Gjest gjest Skrevet 13. juli 2011 #1 Del Skrevet 13. juli 2011 Når jeg er på sammenkomster hvor mange snakker, la oss si et langbord med 10 eller fler så klarer jeg ikke følge med i det hele tatt å få med meg det som blir sagt. I grupper på færre en 10 klarer jeg fint å få med meg hva som blir sagt og kan delta. Er det flere som har det sånn? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Giacomo_P Skrevet 13. juli 2011 #2 Del Skrevet 13. juli 2011 Er dette konsentrasjonsvansker, sosial angst, eller nedsatt hørsel? Sistnevnte utredes greit hos audiolog (rekvisisjon fra lege). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Maneater? Skrevet 13. juli 2011 #3 Del Skrevet 13. juli 2011 Har det likens, om det omså bare er 4 som prater om hverandre. Blir så sint og frustrert at mange ganger avslutter jeg samtalen, og går bort fordi jeg ikke klarer mere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kazcade Skrevet 13. juli 2011 #4 Del Skrevet 13. juli 2011 Jeg har det på akkurat samme måte. Klarer ikke få med meg alt når det er mange som snakker samtidig. En liten gruppe på 2-5 går ok, noe mer enn det og jeg blir bare sittende å se på! For min del er det nok fordi jeg strever med å høre hva som blir sagt når det er mye "bakgrunnsstøy" eller klang/ekko i rom. Dårlig hørsel muligens? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bazibaz Skrevet 13. juli 2011 #5 Del Skrevet 13. juli 2011 Har noe av det samme problemet, men for meg trenger det ikke være mange engang. Jeg faller rett og slett ut av samtaler innimellom, uavhengig av om det er ti eller en jeg snakker med. For min del er det nok ikke hørselen som svikter, mer sannsynlig konsentrasjonen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest zebra Skrevet 13. juli 2011 #6 Del Skrevet 13. juli 2011 Samme med meg. Har store problemer med å følge med i samtalen hvis vi er flere som sitter på et utested og det er litt høy bakgrunnsmusikk. Går noen lunde hvis vi er bare 2-3, for da sitter vi nær hverandre, men er vi flere rundt et bord, sliter jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Giacomo_P Skrevet 13. juli 2011 #7 Del Skrevet 13. juli 2011 For de av dere som tror dette kan være en hørselsskade. Beskrivelsen i postene over høres veldig ut som dette. Det første symptomet er som regel at man mister evnen til å oppfatte høyenlydfrekvenser. Det betyr i praksis at mye av klarheten i lydbilledet går tabt. Du kan simulere det på stereoanlegget hjemme: Sett på radioen, eller annen lydkilde med tale. Skru derefter equalizeren på følgende måte: Bass til fullt, diskant helt av. Vil du ha ytterligere "hørselsskade" kan du skru av mellomtone også. Hører du tydeligere eller dårligere hva som blir sagt nå. Du kan også tenke over om du hører sirisser (en slags gresshopper) i sommerkveldene. Det er tyoisk for denne type hørselstab, at man ikke lenger kan høre disse. (Her kan det være greit å ha med en kontrollperson med normal hørsel, som kan bekrefte om det er noen sirisser eller ikke). Hvis du har mistanke om hôrselsskade, skal du til utredning hos audiolog. Tenk også gjennom dine risikofaktorer. Har du jobbet, eller oppholdt deg i mye støy? Hører du ofte på musikk i headset med veldig høyt volum? Er det andre støyplager i din hverdag, gjerne over tid? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ego Skrevet 14. juli 2011 #8 Del Skrevet 14. juli 2011 Om jeg er med to eller fler kan jeg fort falle ut av samtalen om den ikke er interessant nok. Enkelt og greit. Om det kun prates om trivielle ting, så tryner konsentrasjonen min fullstendig og jeg blir sittende i min egen verden. Det har ingenting med hørselen min å gjøre - den er til tider plagsomt god - men er rett og slett et resultat av meningsløs plapring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sugerøret Skrevet 14. juli 2011 #9 Del Skrevet 14. juli 2011 (endret) jeg har det slik at om 2 andre snakker samtidig,da detter jeg ut av samtalen.Grunnen vet jeg ikke,da ørene mine hører bra (den gang da...) Men mitt problem kom av konsentrasjonsproblemer,smerteproblematikk og medisiner. En miks av dette + til dels dårlig søvn og utmattelse I dag sliter jeg enda mer etter en ørebetennelse som gjorde at jeg mistet litt av hørselen på det ene øret. Må legge til at jeg sliter med lange tekster også. Lese et innlegg her uten masse "luft" i mellom setningene-da faller jeg bare ut og orker ikke lese Endret 14. juli 2011 av Kårky Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dragonfly84 Skrevet 14. juli 2011 #10 Del Skrevet 14. juli 2011 Samme her... Jeg har normal hørsel, men det er en kombinasjon av dårlig konsentrasjonsevne og at jeg har problemer med å skille støy eller samtaler jeg ikke følger med på, og det jeg faktisk følger med på. Har det på samme måte hvis det er mye lyd rundt omkring, som f.eks. på gata i sentrum, da er det som om jeg hører bakgrunnsstøy altfor godt. Og til Giacomo: Jeg hører sirisser godt, og også den derre ekle internettlyden som skal vise om man hører høye frekvenser. Men bakgrunnsstøy er fortsatt utrolig irriterende! Tror hjernen min har problemer med å skille viktig og uviktig lyd eller noe... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå