Gå til innhold

Lavkarbo VS lavkalori

Gumman87

Anbefalte innlegg

Noen andre enn meg som syns det er vanskeligere med lavkarbo enn lavkalori?

Jeg spiste kun lavkarbo i 1 uke, men ble så lei av alt fettet pluss at jeg syns det er enklere å telle kalorier, og føler meg litt sunnere når jeg spiser frukt g knekkebrød istedet for bacon og smør og div.

Andre som er enig? Jeg skal i allefall gå tilbake til lavkalori, uansett om lavkarbo er siste "mote" ;)

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvfølgelig er det andre som er enig. Det er som å spørre om noen er enig med deg i at blå er en fin farge. Lavkarbo passer for noen, lavkalori for andre.

Skal man trives med lavkarbo må man like fet mat, skal man trives på lavkalori må man like mager mat. Forenklet, ja, men det er i stor grad det det koker ned til.

Men akkurat det med at det er vanskeligere å telle karbohydrater enn kalorier skjønner jeg ikke helt. Det går jo ut på det samme sånn sett, altså at man må vite karbo- eller kaloriinnholdet, veie og dele/gange. Hovedforskjellen er vel at det finnes matvarer med null karbohydrater mens det ikke finnes matvarer med null kalorier. Så om noe så burde det vel være lettere å telle karbohydrater? :klo:

Gjør det som passer deg best og det som du trives best med.

PS: Lavkarbo er ikke "siste mote", men noe mange har vært oppmerksomme på siden 1800-tallet. For øvrig har det vært svært utbredt i mange år i nyere tid, det eneste som er nytt det siste året eller to er det voldsomme fokuset på lavkarbo i media.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen andre enn meg som syns det er vanskeligere med lavkarbo enn lavkalori?

Jeg spiste kun lavkarbo i 1 uke, men ble så lei av alt fettet pluss at jeg syns det er enklere å telle kalorier, og føler meg litt sunnere når jeg spiser frukt g knekkebrød istedet for bacon og smør og div.

Andre som er enig? Jeg skal i allefall gå tilbake til lavkalori, uansett om lavkarbo er siste "mote" ;)

Det er veldig individuelt hva som passer for den enkelte - for noen er det lettere å kutte ut kalorier, for andre er det lettere med lavkarbo - rett og slett.

Det blir likevel litt pussig for meg når du tror at du må stappe i deg massevis av fett for å gå på lavkarbo og at det derfor er vanskeligere for deg. Hadde du satt deg litt mer inn i filosofien hadde du antagelig sett at det er mange varianter av lavkarbokosthold og at du ikke må spise bacon hele tiden for å leve på den måten.

Jeg beklager om jeg virker krass, men jeg er litt lei av at det skal rakkes ned på lavkarbo hele tiden, da det ikke er noen lettvint, tullete motegreie som er skadelig og fæl, men tvert i mot en ganske nyansert matfilosofi som passer veldig godt for en del. Kan man ikke bare få gjøre det man vil da?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo selfølgelig skal folk få spise hva de vil :) Jeg bare lurte på om noen andre syns det er lettere å gå på lavkalori.. har vært så mye snakk om lavkarbo i det siste og det virker som at "alle" spiser det. I vennegjengen ser de nesten rart på meg når jeg sier at jeg ikke vil fortsette med det og mener at lavkarbo er sååå mye bedre enn lavkalori. Men så klart, folk gjør som de vil for meg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det sikkert mange som tenker på hvorfor i all verden jeg lurer på om andre spiser lavkalori, men det er bare det at jeg føler meg litt "alene" om å spise det:P Kjenner ingen andre som gjør det lenger. jaaaa, jeg er rar! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med TS! Lavkalorier er mye enklere fordi man faktisk kan spise hva man vil, men man må passe på mengden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er netopp det vettu! ;) Man kan spise en frukt uten å få dårlig samvittighet :gjeiper:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med TS! Lavkalorier er mye enklere fordi man faktisk kan spise hva man vil, men man må passe på mengden.

Dette gjelder også i lavkarbo, nøyaktig det samme! Jeg kan spise frukt selv om jeg lever lavkarbo, jeg må enten bare spise lite av den (så det passer til den mengden karber jeg spiser daglig), eller kutte mer i fettet den dagen.

På lavkalori kan du spise sjokolade om du vil, du må enten bare spise lite av den, eller spise mindre av noe annet.

Lavkarbo er ikke bare bacon og "maks 15g om dagen" vet du. ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavkalori er min vei :)

I dag hadde jeg fryktelig lyst på sjokolade, og da spiste jeg rett og slett 50 g melkesjokolade (6 ruter).

På lavkalori: 270,5 kcal

På lavkarbo: 26,55 g karbohydrater

Dette kunne jeg med andre ord ikke unnet meg hvis jeg hadde gått på lavkarbo og fulgt det strengt nok ala ketolyse-kuren. På lavkalori har jeg fortsatt "masse kcal igjen" som jeg kan bruke til å spise hva jeg vil, det være seg brødskive med noe godt pålegg, jordbær/melon/eple/annen frukt eller noe annet jeg liker godt og som er enkelt og greit å tilberede. Blir kvalm bare av lukten av bacon, og har heller ikke sansen for noe særlig annet labkarbomat (hadde vel endt opp med å leve på salat og kokte egg?) så det er nok ikke noe for meg, nei.

