Gå til innhold

Klamydiatest

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som vet hvilke apotek man kan få kjøpt klamydiatester på? Her er det opp til en mnd ventetid hos legen. Vet man kan sende urinprøver i posten til private aktører, men hadde vært veldig greit om jeg bare fikk kjøpt det på et apotek.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjapt søk på google så kan det se ut som det ikke selges lengre

LINK

Nå vet ikke jeg hvor gammel du er, men evt så kan du jo reise på helsestasjon for ungdom - der er det gratis og teste seg. Evt få en akuttime hos lege (klamydia er jo en lidelse som bør få behandling snarest)

Skrevet

Kjapt søk på google så kan det se ut som det ikke selges lengre

LINK

Nå vet ikke jeg hvor gammel du er, men evt så kan du jo reise på helsestasjon for ungdom - der er det gratis og teste seg. Evt få en akuttime hos lege (klamydia er jo en lidelse som bør få behandling snarest)

Avhengig av hvor i landet du bor, så finnes det klinikker som ordner sånt ved drop-in, f. eks. Olafia-klinikken i Oslo.

Det er nokså hensiktsløst med en hjemmetest, fordi behandlingen krever et reseptbelagt medikament, og sykdommen er meldepliktig. Du må derfor til lege, hvis du har mistanke om at du kan ha dette.

Du skal ikke vente. Chlamydia kan gjøre deg steril hvis du går med det for lenge, selv om du ikke har symptomer. Dessuten KAN det oppstå sekundære komplikasjoner du ikke har lyst på.

Gå og sjekk dette snarest. Å få påvist Chlamydia er ikke skummelt, og behandlingen er meget enkel.

AnonymBruker
Skrevet

Du skal ikke vente. Chlamydia kan gjøre deg steril hvis du går med det for lenge, selv om du ikke har symptomer. Dessuten KAN det oppstå sekundære komplikasjoner du ikke har lyst på.

Steriliteten er en sekundær komplikasjon.

Det er veldig usannsynlig at man blir steril av klamydia uten å merke det, da steriliteten kommer av at egglederne blir betente - dette gjør vondt.

Det er selvsagt lurt å teste seg, men det er ingen grunn til å skremme jenta heller.

Skrevet

Det er veldig usannsynlig at man blir steril av klamydia uten å merke det, da steriliteten kommer av at egglederne blir betente - dette gjør vondt.

Det er selvsagt lurt å teste seg, men det er ingen grunn til å skremme jenta heller.

Steriliteten kan gjerne komme uten at man har fått symptomer. Det er ingen automatikk i at det medfølger smerter her. Dessverre.

Det er ikke meningen å skremme, men er det mistanke om smitte, bør man for sin egen del få klarhet i det fort.

AnonymBruker
Skrevet

Steriliteten kan gjerne komme uten at man har fått symptomer. Det er ingen automatikk i at det medfølger smerter her. Dessverre.

Det er ikke meningen å skremme, men er det mistanke om smitte, bør man for sin egen del få klarhet i det fort.

Det er det ingenting som tyder på at ts ikke har tenkt til.

Steriliteten er en veldig uvanlig sekundær komplikasjon, som oftest er en ettervirkning av en betennelse i egglederne. En betennelse i egglederne vil de fleste merke, selv om man ikke er klar over at det er klamydia som forårsaker den. Det er en veldig uvanlig komplikasjon; klamydia er en kjønnssykdom som oftest går over av seg selv uten verken symptomer eller skader.

I tillegg er det nærmest null sjanse for å bli steril første gang man får klamydia: sjansen øker hvis man får det flere ganger.

Skrevet

Det er det ingenting som tyder på at ts ikke har tenkt til.

Steriliteten er en veldig uvanlig sekundær komplikasjon, som oftest er en ettervirkning av en betennelse i egglederne. En betennelse i egglederne vil de fleste merke, selv om man ikke er klar over at det er klamydia som forårsaker den. Det er en veldig uvanlig komplikasjon; klamydia er en kjønnssykdom som oftest går over av seg selv uten verken symptomer eller skader.

I tillegg er det nærmest null sjanse for å bli steril første gang man får klamydia: sjansen øker hvis man får det flere ganger.

Det er riktig at PID er sjelden, men det forekommer, og den kan være "stum", selv om man som oftest merker det godt. Dessuten kan man også utvikle perihepatitt og reaktiv artritt, selv om sistnevnte forekommer oftest hos menn. Begge disse er sjeldne, men det skjer.

Selv om primærinfeksjonen som oftest går over, kan man jo smitte andre mens den er aktiv, og det er nettopp derfor sykdommen er meldepliktig.

Det er ikke meningen hverken å være flisespikker eller skremme noen. Selv om chansen for PID er liten, er det ikke mye trøst i det, dersom man får det.

AnonymBruker
Skrevet

Det er riktig at PID er sjelden, men det forekommer, og den kan være "stum", selv om man som oftest merker det godt. Dessuten kan man også utvikle perihepatitt og reaktiv artritt, selv om sistnevnte forekommer oftest hos menn. Begge disse er sjeldne, men det skjer.

Selv om primærinfeksjonen som oftest går over, kan man jo smitte andre mens den er aktiv, og det er nettopp derfor sykdommen er meldepliktig.

Det er ikke meningen hverken å være flisespikker eller skremme noen. Selv om chansen for PID er liten, er det ikke mye trøst i det, dersom man får det.

Men dette er vel ikke noe du har en grunn til å opplyse ts om her? Hun/han ønsker å teste seg, og vil få gjort det fortest mulig. Du bidrar bare til å gi vedkommende ytterlige bekymringer.

• Liker 1
Skrevet

Men dette er vel ikke noe du har en grunn til å opplyse ts om her? Hun/han ønsker å teste seg, og vil få gjort det fortest mulig. Du bidrar bare til å gi vedkommende ytterlige bekymringer.

Jeg ser den.

Men jeg har møtt så mange unge mennesker som tar lett på dette.

TS: Det er ikke meningen å skremme deg, for chansene for ovennevnte er ikke så store. Bare ta testen, og ikke tenk på komplikasjoner. Det kan jo til og med hende at du tester negativt?

AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel/ung må man være for å teste seg på helsestasjon?

Hva skal man si hvis legen sier man må vente en måned før man får time?

Skrevet

Hvor gammel/ung må man være for å teste seg på helsestasjon?

Hva skal man si hvis legen sier man må vente en måned før man får time?

Jeg vet ikke om det er noen øvre aldersgrense her, men det er i hvert fall ingen nedre.

Det høres rart ut at du skal måtte vente en måned. Har du forklart hva det gjelder? Legekontoret kan sikkert fortelle hvor du ellers kan ta testen.

Ellers er det ikke forbudt å gå til en annen lege enn fastlegen din.

AnonymBruker
Skrevet

TS her. Jeg er 23 år gammel, så helsestasjonen er nok ikke aktuell, så sant helsesøster ikke vil sjekke meg på 4 årskontrollen til min sønn... :gjeiper:

Problemet er vel at det plutselig slo meg at jeg hadde ubeskyttet sex for litt over et år siden, og naturligvis med han som er far til mitt barn.. Dum som et brød har jeg ikke tenkt tanken før nå på at jeg kan ha blitt smittet. Er vanligvis veldig nøye med bruk av kondom. Er jo klar over at klamydia er en meget utbredt sykdom uten symptomer, og har nå fått helt angst for at jeg kan være gravid. Aner ikke hvor lang tid man kan gå før man evt blir steril, men dersom far til min sønn smittet meg har jeg nå gått med dette i snart FEM år. Og nå har jeg fått fullstendig angst!!:-(

Dette er neppe noen sak for legevakta heller.

AnonymBruker
Skrevet

TS igjen her..

Vil bare si at opplysninger folk har kommet med i denne tråden er særdeles relevante, og noe som etter min oppfatning overhode ikke er ment til å skremme. Tvert imot er jeg mindre skremt etter å ha lest disse enn hva jeg var fra før av.

AnonymBruker
Skrevet

TS her. Jeg er 23 år gammel, så helsestasjonen er nok ikke aktuell, så sant helsesøster ikke vil sjekke meg på 4 årskontrollen til min sønn... :gjeiper:

Problemet er vel at det plutselig slo meg at jeg hadde ubeskyttet sex for litt over et år siden, og naturligvis med han som er far til mitt barn.. Dum som et brød har jeg ikke tenkt tanken før nå på at jeg kan ha blitt smittet. Er vanligvis veldig nøye med bruk av kondom. Er jo klar over at klamydia er en meget utbredt sykdom uten symptomer, og har nå fått helt angst for at jeg kan være steril. Aner ikke hvor lang tid man kan gå før man evt blir steril, men dersom far til min sønn smittet meg har jeg nå gått med dette i snart FEM år. Og nå har jeg fått fullstendig angst!!:-(

Dette er neppe noen sak for legevakta heller.

Retta innlegget pga skrivefeil. Er ikke livredd for å være gravid, men livredd for å være steril. ;)

Skrevet

Retta innlegget pga skrivefeil. Er ikke livredd for å være gravid, men livredd for å være steril. ;)

Sannsynligvis er du ikke steril. Med mindre du har gjennomgått mange chlamydiainfeksjoner før. Men anbefaler å sjekke det.

Hvis du er redd for evt. sterilitet, så sjekk med gynekologen.

Gjest Gjest
Skrevet

Og sterilitet får du ikke skjekket uansett før du prøver å bli gravid igjen.

Skrevet

Og sterilitet får du ikke skjekket uansett før du prøver å bli gravid igjen.

Gynekologen kan undersøke fertiliteten din. Det er ikke nødvendig å prøve å bli gravid.

Gjest Gjest
Skrevet

Gynekologen kan undersøke fertiliteten din. Det er ikke nødvendig å prøve å bli gravid.

Kan? Ja. Det er teknisk mulig, og klart det er mulig å kjøpe en slik undersøkelse.

Men om man får dekket undersøkelse for å se om egglederene er tette, kun pga en eventuell stille klamydia? Det hadde isåfall forklart mye av ventelistene her i landet.

Skrevet

Dette er ikke noe som skaber ventelister. En evt. sterilitet efter chlamydia-infeksjon sees helt greit med ultralyd, og tar ikke lang tid.

Gjest Gjest
Skrevet

Dette er ikke noe som skaber ventelister. En evt. sterilitet efter chlamydia-infeksjon sees helt greit med ultralyd, og tar ikke lang tid.

10-15 000 undersøkelser pr år vil ikke være med på å øke ventelistene...?

TS: Fant testen du nevner: http://www.shytobuy.no/bodytest-chlamydia-home-test.html Men jeg hadde heller fått tatt en urinprøve, eller et utstryk neste gang du er hos legen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...