Gå til innhold

24 timers blodtrykksmål

Gjest Chevy

Anbefalte innlegg

Gjest Chevy

Jeg skal til legen og få et 24 timers mål av blodtrykket mitt..hvordan virker det? Skal jeg ha en dings på armen hele dagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, du skal ha en dings på armen gjennom hele dagen. Det blir også festet elektroder på brystet ditt. Det fikk i hvert fall jeg for 10-12 år siden.

Endret av Kråkesaks
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha den på deg i rundt ett døgn. :) Også tilbake neste dag for å ta den av, evt inn til legen etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chevy

nå har jeg fått det på meg, mn det virker ikke helt som det skal. skulle måle hver halvtime men måler hver 2 time. i tillegg ser jeg sinnsyk variasjon i trykket.. først 140/99, så 151/98, så 133/77, og nå 164/80.. skjer her lissom. jeg sitter stille hele tiden fordi jeg har en plagsom luftveisinfeksjon, også har jeg ferie.. så jeg slapper bare av for og bli frisk.. men.. så mye variasjon da? det siste trykket var akkuratt da jeg vr iferd med og få min velkjente hodepine. det er den legen min prøver og finne utav også.. sammenheng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg hadde noe lignende tror jeg.

Målte hjerterytme i et døgn, hadde 6 (mener jeg) elektroder/målere limt på hele brystkassen med mange ledninger til en boks som jeg hadde i et belte rundt livet.

Denne ble lest av etterpå for å se om det var noe unormalt.

Regner med det er et eller annet registrering inne i boksen du har også, som de kan lese av etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå har jeg fått det på meg, mn det virker ikke helt som det skal. skulle måle hver halvtime men måler hver 2 time. i tillegg ser jeg sinnsyk variasjon i trykket.. først 140/99, så 151/98, så 133/77, og nå 164/80.. skjer her lissom. jeg sitter stille hele tiden fordi jeg har en plagsom luftveisinfeksjon, også har jeg ferie.. så jeg slapper bare av for og bli frisk.. men.. så mye variasjon da? det siste trykket var akkuratt da jeg vr iferd med og få min velkjente hodepine. det er den legen min prøver og finne utav også.. sammenheng?

Det du nevner der er ikke sinnsyke variasjoner, det er helt normale variasjoner i blodtrykket gjennom dagen :)

Det er jo hele poenget med 24 timers blodtrykk - at man får et bilde av hvor blodtrykket ditt ligger generelt basert på målingene, og slik unngå et "minuttmål" på hvordan det står til i kroppen akkurat der og da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Chevy

Det du nevner der er ikke sinnsyke variasjoner, det er helt normale variasjoner i blodtrykket gjennom dagen :)

Det er jo hele poenget med 24 timers blodtrykk - at man får et bilde av hvor blodtrykket ditt ligger generelt basert på målingene, og slik unngå et "minuttmål" på hvordan det står til i kroppen akkurat der og da.

jada, det er sikkert helt normalt, jeg bare syns det hele var så enorm variasjon siden jeg bare sitter stille:P haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chevy

herregud, dette blir for teit.

apparatet virker kun når det vil, klager over lavt batteri.. jeg trykker på knappen selv avogtil slik at jeg skal få noen målinger utav dette. en måler jo bare hver andre time. ista målte jeg, kom opp ¨feil¨også målte jeg en gang til rett etterpå, noe som sikkert gjorde trykket enda høyere siden jeg ikke ventet, så nå kommer legen min til og tro at jeg er døende med 179/103 :S herregud :S det har jo bare steget fra imorges, jeg er livredd:S bør jeg be om og få komme inn til legen imorgen? jeg må jo få behandlig ganske kjapt vel ? ting som har med hjertet og gjøre skremmer vannet av meg altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke så veldig mye om blodtrykk, men vet at ideelt blodtrykk ligger på rundt 120/80 dersom man er ung og frisk. Ergo: Det høres ut som om du har høyt blodtrykk.

På den andre siden så høres det jo ikke ut som om blodtrykksmåleren er helt stabil, så du bør nok spørre legen om det i morgen. Kanskje du bør bytte aparat og ta testen på nytt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke så veldig mye om blodtrykk, men vet at ideelt blodtrykk ligger på rundt 120/80 dersom man er ung og frisk. Ergo: Det høres ut som om du har høyt blodtrykk.

På den andre siden så høres det jo ikke ut som om blodtrykksmåleren er helt stabil, så du bør nok spørre legen om det i morgen. Kanskje du bør bytte aparat og ta testen på nytt?

De fleste målingene tyder på høyt blodtrykk, men 133/77 anses som normalt blodtrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...