Gå til innhold

Orkideer


Gjest Bjørnsdatter

Anbefalte innlegg

Gjest Bjørnsdatter

Fikk spørsmål om hva som er galt når orkideen mister blomstene. Jeg skal prøve å forklare...

Hva slags orkide har du? Hvor lenge har den blomstret? Hvor kjøpte du den? (Ja, det har noe å si hvis du kjøpte den på supern...)

De vanligste som er å få er Phalaenopsisorkideer, disse finnes i diverse farger, men med samme fasong og bladverk. (Individuelle forskjeller, selvsagt)

Til tross for hva som står på Plantetips, så er disse orkideene IKKE vanskelig å få til i det hele tatt. Det er 5 huskeregler:

- Lite vann! Du kan gjennomvanne dem med lunkent vann en gang i uka. Ikke mer! Husk å la dem renne veldig godt av. (gjerne regnvann eller kokt, romtemperert vann)

- Mye lys. Gjerne i vinduet, men ikke midt på sommeren. Da kan den svi seg.

- Tåler ikke trekk!

- Ikke klipp luftrøttene.

- Vær tålmodig... Dette er "trege" planter.

Det er lettere å forstå stellet til en plante når du vet hvordan den vokser vilt. Denne typen er faktisk en snylteplante, den bor oppe i store tropiske trær og vokser rett på barken - derfor har de spesiell jord i pottene sine som består av nesten bare bark. I vill tilstand klorer de seg fast med de lange røttene, og disse røttene har også som oppgave å oppta vann fra lufta. Derfor liker disse plantene fuktig luft, siden det er det som er det naturlige for dem. (dusj dem gjerne med spruteflaske) De vil heller ikke ha mye vann, for de er laget for å utvinne mye vann direkte fra lufta - røttene blir aldri stående i vann eller fuktig jord oppe i trærne. Røttene har også den egenskapen at de på samme måte som bladene har fotosyntese - de omdanner sollys til energi. Derfor får du ofte phalaenopsis i gjennomsiktige potter, slik at røttene får gjøre jobben sin. Derfor skal du heller ikke klippe av de lange røttene noen orkideer får, som stikker opp av potta. Se på dem som ekstra pynt. :) Får den for mye vann, vil bladene bli gule og blomster/knopper faller av.

I regnskogen blir det ikke så veldig kaldt, derfor er denne planta ikke herdet til noe særlig mindre enn +15*C - husk det når du skal frakte den. (flyttefolka tok livet av mine i februar for 2 år siden...) Husk det også når du lufter. Trekk er verre enn direkte lave temperaturer, så flytt orkideen din når du lufter. Hvis den fryser, vil først blomstene, så knoppene bli slappe og falle av.

Alle blomstrende planter trenger lys for å fortsette blomstringen (fotosyntese osv osv..). Hvis du igjen tenker over hvor de vokser naturlig, oppe i trærne, under trekronene, skjønner du fort at de vil ha lys, men ikke direkte sol. Nå er ikke sola her så sterk om vinteren, så de kan godt stå i vinduet nå. Bare pass på når påskesola og sommersola kommer, da kan det fort bli grilltendenser i vinduene rundt omkring.

Når det gjelder gjødsel, kan du bruke halv konsentrasjon av vanlig flytende gjødning en gang i måneden hvis du ikke har lyst til å kjøpe egen gjødsel til orkideen din. Dersom den har visnet ned, og bare får nye blader og ingen ny stengel, prøv å kutte ut gjødsel - det stimulerer bladvekst.

Før eller siden faller blomstene av orkideen din. Vanligvis holder de fint i ca 4-5 mnd, av og til mer. Det neste som skjer er at stilken begynner å visne ovenfra. Den stopper som regel ved en av de små fortykningene, et ledd. Klipp den av rett over leddet. Ha tålmodighet med den, så vil den etter hvert bryte i leddet og komme med et nytt skudd. Dersom den visner helt ned, ikke fortvil, da tar det bare litt lenger tid. Planten må nemlig lage en helt ny stilk til blomstene i stedet for å bruke den "gamle". Alt dette kan ta tid (opptil et år), men du får lønn for strevet når knoppene springer ut igjen.

Lykke til! :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som du er en orkideekspert :D

Elsker orkideer og har 4 hjemme, alle er fine og blomstrer ofte og holder leeeeenge.

Men lurer på om du kan svare meg på om det er mulig å tørke orkideer?

skal ha brudebuketten min av orkideer og vil gjerne tørke den litt etter bryllupet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter

Hvis du vil få til det, så vil jeg anbefale deg å bruke et firma som tørker brudebuketter. Det koster flesk, men orkideene er så og si umulige... Dessverre :(

Fant ingen firmaer på nettet som driver med dette, men kanskje gule sider kan hjelpe deg? Ellers kan du lese denne artikkelen om tørking av brudebuketter.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg hadde orkideer i min brudebukett og jeg tørket buketten i kattesand.

Dette fungerte kjempefint og orkideene bevarte sin farge.

Det som er viktig er å stø kattesand godt inn i buketten - for det er kattesanda som trekker ut fuktighteten i blomstene. Jeg dekket buketten helt med kattesand og lot den ligge i tre uker.

Det fungerte kjempefint og buketten er fremdeles nydelig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei gjest.

La du hele buketten i f eks en balje el og strødde kattesanden over?

Eller hvordan gjorde du det?

Veldig nyssgjerrig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg glad, Bjørnsdatter! Orkideen min har akkurat mistet blomstene, men da vet jeg at det er håp for den likevel :) Gjelder bare å følge rådene dine...skal i allfall prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du sier etter at orkidéen er visnet, klipp den over ved leddet. Da regner jeg med at du mener det første? Jeg har nemlig lært at det er det tredje leddet ovenifra man skal klippe ved.

Og prøv å unngå å ta på selve blomsten. De trekker lett til seg fett og fuktighet, så fingerflekker kan bli synlige som brune flekker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Til cappo:

Det var jeg som skrev dette om kattesand..

Jeg la buketten i en stor eske, med både kattesand over og under.

Det er veldig viktig å gjøre dette forsiktig. Det tar sin tid å fylle sand i og rundt hele buketten! Jeg er kjempefornøyd med resultatet!

Det er MYE billigere enn å få de på blomsterbutikken til å gjøre det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter
Du sier etter at orkidéen er visnet, klipp den over ved leddet. Da regner jeg med at du mener det første? Jeg har nemlig lært at det er det tredje leddet ovenifra man skal klippe ved.

Den vil visne ned og stoppe ved et ledd. Der skal du klippe, enten det er det første, femte eller tredje leddet. Bare tull at det alltid er det tredje leddet.

Stemmer at orkideen kan få flekker hvis du tar på den, jeg sier alltid at den skal stå i fred, ikke stell og pusle med den, for den klarer seg fint alene.

Det gjelder forresten alle hvite blomster: Ikke ta på/klem på dem, de får veldig fort flekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den vil visne ned og stoppe ved et ledd. Der skal du klippe, enten det er det første, femte eller tredje leddet. Bare tull at det alltid er det tredje leddet.

Ok! Takk! :P Da lærte jeg noe nytt i dag også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...