Gå til innhold

PCOS

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tror jeg har PCOS. Pga kviser, mye hårvekst og sjeldne menstruasjoner.

Angående hårveksten:

Jeg har veldig mye hår overalt på kroppen, og i ansiktet, de er lyse og dunete, så det går an å leve med. Men er dette et pcos-symptom? Altså dun-hår, for det er ikke tykke svarte hår. ? Men det er ganske mye av dem.

Men jeg har ikke en stiv bart over munnen eller svart veiviser (men lyse dun over alt på magen), liksom. Så lurer på om hårveksten min er pga pcos eller at jeg bare er sånn. Har heller ikke mye hår "der nede", ganske lite egentlig.

Er også tynn. Men har likevel masse fett over alt på kroppen, som jeg har lagt på meg. Har bmi på 18.

Også er jeg veldig sukkeravhengig!

Har forresten sjekket hormonene hos lege, men ikke hørt noe om resultatene.. legen sa han skulle kontakte meg om det var noe.. Og han mente jeg nok ikke hadde PCOS fordi jeg er tynn..

Sjekket hormonene tidligere hos en annen lege, og der hadde jeg hvertfall forhøyet testosteron-nivåer. Så har det sikkert nå og.

Jeg skal til gynekolog og sjekke om jeg har cyster på eggstokkene etter hvert, men er en stund til timen min.

Men hvis jeg har pcos, vil det bli bedre med lavkarbo-kosthold? Jeg har ikke så veldig lyst til å begynne på det, for jeg synes lavkarbo-mat er utrolig kjip mat. Men hvis jeg kan få mindre kviser av det, og mindre hårvekst (?) så er det kanskje verdt det? Noen som har erfaring med pcos og lavkarbo? Hva har bedret seg med lavkarbo-kosthold?

Et annet spørsmål, er det noen av dere med pcos som har veldig små pupper? Mine er veldig små.

takk for svar :sol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sjeldne eller uteblitte menstruasjoner og kraftig hårvekst (dunhår) kan være tegn på underernæring. Du er veldig tynn, og det er nok mest sannsynlig grunnen til at du har disse problemene. Når du attpåtil hevder at du har fett overalt på kroppen når du helt klart er undervektig, sier det meg at du har et mer eller mindre skjevt bilde av din egen kropp. Da bør du IKKE begynne på noen diett.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har PCOS, og er veldig slank. Små bryster har jeg også, og det kan være forårsaket av PCOS'n, fordi hormonforstyrrelsen kan ha gjort at de ikke utviklet seg som de skulle under puberteten. Synes det høres ut som du kanskje kan ha PCOS, men det endelige svaret får du jo uansett ikke før du har vært hos gynekologen.

Jeg ville ikke begynt med noe ekstremlavkarbodiett hvis jeg var deg, begynn heller å trene styrke, spise mye men sunt og nok proteiner, få litt mere muskelmasse på kroppen så kommer du til å føle deg og se mye bedre ut. :) Men vær forsiktig med sukker, vi med PCOS har ofte insulinresistens, noe som øker faren for diabetes. Mot kviser o.l. så kan p-piller hjelpe, fordi de tar over hormonstyringen i kroppen og PCOS'n går i "dvale".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De mannlige legene mine sa jeg hadde PCOS fordi jeg er litt lubben. Jeg visse selv at jeg umulig kunne ha det når jeg verken har uregelmessing mens (og aldri hatt det), økt hårvekst og alt det der. De fant 1 liten cyste på venstre eggstokk (ikke mange små). Gynekologen sa at jeg hadde PCOS. Jeg var fortsatt sikker på at jeg ikke hadde det. 6 mnd etter fikk jeg time hos en kvinnelig gynekolog som sa at jeg ikke hadde det. Jeg forklarte alt de andre legene hadde sagt å hun var helt sjokkert fordi det ikke var noe tegn på det i det hele tatt! Uff...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De mannlige legene mine sa jeg hadde PCOS fordi jeg er litt lubben. Jeg visse selv at jeg umulig kunne ha det når jeg verken har uregelmessing mens (og aldri hatt det), økt hårvekst og alt det der. De fant 1 liten cyste på venstre eggstokk (ikke mange små). Gynekologen sa at jeg hadde PCOS. Jeg var fortsatt sikker på at jeg ikke hadde det. 6 mnd etter fikk jeg time hos en kvinnelig gynekolog som sa at jeg ikke hadde det. Jeg forklarte alt de andre legene hadde sagt å hun var helt sjokkert fordi det ikke var noe tegn på det i det hele tatt! Uff...

