Gå til innhold

SPOILER Harry potter del 2 SPOILER


Noldus

Anbefalte innlegg

Dessuten savnet jeg den tradisjonelle harry-potter melodien..

Ser flere har nevnt dette - er det "Hedwig's Theme" av John Williams dere sikter til? Isåfall: den er med i filmen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Elsket filmen jeg. :D Eneste jeg virkelig virkelig savnet, var at Harry fikset sin egen stav med TEW.

Så så jeg at det var noen som lurte på hvorfor George var oversatt til Frank, og jeg husker at jeg har hørt et sted at det var for å gjenspeile væremåten dems, da de var "fri og frank".

Og når det kommer til Malfoyene, så er min tolkning når Dumbledore forteller Snape at det er han som må drepe ham, og ikke Draco, har det en dobbel effekt, med både at Voldemort stoler fullt og helt på Snape, OG de sparer livet til en guttunge. Malfoyene blir ikke HP-tilhengere, men de inngår vel en slags våpenhvile/fredstid seg i mellom. De aksepterer bare at den andre finnes, uten å legge for mye følelser i akkurat det.

Jeg husker for øvrig vagt noe fra boken på slutten, om at Ron forteller sønnen sin hvem han skal hate? :P

Videre synes jeg at historien til Snape gikk over all forventning, jeg elsket at Flinch koster på slutten, og mange av kommentarene var hysteriske. Men jeg syns også at de døde fikk litt lite tid på skjermen. Rakk jo nesten ikke å få tårer i øynene en gang før Harry styrtet ut derfra igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hakeslepp: :hakeslepp: :hakeslepp:

Whaaaat? Går det an?

Hehe, ja :gjeiper: Har fått den reaksjonen mange ganger. Men har planer om å få lest dem i løpet av sommeren. Hvordan er det egentlig, skal man lese Hobbiten først? Eller er ikke den en del av serien? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja :gjeiper: Har fått den reaksjonen mange ganger. Men har planer om å få lest dem i løpet av sommeren. Hvordan er det egentlig, skal man lese Hobbiten først? Eller er ikke den en del av serien? :klo:

Les Hobbiten først :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Hehe, ja :gjeiper: Har fått den reaksjonen mange ganger. Men har planer om å få lest dem i løpet av sommeren. Hvordan er det egentlig, skal man lese Hobbiten først? Eller er ikke den en del av serien? :klo:

Du må ikke lese Hobbiten først, men den er en slags bakgrunn. :) Man er ikke avhengig av å lese Hobbiten for å skjønne noe av LOTR, handlingen henger ikke sammen utover at et par figurer dukker opp i Hobbiten først og man får vite hvordan ringen (jeg regner med at det ikke er spoiling å nevne at LOTR handler om en ring :fnise: ) har havnet der den er når LOTR begynner. Så du kan så absolutt lese den først, men det er ikke en absolutt nødvendighet, om du skjønner. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle gjerne ha sett at de nevnte at usynlighetskappa til Harry var den siste av Deathly Hallows. For det blir ikke forklart i filmen at grunnen til at han kunne våkne igjen etter å ha dødd var pga det.

Ellers er jeg storfornøyd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skulle gjerne ha sett at de nevnte at usynlighetskappa til Harry var den siste av Deathly Hallows. For det blir ikke forklart i filmen at grunnen til at han kunne våkne igjen etter å ha dødd var pga det.

Ellers er jeg storfornøyd!

han overlever fordi han ikke kjemper imot sises det i boken! Det sies også at siden han er "the true master of the elder wand" så vil ikke denne kunne drepe ham! Når voldi bruker den mot potter, så kjenner staven potter som sin herre!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også at de to første filmene er tettere opp til bøkene enn noen av de andre. Der har de fokusert mer på atmosfære og dialog enn på tempo og Hollywoodifisering. (Noe er det selvsagt, f.eks en del dårlige replikker). Men jeg liker stemningen og det avslappede tempoet med all dialogen veldig godt fra de to første filmene.

Det er lettere å få med mange detaljer fra en bok på 200 sider enn en på 650 sider, dog ;)

Jeg er litt usikker på om jeg skjønner hva du mener med Hollywoodifisering, om det er noen av filmene som ligner på typiske amerikanske familiefilmer er det jo de to første. Med tanke på hvem som regisserte dem er det forsåvidt ikke så rart. Det som irriterer meg mest med de to første filmene er landskapet - Skottland ser ikke sånn ut! Og det er heller ikke slik omgivelsene til Hogwarts er beskrevet i bøkene. Jeg kan også komme på mye i de første filmene jeg ville hatt med - feks synes jeg forholdet mellom Harry og Draco er altfor konstruert, de droppet både det første møtet hos Madam Malkin's og midnattsduellen, som egentlig er ganske viktige for å få en forståelse for hvorfor de kom så skjevt ut. Draco prøver faktisk å være vennlig mot Harry til å begynne med, men han er for arrogant til å tolerere Ron på grunn av det lange uvennskapet mellom familiene Weasley og Malfoy.

Det jeg derimot likte veldig godt med film 6 er at vi får se langt mer av Draco enn i de tidligere filmene, og han fremstår som langt mindre endimensjonal i filmen enn han noensinne gjør i bøkene, hvor vi ser det meste gjennom Harrys øyne. Jeg synes Rowling har viet denne karakteren altfor lite oppmerksomhet, men jeg tror det kan være et bevisst valg for å vise hvor mistroisk og lite tilgivende Harry faktisk er. Draco minner Harry om Dudley og kompisene, og på grunn av alt han har gått gjennom, velger han å hate ham for alt det er verdt. Samme med Snape. Han har ikke Lilys evne til å tilgi og se forbi andres karaktersvakheter, som egentlig er veldig synd, siden det kunne reddet Draco fra Voldemort.

Er det én ting jeg skal plukke frem som jeg savner i hele filmserien må det være Peeves. Siden han ikke ble etablert fra starten tror jeg det ville blitt vanskelig å introdusere ham senere, men han er en av favorittene mine fra bøkene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, det med feiinga hadde jeg nesten glemt, det var morsomt!

Og moren til Draco lyver jo ikke til Voldemort om at Harry der død. Han er død der og da, men kommer tilbake. Han har jo de tre tingene som gjør at han kan bekjempe døden + det med staven og alt som er nevnt før her..!

Angående Ringenes Herre..Er det vanlig at man digger både dem og Harry Potter? For jeg elsker HP, og har blant annet stått i kø i både London og Edinburgh for å kjøpe bøker på utgivelsesdagene, men LOTR har jeg aldri brydd meg om. Aldri lest det, og så bare de to første filmene. Syns det er mye lettere å engasjere seg i HP, og den andre verdenen ble litt tung og masete for meg.

(Hmm, for noen som ikke bryr seg om HP kan det tolkes som at jeg foretrekker en barnebokverden framfor tunge bøker, hehe)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, det med feiinga hadde jeg nesten glemt, det var morsomt!

Og moren til Draco lyver jo ikke til Voldemort om at Harry der død. Han er død der og da, men kommer tilbake. Han har jo de tre tingene som gjør at han kan bekjempe døden + det med staven og alt som er nevnt før her..!

Angående Ringenes Herre..Er det vanlig at man digger både dem og Harry Potter? For jeg elsker HP, og har blant annet stått i kø i både London og Edinburgh for å kjøpe bøker på utgivelsesdagene, men LOTR har jeg aldri brydd meg om. Aldri lest det, og så bare de to første filmene. Syns det er mye lettere å engasjere seg i HP, og den andre verdenen ble litt tung og masete for meg.

(Hmm, for noen som ikke bryr seg om HP kan det tolkes som at jeg foretrekker en barnebokverden framfor tunge bøker, hehe)!

Jo, hun lyger til Voldemort, for Potter nikker jo når hu spørr om draco lever? Og da regner jeg med at hun skjønner at han er i live :P

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det én ting jeg skal plukke frem som jeg savner i hele filmserien må det være Peeves. Siden han ikke ble etablert fra starten tror jeg det ville blitt vanskelig å introdusere ham senere, men han er en av favorittene mine fra bøkene :)

Ah Peeves. :rodmer: Hadde ikke filmen bare vært komplett om han fikk være med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Filmen var kjempebra!

Eg ville sjølvsagt ha hatt med enno meir ;) Men innser jo at det ikkje går...

Skulle ynskje dei kunne fått med at usynlegheitskappa til Harry var den siste av dødstalismanene, for det blei litt ufullstendig at me fekk sjå både staven og steinen, men ikkje kappa.

Grunnen til at Harry ikkje døydde har eg alltid tolka som at var fordi han var herre over oldstaven. Det var jo meininga at han skulle døy, hadde det ikkje vore for alle hendingane med staven. Eg har dessutan alltid tolka det som at Voldemort drap delen av seg sjølv i Harry, men ikkje resten ;)

Eg tykkjer også det var dumt at ikkje Harrys forhald til Lupins son blei med på filmen. Guten fekk jo på ein måte mange likheitstrekk med Harry, mtp at begge foreldra døydde i kamp mot Voldemort.

Likte slutten veldig godt - var spent på korleis epilogen ville bli. Likte at dei berre hadde sminka dei originale skodespelarane eldre, og ikkje brukt nye.

Harry fekk forresten tre ungar ja, alle var med på filmen, men det eldste guten såg me berre litt før han forsvant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syntes det var merkelig da Voldemort ga Draco en klem, virket bare veldig malplassert og usannsynlig... Ellers så var det teit at skuespillerne ikke så noe særlig mye eldre ut på slutten. Supert at de beholdt originalskuespillerne, men de kunne vel fått de til å se litt eldre ut vel?! Ginny hadde jo skikkelig mammasveis da, men ellers så hun ikke eldre ut. :tunge1:

Elsket filmen jeg. :D Eneste jeg virkelig virkelig savnet, var at Harry fikset sin egen stav med TEW.Så så jeg at det var noen som lurte på hvorfor George var oversatt til Frank, og jeg husker at jeg har hørt et sted at det var for å gjenspeile væremåten dems, da de var "fri og frank".

Men navnet har jo ikke den betydningen i den engelske versjonen, så da er det jo noe de norske oversetterne har funnet på? En god tanke, men det blir litt feil synes jeg.

han overlever fordi han ikke kjemper imot sises det i boken! Det sies også at siden han er "the true master of the elder wand" så vil ikke denne kunne drepe ham! Når voldi bruker den mot potter, så kjenner staven potter som sin herre!!

Jeg lurte veldig på hvorfor han overlevde! Nå ser jeg at det er flere tolkninger, hm.

Åh, det med feiinga hadde jeg nesten glemt, det var morsomt!Og moren til Draco lyver jo ikke til Voldemort om at Harry der død. Han er død der og da, men kommer tilbake. Han har jo de tre tingene som gjør at han kan bekjempe døden + det med staven og alt som er nevnt før her..! Angående Ringenes Herre..Er det vanlig at man digger både dem og Harry Potter? For jeg elsker HP, og har blant annet stått i kø i både London og Edinburgh for å kjøpe bøker på utgivelsesdagene, men LOTR har jeg aldri brydd meg om. Aldri lest det, og så bare de to første filmene. Syns det er mye lettere å engasjere seg i HP, og den andre verdenen ble litt tung og masete for meg. (Hmm, for noen som ikke bryr seg om HP kan det tolkes som at jeg foretrekker en barnebokverden framfor tunge bøker, hehe)!

