Gå til innhold

Legemidler som ikke anbefales gravide

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er bare litt nysgjerrig. Vet det finnes flere legemidler som ikke anbefales til gravide, eller ikke kan brukes av gravide. Det trenger ikke være noe ekstemt, men for eksempel legemiddelet for bakteriell vaginose som et eksempel. Skjønner man må være ekstra forsiktig når man er gravid. Men det er vel kun for å ikke skade fosteret? Eller er det andre årsaker og? Hvis man nettopp har funnet ut man er gravid, og skal ta abort ganske snart, kan man da bruke de legemiddlene som ikke anbefales gravide? Da gjør det jo ikke noe om fosteret blir skadet, og siden det er så tidlig er det ikke så mye å skade heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her skal vi ikke diskutere legemidler på denne måten.

Jegsynes spørsmålet ditt virker kynisk og ugjennomtenkt, så dette nekter jeg å svare på.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bare litt nysgjerrig. Vet det finnes flere legemidler som ikke anbefales til gravide, eller ikke kan brukes av gravide. Det trenger ikke være noe ekstemt, men for eksempel legemiddelet for bakteriell vaginose som et eksempel. Skjønner man må være ekstra forsiktig når man er gravid. Men det er vel kun for å ikke skade fosteret? Eller er det andre årsaker og? Hvis man nettopp har funnet ut man er gravid, og skal ta abort ganske snart, kan man da bruke de legemiddlene som ikke anbefales gravide? Da gjør det jo ikke noe om fosteret blir skadet, og siden det er så tidlig er det ikke så mye å skade heller.

:balltre:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det et så teit spørsmål? Lurer på om det er for å skade barnet, eller om man skader seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det et så teit spørsmål? Lurer på om det er for å skade barnet, eller om man skader seg selv.

Ja, det er et teit spørsmål, fordi du tråkker ut i etiske problemstillinger som ingen medisiner vil gi deg støtte for.

Derfor vil jeg ikke svare på dette, og jeg synes heller du skulle snakke med legen din om hva slags holdninger spørsmålet ditt viser.

Jeg synes du skulle tenke gjennom hva du egentlig spør om.

Jeg har anmodet moderator om å stenge denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Kommer an på om de er fosterskadelige, eller om de øker faren for blodpropp, kreft, og andre ting som påvirkes i kvinnen under et svangerskap.

Antibiotika er meg bekjent "kun" fosterskadelige.

Men ganske jævlig om du ombestemmer deg...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Ja, det er et teit spørsmål, fordi du tråkker ut i etiske problemstillinger som ingen medisiner vil gi deg støtte for.

Derfor vil jeg ikke svare på dette, og jeg synes heller du skulle snakke med legen din om hva slags holdninger spørsmålet ditt viser.

Jeg synes du skulle tenke gjennom hva du egentlig spør om.

Jeg har anmodet moderator om å stenge denne tråden.

Du mener altså et det å ha en annen tankegang enn deg er noe som tilsier at TS trenger medisinsk hjelp? Det er en rimelig drøy påstand.

For alt du vet kan TS stille dette spørsmålet av ren nyskjerrighet. Og om det ikke er det? Vel, om hun alikevel VET at hun skal ta abort, hvorfor skal hun da utsette medisinsk behandling?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener altså et det å ha en annen tankegang enn deg er noe som tilsier at TS trenger medisinsk hjelp? Det er en rimelig drøy påstand.

For alt du vet kan TS stille dette spørsmålet av ren nyskjerrighet. Og om det ikke er det? Vel, om hun alikevel VET at hun skal ta abort, hvorfor skal hun da utsette medisinsk behandling?

Jeg forstår reaksjonen din, men én ting er at dette skaber mange vanskelige etiske problemstillinger, og en annen at selve spôrsmålet strider mot reglene på helseforumet (medikamentdiskusjoner).

Dersom hun virkelig trenger medisinsk hjelp som innebærer at slike problemstillinger må vurderes er det IKKE forumene på KG som skal gjøre dette. Det kan gjøre vondt verre. Særlig hvis hun får et feilaktig råd og følger dette.

Hvis du virkelig ikke skjønner det problematiske ved den etiske siden av dette spørsmålet, kan jeg faktisk ikke hjelpe deg. Dette handler ikke om mine personlige meninger, og deres opposisjon til TS' sådanne.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for ordentlig svar TS, da vet jeg at det er forskjell på legemiddlene, at noe er skadelig for fosteret, og noe er skadelig for kvinnen selv om man skal ta abort. Da fikk jeg svar på spørsmålet mitt :)

Jeg er ikke gravid selv, og skal heller ikke bruke noen legemiddler samtidlig som jeg tar abort. Jeg spurte om dette av ren nysgjerrighet. Hadde det vært tilfelle at jeg var gravid å skulle ta abort samtidlig som jeg trengte noe legemiddler, så hadde jeg selvfølgelig snakket med lege, da ingen her er leger som kjenner min tilstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for ordentlig svar GJEST, skulle det selvfølgelig stå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da gjør det jo ikke noe om fosteret blir skadet, og siden det er så tidlig er det ikke så mye å skade heller.

Det er greit å være nysgjerrig. Det er en egenskab jeg setter pris på og gjerne tilfredsstiller.

Men i tillegg til det jeg allerede har skrevet, så kunne jeg jo ikke vite dine motiver for å spørre om dette, og det var særlig den setningen jeg her citerer som fikk meg til å reagere, og be deg vurdere dine etiske holdninger i forhold til.

Fostre reagerer på ytre stimuli. Det er ikke noe poeng i å pine et foster selv om det skal aborteres. Denne setningen strider mot alle etiske grundregler i helsevesenet, ja endog mot selve grundtesen i skolemedisinen.

Jeg beklager hvis jeg har trampet deg på tærne, men jeg skrev som jeg gjorde av rent almenpreventive hensyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner om at det ikke er lov å utgi seg for å være helsepersonell i dette forumet, da vi ikke har noen mulighet til å kontrollere at opplysningene er korrekte. Den problemstillingen du tar opp TS, er noe du må ta videre med legen din. Vi har en regel som omhandler diskusjoner av medisinbruk, nettopp fordi vi ikke kan vite noe om kompetansen som ligger til grunn for svarene i slike diskusjoner. Jeg oppfordrer deg som sakt til å snakke med legen din om dette. Tråden stenges.

Kosemose, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...