Gjest Anuket Skrevet 16. juli 2011 #21 Del Skrevet 16. juli 2011 Personlig elsket jeg filmen, tårene rant flere ganger under hele filmen og jeg begynte faktisk å hulke da de viste de døde og når han møtte foreldrene, Sirius og Lupin igjen. Gud jeg var så revet med i filmen! Det eneste jeg mislikte var at de ikke tok med at han fikset sin egen stav...synes det var en viktig del. Men ellers kan jeg i grunn ikke klage. Jeg skal se den en gang til, kanskje jeg da har noe jeg kan pirke på Musikken....å gud musikken! Soundtracket var utrolig bra!! Og Alan Rickman! For en skuespiller, jeg var så og si bombesikker på at de ikke kom til å klare det noe særlig bra - men ja, han er bare wow flink! Jeg ble skikkelig rørt Voldemort, jeg liker virkelig hvordan Ralph Fiennes (skrives det sånn?) er han. Og jeg likte veldig godt hvordan de fikk frem at han ble berørt av ødleggelsene av malacruxene. Han var ufrivillig morsom og, men jeg tenker at det var en måte å vise på at nå er han på randen av galskap - han skal/må slå Harry Potter etter så mange år. Det var den følelsen jeg satt igjen med. Jeg satt igjen med et tomrom når lysene kom på igjen, det var liksom..slutt Forøvrig hadde jeg en venninne som nærmest hatet denne filmen, hun mente at de burde ha latt Voldemort ha røde øyne, og det var så utrolig mange små detaljer hun hang seg opp i! Jeg er enig at de kunne ha fikset det ja, men totalt sett så var dette en av de beste filmene i mine øyne. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 16. juli 2011 #22 Del Skrevet 16. juli 2011 (endret) Dette med Voldemorts røde øyne ble forklart allerede i Goblet of Fire, da han som karakter ble introdusert. Regissøren sa at hvis de hadde gitt ham røde øyne, så ville han blitt enda mindre menneskelig, og det ville vært enda vanskeligere for ham å få frem ulike nyanser av følelser. Ved å beholde en naturlig øyenfarge beholdt de også noe mer av det menneskelige - og det er det som faktisk kan gjøre ham enda mer skremmende. Man frykter mer menneskelig ondskap enn et rent fantasimonster. Endret 16. juli 2011 av Tabris Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anuket Skrevet 16. juli 2011 #23 Del Skrevet 16. juli 2011 Dette med Voldemorts røde øyne ble forklart allerede i Goblet of Fire, da han som karakter ble introdusert. Regissøren sa at hvis de hadde gitt ham røde øyne, så ville han blitt enda mindre menneskelig, og det ville vært enda vanskeligere for ham å få frem ulike nyanser av følelser. Ved å beholde en naturlig øyenfarge beholdt de også noe mer av det menneskelige - og det er det som faktisk kan gjøre ham enda mer skremmende. Man frykter mer menneskelig ondskap enn et rent fantasimonster. Det visste jeg ikke Men det skal jeg si til henne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiyo Skrevet 16. juli 2011 #24 Del Skrevet 16. juli 2011 Jeg har nå sett den. Jeg er enig med Xaphan sin liste over ting som mangler. Jeg la også merke til at HP ikke brukte TEW til å fiske føniks staven. Dessuten så syns jeg det var litt rart at HP nevner sønnen til Lupin og Tonks i slutten, når vi ikke har fått vite om babyen tidligere i filmen, slik som i boken. Men jeg likte filmen kjempe mye. Jeg likte spesielt da vi får se minnene til Snape. Lilly og Snape var super søte som barn. Og jeg likte at vi fikk se HP som baby og at Snape holdt Lilly og gråt. Da gråt jeg også. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2011 #25 Del Skrevet 16. juli 2011 Syntes det er spessielt når filmen nesten antyder at Slur er faren til Harry Potter. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rainbow Skrevet 17. juli 2011 #26 Del Skrevet 17. juli 2011 Fiiine filmen!! :-) Jeg syns Harry Potter-universet har latt seg oversette veldig bra til film. Det er ingen regelrette "jeg trodde det så sånn ut, ikke som de viser"-opplevelser for min del. Likte filmen utrolig godt, og synes den er veldig tro til bokas siste del, selv om selvsagt mye må lukes ut for å ikke gjøre filmen milelang. (Ikke at det hadde gjort meg noe, men!) Syns det var veldig bra gjort hvordan de forklarte hele historien mellom Snape og Lilly. De fikk med alle aspektene i løpet av kort tid. Feks