Gå til innhold

Hva er "god lønn" i Norge i dag?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg gikk opp 20000kr i lønn i dag, så jeg bikket 530000kr i bruttolønn. Er så takknemlig for denne jobben! Er super heldig som fikk den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

God lønn er over 400k, synes jeg. Selv om jeg tjener rundt 500k, så kjenner jeg mange som hadde blitt overlykkelige med 400k.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk opp 20000kr i lønn i dag, så jeg bikket 530000kr i bruttolønn. Er så takknemlig for denne jobben! Er super heldig som fikk den.

Hvor gammel er du?

Bor du i Oslo?

Jobber du i privat sektor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt litt lyst til å studere juss (ikke pga. lønn, men det er jo endel av pakka), trodde det var en utdanning som kunne gi forholdsvis bra lønn, men utifra hva jeg har lest på sider som jobbfeber ang. lønn og det jeg leser her nå er det kanskje ikke så bra likevel...

Hvilket yrke bør man egentlig satse på? :P

Hvis du vil tjene penger, er teknologi virkelig noe å satse på. En nyutdannet siv.ing (5 år, mastergrad) er det ikke uvanlig at tjener 500k i startlønn. Teknologer er dessuten ettertraktede, og samfunnet trenger stadig flere av dem. Det forutsetter litt realfaglig interesse og evne, men man blir ingeniør etter 3 år, og kan bli siv.ing på 5.

Men var jeg deg, ville jeg valgt noe jeg var interessert i, og ikke etter hva man kan tjene penger på. De aller fleste ender opp i noe som de tjener greit i, slik at de kan klare seg fint. Det viktigste er jo at du har en jobb du føler at du trives i, at du mestrer og finner en mening med. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er du?

Bor du i Oslo?

Jobber du i privat sektor?

Jeg er i begynnelsen av 30-årene, bor ikke i Oslo, og ja, jeg jobber i privat sektor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjæresten min på 27 år, som er håndverker, tjener rundt 500k med 8 års erfaring, ingen utdannelse, bare 1 år på ingeniørstudiet. Hvis han tar ingeniørfaget på nytt, går han ikke opp i lønn! Jeg har 7 års universitetsutdannelse og tjener det samme som han. Det burde kanskje vært større forskjeller for å motivere folk til å ta utdannelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt litt lyst til å studere juss (ikke pga. lønn, men det er jo endel av pakka), trodde det var en utdanning som kunne gi forholdsvis bra lønn, men utifra hva jeg har lest på sider som jobbfeber ang. lønn og det jeg leser her nå er det kanskje ikke så bra likevel...

Hvilket yrke bør man egentlig satse på? :P

Er ofte stor forskjell på lønnen til en jurist og en advokat, og igjen om det er innenfor det offentlig og det private.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man ser at det ikke lønner seg å ta utdannelse i Norge i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Jeg tjener ca 430.000. Er forsåvidt fornøyd med dette, jeg har god råd. Men jeg har ikke så stort boliglån siden jeg har kjøpt meg inn med samboeren, og jeg har en normal bil til 200.000. Skulle jeg bygget hus eller kjøpt en ålreit leilighet i Oslo, hadde jeg ikke hatt så mye til overs hver måned tror jeg. Så god lønn må vel være i overkant av 500.000.

Da vil man ha råd til hus, bil, nødvendige forsikringer og fritid/reising, samt slippe å snu på kronene.

Edit: Jeg har tre års høyere utdanning, men kommer nok til å begynne på master ganske snart. Da går jeg opp 100.000.

Endret av Badabing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen grad fra et universitet, men etatsutdanning i staten. Grunnlønnen min ligger på 720 000, med gode muligheter for overtid. Startlønnen i bransjen er rundt 550 000, og lønnstigen er relativt bratt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen grad fra et universitet, men etatsutdanning i staten. Grunnlønnen min ligger på 720 000, med gode muligheter for overtid. Startlønnen i bransjen er rundt 550 000, og lønnstigen er relativt bratt.

Oi! Kan jeg spørre hva du arbeider som/med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

334 000 som kontoransatt med lite ansvar. Ingen utdannelse utover vgs. Veldig fornøyd med lønna, godt arbeidsmiljø, men ganske kjedelige arbeidsoppgaver. Når jeg bare vet hva jeg vil bli, så hopper jeg videre:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i begynnelsen av 30-årene, bor ikke i Oslo, og ja, jeg jobber i privat sektor.

Ser at mange av dere reagerer på at hun tjener så pass mye uten utdannelse. Her på vestlandet er det slettes ikke umulig. Ta et sikkerhetskurs å få deg jobb i nordsjøen som vaskedame. Da har du lett 500 - 700 000 i året :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oi! Kan jeg spørre hva du arbeider som/med?

Flygeleder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har 360k i grunnlønn, men kan med letthet jobbe inn 100k ekstra på overtid. Enda mer også om jeg vil, men er veldig glad i å ha fri så jeg tar ikke alt jeg kan få.

Har da to år vgs og to år i lære. Har tatt litt ekstra fag og slikt innimellom, men det har ikke noe å si for denne jobben.

Er nederst på ragsstigen i firmaet, så har ikke noe særlig med ansvar og veldig fleksible dager.

Mannan jobber i samme bransje, men et annet firma. Har en et hakk over meg og har 490k i grunnlønn. Samme utdannelse som meg. Han har ikke samme mulighet for overtid, men har til gjengjeld mulighet for godt 100k i bonuser hvert år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg harb 350.000 og har mye ansvar, i tillegg jobber går jeg ekstra noen timer her og der, og det uten og få betaling for det.

Virker som om alle andre tjener dødsbra, blir respektert i jobbene sine og har mulighet for faglig utvikling, måtte selv kjempe for respekt og såpass lønn da dette er ett kvinneyrke og jeg egentlig har en annen utdannelse. Det er visst FY det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har fått høre mer enn en gang at folk syns det er horribelt at jeg kan tjene mer enn 500000kr i året uten utdannelse. Og det er seff de med høy utdannelse som mener det. Janteloven lenge leve.......

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjente 200 k i fjor jeg..så 400k synes jeg høres veldig mye ut :sjenert: Vet også om folk som sliter seg ut for luselønn, 10-12 k i måneden. Betaler 15% skatt selv da så ble ikke SÅ ille likevel, når man har en mann som tjener tre ganger så mye og tilbyr seg å betale alt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en mann som tjener tre ganger så mye og tilbyr seg å betale alt :P

flaut

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

flaut

Synes ikke jeg, trenger ikke å poste som AB for å tørre å svare på noe ihvertfall ;p

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...