Gå til innhold

SPOILER Harry potter del 2 SPOILER

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte kanskje vi kunne lage en liten diskusjon rundt den nye Potter filmen!!

Jeg var så heldig å få sett den natt til idag å er super fornøyd!

Akkurat nå føler jeg ikke at jeg savner noe, men etterhvert som andre påpeker ting eller jeg får tenkt litt på det så dukker det nok opp litt småplukk!!

Kan nevne en at en av mine favorittreplikker kom fra Professor mcgonagall mot slutten da hun fikk statuene til å være med å kjempe! "I`ve always wanted to use that spell!!" (sorry for dårlig engelsk!!)

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke sett den, men spoil i vei. Det er ikke akkurat som om jeg ikke har lest boken. :jepp:

Jeg vil lese alt dere andre har å forteller. ;)

Skrevet

Jeg er hvertfall storfornøyd med at de tok med epilogen og at de brukte originalskuespillerne. Alt i alt syns jeg det var en verdig avslutning: jeg lo, jeg gråt og jeg gikk tilfreds ut av kinosalen :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns også det siste kapittelet var gjort på en bra måte. Også så søte ungene var!

Jeg savnet:

- Percy og reunionen hans med familien. Det var noe jeg ble veldig rørt av i boka.

- At Harry fikset staven sin med Elderwanden. Den knakk jo i filmen også?

- Mer "oppstyr" rundt de døde. Da Fred døde måtte jeg legge fra meg boka og gråte i noen minutter, her fikk han (og Lupin og Tonks) ca ett sekund på skjermen.

- Gwarp (kan ikke huske at han var med i kampen?)

- Dumbledore-historien. Ingenting av dette var med, og jeg likte at vi ble bedre kjent med Dumbledore.

- At Lupin ber Harry være gudfar for barnet.

Ellers syns jeg de fikk med mange av de små replikkene som jeg elsker. Som Snapes "anything" og "always" når det kommer til Lily, Snapes "Look at me," som bare er helt nydelig også Dumbledores "Of course it's happening inside your head, but why on earth should that mean it's not real?". For ikke å glemme "NOT MY DAUGHTER, BITCH!" :fnise: Og sikkert enda flere også som jeg ikke kommer på nå.

Ellers syns jeg Voldemort var litt.. teit? Når han lo og hylte som en jente. Noen ganger var han bra da.

Jeg har mye mer å kommentere, men skal vente litt så noen andre kan komme til her også :popcorn:

• Liker 1
Skrevet

Utrolig bra, men at denne filmen gikk litt for fort fram.

De vennene jeg har som ikke har lest boka (utrolig nok i seg selv) ble liksom ikke helt fanget av historien på samme måte som jeg. Det manglet litt følelser og en del detaljer som jeg syns del 1 av filmen viste bedre.

Det er jo bakgrunnshistorien som er det beste med hele HP, at det finns så mange små tegn hele tiden og ikke minst alt dette rundt hummlesnurr-brødrene, severus, lilly osv.. men man kan vel ikke få med alt i en film.

Dessuten savnet jeg den tradisjonelle harry-potter melodien..

Skrevet

Godfilmen sin :)

Jeg er litt uenig i noen av punktene som allerede er trukket frem, men jeg kan godt begrunne ;)

- Percy: Percy har ikke vært med siden film 3 (hvor han hadde en replikk eller noe) og bortsett fra stum-rolle under arrestasjonen av Dumbledore i film 5, har hele denne historien vært utelatt fra filmene. Det ville derfor vært svært kunstig å ta med dette i den siste filmen, siden hele historien om Percy og familien ville blitt altfor komprimert til at filmpublikumet kunne fått noe følelser rundt det.

- Jeg likte godt fremstillingen av de døde (eller hvordan jeg skal formulere det) fordi ved å gjøre det såpass kort og brutalt får man frem den reelle situasjonen de befinner seg i: det er krig! Også i boka kommer det klart frem at Harry ikke har tid til å sørge fordi kampen raser rundt dem.