at han hater Harry både fordi takket være ham døde Lilly og fordi faren hans mobba Snape og tok fra ham jenta han elsket. Syns overhodet ikke de insinuerer at Snape er faren hans, det er helt klart at James er faren. Snape bare elsket Lilly bestandig. Veldig bra måte å vise at Snape egentlig har vært snill hele veien. Men i boka (måtte sjekke) var det tankene/minnet hans, en substans som fløt ut av ørene og øynene hans da han døde, som Harry samlet opp, ikke tårene som i filmen. Noe som er litt rart, for tankene sitter jo ikke i tårene.. I boka la han dessuten Elder Wand "back where it came from", han knakk den ikke og kasta den vekk. Trist med broren til Ron, det fikk ikke så mye plass det fortjente, men samtidig nok til at man skjønte at det skjedde og at det var tragisk for hele familien. Enig i at det er bra de hadde sminka opp originalskuespillerne så de kunne spille seg selv som rundt 40-åringer, men i boka hadde Harry tre barn, mens nå var det to? Eller var det en jeg ikke la merke til? I boka er gutta James og Albus Severus og jenta Lilly såvidt jeg husker? Syns hvordan Voldemort til slutt døde var veldig bra laga, og scenen der Harry er i et slags dødsrike var også godt forklart, om enn noe kort. Savna mer om Dumbledores historie også, så man fikk vite mer om hvorfor plutselig broren var der. Men alt i alt var jeg kjempefornøyd. Trist det er over, men jeg gråt veldig mye mer over at boka var slutt enn filmen. Satt bare gjennom hele rulleteksten og fordøyde med tårer i øynene..! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Xaphan Skrevet 17. juli 2011 #27 Del Skrevet 17. juli 2011 Enig i at det er bra de hadde sminka opp originalskuespillerne så de kunne spille seg selv som rundt 40-åringer, men i boka hadde Harry tre barn, mens nå var det to? Eller var det en jeg ikke la merke til? I boka er gutta James og Albus Severus og jenta Lilly såvidt jeg husker? Nei, det var en lita rødhåra jente med dem også så vidt jeg kan huske, men hun fikk ikke så mye screen time. Jeg syns det var hysterisk morsomt at den voksne versjonen av Ron hadde fått skikkelig ølvom 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Interstella Skrevet 17. juli 2011 #28 Del Skrevet 17. juli 2011 Dessuten så syns jeg det var litt rart at HP nevner sønnen til Lupin og Tonks i slutten, når vi ikke har fått vite om babyen tidligere i filmen, slik som i boken. Helt enig! Typen min har ikke lest boka og han så ut som et stort spørsmålstegn når dette ble nevnt. Syns de kunne droppa kommentaren til Harry, når de ikke har lagt vekt på sønnen tidligere.. Den eneste gangen de halvveis nevnte det var i del 1 hvor Tonks forteller Harry at hun har gode nyheter, men Mad Eye avbryter henne. De kunne jo i hvertfall latt Hermione nevne det tilfeldig når hun, Harry og Ron er sammen i teltet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HedvigR Skrevet 17. juli 2011 #29 Del Skrevet 17. juli 2011 (endret) Det meste har blitt nevnt av punktene jeg IKKE likte, så vil bare si at jeg likte filmen alt i alt. Selv om mange ting irriterte meg En ting jeg vil nevne med oversettelsen! De oversatte Elder Wand med Oldstaven! Ja, "elder" kan jo bety "gammel", men det er jo ikke det de mener her Edit: Ser at denne feilen ikke bare gjelder filmene, men den norske oversettelsen generelt.. Jeg har ikke lest de siste bøkene på norsk, så kan noen svare meg på om den blir kalt "oldstaven" i boka og? Endret 17. juli 2011 av jenta90 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spiralis Skrevet 17. juli 2011 #30 Del Skrevet 17. juli 2011 Da endelig har jeg vært og sett siste kapittel. Det er litt sørgmodig at det er over. Hadde litt blanke øyne både da de var inne i stor-salen under pausen i kampene og mens Harry så minnene til Severus. Ja og så kom det en tåre i øyekroken når Harry snakker med Albus Severus. Voksne mannen. Sitte der med klump i halsen. Jeg er godt fornøyd. Ser det er mange som etterlyser alskens detaljer og bihistorier. Jeg syntes de komprimeringene de gjorde var gode. Flere detaljer og filmen hadde blitt rotete. Selv om historien gikk fort så ble det ikke for heseblesende. Det ble rom for småe pauser