Og jadda, jeg går ned i vekt, med et kosthold jeg kan leve med for evig :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavkalori er min vei :)

I dag hadde jeg fryktelig lyst på sjokolade, og da spiste jeg rett og slett 50 g melkesjokolade (6 ruter).

På lavkalori: 270,5 kcal

På lavkarbo: 26,55 g karbohydrater

Dette kunne jeg med andre ord ikke unnet meg hvis jeg hadde gått på lavkarbo og fulgt det strengt nok ala ketolyse-kuren. På lavkalori har jeg fortsatt "masse kcal igjen" som jeg kan bruke til å spise hva jeg vil, det være seg brødskive med noe godt pålegg, jordbær/melon/eple/annen frukt eller noe annet jeg liker godt og som er enkelt og greit å tilberede. Blir kvalm bare av lukten av bacon, og har heller ikke sansen for noe særlig annet labkarbomat (hadde vel endt opp med å leve på salat og kokte egg?) så det er nok ikke noe for meg, nei.

Og jadda, jeg går ned i vekt, med et kosthold jeg kan leve med for evig :)

... og hadde du fulgt Fedon hadde du fremdeles hatt igjen 70 gram av dagens karborasjon....

Så du liker ikke fisk, rødt kjøtt, hvitt kjøtt, champignon, oliven, minimais, tomat, agurk, brokkoli, tunfisk, cottage cheese, kesam, skyr, blåbær, bringebær, avokado, spekemat, ost...? Alt dette er helt flott lavkarbomat og mat som det er relativt vanlig å kunne nyte om man ikke spiser lavkarbo heller.

Det eneste jeg ser du ville få problemer med er om du ikke kan leve uten brød og hveteboller - men det er vel ikke plass til ubegrensede mengder av det på lavkalori heller?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den riktige veien er den du kan leve med! For hvis du anser lavkarbo eller lavkalori som en kur, da vil du ikke lykkes i det lange løp. Tror det er det mange misforstår, "jeg gikk på lavkarbo i fire uker og så sluttet jeg og da gikk jeg opp igjen", selvfølgelig gjør man det! Man må legge om kostholdet, være bevisst på hva man putter i seg, og ikke minst legge om tankemåten sin. Og det første man burde gjøre er å slutte å tenke på mat som kos eller belønning. Jeg koste på meg 15 kg opp i vekt da jeg fikk meg samboer...

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig mange fordommer mot lavkarbo ute og går. Noen tror man kutter alle karbohydrater, andre tror at det kun er Ketolyse og Atkins som gjelder.

Jeg spiser lavkarbo. Det vil si at jeg ikke spiser brød, ris, pasta, poteter og sukker til daglig. Jeg kan likevel tillate meg selv å spise et stykke kake når jeg feirer en bursdag, eller jeg spiser brød/ris/pasta/poteter når jeg går på kafé der lavkarboutvalget er heller dårlig. Det hender også at jeg spiser noe sånt hjemme, men ikke ofte og ikke i store porsjoner.

Når det gjelder sjokolade: Jeg har vært sjokoholiker hele livet, men på lavkarbo forsvinner sjokoladelysten. Jeg har hatt ei skål med twist stående på bordet i ei uke uten å røre den, rett og slett fordi det ikke fristet. En liten gutt jeg kjenner kom og ga meg en liten bit sjokolade han svært gjerne ville jeg skulle smake på, og jeg spiste den for hans skyld. Men det smakte ikke godt og ga meg ikke lyst på mer. Det er en av de store fordelene med lavkarbo for meg, nemlig det at jeg ikke trenger å slite for å holde meg unna sjokolade og annet søtt.

Ellers hender det at jeg spiser bacon, men ikke oftere enn jeg gjorde på lavkalori. Jeg spiser masse fisk og sjømat, en god del kylling og svin, og iblant litt rødt kjøtt. Jeg bøtter innpå med grønnsaker, men holder meg i stor grad unna rotgrønnsakene. Egg spiser jeg også en god del av, og litt frukt innimellom. Yoghurt (de som ikke er fulle av sukker) går også bra. Jeg bruker gjerne ekte meierismør når jeg tilbereder mat for å få i meg fett.

Jeg sier ikke dette for å overbevise noen om at de bør begynne med lavkarbo. Alle må velge det kostholdet som passer for dem. Men jeg vil svært gjerne være med på å svekke mytene om at lavkarbo = bacon og flesk.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det beste med lavkalori for min del er at jeg slipper å ha ett ekkelt fettbelegg i kjeften! :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste med lavkalori for min del er at jeg slipper å ha ett ekkelt fettbelegg i kjeften! :)

Får du fettbelegg i kjeften av salat, grønnsaker, kyllingfilet, fisk og saus? :klo:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

da foreslår jeg at du låner bok om lavkarbo og leser opp litt,slik at du vet hva du snakker om

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du fettbelegg i kjeften av salat, grønnsaker, kyllingfilet, fisk og saus? :klo:

Typiske lavkalorivarer det der :) På lavkarbo er jo en del av poenget at man må få i seg "mye/nok fett"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet en del om lavkarbo, og vet at man ikke baare spiser fett, men det blir som oftest MYE av det likevel! Jeg sa at for "min del" så er jeg glad jeg slipper så mye fett :) Har snakket med andre og som føler at man har fett konstant i kjeften..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...