- Jeg elsker musikken til Desplat. Men dette er i høyeste grad en smakssak :)

- Når det gjelder andre detaljer, som Grawp, Dumbledore-historien osv tror jeg dette handler om å gjøre filmen tålelig i lengde. Samt å ikke trekke inn for mange tråder og bi-historier, som fungerer bedre i en bok. Det ville vært snedig om Grawp plutselig dukket opp i kampen siden han sist ble sett i film 5, osv. Karakterer utover den faste stammen trenger å etableres bedre slik at publikum (også de som ikke kan bøkene utenat) henger med.

Ellers velger jeg å tenke at Harry reparerte sin egen stav med Elder Wand off-stage før sluttscenen, og at det var underforstått at han ville ta til seg Tonks og Lupins sønn :)

Vi får heller håpe at det kommer en (mini)serie senere en gang som har mer rom for detaljer slik at vi som kan bøkene forlengs og baklengs får se alt vi savner fra filmserien :)

• Liker 2
Skrevet

Å, jeg tenkte ikke på at det med Percy ikke har vært med i filmene. Samme med Gwarp.

Jeg skjønner jo at en del må klippes bort, men deg er allikevel synd at det ikke kommer med. Filmene kunne gjerne vært fire timer lange for min del :fnise:

• Liker 2
Skrevet

Å, jeg tenkte ikke på at det med Percy ikke har vært med i filmene. Samme med Gwarp.

Jeg skjønner jo at en del må klippes bort, men deg er allikevel synd at det ikke kommer med. Filmene kunne gjerne vært fire timer lange for min del :fnise:

Oss HP-nerder imellom: jeg også ;) Gleder meg til å se den igjen :)

AnonymBruker
Skrevet

Bare lurer på...Snape var vel ikke faren til HP? Skjønte ikke det der..

Skrevet

Bare lurer på...Snape var vel ikke faren til HP? Skjønte ikke det der..

Neida, han har bare alltid elsket moren til HP :)

• Liker 1
Gjest Raindrops
Skrevet

Ellers syns jeg Voldemort var litt.. teit? Når han lo og hylte som en jente. Noen ganger var han bra da.

Haha, enig! Flere ganger lo hele salen (inkludert meg selv) på totalt upassende steder på grunn av hvordan Voldy oppførte seg.

AnonymBruker
Skrevet

Det jeg likte aller best var hvordan de hadde ordnet dette med Snape, kanskje fordi jeg var skikkelig nervøs fordi at de skulle ødelegge det. Siden Snape hele tiden har vært min absolutte favoritt siden bok 1, og ble ikke mindre favoritt ved Alan Rickmans skuespill.

Selv om det var detaljer jeg manglet, så var det å se Snape med Lilys døde kropp i armene det fikk tårene frem altså. :trist:

Jeg og de jeg var å så filmen med var fornøyde, selv om vi alle savnet litt. Gleder meg til å se den igjen, kanskje man får andre inntrykk.

• Liker 2
Skrevet

Jeg er helt enig når det kommer til Snape. Jeg hadde aldri trodd de skulle klare å få til Prince's Tale-delen på noen som helst bra måte. Men dette var over all forventning, og jeg fikk enda høyere respekt for Alan Rickman (som om den ikke var høy nok fra før).

Ellers reagerte jeg også på at dødsscene ble nærmest "oversett". Jeg syntes det skulle vært mer fokus på det. Jeg synes også de siste scenene mellom Harry og Voldemort ble litt for Hollywoodifisert. Ellers en veldig bra film!

Skrevet

Dessuten savnet jeg den tradisjonelle harry-potter melodien..

Denne er jeg også enig i!!

Jeg er helt enig når det kommer til Snape. Jeg hadde aldri trodd de skulle klare å få til Prince's Tale-delen på noen som helst bra måte. Men dette var over all forventning, og jeg fikk enda høyere respekt for Alan Rickman (som om den ikke var høy nok fra før).

Ellers reagerte jeg også på at dødsscene ble nærmest "oversett". Jeg syntes det skulle vært mer fokus på det. Jeg synes også de siste scenene mellom Harry og Voldemort ble litt for Hollywoodifisert. Ellers en veldig bra film!

Helt enig i at den delen var helt super! Jeg pleier egentlig ikke å gråte når jeg ser film, men her hadde jeg ikke en sjangse... Tror det var spesielt det å se den lille gutten i senga si å vite at han må vokse opp uten foreldrene sine.

Trist, men veldig bra laget!