innimellom. Imponert over at de rakk å få til den rolige og fredlige stemningen på King`s Cross og likevel få fram så mange av de sentrale tingene i den senen. Filmen skal ikke være en ren oppramsing av bøkene. Det er det jeg syntes er svakest med spesielt "De vises stein". Den er for slavisk til boka og da mister den litt sin selvstendige verdi. Jeg savna temamusikken. Og jeg syntes at Harry og co ikke var sminket gamle nok i sluttsenen. De så ikke 36 år gamle ut. Det er vel egentlig de eneste betydelige ankepunktene jeg har. Sukk! Det er over. Håper bare det ikke kommer en eller annen dårlig tv serie eller noe annen drit som ødelegger. .. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sophia. Skrevet 17. juli 2011 #31 Del Skrevet 17. juli 2011 Alt i alt er jeg veldig fornøyd med filmen, men jeg likte del 1 bedre. Den syns jeg var helt perfekt, og da var jeg sikker på at del 2 kom til å bli enda bedre. Den gang ei. Jeg syns det er helt greit og har selvfølgelig forståelse for at de kutter ut ting fra boken og endrer på ting, men til tider syns jeg de dro det litt for langt. Er møkk lei av at de kutter ut viktige karakterhistorier og bihistorier. (En ting er karakterhistorier, men reagerte veldig på at de kuttet ut så mye om horcruxene i HBP. Men det er en helt annen sak, haha!) Hadde gledet meg veldig til å se historien til Dumbledore! Heldigvis var historien til Snape gjort helt perfekt, og det var noe av det viktigste til meg. Fantastiske karakteren fikk heldigvis en verdig avslutning! Ellers er det mange småting jeg irriterer meg over, som at de endret rekkefølgen på ting i kampen, at vi ikke fikk se mer til Fred, Lupin og Tonks, måten Neville drepte Nagini på (han er jo en "true Gryffindor" som trakk sverdet ut av the sorting hat!), at Harry fikset sin egen stav med The Elder Wand osv osv. Men helhetelig syns jeg det ble veldig bra, og jeg syns absolutt det var en verdig avslutning på det hele! Det jeg likte best er historien til Snape og epilogen. Begge deler var utrolig fint gjort, syns jeg! Likte også når Harry fant the Resurrection Stone og vi fikk se alle sammen igjen. Det var så fint! Gråt som en liten unge til tider, og jeg kan virkelig ikke tro at det hele er over. Nå får vi bare smøre oss med tålmodighet mens vi venter på Pottermore! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ludo Skrevet 17. juli 2011 #32 Del Skrevet 17. juli 2011 Likte filmen godt,men syns at Voldermort var litt tam. Ble litt komisk egentlig... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lyra Skrevet 17. juli 2011 #33 Del Skrevet 17. juli 2011 Og jeg har savnet helt fra Halvblodsprinsen; hvor forelska Harry og Ginny egentlig var! Når Harry forteller henne i Halvblodsprinsen at de ikke kan være sammen lengre for hennes egen sikkerhet osv.. Det savna jeg veldig. Også syns jeg kysset i trappa, midt under den store krigen, var litt pinglete og uten lidenskap Må bare si meg veldig enig i denne. De sterke følelsene de hadde for hverandre var komprimert til et lite, hemmelig kyss i Halvblodsprinsen og noen småsmask i de to siste filmene. Men dette tror jeg er det eneste som virkelig har plaget meg i de 3 siste filmene, og da særlig Halvblodsprinsen, som er yndlingsboka mi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noldus Skrevet 18. juli 2011 Forfatter #34 Del Skrevet 18. juli 2011 Fiiine filmen!! :-) Jeg syns Harry Potter-universet har latt seg oversette veldig bra til film. Det er ingen regelrette "jeg trodde det så sånn ut, ikke som de viser"-opplevelser for min del. Likte filmen utrolig godt, og synes den er veldig tro til bokas siste del, selv om selvsagt mye må lukes ut for å ikke gjøre filmen milelang. (Ikke at det hadde gjort meg noe, men!) I boka la han dessuten Elder Wand "back where it came from", han knakk den ikke og kasta den vekk. Helt enig i at filmene godt kunne vart i maaaaange timer ) Å det med staven kunne de jo enkelt tatt med! Tar ikke lang tid å vise at han reparerer sin egen stav. Han kunne bare ha sagt at han ønsket å legge den tilbake der den gørte til, vi hadde ikke trengt å få se at han gjorde det! En ting jeg vil nevne med oversettelsen! De oversatte Elder