Gå til innhold

Lavkarbo VS lavkalori


Gumman87

Anbefalte innlegg

Lavkarbo er vel strengtatt lavkalori med begrensninger. De som går ned i vekt på lavkarbo gjør det jo fordi de er i kaloriunderskudd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Mauna Lee

Tror det er like mye vits å diskutere lavkalori eller lavkarbo som å diskutere om man skal stemme rødt eller blått ved neste valg.

Folks meninger er forskjellige, og sånn veldig objektivt sett er jeg den eneste som har rett men alle andre har feil :D

Problemet blir bare hvis jeg ikke klarer å se lengre enn min egen nesetipp og ikke skjønner at folk faktisk er forskjellige, og lavkalori er viktig for noen mens andre er opptatt av å betale minst mulig formueskatt :)

(og nei, jeg prøver ikke å påstå at alle som går på lavkabo stemmer blått)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typiske lavkalorivarer det der :) På lavkarbo er jo en del av poenget at man må få i seg "mye/nok fett"?

Ja, man sitter ikke akkurat og gumler på fettslintrer fordi om man spiser lavkarbo. Fet fisk, avokado, ekstra smør i sauser, oljedressinger, helfet rømme/creme fraiche i stedet for lettvarianter.. Det meste er "skjult fett", og jeg tror ytterst få får "fettlag i kjeften" av sånt. Med mindre man ikke pusser tenner da..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ekstra smør i sauser, oljedressinger, helfet rømme/creme fraiche... Netopp.. fett fett fett! :gjeiper: det vokser i kjeften på meg bare jeg tenker på det! hehe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ekstra smør i sauser, oljedressinger, helfet rømme/creme fraiche... Netopp.. fett fett fett! :gjeiper: det vokser i kjeften på meg bare jeg tenker på det! hehe

Du hadde garantert ikke kjent forskjell på om du hadde fått servert lettrømme eller helfet rømme i mat :P Det er bare noe du innbiller deg. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Noen andre enn meg som syns det er vanskeligere med lavkarbo enn lavkalori?

Jeg spiste kun lavkarbo i 1 uke, men ble så lei av alt fettet pluss at jeg syns det er enklere å telle kalorier, og føler meg litt sunnere når jeg spiser frukt g knekkebrød istedet for bacon og smør og div.

Andre som er enig? Jeg skal i allefall gå tilbake til lavkalori, uansett om lavkarbo er siste "mote" ;)

Jeg er enig.

Jeg ønsker også å vise til denne artikkelen som understreker poenget ditt.

http://www.aftenposten.no/nyheter/sport/sprek/article4173773.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At de klarer å sette dette sitatet i slutten av artikkelen sier sitt for min del:

"Problemet er at folk som følger dette kostholder også kutter ut grønnsaker, og da er du ute og kjører. Folk risikerer å ikke dekke alle behovene kroppen har, sier Hernæs."

Jeg spiser lavkarbo og spiser mer grønnsaker enn noen sinne, og mer enn alle mine andre venner som spiser "vanlig, norsk kosthold".. At ikke folk kan sette seg inn i det de prater om før de uttaler seg. :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

At de klarer å sette dette sitatet i slutten av artikkelen sier sitt for min del:

"Problemet er at folk som følger dette kostholder også kutter ut grønnsaker, og da er du ute og kjører. Folk risikerer å ikke dekke alle behovene kroppen har, sier Hernæs."

Jeg spiser lavkarbo og spiser mer grønnsaker enn noen sinne, og mer enn alle mine andre venner som spiser "vanlig, norsk kosthold".. At ikke folk kan sette seg inn i det de prater om før de uttaler seg. :kjefte:

Jeg har ikke doktorgrad innen ernæring, men jeg er enig med henne!

(I artikkelen snakker hun "steinalderkost"/LCHF, ikke de mer moderate formene for lavkarbo)

Mitt inntrykk er at det er 3 typer lavkarbo-mennesker:

1: De som setter seg grundig inn i kostholdet, og som passer på at maten de spiser har en riktig sammensetning med tanke på fiber, ernæring, umettet fett osv.

2: De som kaster seg på en motebølge, som ikke kan eller vil sette seg inn i hva kroppen behøver av vitaminer, mineraler, fiber osv.

De inntar maks antall karbohydrater uten å tenke på balanse, og bare pøser på med fett (uavhengig av om det er mettet eller umettet fett) og proteiner, og ser at vekten går nedover.

3: De som mener at kroppen ikke trenger karbohydrater i det hele tatt, og som inntar maks 5 g om dagen, bare fordi de ikke klarer å unngå det.

Min erfaring er at de fleste tilhører de to siste gruppene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...