Gå til innhold

Hva er "god lønn" i Norge i dag?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvilket yrke bør man egentlig satse på? :P

Hvis du velger et yrke bare etter lønnsnivå kan du ende opp svært ulykkelig, for ikke å snakke om overrasket. Selv om at noen her forteller deg hva en advokat tjener, så betyr ikke det at det er realiteten. I tillegg så endrer lønnsnivåene seg med tiden, og det er store forskjeller i markedet (f.eks. offentlig vs. privat sektor).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest fridus

Hvis du velger et yrke bare etter lønnsnivå kan du ende opp svært ulykkelig, for ikke å snakke om overrasket. Selv om at noen her forteller deg hva en advokat tjener, så betyr ikke det at det er realiteten. I tillegg så endrer lønnsnivåene seg med tiden, og det er store forskjeller i markedet (f.eks. offentlig vs. privat sektor).

Absolutt, jeg mener ikke at man bør studere noe man ikke har interesse av. Samtidig vet jeg at det er mange som angrer på at de har valgt å studere litt "kosefag", og som etter endt studietid innser at jbbutsiktene ikke er noe særlig... Ja, jeg vil studere noe jeg er interessert i, men jeg vil også ha det ok i arbeidslivet og føle at jeg faktisk har mulighet til å komme meg inn på arbeidsmarkedet.

Jaja, nok babling fra min side og en smule off topic. Men av og til blir et stakkars soon-to-be studenthode litt forvirra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er "god" lønn kommer vel helt an på arbeidsbyrde/ansvar/erfaring/antall år utdanning etc. etc.

300 000 i startlønn kan for eksempel være bra dersom man ikke har måttet bruke mange år på utdannelse og ikke har tunge ansvarsområder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er skuffende liten forskjell i utbetalingene til en som tjener 450.000 kontra en som tjener 600.000. Så lønn bør definitivt være et godt stykke ned på lista over viktige ting ved jobben, med mindre man ligger an til å tjene rundt en million i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har absolutt ingen utdannelse og har 510000 i grunnlønn og så kommer barnetrygd og barnebidrag i tillegg. Så det går helt fint å ha en god lønn uten utdannelse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må minst tjene 500 000 i året for at jeg regner det som en god lønn. Over 400 000 er en grei lønn. Da forutsetter jeg noen år på høgskole/universitet, eller at man jobber som selger.

Jeg arbeider som vanlig kontoransatt og har 420 000. Jeg har ikke høyskole/universitetutdannelse. Jeg vet om flere sekretærer som tjener godt over 500 000, ofte adm. sekretærer da, lang erfaring, men ingen høyskole/universitetsutdannelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes god lønn er ca. 500k og opp, men det kommer an på f.eks utdannelse o.l.

Samboeren min (26) har ikke fullført vgs engang og har 400k. Synes det er ganske greit mtp at han ikke har noen utdannelse og er forholdsvis ung enda (han har hatt ca. denne lønnen i noen år).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel vært på universitetet lengre enn de aller fleste, og har rundt 400K.

Synes egentlig ikke jeg tjener så dårlig, men må si jeg blir litt småirritert når jeg leser om sekretærer uten noe utdanning som har over 500K.

Har heller ikke studert noe kosefag, men forskning er bare ikke bra betalt, sånn er det bare. Men - det visste jeg jo fra før, så burde egentlig ikke klage. :)

Vil ellers si at alt over 500K er sånn passe bra lønn.

Endret av Bond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lønn er ikke bare penger heller. Man kan ha mange fordeler som også spiller inn i totalpakken uten at det vises på lønnen. Lenger ferie, økt jobbsikkerhet, frynsegoder, sånne ting.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har absolutt ingen utdannelse og har 510000 i grunnlønn og så kommer barnetrygd og barnebidrag i tillegg. Så det går helt fint å ha en god lønn uten utdannelse :)

Jøss!! Hva i all verden jobber man som/med da? Dette må være i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss!! Hva i all verden jobber man som/med da? Dette må være i Oslo.

Da jobber jeg som adm.konsulent i et privat firma i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jobber jeg som adm.konsulent i et privat firma i Bergen.

Jøss, da må du ha "spesielle egenskaper" sjefen din setter pris på? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men jeg er flink i jobben min og har knall attester fra andre arbeidsgivere. Har jobbet meg opp, det er nemlig fullt mulig hvis man står på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, men jeg er flink i jobben min og har knall attester fra andre arbeidsgivere. Har jobbet meg opp, det er nemlig fullt mulig hvis man står på.

Så du har skiftet jobber ofte, og krevd mer i lønn etterhvert? Det virker rart på meg at en uten mastergrad tjener mer enn 500k.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du har skiftet jobber ofte, og krevd mer i lønn etterhvert? Det virker rart på meg at en uten mastergrad tjener mer enn 500k.

Det er ikke nødvendigvis rart. Vi hadde en dame som tjente over 500k uten utdanning, men hun var drivende dyktig, og hadde alt som trengtes til jobben hun skulle gjøre. Som en master opprinnelig hadde hatt, og også kunne gjort, men ikke nødvendigvis bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Lønna di som jurist avheng fullt og heilt av kor flink du er. Gode juristar får godt betalt, uansett om du er i staten, kommunene eller i det private. Juristar er også ettertrakta i jobbmarknaden, så viss du får ord på deg for å vere flink får du rekrutteringstelefonar med jamne mellomrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så du har skiftet jobber ofte, og krevd mer i lønn etterhvert? Det virker rart på meg at en uten mastergrad tjener mer enn 500k.

Vel, noen jobber har det blitt, har vært innleid frem til jeg fikk denne jobben. Har gått opp i lønn ved hvert jobbytte. Har gjort et veldig godt inntrykk på de rette personene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

395000 her. Håper å tippe 400' nå etter lønnsforhandlinger, men må innrømme at det var litt nedtur å finne ut at det er under gjennomsnittet, etter seks år med studier... Trives godt i jobben da, er verdt mye det også! :)

Må tenke på at ekstremt rike folk som Røkke, Olav Thon osv bidrar til å øke gjennomsnittet med penger de tar ut i lønn til seg selv. Hvis man skulle kategorisert det litt anerledes og testet hvor mange som tjener 300K,400K,500K osv... så ville sikkert størst andel ha ligget på 300K vil jeg tippe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OI, jeg tjener under 100000 (50%stilling - og ikke nok til å få dagpenger, om jeg skulle få sparken :( ) Og mannen min tjener 290000. Vi har penger slik at det går rundt for oss to (eier bolig, og er avhengig av bil), men tenker det er for lite til å ha en stabilt god økonomi når vi får barn. Ryker vaskemaskinen nå, bruker vi hele "reserven" på å kjøpe ny. Det er dyrt å vær nordmann, med mindre man er gift, og begge har gode, 100% stillinger. Det er litt synd egentlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...