloven.

Som jeg har skjønt det så er det to ting som er ulovlig når det gjelder navn:

1) Man kan ikke lage nye fornavn, eller bruke etternavn som fornavn.

2) Navnet må ikke være en betydelig ulempe for barnet. (DVS. Vidkun, Hitler osv)

Og siden Vito er brukt av over 5 stk i Norge, så burde ikke dette være noe problem da :)

Takk, håper virkelig det stemmer! :)

Vet ikke helt hvem jeg skal kunne få dette 100% bekreftet fra?

Eller burde jeg bare satse på at det er lov å døpe barnet med Vito?

Kunne jeg spurt om deres mening til navnet forresten, liker det veldig siden det er italiensk. Men passer det virkelig i norge?

VI-TO, tror dere barnet vil bli mobbet med et sånn navn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tjaa..Vito er ikke noe jeg ville ha valgt selv, tror jeg. Men kan ikke tenke meg til at barnet blir mobbet for å hete Vito? Det blir i så fall sikkert bare sånn kompismobbing når barnet er eldre og guttene har sett på Italienske mafia-filmer, hehe. Det er fra slike filmer jeg assosierer navnet, og det er vel derfor det virker litt anderledes for meg. Men skal man prøve å kun høre på selve navnet og ikke assosiasjonene så er det jo et fint navn, og et veldig stort pluss at det ikke er så alt for mange som heter det. :)

Jeg er fan av å ha navn på barne som ikke alle heter nå til dags. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjaa..Vito er ikke noe jeg ville ha valgt selv, tror jeg. Men kan ikke tenke meg til at barnet blir mobbet for å hete Vito? Det blir i så fall sikkert bare sånn kompismobbing når barnet er eldre og guttene har sett på Italienske mafia-filmer, hehe. Det er fra slike filmer jeg assosierer navnet, og det er vel derfor det virker litt anderledes for meg. Men skal man prøve å kun høre på selve navnet og ikke assosiasjonene så er det jo et fint navn, og et veldig stort pluss at det ikke er så alt for mange som heter det. :)

Jeg er fan av å ha navn på barne som ikke alle heter nå til dags. :jepp:

Hehe, ja nå er det faren som har sine mafia interesser. Eller synes filmene og hvordan dem støtter familiene opp er fascinerende.

Nei jeg må si jeg ble ytterst sjokkert når de eldste i min familie ikke nevnte noe som at ungen vil bli mobbet i sin barndom for navnet. Trodde virkelig det skulle komme.

Er også veldig glad i navn som ikke alle har.

Og Odd blir uansett fornavnet, vi ønsket bare et ekstra navn til å "krydre" det litt mer opp.

Så kan ungen selv velge om han vil bli kalt Odd eller Odd Vito :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.bt.no/forbruker/vitenskap/article39317.ece

Tydeligvis er SSB de rette personene å prate med. :)

For å være ærlig, jeg trodde dere var nordlendinger på grunn av barnenavnet. Men hvis dere liker det, så gå for det! Tror nok ikke ungen blir mobbet for det nei, unger blir fort vant med det meste. :)

Hvordan får du en følelse av hvor man kommer fra på bakgrunn av navnet? :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...