Ja slutten var litt hollywood! Følte liksom at slutten i boken handlet mer om det Potter sa til Voldemort, enn det som ble gjort.

Må si at jeg gleder meg stort til å se den en gang til! Denne gangen tenker jeg jeg skal prøve meg på 3D! Noen andre so har sett begge deler som vil fortelle?

Gjest Interstella
Skrevet

Godt å se at det er flere HP fans her! :D

Er ganske enig i det dere allerede har skrevet egentlig. Elsker filmene, men elsker bøkene mer ;) Etter at jeg så filmen, følte jeg at det var et stort tomrom inni meg... nå er det over, nå er det ikke flere bøker eller filmer å se fram til. "It All Ends" - tre ord som stikker meg i hjertet. Har allerede bestemt meg for å se filmen en gang til på kino :P

Jeg gråt en del, jeg lo og jeg klarte nesten ikke sitte rolig, for jeg hadde så mye spenning og spasmer i kroppen! Jeg høres jo nærmest gal ut, men jeg har aldri reagert sånn på en film før :fnise:

Jeg savnet også historien om Dumbledore og begravelsen hans..

Og jeg har savnet helt fra Halvblodsprinsen; hvor forelska Harry og Ginny egentlig var! Når Harry forteller henne i Halvblodsprinsen at de ikke kan være sammen lengre for hennes egen sikkerhet osv.. Det savna jeg veldig. Også syns jeg kysset i trappa, midt under den store krigen, var litt pinglete og uten lidenskap :P

Skrevet

Det er en del mangler i alle filmene, untatt de to første kanskje, så derfor vil alltid bøkene være best i mine øyne :)

Likevel må jeg si meg fornøyd med avlutningen på Harry Potter. Jeg har noe småplukk jeg også, men jeg tror egentlig jeg hadde veeeeldig høye forventninger til filmen, så at jeg ble litt skuffet var egentlig helt naturlig ;)

Det jeg har å plukke på er:

- At Harry ikke reparerer sin egen stav med Oldstaven. Det hadde tatt 2 sekunder i filmen, så det kunne de hatt med!

- Voldmort er ufrivillig morsom noen ganger, og det er synd fordi han liksom skal være dødsskummel, også sitter folk å ler i salen (meg selv inkludert, hehe)

- Og duellen mellom Harry og Voldemort. I boken er Harry overlegen og prater til Voldemort som om han var en unge, kaller han Tom osv, men i filmen så har de lagt til en fall ned i avgrunnen og Voldemort som sparker og slår Harry.. Ser ikke den helt..

Ellers må jeg si at jeg var veldig fornøyd med Flirgott, dragen og det der. Veldig bra gjort :)

• Liker 1
Skrevet

Måten Voldemort ropte avada kedavra på fikk meg til å le. :fnise: Og jeg ELSKET nevnte sitat i førsteinnlegget!

Ellers likte jeg filmen veldig godt, i det hele og det store. Synes det ble litt mye løping i gangene.. men ikke like ille som all planleggingen og gjemmingen i del 1! :popcorn: VELDIG vemodig å gå ut fra kinosalen..

• Liker 1
Gjest BabyBlue
Skrevet

Jeg grein som en drittunge på slutten av filmen. Er ikke flau over å innrømme det engang :rodmer:

Jeg så den første filmen da jeg var 7 år gammel, så det er på en måte et slags farvel med barndommen min. Har alltid ventet på en bok, eller en film. Men nå er det over :trist:

Skrevet

Det er en del mangler i alle filmene, untatt de to første kanskje, så derfor vil alltid bøkene være best i mine øyne :)

Really?? Synes de to er de i serien som er minst tro mot universet.

Apropos strykejern - innmari artig å se at filmen i skrivende stund ligger inne på top 250 på imdb, på en høyst respektabel 155.plass :) Ryker nok ut etterhvert, men artig så lenge det varer!

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes også at de to første filmene er tettere opp til bøkene enn noen av de andre. Der har de fokusert mer på atmosfære og dialog enn på tempo og Hollywoodifisering. (Noe er det selvsagt, f.eks en del dårlige replikker). Men jeg liker stemningen og det avslappede tempoet med all dialogen veldig godt fra de to første filmene.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...