Wand med Oldstaven! Ja, "elder" kan jo bety "gammel", men det er jo ikke det de mener her Edit: Ser at denne feilen ikke bare gjelder filmene, men den norske oversettelsen generelt.. Jeg har ikke lest de siste bøkene på norsk, så kan noen svare meg på om den blir kalt "oldstaven" i boka og? Den kaldes for oldstaven i den norske boken ja! Litt merkelig egentlig, men det er mange av oversettelsene syns jeg! Fred og George for å dra frem noe! George er da ikke et så uvanlig navn at det ikke kunne fungert på norsk, så der skjønner jeg ikke hvorfor det er oversatt til frank! Men, som de aller fleste skriver, og helt sikkert jeg også tidligere, så var det en fantastisk film!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Momseguri Skrevet 18. juli 2011 #35 Del Skrevet 18. juli 2011 Først må jeg få si at jeg elsket filmen Det eneste jeg virkelig savnet var scenen hvor Fred dør. Syns absolutt det fortjente mer oppmerksomhet! Altså, selve scenen i filmen når Harry, Ron og Hermione får vite det likte jeg, siden det, som Mermaid Blues sa, viser at det faktisk er en krig og at de ikke har tid til å sørge. Men jeg syns vi kunne fått sett selve kampscenen til Fred, og forøvrig Lupin og Tonks også. Egentlig syns jeg vi kunne fått mer kampscener generelt. Det var jo utrolig kult når McGonagall vekket statuene til live, og jeg kunne godt tenkt meg flere ordentlige krigsscener med dem Håper det kommer ut en special edition på dvd, med flere timer ekstra materiale slik som det ble med den siste ringenes herre filmen. Ellers er jeg enig med resten av dere om at scenen med Snape og hans historie var fantastisk! Jeg gren skikkelig, og det gjorde jeg ikke når jeg leste boken! Jeg skal se filmen en gang til i morgen, og gleder meg til å få analysere alt ordentlig Er faktisk første filmen jeg har sett på kino flere ganger 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Xaphan Skrevet 18. juli 2011 #36 Del Skrevet 18. juli 2011 Jeg syns den scenen hvor Malfoy'ene går hånd i hånd vekk fra kampen var kjempesøt. Vennene mine syns derimot det så veldig teit ut og bare lo av den. Men jeg syns den var fin, og fikk fram at den familien egentlig ikke var på noen sin side, de brydde seg bare om hverandre mot slutten. Jeg lurer på om kjærlighetsgreia mellom Neville og Luna var oppdikta av filmskaperne, eller om Rowling har sagt at hun har tenkt seg de som et kommende par? Forresten, er jeg den eneste som syns at Howgarts så veldig annerledes ut fra utsiden i denne filmen? Med den lange brua og selve beliggenheten osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiyo Skrevet 18. juli 2011 #37 Del Skrevet 18. juli 2011 Jeg lurer på om kjærlighetsgreia mellom Neville og Luna var oppdikta av filmskaperne, eller om Rowling har sagt at hun har tenkt seg de som et kommende par? Den var oppdikta av filmskaperne. Jeg tror J.K Rowling sa noe om at Luna ble sammen med en oppdager eller noe. Dette står ikke i boken da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Xaphan Skrevet 18. juli 2011 #38 Del Skrevet 18. juli 2011 Den var oppdikta av filmskaperne. Jeg tror J.K Rowling sa noe om at Luna ble sammen med en oppdager eller noe. Dette står ikke i boken da. Okei, bra Det hadde blitt litt for klisje at alle i den harde kjernen av DA skulle blitt sammen liksom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Momseguri Skrevet 18. juli 2011 #39 Del Skrevet 18. juli 2011 Jeg lurer på om kjærlighetsgreia mellom Neville og Luna var oppdikta av filmskaperne, eller om Rowling har sagt at hun har tenkt seg de som et kommende par? Den var oppdikta av filmskaperne. Jeg tror J.K Rowling sa noe om at Luna ble sammen med en oppdager eller noe. Dette står ikke i boken da. Jeg syns det var veldig fint da Syns de passer godt sammen egentlig. Og scenen med Malfoy`ene syns jeg også var fin. Hadde etter hvert ganske mye sympati for Draco i boken, han havnet jo i en veldig vanskelig situasjon og var jo ikke egentlig ond men presset av omgivelsene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anuket Skrevet 18. juli 2011 #40 Del Skrevet 18. juli 2011 Jeg skal såå se den igjen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå