AnonymBruker Skrevet 12. juli 2011 #1 Del Skrevet 12. juli 2011 Eg har ganske høg terskel for å oppsøke lege med problemer/smerter. Eg tenker at det mest sannsynlig ikkje er så veldig alvorlig og at det vil gå over snart, om eg er sjuk/i smerte (brukne bein er noe annet naturligvis). Har blitt tvunget til lege av foreldre når eg budde heime og sendt videre på sjukehus eit par ganger, når eg ville vente og se det an. I de tilfellene hadde eg lav blodprosent eine gangen, kyssesjuke ein gang og gallestein to ganger. Eg veit egentlig ikkje når eg bør "gi meg" og komme meg til lege. Vil ikkje kaste vekk tid og penger heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2011 #2 Del Skrevet 12. juli 2011 Og spørsmålet var? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2011 #3 Del Skrevet 12. juli 2011 Når velger dere andre å komme dere til lege? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2011 #4 Del Skrevet 12. juli 2011 Når velger dere andre å komme dere til lege? Når jeg er mistenker at plagen/sykdommen ikke går over av seg selv, eller vil trenge lang tid på å gå over. Går aldri til lege med vond hals og feber, f.eks. Ikke noe av forkjølelsesrelaterte problemer, da skal jeg jammen ha hostet i et par måneder først. Feber jeg ikke skjønner hvor kommer fra, ville jeg evt. oppsøkt lege for, om den vedvarte utover tre dager. Uutholdelige smerter. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Thessie! Skrevet 12. juli 2011 #5 Del Skrevet 12. juli 2011 Har aldri vært hos legen, men ville nok tatt en tur dersom jeg hadde sterke smerter eller følte meg dårlig over lengre tid. Men ville sett på symptomene og kanskje selv prøvd å finne ut hva det kunne være først. Dersom jeg da mistenker noe spesielt er det lettere å finne ut om jeg burde gå til legen eller hvor lang tid det tar før jeg burde være frisk. Men selvdiagnosering er jo langt fra sikkert Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Giacomo_P Skrevet 13. juli 2011 #6 Del Skrevet 13. juli 2011 Det er bedre å gå for ofte enn for sjelden. Generelt: Plager som vedvarer mer enn 1 - 2 uker uten åbenbar grund Akutte tilstander med store eller uutholdelige smerter Hvis du har mistanke om at noe er unormalt eller alvorlig. Det skader heller ikke med holdningen "for sikkerhets skyld" eller "for å utelukke at det kan være ---" Eller når du helt enkelt trenger et råd om noe. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. juli 2011 #7 Del Skrevet 13. juli 2011 Går til legen om jeg ser blod i mengder jeg ikke liker, eller fra steder som det ikke er logisk. Kutt, og UVI stort sett. Har også vært til lege med kraftig bronkitt/mild lungebetennelse, men det tok en måned + før det falt meg inn at lege var et alternativ. Grunnen til dette? Jeg er vokst opp uten lege (bygd, dyrlegen var lettere å få tak i ), og har en intens mistro til alle som mener at en utdannelse gir de rett til å overkjøre meg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Giacomo_P Skrevet 13. juli 2011 #8 Del Skrevet 13. juli 2011 Går til legen om jeg ser blod i mengder jeg ikke liker, eller fra steder som det ikke er logisk. Kutt, og UVI stort sett. Har også vært til lege med kraftig bronkitt/mild lungebetennelse, men det tok en måned + før det falt meg inn at lege var et alternativ. Grunnen til dette? Jeg er vokst opp uten lege (bygd, dyrlegen var lettere å få tak i ), og har en intens mistro til alle som mener at en utdannelse gir de rett til å overkjøre meg. Den siste setningen din skjønner jeg ingen verdens ting av. Om det er én ting man lærer i høyere utdannelse, er det nettopp at utdannelse ikke gir noen rett til å overkjøre noen. Dette gjelder særlig i studier hvor det er høy grad av etikk, som f. eks. medisin. At legen kan mer om medisinfaget enn deg, er vel ikke overkjøring? Det skal for ordens skyld sies at det finnes noen skikkelige uegnede drittsekker av noen leger som har denne holdningen, men den har de i hvert fall ikke fått gjennom studiene sine. Jeg håber og tror at dette er et problem som befinner seg inne i ditt hode.... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MalloryK Skrevet 13. juli 2011 #9 Del Skrevet 13. juli 2011 Jeg går aldri til lege (bortsett fra hvis jeg skal ha resept på prevensjon) Jeg tenker at enten klarer kroppen å ordne opp, og det går over av seg selv, eller så får jeg bare bli vant til plagene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Giacomo_P Skrevet 13. juli 2011 #10 Del Skrevet 13. juli 2011 Eller så klarer kroppen ikke å ordne opp, og du dør eller blir kronisk syk. Men valget er selvfølgelig ditt. Jeg respekterer ditt standpunkt, selv om jeg er rivende , himmelstormende uenig med deg. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MalloryK Skrevet 13. juli 2011 #11 Del Skrevet 13. juli 2011 Ja, det har jeg tenkt på og, og jeg har kommet frem til at det ikke gjør noe igrunn. Jeg føler at jeg ikke ver verdt å bruke tid og penger på, og ikke har jeg familie å forsørge, så det blir ikke noe tap for samfunnet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. juli 2011 #12 Del Skrevet 13. juli 2011 Den siste setningen din skjønner jeg ingen verdens ting av. Om det er én ting man lærer i høyere utdannelse, er det nettopp at utdannelse ikke gir noen rett til å overkjøre noen. Dette gjelder særlig i studier hvor det er høy grad av etikk, som f. eks. medisin. At legen kan mer om medisinfaget enn deg, er vel ikke overkjøring? Det skal for ordens skyld sies at det finnes noen skikkelige uegnede drittsekker av noen leger som har denne holdningen, men den har de i hvert fall ikke fått gjennom studiene sine. Jeg håber og tror at dette er et problem som befinner seg inne i ditt hode.... Problemet er ikke at de kan mer om medisin enn meg generelt. Problemet er at de tror de kan mer enn det jeg selv gjør om min egen kropp. "Jeg har ryggsmerter" = "du er lat og overvektig" Realiteten? Gammel brist som hadde grodd feil. Ble oversett i 10 år, selv om skjevheten det er synlig når jeg er påkledd (!). "Jeg orker ingenting, og bare gråter og er redd alt" = " du er tenåring!" Realiteten? P-piller. "Jeg er sliten" = "det er vinter" Fikk tigget meg til å få målt jernnivået (ville ikke ta tilskudd uten å vite at det var trygt), og det lå i den lavere skalaen av hva som er normalt. Ikke under, så de ga ikke beskjed. Dette er minst 5 ulike leger, trolig nærmere 10. Godt du er optimist, men å indirekte antyde at jeg innbiller meg ting er drøyt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Giacomo_P Skrevet 13. juli 2011 #13 Del Skrevet 13. juli 2011 Det var da en veldig selvnedverdigende holdning????? I så fall en dårlig begrundelse for standpunktet ditt, synes jeg..... Jeg skal ikke provosere deg, men mener du oppriktig at du heller vil leve med lammelser, smerter og hjerneskader enn å la deg behandle, fordi kroppen kanskje kan ordne opp selv....? (Gitt at du hadde en slik sykdom, da). Du behøver ikke å svare, men nå blev jeg nysgjerrig.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Giacomo_P Skrevet 13. juli 2011 #14 Del Skrevet 13. juli 2011 Problemet er ikke at de kan mer om medisin enn meg generelt. Problemet er at de tror de kan mer enn det jeg selv gjør om min egen kropp. "Jeg har ryggsmerter" = "du er lat og overvektig" Realiteten? Gammel brist som hadde grodd feil. Ble oversett i 10 år, selv om skjevheten det er synlig når jeg er påkledd (!). "Jeg orker ingenting, og bare gråter og er redd alt" = " du er tenåring!" Realiteten? P-piller. "Jeg er sliten" = "det er vinter" Fikk tigget meg til å få målt jernnivået (ville ikke ta tilskudd uten å vite at det var trygt), og det lå i den lavere skalaen av hva som er normalt. Ikke under, så de ga ikke beskjed. Dette er minst 5 ulike leger, trolig nærmere 10. Godt du er optimist, men å indirekte antyde at jeg innbiller meg ting er drøyt. Det var ikke meningen å fornærme deg. Sã du skal gjerne få en unnskyldning for den. Men, ja - dette er slurvete legearbeide. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MalloryK Skrevet 13. juli 2011 #15 Del Skrevet 13. juli 2011 Nja, jeg tenker at det bare skal være sånn. Blir jeg syk så er det vel bare meningen at jeg skal bli syk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2011 #16 Del Skrevet 13. juli 2011 Sist gang jeg var hos legen var da jeg hadde vært gravid. Før det var det pga UVI. Og før det igjen hadde jeg betennelse i magen (var da på legevakten, for klarte ikke å legge meg ned og hadde masse mareritt osv). Jeg burde sikkert vært hos legen oftere, men tenker at jeg føler meg så dum hvis det ikke er noe alvorlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Giacomo_P Skrevet 13. juli 2011 #17 Del Skrevet 13. juli 2011 Mallory: Ok. Et bemerkelsesverdig og ikke minst modig standpunkt. Men ikke glem at du faktisk har muligheten til å unngå slike komplikasjoner hvis du blir syk. Da skal jeg ikke mase mere på deg om dette. Håber du slipper å bli syk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SmallTalk Skrevet 13. juli 2011 #18 Del Skrevet 13. juli 2011 Drar til legen med sykdom eller skader jeg vet at det vil ta lang tid å bli frisk fra eller for å fikse noe jeg ikke kan gjøre noe med selv. Samt for å få resept på p-piller. Pluss at jeg må inn til "EU-godkjenning" hos bedriftslegen hvert andre år for å fornye helseattesten for offshorearbeid. Er ikke akkurat den som løper ned dørene hos legen, men jeg er heller ikke så dum at jeg ikke går til legen når det er noe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. juli 2011 #19 Del Skrevet 13. juli 2011 Ja, det har jeg tenkt på og, og jeg har kommet frem til at det ikke gjør noe igrunn. Jeg føler at jeg ikke ver verdt å bruke tid og penger på, og ikke har jeg familie å forsørge, så det blir ikke noe tap for samfunnet Men bilbelte, det bruker du... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eske Skrevet 13. juli 2011 #20 Del Skrevet 13. juli 2011 Det er bedre å gå for ofte enn for sjelden. Dette kan ikke sies ofte nok!! En i min familie har vært plaget med lett hodeverk i et par år, men vært "mann" og latt være å gå til lege med det. For et halvt år tilbake kollapset han og havnet på sykehus, helt uten hukommelse og uten å kjenne igjen sine 4 barn. Hvorfor? Tre enorme svulster i hodet, og umiddelbar dødsdom. Nå var han imidlertid utrolig heldig, han fikk hukommelsen igjen og anslått å kunne leve 1 år til. Ikke normalt, og ikke i form, men omlag 12 måneder han kan bruke på sine små barn som snart vil miste faren sin. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå