Gå til innhold

Klamydiatest

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nå er det vel ikke innen billeddiagnostikk de store køene i helsevesenet skabes?

Jeg kan i hvert fall aldri huske at det har vært nevneverdig ventetid for slike undersøkelser.

Når vi snakker om behandling, derimot, er det køer. Men det er jo en helt irrelevant problemstilling i denne sammenhengen.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Nå er det vel ikke innen billeddiagnostikk de store køene i helsevesenet skabes?

Jeg kan i hvert fall aldri huske at det har vært nevneverdig ventetid for slike undersøkelser.

Når vi snakker om behandling, derimot, er det køer. Men det er jo en helt irrelevant problemstilling i denne sammenhengen.

Her er det glatt et par måneders ventetid hos gynekolog, og det vil være samme personen som "bindes opp".

Og hvor lenge tror du at det vil fortsette å være korte køer om det pløyes inn stadig flere undersøkelser? At UL bør være standard på en vanlig GU, ja. Det ville trolig avdekket mengder av PCO ol før det ble forverret. Men fra det, til å antyde at UL bør benyttes mer eller mindre rutinemessig pga klamydia er overdrevent.

Skrevet

Jeg snakker ikke om rutinemessig UL, men om en konkret forespørsel. Uansett vil ikke disse undersøkelsene ha høy prioritet, og dessuten er det en del gynekologer som har eget utstyr (ofte private), og derved ikke binder opp ressurser på dette.

Hvis man er bekymret for, eller har grund til å mistenke at man har fertilitetsproblemer, skal man tages på alvor. Mener du at par som sliter med fertiliteten heller ikke skal utredes, for ikke å skabe køer? Skal man la være å la seg undersøke bare fordi man er redd for å binde opp ressurser?

Er det ikke bedre å la legen ta stilling til dette?

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg snakker ikke om rutinemessig UL, men om en konkret forespørsel. Uansett vil ikke disse undersøkelsene ha høy prioritet, og dessuten er det en del gynekologer som har eget utstyr (ofte private), og derved ikke binder opp ressurser på dette.

Hvis man er bekymret for, eller har grund til å mistenke at man har fertilitetsproblemer, skal man tages på alvor. Mener du at par som sliter med fertiliteten heller ikke skal utredes, for ikke å skabe køer? Skal man la være å la seg undersøke bare fordi man er redd for å binde opp ressurser?

Er det ikke bedre å la legen ta stilling til dette?

Jeg reagerer på at du fyrer opp under en frykt, og ordlegger deg i en retning som gjør at det er svært lett å tolke det som at TS har grunn til å be om UL, på et svært tynt grunnlag.

For realistisk sett? Slik jeg forstår henne er hun i samme situasjon som jeg er. Siste mulige risikable partner er flere år tilbake, og klamydia brenner ofte ut av seg selv. Ingen symptomer, og hun har i tillegg født et barn (med forbehold om at dette kan være KS), som ikke har hatt symptomer.

Har hun grunn til å være bekymret har de aller fleste som har fått dokumentert klamydia en betydelig større grunn til panikk.

Så ja, jeg reagerer på at det gis intrykk av at dette er noe hun har grunn til å be om hos legen, på samme måte som om jeg hadde reagert på om noen med et tilfeldig migreneanfall skulle blitt utredet for hjernesvulster. Men jeg har ingen problemer med at folk betaler for private undersøkelser, uavhengig av årsak.

Skrevet

Jeg har da ikke sagt hun har grund til å være bekymret?

Men at hvis hun er bekymret, så går det an å få det undersøkt. Samtidig skrev jeg da til vitterlighet at hun sannsynligvis ikke er steril.

Gjest Gjest
Skrevet

Sannsynligvis er du ikke steril. Med mindre du har gjennomgått mange chlamydiainfeksjoner før. Men anbefaler å sjekke det.

Hvis du er redd for evt. sterilitet, så sjekk med gynekologen.

Skrevet

...anbefaler å sjekke det, fordi hun uttrykte bekymring.

Ved en sjekk blir denne bekymringen sannsynligvis borte. Hele poenget med at jeg begynte å svare i denne tråden igjen, var for å gjôre oppmerksom på at man faktisk KAN få svar på dette, og det ganske raskt og enkelt.

Det er mye bedre å få svar, enn å engste seg, kanskje (sannsynligvis) også uten grund. Dette er ingen skremselspropaganda. Man ordlegger seg kanskje ikke alltid like smart, men hovedpoenget her er:

Ved mistanke om at man KAN ha, eller ha hatt, chlamydia, bør man sjekke dette, fordi det er en (relativt liten, men reell) chanse for at sykdommen kan utvikle noen følgetilstander som er lette å unngå ved adekvat intervensjon.

Dersom man har noen uro for at noe kan ha skjedd, er det greit å vite at man kan få et svar hos gynekologen. Jeg tror heller ikke sannsynligheten for noe sequele i dette tilfellet er særlig stor, men det er da greit å få klarhet i noe man engster seg for? Det sannsynlige utfallet er at angsten viser seg å være ubegrundet.

Det er bedre å oppsøke lege en gang for mye, enn en gang for lite.

• 8 måneder senere...
Gjest BlueRaven
Skrevet

Man kan få kjøpt klamydiatest hos Unilabs.

Da får man tilsendt testen i posten. Dette koster bare 395kr og du slipper å dra til legen! Jeg synes ihvertfall denne løsningen fungerte veldig bra! Anbefales sterkt. Her er link til den beste klamydiatesten. :jepp:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...