Og her var det motsatt, jeg hadde flere symptomer som manglende menstruasjon osv, men ingen trodde jeg hadde PCOS fordi jeg var slank. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her var det motsatt, jeg hadde flere symptomer som manglende menstruasjon osv, men ingen trodde jeg hadde PCOS fordi jeg var slank. :roll:

Huff... Hadde du mannlig lege? Det var nemlig menn som sa hva jeg hadde. De har jo ikke greie på kvinnekroppen i det hele tatt etter min mening..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff... Hadde du mannlig lege? Det var nemlig menn som sa hva jeg hadde. De har jo ikke greie på kvinnekroppen i det hele tatt etter min mening..

Ja det var en mannlig gynekolog, og han hadde virkelig IKKE peiling.. Så jeg gikk til en privat gynekolog isteden, det var også en mann men han var kjempeflink! Han sa også at han aldri hadde trodd at jeg har PCOS , for jeg har ikke et typisk PCOS-utseende. Prøvene og ultralyd av eggstokkene sa likevel noe helt annet, og det er jo det de må se på, ikke bestemme diagnose utifra om pasienten er litt lubben eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må absolutt ikke være lubben/tykk for å ha PCOS, de legene som mener det må oppdatere seg!

Gå til en gynekolog som tar deg på alvor, og snakk om kosthold med h*n.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var en mannlig gynekolog, og han hadde virkelig IKKE peiling.. Så jeg gikk til en privat gynekolog isteden, det var også en mann men han var kjempeflink! Han sa også at han aldri hadde trodd at jeg har PCOS , for jeg har ikke et typisk PCOS-utseende. Prøvene og ultralyd av eggstokkene sa likevel noe helt annet, og det er jo det de må se på, ikke bestemme diagnose utifra om pasienten er litt lubben eller ikke.

Ja, men skal utseende gi svar på sykdommer eller ikke? Det er ikke bra nok. Alle ser sånn ca. helt lik ut innvendig :snurt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her

Jeg har ikke tenkt å gå i ketose eller noe, men tenkte å prøve å holde meg under 100 g karbo per dag kanskje? Sånn for å prøve det ut litt.

Men vil jeg få mindre hårvekst av det? Den er jo der fra før av så den faller jo sikkert ikke av, men kanskje det vokser mindre ut?

Er sikker på at jeg må ha en eller annen hormonforstyrrelse som har gjort at puppene mine er så små. Antageligvis har jeg PCOS. Puppene mine er som når de starta å vokse i 11-årsalderen, altså helt på begynnelsen, ikke ferdig utviklet i det hele tatt :(

Kan sikkert få dekket silikon-operasjon pga det, men jeg vil ikke ha silikon heller. :(

Til AB der oppe:

Jeg er ikke ekstremt tynn nå, men før jeg la på meg var jeg det. Men er fortsatt tynn, bare ser ikke syk ut. Jeg skrev det med at jeg har mye fett på kroppen fordi jeg tenkte kanskje det har noe å si for PCOS-en, for det er ikke vanlig sunt fett tror jeg, men pga overspising osv. Jeg har veldig høy forbrenning så jeg sliter med å legge på meg på vanlig vis.

Men det er kanskje ikke så relevant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk time til gynekolog 3 måneder etter jeg ba om henvisning, men selvfølgelig har jeg flytta da så jeg får ikke kommet meg på timen. Såå typisk. Sist gang jeg skulle dit så leste jeg på brevet at de "IKKE TOK GIRO" og jeg var helt blakk da så jeg lot være å dra. Så jeg må vel be om ny henvisning til en ny lege dit jeg flytter nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...