I begynnelsen syntes jeg HP var en skikkelig tullete, useriøs barnebokserie som hermet etter LOTR. Jeg synes fortsatt at HP ikke kan måle seg med LOTR, men det er absolutt en bra serie. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja :gjeiper: Har fått den reaksjonen mange ganger. Men har planer om å få lest dem i løpet av sommeren. Hvordan er det egentlig, skal man lese Hobbiten først? Eller er ikke den en del av serien? :klo:

Hobbiten ble vel skrevet som barnebok, men er veldig morsom :) Etter at du har lest LOTR så må du lese Silmarilion. Det er skapelsesberetningen og historien til den verdenen man befinner seg i i LOTR

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feiing?

At vaktmesteren ser oppgitt rundt seg på alle ruinene og alt kaoset og begynner å feie i en krok for å prøve å holde det ryddig. Han er jo så sur når elevene ikke holder orden i tidligere bøker/filmer.

Har bare set filmene én gang hver, så håper det kommer en knallbra DVD-boks med alle filmene og MASSE ekstramateriale nå! Må bare vente et års tid så ikke prisen tar helt knekken på lommeboka!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg skjønner at jeg er en av de få som ikke likte sluttscenen. Nå skal det sies at jeg bare har lest bøkene på norsk, men jeg ble generelt skuffet over sluttscenen, jeg synes den var elendig skrevet.

Jeg synes også det virket så lite troverdig at Harry, Ron, Hermine, Gulla og Draco har blitt atten år eldre, jeg hadde faktisk foretrukket om de hadde brukt andre skuespillere (Er forresten relativt sikker på at Slur ble spilt av to forskjellige skuespillere i denne filmen? Når Slur var ung, så var det vel en annen skuespiller?). Likte sluttscenen bedre filmatisert enn på papir, men som sagt. Jeg reagerte på at sønnen til Harry Potter, som var like ung/gammel som det Harry var selv første gangen han begynte på Galtvort, rakk Harry til haka...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At vaktmesteren ser oppgitt rundt seg på alle ruinene og alt kaoset og begynner å feie i en krok for å prøve å holde det ryddig.

Ja selvfølgelig det husker jeg. Det var utrolig morsomt. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg savner de sterke scenene hvor fred dør og lupus ber harry være gudfar for barnet og hvorfor i alle dager knekker han oldstaven og kaster den??? Det er jo en tåpelig måte å gjøre det på. Skjønner ikke hvorfor de ikke gjorde som i boken, og la den i graven til humlesnurr. Det skaper litt spenning med at den fortsatt eksisterer. Savnet også at han fikset sin egen stav med oldstaven. det var noe som betydde mye for ham og i mine øyne veldig viktig. Og hvor ble det av den store kampsenen jeg hadde gledet meg til?

I utgangspunktet en bra film, men skjønner ikke hvorfor de utelot enkelte småting. Det hadde ikke kostet dem mange minuttene å ta dem med og hadde betydd mye for min del... Jeg ble skuffet, men det var nok fordi jeg hadde VELDIG store forventninger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, det med feiinga hadde jeg nesten glemt, det var morsomt!

Og moren til Draco lyver jo ikke til Voldemort om at Harry der død. Han er død der og da, men kommer tilbake. Han har jo de tre tingene som gjør at han kan bekjempe døden + det med staven og alt som er nevnt før her..!

Angående Ringenes Herre..Er det vanlig at man digger både dem og Harry Potter? For jeg elsker HP, og har blant annet stått i kø i både London og Edinburgh for å kjøpe bøker på utgivelsesdagene, men LOTR har jeg aldri brydd meg om. Aldri lest det, og så bare de to første filmene. Syns det er mye lettere å engasjere seg i HP, og den andre verdenen ble litt tung og masete for meg.

(Hmm, for noen som ikke bryr seg om HP kan det tolkes som at jeg foretrekker en barnebokverden framfor tunge bøker, hehe)!

Jo! Hun lyver om at han er død. Hun spør ham om malfoy fortsatt lever, og reiser seg deretter og sier at han er død. det skjer både i boken og i filmen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...